آشپزیخواص مواد غذایی

۱۰ خواص آب گوجه فرنگی و مضرات آن + طرز تهیه آب گوجه فرنگی

آب گوجه فرنگی نوشیدنی محبوبی است که طیف گسترده‌ای از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها را برای بدن تأمین می‌کند. با این حال، برخی معتقدند آب گوجه فرنگی ممکن است به دلیل وجود سدیم زیاد، به اندازه خود گوجه فرنگی سالم نباشد. در این مقاله از اکالا‌ بلاگ مضرات و خواص آب گوجه فرنگی را برایتان شرح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

ارزش غذایی آب گوجه فرنگی

در اینجا اطلاعات تغذیه‌ای مربوط به ۱ فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) ۱۰۰٪ آب گوجه فرنگی کنسرو شده آورده شده است:

کالری۴۱ گرم
پروتئین۲ گرم
فیبر۲ گرم
ویتامین A۲۲ درصد از نیاز روزانه
ویتامین C۷۴ درصد از نیاز روزانه
ویتامین K۷ درصد از نیاز روزانه
ویتامین B1۸ درصد از نیاز روزانه
منیزیم۷ درصد از نیاز روزانه
پتاسیم۱۶ درصد از نیاز روزانه
مس۷ درصد از نیاز روزانه
منگنز۹ درصد از نیاز روزانه

ارزش غذایی آب گوجه فرنگی

۱۰ مورد از خواص مهم آب گوجه فرنگی

در ادامه به مهم‌ترین خواص آب گوجه فرنگی اشاره شده است:

۱- سلامت بینایی را تامین می‌کند

آب گوجه فرنگی سرشار از کاروتنوئید است. کاروتنوئیدها رنگدانه‌هایی هستند که در بدن شما به ویتامین A تبدیل می‌شوند. این ویتامین برای سلامت بینایی و حفظ بافت‌ها ضروری است. 

۲- عوامل خطر بیماری قلبی را بهبود می‌بخشد

آب گوجه فرنگی حاوی آنتی اکسیدان‌های قوی مانند لیکوپن و بتاکاروتن هستند که به کاهش عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا و ایجاد چربی در شریان‌های بدن (آترواسکلروز) کمک می‌کنند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    کاروتنوئیدها نه تنها به ویتامین A تبدیل می‌شوند بلکه به عنوان آنتی اکسیدان‌های قوی عمل می‌کنند و از سلول‌های شما در برابر صدمات ناشی از مولکول‌های ناپایدار به نام رادیکال آزاد محافظت می‌کنند.

    رادیکال‌های آزاد از علل بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی بوده و اعتقاد بر این است که در روند پیری نقش فراوان دارد. علاوه بر این، آب گوجه فرنگی سرشار از منیزیم و پتاسیم است، این دو ماده معدنی برای سلامتی قلب بسیار مهم هستند. 

    بیشتر بخوانید: با این مواد غذایی معده درد خود را آرام کنید!

    ۳- نقش بسزایی در سم زدایی بدن دارد

    سم زدایی بدن از دیگر خواص آب گوجه فرنگی به حساب می‌آید. آب گوجه فرنگی حاوی ترکیباتی به نام گوگرد و کلر است که این دو عنصر نقش بسزایی در سلامت کبد و کلیه‌ها دارند. مسئولیت پاکسازی بدن نیز بر عهده کبد و کلیه‌ها است.

    به این ترتیب آب گوجه‌ فرنگی به دلیل اینکه سرشار از گوگرد و کلر است، به دفع سموم بدن کمک می‌کند. بنابراین سعی کنید نوشیدن آب گوجه فرنگی را برنامه غذایی‌تان بگنجانید.

    سم زدایی بدن از خواص مهم آب گوجه فرنگی

    ۴- التهاب در بدن را کاهش می‌دهد

    جالب است بدانید که آمریکایی‌ها بیش از ۸۰٪ لیکوپن خود را از گوجه فرنگی و محصولاتی مانند آب گوجه فرنگی دریافت می‌کنند. لیکوپن سلول‌های شما را از آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند، در نتیجه التهاب را در بدن شما کاهش می‌دهد.

