آشپزیخواص مواد غذایی

۱۰ خاصیت پسته برای سلامتی، پسته بخورید و لاغر شوید

حتماً تا به حال متوجه شده‌اید که پسته نه تنها مزهٔ بسیار خوبی دارد بلکه خوردن آن کمی هم سرگرم کننده است. اما چیزی که شاید تا به حال متوجهٔ آن نشده باشید این است که خوردن پسته می‌تواند تا حدود زیادی برای سلامتی بدن شما فایده داشته باشد.
این دانه‌های خوراکی که از درخت پسته Pistacia vera به دست می‌آید دارای چربی‌های مفید و سالم هستند و علاوه بر آن منبع سرشاری از پروتئین، فیبر و آنتی اکسیدان‌های مفید برای بدن هم هستند.
همچنین پسته دارای چندین ماده مفید و ضروری برای بدن است و می‌توانند تا حدود زیادی به کم شدن وزن بدن و سلامت قلب و روده‌های شما کمک کنند.
جالب این است که بدانید، مردم از ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح پسته می‌خورده‌اند. امروزه، استفاده از آن‌ها در بسیاری از غذاها از جمله بستنی‌ها و دسرهای خوشمزه، تا حد زیادی محبوب است.
در اینجا ۹ خاصیت عالی پسته برای سلامت بدن که با آزمایش‌های علمی تا حدود زیادی به اثبات رسیده است در زیر آورده شده.
برای دیدن “طرز تهیه خلال پسته خانگی” کلیک کنید.

۱. مواد مغذی موجود در پسته 

پسته بسیار فایده و ارزش غذایی بالایی دارد و یک اونس (۲۸ گرم) پسته (چیزی در حدود ۴۹ عدد پسته) دارای مواد زیر است:
• کالری: ۱۵۹
• کربوهیدرات: ۸ گرم
• فیبر: ۳ گرم
• پروتئین: ۶ گرم
• چربی: ۱۳ گرم (۹۰٪ چربی‌های اشباع نشده که برای سلامتی مفید می‌باشند)
• پتاسیم: ۶٪ از میزان توصیه شدهٔ مصرف روزانه مرجع (RDI)
• فسفر: ۱۱٪ از (RDI)
• ویتامین B6: 28 ٪ از (RDI)
• تیامین: ۲۱٪ از (RDI)
• مس: ۴۱٪ از (RDI)
• منگنز: ۱۵٪ از (RDI)
پسته یکی از  منابع مهم ویتامین B6 است که در دسترس شماست.
نتایج بدست آمده از تحقیقات و مطالعات انجام شده در این زمینه نشان داده است که ویتامین B6 برای چندین عملکرد حیاتی در بدن بسیار مهم است، از جمله تنظیم مقدار قند خون و تولید هموگلوبین در بدن. هموگلوبین مولکولی که اکسیژن را در گلبول‌های قرمز ذخیره می‌کند تا به سایر نقاط بدن فرستاده شود.
پسته سرشار از مادهٔ معدنی پتاسیم است و یک اونس یعنی چیزی نزدیک به ۲۸ گرم پسته حاوی پتاسیمی معادل با میزان پتاسیم موجود در نیمی از یک موز بزرگ است.
خلاصه: پسته منبع سرشاری از مواد بسیار مفید برای بدن از جمله پروتئین، فیبر و آنتی اکسیدان ها است. پسته همچنین دارای چندین ماده مفید مهم دیگر از جمله ویتامین B6 و پتاسیم است.

