آشپزیخواص مواد غذایی

خواص شگفت انگیز جوانه گندم

جوانه گندم جزء آن دسته از مواد غذایی است که متاسفانه خانواده‌ها به میزان کافی از آن استفاده نمی‌کنند. جوانه گندم یکی از طبیعی‌ترین منابع تغذیه برای انسان‌هاست. این قسمت ارزشمند گندم که قبل از رشد کامل گیاه جوانه می‌زند، دارای خواص غذایی بی‌نظیری است که به بهبود سلامت انسان‌ها کمک می‌کند. امروز در دانستنی‌های اکالا بلاگ، به معرفی و بررسی خواص جوانه گندم می‌پردازیم و تأثیرات مثبت آن بر سلامت انسان‌ها را برایتان مفصل مورد بررسی قرار می‌دهیم. 

خواص تغذیه‌ای جوانه گندم

جوانه گندم دارای خواص بسیاری‌ است. در ادامه این خواص شگفت‌انگیز را با هم مرور خواهیم کرد:

غنی از ویتامین‌ها

جوانه گندم دارای مقادیر قابل توجهی از ویتامین‌ها است که برای حفظ سلامت انسان بسیار حیاتی محسوب می‌شوند. ویتامین C که به عنوان یک آنتی‌اکسیدان نقش دارد، به حفظ سلامت پوست و جلوگیری از پیری زودرس کمک می‌کند. ویتامین K برای سلامت استخوان‌ها بسیار مهم است و ویتامین A موجود در جوانه گندم باعث افزایش قوه بینایی، سرعت رشد کودکان، شادابی پوست و سلامت ریه و گلو می شود.

از سوی دیگر مصرف جوانه گندم خستگی مفرط، ضعف و بی حالی را کاهش می‌دهد. ویتامین B1 موجود در جوانه گندم نیز برای تعادل سیستم عصبی ضروری است.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه پودر جوانه گندم

منبع خوبی از فیبر

یکی دیگر از خواص جوانه گندم این است که دارای مقدار قابل توجهی فیبر دارد. فیبر موجود در جوانه گندم به تنظیم گلوکز خونی کمک می‌کند و می‌تواند در کاهش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی نقش داشته باشد. همچنین، افزایش حجم مدفوع و تنظیمی آن نیز از دیگر فواید فیبر است.

آهن و مواد معدنی

جوانه گندم منبع غنی از مواد معدنی از جمله آهن، منیزیم، و روی است. آهن حاضر در جوانه گندم می‌تواند به حفظ سطح هموگلوبین در خون کمک کرده و از ایجاد فقر آهن جلوگیری کند. همچنین، منیزیم و روی نقش مهمی در فرآیندهای متابولیکی بدن ایفا می‌کنند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: خواص پوست تخم مرغ

    خواص شگفت انگیز جوانه گندم

    خواص بهداشتی جوانه گندم

    جوانه گندم خواص بسیار زیادی برای سلامت روان و بدن نیز دارد. موارد زیر از مهم‌ترین خواص جوانه گندم برای سلامت عمومی بدن هستند:

    کاهش التهاب در بدن

    مصرف منظم جوانه گندم می‌تواند به کاهش التهابات در بدن کمک کند. این خصوصیت ضدالتهابی جوانه گندم می‌تواند در پیشگیری از بیماری‌های التهابی مانند آرتریت و التهاب مزمن ریه موثر باشد. این خواص معمولا به وجود آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات فیتوشیمیایی جوانه گندم نسبت داده می‌شود.

    بیشتر بخوانید: مهم‌ترین خواص لیمو شیرین

    کاهش خطر بیماری‌های قلبی

    جوانه گندم آنتی اکسیدان‌های قدرتمندی دارد که می‌توانند به کاهش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی کمک کنند. این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند اکسیداسیون چربی‌ها در شرایط خونی را کاهش دهند و از تجمع چربی در دیواره عروق خونی جلوگیری کنند.

    افزایش قدرت سیستم ایمنی

    مصرف جوانه گندم می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در جوانه گندم راهی عالی برای قوت بخشی به سیستم ایمنی و بهبود عملکرد آن هستند. هرچقدر سیستم ایمنی قدرت بیشتری داشته باشد، بدن دربرابر بیماری‌ها و عوامل مخل سلامتی، مقاومت بیشتری از خود نشان خواهد داد.

    بیشتر بخوانید: بهترین میوه خشک برای تقویت سیستم ایمنی بدن

    خواص جوانه گندم برای سیستم ایمنی

    نحوه مصرف جوانه گندم

    برای بهره‌مندی از خواص جوانه گندم، می‌توانید آن را به روش‌های متفاوتی مصرف کنید. مثلا می‌توانید آن را به سالاد‌ها اضافه بیفزایید، نوشیدنی‌های سالم مثل آب جوانه گندم درست کنید یا آن را به عنوان تزئین بر روی غذاهای مختلف به کار ببرید. 

    بنا بر توصیه متخصصان، کسانی که از سوء تغذیه رنج می‌برند یا منع استفاده از سبزی‌ها را دارند، می‌توانند با تهیه جوانه گندم و مصرف مداوم آن، از کمبود ویتامین‌ها و املاح معدنی طبیعی بدن جلوگیری کنند.