    گذشته از لیکوپن، آب گوجه فرنگی همچنین منبع عالی ویتامین C و بتاکاروتن است (دو آنتی اکسیدان دیگر با خواص ضد التهابی قدرتمند).

    ۵- غنی از ویتامین C است

    آب گوجه فرنگی حاوی آنتی اکسیدان‌های قوی ویتامین C و بتاکاروتن است، ویتامین موجود در آب گوجه فرنگی برای افرادی که دچار سرماخوردگی شده‌اند بسیار مفید است.

    بیشتر بخوانید: بهترین غذایی که برای سرماخوردگی باید بخوریم؟

    ۶- خطر ابتلا به برخی بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد

    آب گوجه فرنگی خطر ابتلا به بیماری مزمن را کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان داده است که رژیم‌های غذایی سرشار از گوجه فرنگی و محصولات گوجه فرنگی مانند آب گوجه فرنگی ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری‌های مزمن را کاهش دهد.

    ۷- خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد

    آب گوجه فرنگی شما را در برابر برخی از سرطان‌ها محافظت می‌کند. با توجه به مقادیر زیاد مواد مغذی مفید و آنتی اکسیدان‌ها، آب گوجه فرنگی در چندین مطالعه تأثیر ضد سرطان دارد. طبق مروری بر ۲۴ مطالعه، مصرف زیاد گوجه فرنگی و فرآورده‌های گوجه فرنگی، خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش داده است.

    در یک مطالعه آزمایشگاهی، عصاره لیکوپن حاصل از محصولات گوجه فرنگی رشد سلول‌های سرطانی پروستات و حتی القای آپوپتوز یا مرگ سلولی را مهار می‌کند. مطالعات بر روی حیوانات همچنین نشان می‌دهند که محصولات گوجه فرنگی ممکن است اثر محافظتی در برابر سرطان پوست داشته باشند. 

    کاهش خطر ابتلا به سرطان از خواص آب گوجه فرنگی

    ۸- منجر به افزایش انرژی بدن می‌شود

    همانطور که گفته شد آب گوجه‌ فرنگی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است که مصرف آن به رهایی بدن از رادیکال‌های آزاد کمک فراوانی می‌کند و از این طریق منجر به افزایش انرژی بدن می‌شود. شما می‌توانید به جای نوشیدن قهوه برای هوشیاری و افزایش سطح انرژی بدن، یک لیوان آب گوجه فرنگی بنوشید. 

    ۹- فواید زیادی برای پوست دارد

    آب گوجه فرنگی بیشتر از آن چیزی که فکرش را بکنید برای پوست خاصیت دارد. اگر پوست شما مستعد به آکنه است، می‌توانید از آب گوجه فرنگی برای درمان و پیشگیری جوش صورت و بدن استفاده کنید. از دیگر فواید آب گوجه فرنگی برای پوست می‌توان به تنظیم چربی (سبوم) و کوچک کردن منافذ باز پوست اشاره کرد.

    بیشتر بخوانید: از فواید و مضرات خوردن گوجه سبز چه می‌دانید؟

    ۱۰- درخشندگی را به موهای شما هدیه می‌دهد

    آب گوجه فرنگی سرشار از ویتامین‌های مغذی و آهن است که مصرف آن درخشندگی را به موهای آسیب دیده، کدر و تیره شما هدیه می‌دهد. علاوه بر این در رفع شوره و خارش پوست سر نیز موثر است. 

    پس بعد از اینکه موهایتان را به خوبی شستید، آب گوجه فرنگی را به مدت ۵ تا ۶ دقیقه روی موهای خود قرار دهید و بعد از آن با آب سرد موهایتان را بشویید.