خواص پسته برای چشم

۲. پسته و  سلامت چشم 

می دانیم که آنتی اکسیدان ها برای سلامتی شما حیاتی هستند.
نتایج بدست آمده از مطالعه‌ها و آزمایش‌های انجام شده در این زمینه نشان می‌دهند که این آنتی اکسیدان ها قادر هستند تا حدود زیادی از آسیب سلولی ناشی از مولکول‌هایی که به آن‌ها رادیکال آزاد گفته می‌شود، در بدن جلوگیری کنند و نقش مهمی در کاهش خطر دچار شدن به بیماری‌هایی از قبیل بیماری‌های قلبی و عروقی و همچنین انواع سرطان‌ها دارد.
باید گفت که پسته حاوی آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به سایر آجیل‌ها و دانه‌های دیگر است. در حقیقت، می‌توان گفت که در بین آجیل‌ها و دانه‌ها فقط گردو است که دارای مقادیر بیشتری آنتی اکسیدان از پسته است.
همچنین نتایج به دست آمده از یک مطالعه ۴ هفته‌ای، نشان داده است که شرکت کنندگانی که یک یا دو وعده پسته در روز می‌خورند در مقایسه با شرکت کنندگان که پسته نمی‌خورند، دارای مقدار بیشتری از لوتئین و توکوفرول در بدن خود بودند.
همچنین نتایج مطالعات و تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که از بین آجیل‌ها، پسته بیشترین مقدار لوتئین و زاکزانتین را دارند که هر دو آنتی اکسیدان های بسیار مهمی برای حفظ سلامتی در چشم‌ها هستند.
این آنتی اکسیدان ها چشم شما را از آسیب‌های احتمالی که بر اثر نورهای آبی با طول موج کوتاه (که تاثیرات منفی زیادی بر روی سلامت چشمان شما می‌گذارد) محافظت می‌کنند. این بیماری است که در آن بینایی ناحیهٔ مرکزی چشم شما دچار اختلال شده یا به طور کامل از بین می‌رود و و می‌تواند به کوری کامل منجر شود.
علاوه بر این، دو گروه از آنتی اکسیدان هایی که به مقدار زیاد در پسته وجود دارند- پلی فنول و توکوفرول – هستند که تا حدودی در برابر خطر مبتلا شدن به سرطان و سایر بیماری‌هایی مانند نارسایی‌های قلبی عروقی، به محافظت از سلامت بدن شما کمک کنند.
جالب اینجاست که بدانید که آنتی اکسیدان موجود در پسته درهنگام عملیات هضم در معده به راحتی آزاد می‌شوند و قابل دسترس هستند. بنابراین، بیشتر این آنتی اکسیدان های موجود پسته در هنگام انجام عملیات هضم و در معده جذب می‌شوند.
خلاصه: پسته یکی از آجیل‌های سرشار از آنتی اکسیدان موجود در دسترس شما است. پسته همچنین دارای مقدار فراوانی از لوتئین و زاکزانتین است و هر دوی این دو آنتی اکسیدان بسیار سودمندی هستند که باعث بهتر شدن سلامت چشم‌ها می‌شوند.

بیشتر بخوانید: آیا نوشیدن مایعات بین غذا خطرناک است؟

پسته خام

۳. پسته ی کم کالری، پروتئین بالایی دارد

در حالی که خوردن آجیل‌ها فایده‌های زیادی برای حفظ سلامتی شما دارد و با مصرف آن‌ها می‌توانید مواد مفید فراوانی به بدنتان برسانید، اما باید بدانید که به معمولاً آجیل‌ها دارای کالری بالایی هستند.
خبر خوش برای علاقه مندان به پسته، اینکه می‌توان پسته را جزو آجیل‌های کم کالری دسته بندی کرد.
یک اونس (۲۸ گرم) پسته حاوی ۱۵۹ کالری است، که این مقدار در مقایسه با ۱۸۵ کالری موجود در همین اندازه گردو به مقدار قابل ملاحظه‌ای کمتر است.
در مورد مقدار پروتئین موجود در پسته باید گفت که حدود ۲۰ ٪ از وزن پسته‌ها را پروتئین تشکیل می‌دهند و دراین مورد باید بدانید که پروتئین پسته تقریباً به اندازه پروتئین بادام است و بیشترین مقدار پروتئین در آجیل‌ها را دارد. پسته همچنین بالاترین مقدار اسیدهای آمینه ضروری (بلوک‌های ساختاری پروتئین) را در بین همهٔ آجیل‌های دیگر دارند.
نکتهٔ دیگر این است که این اسیدهای آمینه به دلیل اینکه بدن شما قادر نیست در درون خود آن‌ها را تولید کند، باید بوسیلهٔ خوردن رژیم غذایی مناسب وارد بدن شوند و دریافت آن‌ها از منابع خارج از بدن برای حفظ سلامتی بسیار ضروری است. مطالعه‌ها و آزمایش‌ها نشان داده است که دیگر اسیدهای آمینه نیز برای حفظ سلامت بدن شما نیمه ضروری به حساب می‌آیند، به این معنی که، در شرایط خاص ممکن است برای حفظ سلامت بدن بسته به سلامتی فرد، ضروری باشند.
یکی از این اسیدهای آمینه نیمه ضروری L-arginine نامیده می‌شود، که ۲٪ از اسیدهای آمینه موجود در پسته را تشکیل می‌دهد. (این ماده می‌تواند در داخل بدن به ترکیبی به نام اکسید نیتریک تبدیل شود. اکسید نیتریک ترکیبی است که می‌تواند تا حدودی باعث شود که رگ‌های خونی شما گشاد شود و این عمل می‌تواند تا حدودی به افزایش جریان خون و در نتیجه کم شدن فشار خون در رگ‌ها کمک کند.)
خلاصه: پسته نسبت به سایر آجیل‌ها کالری و پروتئین بیشتری دارد. همچنین میزان اسید آمینه ضروری آن نیز، نسبت به سایر آجیل‌ها بیشتر است.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۴. پسته بخورید و لاغر شوید

    همانطور که قبلاً هم گفته شد آجیل‌ها مواد خوراکی هستند که میزان انرژی و کالری بسیار بالایی دارند. اما نکتهٔ جالبی که در مورد آن‌ها  این است که، آجیل یکی از غذاهای مناسب برای وزن کم کردن است.
    نتایج به دست آمده از مطالعات و آزمایش‌های انجام شده در این مورد نشان می‌دهد که پسته سرشار از فیبر و پروتئین است. هر دوی این موارد، یعنی فیبر و پروتئین احساس پر بودن و سیری را تا حدودی در شخص افزایش می‌دهند و به شما کمک می‌کنند، که کمتر غذا بخورید. نتایج به دست آمده از یک مطالعهٔ انجام شده در یک برنامه کم کردن وزن ۱۲ هفته‌ای، نشان داده است که کسانی که روزانه ۱.۹ اونس (۵۳ گرم) پسته به عنوان میان وعدهٔ عصرانه می‌خورند، در مقایسه با کسانی که روزانه ۲ اونس (۵۶ گرم) پرتزل (نوعی بیسکوییت شور شبیه چوب شور) می‌خورند، شاخص توده بدنی (نسبت مقدار چربی به عضله) آن‌ها دو برابر کم شده است یعنی مقدار چربی‌ها بسیار کمتر شده است.
    علاوه بر این، نتایج جالبی از یک مطالعه ۲۴ هفته دیگر در افراد که دارای اضافه وزن هستند به دست آمده است. این مطالعه‌ها نشان داده است، در بین این گروه افرادی که ۲۰٪ کالری بدنشان را از خوردن پسته بدست می‌آوردند، به اندازهٔ ۰.۶ اینچ (۱.۵ سانتی متر)، اندازهٔ دور کمرشان نسبت به افرادی که پسته نمی‌خورند کمتر شده است.
    گفته می‌شود یکی از عوامل احتمالی که باعث می‌شود خوردن پسته تا این حد در کاهش وزن مؤثر باشد، این است که ممکن است مقدار چربی آن‌ها به طور کامل جذب بدن نشود.
    در حقیقت، نتایج به دست آمده از آزمایش‌ها و مطالعه‌ها در این زمینه، نشانگر این است که در جذب چربی‌های آجیل توسط بدن، اختلالاتی و مشکلاتی وجود دارد. این امر می‌تواند به این دلیل باشد که بخشی از چربی درون آجیل‌ها به دیواره‌های سلولی آن‌ها چسبیده است و این قضیه از هضم این چربی‌ها در روده تا حدودی جلوگیری می‌کند.
    نتایج بدست آمده از یک مطالعه و آزمایش دیگر نشان داده است که افرادی که پسته‌های با پوسته می‌خورند، نسبت به افرادی که پسته‌های بدون پوسته می‌خورند، حدود ۴۱٪ کالری کمتری دریافت می‌کنند.
    خلاصه: خوردن آجیل‌ها به خصوص پسته می‌تواند تا حدودی باعث کاهش وزن شود. مصرف پسته‌های با پوسته به خصوص بسیار مفید هستند، زیرا باعث آگاه شدن از خوردن یعنی خوردن آگاهانه در شما می‌شوند که تا حدود زیادی از زیاده روی در خوردن غذا جلوگیری می‌کنند.

    بیشتر بخوانید: طرز بو دادن پسته در منزل

    ۵. باکتری‌های سالم روده را تقویت می‌کند

    همانطور که می دانیم پسته دارای فیبر نسبتاً زیادی است و یک وعده آن (حدود ۲۸ گرم) دارای تقریباً ۳ گرم فیبر است.
    نتایج آزمایشات و مطالعات در این زمینه نشان داده است که دستگاه گوارش شما، در بیشتر اوقات توانایی هضم فیبرها را ندارد و در واقع فیبرها تا حدود بسیار زیادی بدون هضم شدن فقط از سیستم گوارشی شما عبور می‌کند. همچنین معلوم شده است که بعضی از انواع فیبرها توسط باکتری‌های خوب موجود در روده شما هضم می‌شوند و در این فرایند، این باکتری‌های خوب به عنوان پروبیوتیک عمل می‌کنند.
    بعد از آن این باکتری‌های مفید روده، این فیبرها را تخمیر کرده و آن را به اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تبدیل می‌کنند، که می‌توانند چندین فایده برای سلامتی داشته باشند از جمله کم‌تر شدن خطر مبتلا شدن به اختلالات و مشکلات گوارشی، سرطان و بیماری‌های قلبی.
    بوتیرات شاید مفیدترین این اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه باشد.
    نتایج این تحقیقات و مطالعات، نشان داده است که خوردن پسته نسبت به خوردن بادام باعث افزایش بیشتر مقدار باکتری‌های مفید در روده‌های شما می‌شود و این قضیه می‌تواند تا حدودی باعث افزایش مقدار بوتیرات در بدن شما شود.
    خلاصه: پسته دارای مقدار زیادی فیبر است که می‌تواند باعث تقویت باکتری‌های مفید موجود در روده‌های شما شوند. خوردن پسته می‌تواند تعداد باکتری‌هایی که اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه و مفید برای بدن مانند بوتیرات را تولید می‌کنند را تا حدود زیادی افزایش دهد.

    ۶. مصرف پسته می‌تواند تا حدودی کلسترول و فشار خون را کاهش دهد

    باید بدانید خوردن پسته ممکن است به روش‌های مختلفی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را در بدن شما، تا حدودی کاهش دهد.
    نتایج بدست آمده از تحقیقات و مطالعه‌ها در این زمینه نشان داده است که پسته علاوه بر داشتن مقدار بسیار زیاد از آنتی اکسیدان ها، مصرف آن می‌تواند تا حدود زیادی کلسترول خون را در بدن شما کاهش دهد و فشار خون را هم کمتر کند، و به این طریق خطر ابتلا به بیماری قلبی را در شما را تا حدود زیادی کم‌تر می‌کند.
    در حقیقت، مطالعه‌های متعددی تأثیر مصرف پسته در کم کردن کلسترول خون را تا حدود زیادی نشان داده‌اند.
    نتایج بدست آمده از بسیاری مطالعات و تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که ارتباط بسیار شفافی بین مصرف پسته و کاهش چربی خون وجود دارد. این مطالعه‌ها مقداری از کالری‌های مصرف شده از رژیم غذایی فرد را با مصرف پسته در آن‌ها جایگزین کرده‌اند. حدود ۶۷٪ از این مطالعه‌ها و آزمایش‌ها نشان دادند که مصرف کردن پسته برای تأمین مقداری از کالری بدن می‌تواند کلسترول کل و کلسترول بد (LDL) را تا حدودی در بدن کم کند و هچنین باعث بیشتر شدن مقدار کلسترول خوب (HDL) شود.
    در یک مطالعه ۴ هفته‌ای بر روی افراد مبتلا به کلسترول بد یا همان LDL بالا، به این ترتیب انجام گرفت که شرکت کنندگان ۱۰٪ کالری مصرفی روزانه خود را از طریق خوردن پسته دریافت می‌کردند.
    نتایج بدست آمده از این آزمایش یا مطالعه نشان داد که این رژیم غذایی باعث شد تا در حدود ۹ درصد از کلسترول بد خون یا همان LDL در بدن شرکت کنندگاه کمتر شود. علاوه بر این، نشان داده شد کسانی که در رژیم غذایی خود ۲۰٪ کالری روزانه را از طریق خوردن پسته دریافت می‌کردند، کلسترول بد خون یا همان LDL در آن‌ها ۱۲ ٪ کاهش داده شد.
    در یک مطالعه دیگر که بر روی ۳۲ مرد به مدت ۴ هفته انجا شد، به شرکت کنندگان رژیم غذایی مدیترانه‌ای (نوعی رژیم غذایی متنوع و سالم) داده شد. سپس در مجموع حدود ۲۰٪ از کالری دریافتی روزانه را در این رژیم غذایی به جای استفاده از چربی اشباع نشده از طریق اضافه کردن پسته به رژیم جایگزین کردند.
    دیده شد که تنها بعد از گذشت ۴ هفته از شروع مصرف رژیم غذایی، ۲۳ ٪ کلسترول بد خون یا LDL در آن‌ها کاهش یافته و همچنین چیزی در حدود ۲۱٪ از کلسترول کل و ۱۴٪ را در تری گلیسیرید خون افراد کم شد.
    علاوه بر این، طبق نتایج به دست آمده از آزمایش‌ها و مطالعه‌های انجام شده به نظر می‌رسد پسته فشار خون را بیش از دیگر آجیل‌ها پایین می‌آورد.
    با بررسی بر روی ۲۱ مطالعه، مشخص شد که خوردن پسته باعث کمتر شدن حد بالای فشار خون به اندازهٔ ۱.۸۲ میلی متر جیوه و کمتر شدن حد پایین فشار خون به اندازهٔ ۰.۸ میلی متر جیوه می‌شود.
    خلاصه: نتایج به دست آمده از آزمایش‌ها و مطالعه‌های انجام شده، نشان می‌دهد که خوردن پسته می‌تواند تا حدودی به پایین آمدن کلسترول خون کمک کند. همچنین مصرف کردن پسته احتمالاً بیش از مصرف کردن آجیل‌های دیگر می‌تواند به کمتر شدن فشار خون شما کمک کند.

    ۷. مصرف پسته به سلامتی رگ‌های خونی شما کمک می‌کند

    می دانیم که پوشش داخلی رگهای خونی از ماده‌ای به نام اندوتلیوم ساخته شده است.
    جالب است بدانید که عملکرد درست این دیوارهٔ داخلی رگ‌ها در سلامت قلب بسیار مهم است، زیرا بوجود آمدن اختلالات و مشکلات در عملکرد این اندوتلیوم می‌تواند یک عامل خطر آفرین باشد که باعث مبتلا شدن افراد به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.
    اتساع عروق (وازودیلاتاسیون) اصطلاحی است که برای بیشتر شدن اندازه یا گشاد شدن رگ‌های خونی بکار می‌رود، که باعث بیشتر شدن توانایی بدن در پایین آوردن فشار خون می‌شود زیرا با گشاد شدن رگ‌ها، خون بیشتر از آن‌ها عبور می‌کند در نتیجه فشار خون پایین می‌آید. بوجود آمدن اختلال درعملکرد اندوتلیال در دیوارهٔ رگ‌ها را می‌توان از کم شدن قابلیت اتساع عروق (یا کم شدن قدرت ارتجاعی بودن و گشاد شدن رگ‌های خونی) تشخیص داد.
    اکسید نیتریک ماده‌ای است که نقش مهمی در گشاد شدن رگ‌های خونی دارد. این ماده پیغام‌هایی را به سلول‌های موجود در جدار داخلی رگ‌ها در اندوتلیوم می‌فرستد تا شل شوند، و به این شکل باعث گشاد شدن رگ‌های خونی می‌شود.
    پسته منبع بسیار خوبی از اسید آمینه‌ای به نام L-arginine است که در بدن به اکسید نیتریک تبدیل می‌شود. بنابراین، این آجیل‌های کوچک ممکن است نقش مهمی در بیشتر شدن سلامت رگ‌های خونی داشته باشند و باعث کم‌تر شدن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی شوند.
    همچنین نتایج به دست آمده از یک مطالعه بر روی ۴۲ بیمار که به مدت ۳ ماه هر روز ۱.۵ اونس (۴۰ گرم) پسته مصرف کرده بوده‌اند، نشان می‌دهد که در علائم عملکرد اندوتلیال تا حدودی پیشرفت و بهبودی بوجود آمده است و همچنین سفتی رگ‌ها هم تا حدود زیادی بهتر شده‌اند.
    در یک مطالعه ۴ هفته‌ای دیگر بر روی ۳۲ جوان سالم، افراد شروع به خوردن رژیم غذایی کردند که در حدود ۲۰ ٪ از کالری دریافت شده آن‌ها در روز از خوردن پسته بدست می‌آمد. نتایج به دست آمده از این مطالعه نشان می‌دهد که در مقایسه با زمانی که آن‌ها رژیم مدیترانه‌ای را دنبال کردند اتساع عروق (توانایی کشاد شدن و باز تر شدن رگ‌ها) که وابسته به اندوتلیوم داخل رگ‌ها است در آن‌ها تا حدود ۳۰٪ بهبود یافت.
    جریان خون مناسب برای بسیاری از کارکردهای بدن از جمله عملکرد جنسی نعوظ در مردان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
    نتایج به دست آمده از یک مطالعه بر روی مردانی که دارای اختلالاتی در نعوظ بودند، نشان داد که این مردان با خوردن ۳.۵ انس (۱۰۰ گرم) پسته در روز به مدت ۳ هفته، عملکرد نعوظ در این افراد تا حدود ۵۰ در صد بهبود پیدا کرد.
    همینطور گفته می‌شود، یک وعدهٔ ۱۰۰ گرمی پسته دارای کالری بسیار زیادی است و دارای حدود ۵۵۷ کالری است.
    خلاصه: آجیل‌ها به خصوص پسته می‌توانند نقش مهمی در بهتر کردن سلامت رگ‌های خونی در بدن داشته باشد. دلیل آن هم این است که پسته سرشار از ترکیبی به نام L-arginineهستند، که در صورت تبدیل شدن به اکسید نیتریک، به گشاد شدن رگ‌های خونی شما کمک فراوانی خواهد کرد.

    پسته برای لاغری

    ۸. مصرف پسته می‌تواند به کاهش قند خون کمک کند

    می‌تواند گفت که با وجود این که پسته از اکثر آجیل‌ها کربوهیدرات بیشتری دارد، اما پسته دارای شاخص گلیسمی نسبتاً پایینی هم هست. پایین بودن این شاخص به این معناست که باعث ایجاد قند خون بالا نمی‌شود.
    جالب است بدانید، مطالعات نشان داده‌اند که خوردن پسته می‌تواند به افزایش سلامت از نظر مقدار قند خون کمک فراوانی به افراد بکند.
    یک آزمایش و مطالعه در این زمینه نشان داد که وقتی ۲ اونس (۵۶ گرم) پسته به یک رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات اضافه شد، پاسخ افزایشی قند خون افراد سالم پس از وعده غذایی ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر شد.
    نتایج به دست آمده از یک مطالعه ۱۲ هفته‌ای دیگر در این زمینه، نشان داد که افرادی مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند، بعد از خوردن ۰.۹ اونس (۲۵ گرم) پسته به عنوان میان وعده و به تعداد دفعات دو بار در روز، قند خون ناشتا در آن‌ها تا حدود ۹٪ کاهش پیدا کرد.
    باید دانست که پسته علاوه بر اینکه سرشار از فیبر و چربی‌های سالم است، سرشار از آنتی اکسیدان ها، کاروتنوئیدها و ترکیبات فنلی هم هست که همگی برای کنترل قند خون تا حدود زیادی مفید است.
    بنابراین، تنها اضافه کردن پسته به رژیم غذایی شما ممکن است در طولانی مدت به تنظیم قند خون کمک فراوان کند.
    خلاصه: پسته دارای شاخص قند خون گلیسمی پایین است، بنابر این می‌تواند تا حدود زیادی در پایین آوردن سطح قند خون در بدن شما بسیار تأثیر گذار باشد.

    ۹. پسته؛ خوردنی خوشمزه و سرگرم کننده‌

    پسته را می‌توان به روش‌های مختلفی مصرف کرد و لذت برد.
    از جمله این موارد می‌توان به استفاده از پسته به عنوان میان وعده، چاشنی سالاد یا دسرهای خوشمزه یا حتی در پخت غذاها و شیرینی‌ها، اضافه کردن رنگ سبز زیبا به دسرهای بستنی و … و غذاهای مختلف و خوش طعم اشاره کرد.
    بعضی از دسرهای خوشمزه و به رنگ سبز شامل ژلاتو پسته یا کرهٔ پسته هستند.
    به علاوه، مانند سایر آجیل‌ها، می‌توان از آنها برای تهیه کرهٔ پسته یا کره آجیل استفاده کرد.
    حتی می‌توانید از کرهٔ پسته و آجیل‌ها روی ماهی پخته شده مورد علاقه خود بریزید، آن‌ها را به معجون صبحانه خود اضافه کنید، یا در درست کردن دسر خود از آن استفاده کنید.
    و در آخر اینکه، از پسته به تنهایی می‌توان به عنوان یک میان وعده مناسب، خوشمزه و سالم لذت برد.
    خلاصه: از پسته‌ها می‌توان به عنوان یک میان وعده خوشمزه استفاده کرد. همچنین پسته را می‌توان در پخت و پز و آشپزی استفاده کرد و رنگ سبز یا بنفش زیبای آن را به غذاهای مختلف اضافه کرد.

    ۱۰. پسته و کاهش خطر بیماری‌های قلبی

    پسته به عنوان یک میوه خشک و مغزی دارای خصوصیات مفیدی برای سلامتی انسان‌ها است و مصرف منظم آن می‌تواند به کاهش خطر بیماری‌های قلبی و عوامل خطرزا مرتبط با آن کمک کند. در ادامه به تعدادی از خصوصیات مفید پسته در کاهش خطر بیماری‌های قلبی اشاره خواهیم کرد:

    1. چربی‌های سالم: پسته از چربی‌های نیمه‌اشباع و نیمه‌اشباع غیراشباع غنی است. این نوع چربی‌ها معروف به اسیدهای چرب امگا-۹ و امگا-۶ هستند که به بهبود سلامتی قلبی عروقی کمک می‌کنند. مصرف این نوع چربی‌ها به کاهش کلسترول بد (LDL) و افزایش کلسترول خوب (HDL) در خون کمک می‌کند.

    2. فیبر مواد غذایی: پسته حاوی مقدار قابل توجهی فیبر مواد غذایی است که می‌تواند به تنظیم سطح قند خون و کاهش فشار خون کمک کند. همچنین فیبر مواد غذایی در پسته می‌تواند از تجمع کلسترول در رگ‌ها جلوگیری کرده و خطر ایجاد رگهای خونی چرب در دیواره عروق را کاهش دهد.

    3. آنتی‌اکسیدان‌ها: پسته حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی مانند ویتامین E است که می‌توانند از آسیب به سلول‌های قلبی عروقی جلوگیری کرده و التهابات را کاهش دهند. آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند از اکسیداسیون چربی‌ها در سیستم قلبی عروقی جلوگیری کنند.

    4. کاهش التهابات: مصرف پسته می‌تواند به کاهش التهابات در سیستم عصبی و قلبی عروقی کمک کند. التهابات مزمن می‌توانند یکی از عوامل خطرزا برای بیماری‌های قلبی باشند، و آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات ضدالتهاب موجود در پسته می‌توانند این خطر را کاهش دهند.

    5. کنترل فشار خون: مصرف منظم پسته می‌تواند به کنترل فشار خون کمک کند. پتاسیم، مغنیزیم، و فیبر موجود در پسته می‌توانند به تنظیم فشار خون کمک کنند و از افزایش فشار خون جلوگیری کنند.

    6. کاهش میزان قند خون: فیبر مواد غذایی و چربی‌های سالم در پسته می‌توانند به کاهش میزان قند خون کمک کنند. این مواد می‌توانند به بهبود تعادل قند خون و پیشگیری از دیابت نوع ۲ کمک کنند.

    به عنوان یک میان‌وعده سالم یا افزودنی به غذاهای روزانه، پسته می‌تواند به بهبود سلامت قلبی عروقی و کاهش خطر بیماری‌های قلبی کمک کند. با این حال، بهتر است همیشه به میزان مصرف پسته توجه داشته باشید و از مقدار مناسبی استفاده کنید تا از مزایای سلامتی آن بهره‌مند شوید. همچنین در صورت داشتن حالت‌های خاص یا حساسیت‌های خاص به میوه‌های خشک، به مشورت با پزشک خود رجوع کنید.

    سخن آخر

    پسته منبع عالی چربی‌های سالم، فیبر، پروتئین، آنتی اکسیدان ها و مواد مفید مختلف از جمله ویتامین B6 وتیامین است.
    اثرات مصرف پسته بر روی سلامتی می‌تواند شامل کاهش وزن، کاهش کلسترول و تنظیم قند خون و بهتر شدن سلامت روده، کمک به سلامت چشم‌ها و همچنین سلامت عروق و رگ‌ها باشد.
    علاوه بر این، خوردن پسته علاوه بر اینکه خوشمزه است می‌تواند تا حدودی سرگرم کننده و خوشایند نیز باشد. بنابراین برای بسیاری از افراد، مصرف پسته در رژیم غذایی خود، یک راه عالی برای افزایش سلامت عمومی است.
    منبع: www.healthline.com

    ۵/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۲ دیدگاه ها

    1. ۱- مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از۹۵% از آبی است که دربارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود آرزوی اینجانب از کودکی این بوده است تا جلو مقدار … متر مکعب آبی را که بیش از ۹۵% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه دربخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود را در محلی به نام تنگه بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس را با احداث بندی (سدی) خاکی بگیرم اینجانب از اینکه مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از ۹۵% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود سهم خلیجی می شود که می خواهند نام آن را به جای فارس به نام جعلی عربی تبدیل کنند ناراضی هستم اینجانب حتی راضی نیستم تا سرریز مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از ۹۵% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود که از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود سهم خلیجی شود که می خواهند نام آن را به جای فارس به نام جعلی عربی تبدیل کنند اینجانب در نظر دارم با تغییر مسیر سرریز مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از ۹۵% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود که از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود را سهم دریاچه فصلی در شهر خنج ازشهرستان خنج استان فارس نمایم. بعد از آن روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس را می توان به مقصد فصل های پائیزی و زمستانی مسافران از سراسر کشور و فصل های بهار و تابستان پرمحصول تبدیل کرد.
      ۲- آرزوی اینجانب از تاریخ ۱۳۷۰/۱۲/۲۲ تا تاریخ ۱۳۷۶/۰۷/۳۰ که کارمند اداره آب و فاضلاب شهری بخش خنج شهرستان لارستان شرکت آب و فاضلاب شهری استان فارس بوده ام یا از تاریخ ۱۳۷۶/۰۸/۰۱ تا تاریخ ۱۳۸۸/۱۲/۱۲ که کارمند شرکت آب و فاضلاب شهری کلان شهر شیراز بوده ام یا از تاریخ ۱۳۸۸/۱۲/۱۳ تا هم اکنون که کارمند امور آب و فاضلاب شهری شهر صدرا شرکت آب و قاضلاب شهری کلان شهر شیراز هستم یا درآینده که دوست دارم تا کارمند امور آب و فاضلاب شهرستان خنج شرکت آب و فاضلاب استان فارس باشم آرزویم پیگیری احداث تصفیه خانه فاضلاب شهری برای شهرهای خنج و فیشور(شهرهای واقع دراطراف دریاچه فصلی کفه خنج) بوده است آرزویم پیگیری احداث تصفیه خانه فاضلاب روستایی برای روستاهای واقع دراطراف دریاچه فصلی کفه خنج بوده است چون با آب مناسبی که از تصفیه فاضلاب شهرها و روستاهای اطراف دریاچه فصلی کفه خنج به دست می آید می شود کمربند سبزی را به طول ۱۸ کیلومتر و عرض ۸ کیلومتری دراطراف مساحت ۱۳۰ کیلومتری اطراف دریاچه فصلی کفه خنج احداث کرد و شهر خنج را به مقصد فصل های پائیزی و زمستانی مسافران از سراسر کشور و فصل های بهار و تابستان پرمحصول تبدیل کرد.
      امام علی (ع) می فرمایند : کسی که آب و خاک یعنی نیروی طبیعی دارد و نیروی انسانی خود را برای بهره برداری به کار نمی بندد و با فقر و گدایی می گذراند نفرین و لعنت بر او باد.
      دو نوع زمین خوار در کشور ایران وجود دارد ۱- یکی شخص یا اشخاصی که نتواند یا نتوانند به موقع و به اندازه رشوه خود را به کارکنان (الف – اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان … ب – اداره اجازه برداشت آب از زیر زمین در شهرستان … پ – اداره واگذاری زمین برای توسعه کشاورزی در شهرستان … ت – اداره ثبت اسناد املاک در شهرستان … بپردازد یا بپردازند ۲- یکی شخص یا اشخاصی که نتواند یا نتوانند به موقع و به اندازه رشوه خود را به الف – اداره شهرسازی شهرستان … ب – اداره روستا سازی شهرستان … پ – اداره ثبت اسناد املاک شهرستان …بپردازد یا بپردازند این شخص یا اشخاص از طرف مراجع مربوطه به عنوان زمین خوار به اداره دادگستری شهرستان … معرفی می شوند تا درس عبرتی شوند برای ملت بزرگ ایران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.