    بیشتر بخوانید: خواص فوق‌العاده و باورنکردنی “عناب” 

    خواص شگفت انگیز جوانه گندم

    پودر جوانه گندم چیست؟

    استفاده از پودر جوانه گندم به عنوان یک ماده غذایی یا محصول مراقبتی پوست ممکن است مزایا و خواص مختلفی داشته باشد. جوانه گندم نخودکوبی جوانه‌های کوچکی است که در ابتدای رشد گیاه جو تشکیل می‌شوند و حاوی مواد مغذی مهمی همچون ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر هستند. در زیر به مزایا و کاربردهای متداول پودر جوانه گندم به عنوان غذا و ماسک پوست اشاره خواهم کرد:

    مصرف به عنوان غذا

    1. پودر جوانه گندم می‌تواند به عنوان یک منبع غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد استفاده قرار گیرد.
    2. این پودر حاوی ویتامین‌های گروه ب، ویتامین E و ویتامین K است که برای سلامتی عمومی بدن مفید هستند.
    3. مصرف پودر جوانه گندم می‌تواند به بهبود هضم و تغذیه کمک کند.

    بیشتر بخوانید: از خواص پیازچه چه می دانید؟

    استفاده به عنوان ماسک پوست

    1. پودر جوانه گندم به عنوان ماسک پوستی ممکن است به دلیل خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی خود برای پوست مفید باشد.
    2. مخلوط پودر جوانه گندم با آب یا مواد دیگر می‌تواند به عنوان یک ماسک تنظیم کننده رنگ پوست و کمک به تضمین پوستی شفاف‌تر و تازه‌تر مورد استفاده قرار گیرد.
    3. این پودر ممکن است برای کاهش التهابات پوستی و بهبود مشکلات پوستی مانند جوش و ترشح چربی مفید باشد.

    اگر می خواهید لاغر شوید، پودر جوانه گندم را همراه با ماست یا سالاد کاهو ۱۰ دقیقه قبل از صرف غذا میل کنید و اگر می خواهید چاق شوید آن را ۱۰ دقیقه بعد از صرف غذا بخورید.

    سوالات متداول

    در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با خواص جوانه گندم آشنا کنیم. در ادامه جواب پرتکرارترین سوالات در این زمینه را با هم مرور خواهیم کرد:

    آیا جوانه گندم باعث چاقی صورت می شود؟

    شواهد نشان داده‌اند که مصرف جوانه گندم برای چاقی صورت مفید است و می‌تواند یکی از راه‌های سالم پر کردن آن باشد.

    آیا جوانه گندم به لاغری کمک می کند؟

    بله؛ مصرف جوانه گندم به دلیل مقادیر بالای فیبر، می‌تواند تا ساعت‌ها شما را سیر نگه دارد. از طرفی جوانه گندم حاوی مقادیر بالایی از ریزمغذی‌ها است. همین مسئله کمک می‌کند تا رژیم لاغری با کیفیت بهتری پیش برود.

    چطور جوانه گندم را در خانه درست کنیم؟

    برای درست کردن جوانه گندم در خانه، کافیست مقداری گندم را خیس کنید و در جایی مرطوب قرار دهید. روی گندم‌ها دستمالی تمیز بگذارید و اجازه دهید چند روز بگذرد. هر روز مقداری آب را روی دستمال اسپری کنید تا مطمئن شوید همجنان محیط گندم‌ها مرطوب است. بعد از چند روز متوجه خواهید شد که گندم‌ها جوانه زده‌اند؛ به همین سادگی!

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۴ دیدگاه ها

    1. جوانه گندم تازش چی؟ اونم روی لاغری خوردنش کمک می کنه؟
      اونوقت شما جایی رو میشناسی که بشه ازش پودر جوانه گندم خرید که قابل اعتماد باشه و کیفیتش به درد بخوره؟

      1. جوانه‌ها سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی هستند و در گروه سبزی ها قرار می گیرند، مصرف جوانه‌ها در رژیم لاغری نقش شگفت انگیزی ندارند و اصولا برای تزئین سالاد، منبع مواد غذایی در فلنیوم هستند که در آن ویتامین D برای سلامتی مفید هستند اما می توانند باعث کاهش اشتها شوند و در مدت زمان کوتاهی باعث لاغری و کاهش وزن شوند. با کلیک بر روی لینک قرار گرفته شده بر “اکالا” شما می توانید خرید آسان و راحت و معتبری برای محصول مورد نظر خود داشته باشید.

    2. در مورد استفاده ها جوانه گندم داخل ماسک جوانه گندم هم بگید لطفاً ، چون شنیدم ماسک جوانه گندم برای پوست خیلی مفید هست و می تونه روی شفاف شدن پوست تاثیر بگذاره. جوانه گندم از سبزیجات خیلی مفیده

      1. ماسک های جوانه گندم تنوع زیادی دارند، در اینجا ما برای شما ماسک جوانه گندم با ماست را معرفی می کنیم. ماست با داشتن چند عنصر مهم مانند روی و کلسیم، عملکرد آنزیم‌های کلاژن‌ساز و سایر آنزیم‌های سلول‌های پوست را بهبود می‌بخشد. از طرفی اسیدلاکتیک موجود در آن باعث از بین بردن لکه‌ها و روشن شدن پوست می‌شود. این ماده موجب آبرسانی و از بین بردن خشکی پوست شده و پوست شما را لطیف و نرم خواهد کرد. از طرفی ترکیب ماست و جوانه گندم اثربخشی هرکدام از آنها را بیشتر می‌کند. برای تهیه ماسک جوانه گندم و ماست به شکل زیر عمل کنید:
        ۲ قاشق غذاخوری ماست کم چرب۱ قاشق پودر جوانه گندم
        این دو ماده را مخلوط کرده و به خوبی هم بزنید تا خمیر یکنواختی تشکیل شود. می‌توانید این ترکیب را به عنوان ماسک جوانه گندم با ماست استفاده کرده و یا از ترکیب ماست و جوانه گندم به عنوان پایه برای ماسک‌های دیگر که در ادامه معرفی می‌شوند، استفاده کنید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.