    مضرات آب گوجه فرنگی

    اگرچه آب گوجه فرنگی بسیار مغذی است و ممکن است مزایای سلامتی چشمگیری را به همراه داشته باشد، اما دارای مضراتی نیز هست که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

    1. بزرگترین اشکال آب گوجه فرنگی ممکن است این باشد که بیشتر انواع محصولات آب گوجه فرنگی که برخی برندها عرضه می‌کنند میزان سدیم بالایی دارند. رژیم‌های غذایی سرشار از سدیم ممکن است برای افرادی که حساس به نمک هستند، مشکل ساز باشد. به علاوه، رژیم‌های غذایی پر سدیم ممکن است به افزایش فشار خون کمک کند.
    2. یکی دیگر از معایب آب گوجه فرنگی این است که فیبر موجود در آن کمی از گوجه فرنگی کمتر است. گفته می‌شود، با این حال آب گوجه فرنگی نسبت به بسیاری از نوشیدنی‌های میوه‌ای دیگر مانند آب سیب و آب پرتقال بدون پالپ از نظر فیبر بالاتر است.
    3. افراد مبتلا به بیماری ریفلاکس معده به دستگاه گوارش (GERD) ممکن است بخواهند از آب گوجه فرنگی اجتناب کنند زیرا این امر می‌تواند علائم را بدتر کند.
    4. انواع خاصی از آب گوجه فرنگی می‌توانند سرشار از سدیم و حاوی قندهای اضافی باشند. این آب میوه همچنین ممکن است علائم را برای مبتلایان به GERD بدتر کند.

    بیشتر بخوانید: از فواید ویتامین B6 برای بدن بدانید

    مضرات آب گوجه فرنگی

    مواد لازم جهت تهیه آب گوجه فرنگی

    برای تهیه آب گوجه فرنگی به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

    گوجه فرنگی خرد شده۱/۵ کیلوگرم
    کرفس خرد شده با برگ۱ پیمانه
    پیاز خرد شده۱/۳ پیمانه
    شکر۲ قاشق غذاخوری
    نمک۱ قاشق چای‌خوری
    فلفل سیاه آسیاب شدهبه مقدار لازم

    طرز تهیه آب گوجه فرنگی

    همه مواد را درون یک قابلمه بزرگ بریزید (ترجبحا از جنس استیل ضد زنگ استفاده کنید). حدود ۲۵ دقیقه با در باز مخلوط را بجوشانید تا زمانی که مخلوط کاملاً غلیظ شود. مخلوط را از طریق یک صافی غذایی عبور دهید، بگذارید کاملا خنک شود. بعد آن را در ظرف در پوشیده در یخچال قرار دهید. آن را حدود ۱ هفته در یخچال می‌توانید نگهدارید.

    نکات مهم در تهیه آب گوجه فرنگی

    در ادامه به چند نکته طلایی برای تهیه آب گوجه فرنگی اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • می‌توانید مخلوط گوجه فرنگی را رقیق‌‌تر کنید تا به یک مایع قابل شرب تبدیل شود یا آن را غلیظ تر کنید تا به عنوان سس استفاده شود.
    • گوجه فرنگی را می‌توان با سبزیجات و گیاهان دیگر مانند کرفس، فلفل قرمز و پونه کوهی ترکیب کرد تا از این طریق میزان تغذیه و طعم آن بیشتر شود.
    • نکته مفید این است که هنگام پخت گوجه فرنگی کمی روغن زیتون به آن اضافه کنید. از آن جا که لیکوپن یک ترکیب محلول در چربی است، خوردن یا نوشیدن گوجه فرنگی با کمی چربی جذب آن را در بدن شما افزایش می‌دهد. 
    • برخی از گوجه فرنگی‌ها بسته به میزان رسیدگی و نوع گوجه فرنگی، شیرین‌تر از بقیه هستند. از گوجه‌فرنگی‌های رسیده می‌توانید استفاده کنید.
    • شکر اضافه شده ترشی طبیعی گوجه فرنگی را متعادل می‌کند و کم و بیش برای طعم دادن به آن استفاده می‌شود. بسته به سلیقه شما، سس تند Tabasco نیز برای طعم دار کردن آن خوب است.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا به خواص و مضرات آب گوجه فرنگی همراه با طرز تهیه آب گوجه فرنگی پرداختیم. امیدواریم که نکات ذکر شده در این مطلب برایتان مفید بوده باشد و از خواص آب گوجه فرنگی نهایت استفاده را ببرید. 

    منبع:

    ۴.۷/۵ (۳ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا