سبک زندگیسلامت و زیبایی

مصرف روزانه شکلات چه تاثیری بر روده دارد؟

شکلات برخلاف تصور خیلی از مردم، فواید زیادی برای سلامت دارد. مصرف کاکائو و شکلات تلخ به دلیل آنتی اکسیدان فراوانی که دارد، برای سلامت روده مناسب است و به جلوگیری از بروز بیماری‌های مزمن و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. اما اگر هر روز از شکلات استفاده کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟ در این مقاله از بخش سبک زندگی در اکالا بلاگ می‌توانید با تاثیر خوردن روزانه شکلات بر روده‌ها آشنا شوید.

آیا خوردن شکلات برای سلامت روده مفید است؟

بهتر است بدانید که شکلات تلخ حاوی فیبر پری بیوتیک است و مصرف آن به بهبود عملکرد روده و افزایش باکتری‌های مفید روده کمک زیادی می‌کند. مطالعات منتشر شده در دانشگاه ایالتی لوئیزیانا ایالات متحده نشان می‌دهد که شکلات تلخ موجب رشد باکتری‌های مفید در روده می‌شود و از بروز التهاب در بدن جلوگیری می‌کند. شکلات تلخ حاوی مقادیر زیادی پلی فنول است. پلی فنول ها نوعی آنتی اکسیدان هستند که به سلامت روده کمک می‌کنند و عوامل بیماری‌زا را کاهش می‌دهند.

تاثیر مصرف روزانه شکلات بر روی روده

برای بهره‌مند شدن از فواید شکلات تلخ باید از شکلات تلخ‌های بالای ۷۰ درصد کاکائو که شیرینی بسیار کمی دارند استفاده کنید. بررسی مطالعات انجام شده روی اثرات شکلات تلخ ۸۵ درصد و شکلات تلخ ۷۵ درصد نشان می‌دهد که شکلات تلخ ۸۵ درصد نه تنها بیشتر به بهبود شرایط روحی کمک می‌کند، بلکه به مقدار بیشتری در بهبود عملکرد سیستم گوارش و روده نیز موثر است.

در یک مطالعه دیگر مشخص شد که مصرف شکلات تلخ برای ۴ هفته می‌تواند سطح باکتری‌های مفید مثل لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتر را در روده افزایش دهد. به علاوه مصرف شکلات تلخ با درصد بالا می‌تواند رشد باکتری کلستریدیوم هیستولیتیکوم را در روده کاهش دهد و جلوی بروز بیماری‌های التهابی روده را بگیرد.

۱۰۰ گرم شکلات بین ۷۰ تا ۸۵ درصد حدود ۱۱ گرم فیبر دارد و هر چقدر درصد کاکائو بیشتر باشد، فیبر آن نیز بیشتر است. و فیبر یک ماده ضروری برای بهبود سلامت روده و همچنین سلامت سیستم گوارش است. فراموش نکنید که برای بهره مند شدن از فواید شکلات باید از شکلات تلخ به مقدار محدود استفاده کنید تا دچار مشکل نشوید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: شکلات بخوریم یا نخوریم؟!

    مضرات مصرف شکلات تلخ برای روده

    هر چند شکلات تلخ فواید زیادی برای سلامت روده دارد، اما برخی از کارشناسان معتقد هستند که شکر و افزودنی‌های موجود در شکلات اثربخش پلی فنول‌های آن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. به طور کلی شکلات فواید و مضرات زیادی برای سلامت دارد و هر چقدر میزان خلوص شکلات بیشتر و مقدار شیرینی آن کمتر باشد، مفیدتر است. به طور کلی توصیه می‌شود تا برای سلامت روده از شکلات تلخ‌های بالای ۷۰ درصد استفاده کنید. در ادامه به برخی از مهم‌ترین مضرات مصرف روزانه شکلات برای روده اشاره شده است.

    شکلات مقدار زیادی چربی اشباع شده وجود دارد که اگر به مقدار زیاد از آن استفاده کنید، موجب افزایش چربی، کلسترول و همچنین افزایش خطر بیماری‌های قلبی می‌شود.

    یکی دیگر از نگرانی‌هایی که در مورد مصرف شکلات تلخ وجود دارد؛ غلظت فلزات سنگین موجود در آن است که معمولا میزان آن با توجه به شیوه پرورش کاکائو متفاوت است. از همین رو اگر به سلامتی‌تان اهمیت می‌دهید، تنها باید از برندهای معتبر باکیفیت استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: معرفی بهترین میوه‌ها برای رفع یبوست

    به خاطر داشته باشید که شکلات‌های شیرین و شکلات شیری مواد مغذی بسیار کمتری نسبت به شکلات تلخ دارند و حاوی مقدار زیادی قند است و از همین رو مضرات زیادی برای سلامت دارد.

    مصرف زیاد شکلات موجب نفخ، یبوست و درد و گرفتگی معده می‌شود. شکلات کافئین و قند زیادی دارد و از همین رو اگر به مقدار زیاد مصرف شود، منجر به مشکلات گوارشی و رشد باکتری‌های مضر در روده می‌شود.

    شکلات علاوه بر ترکیبات مفید حاوی قند و چربی است و از همین رو نباید به مقدار زیاد مصرف شود.

    تاثیر مصرف روزانه شکلات بر روی روده

    آیا مصرف شکلات برای افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر مناسب است؟

    سندرم روده تحریک پذیر یا IBS موجب بروز علائمی آزاردهنده مثل اسهال، نفخ، یبوست و شکم درد در فرد می‌شود. آمارها نشان می‌دهد که ۱۵ درصد جمعیت جهان به این مشکل مبتلا هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف شکلات به مقدار زیاد موجب تشدید علائمی مثل درد و گرفتگی عضلات شکم، نفخ و اسهال در بیماران می‌شود. معمولا این مشکلات بعد از خوردن شکلات‌های شیرین که حاوی قند و چربی زیاد هستند، بیشتر است.

    بیشتر بخوانید: تاثیر هندوانه پخته بر روی سنگ کلیه

    هر چند برخی مطالعات انجام شده در مورد تاثیر باورنکردنی شکلات تلخ بر بیماری‌های روده‌ای نشان می‌دهد که مصرف شکلات تلخ چنین عوارض جانبی را در بیماران ایجاد نمی‌کنند، اما به هر حال افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر باید با احتیاط بیشتری از شکلات استفاده کنند.

    شکلات فواید و مضرات زیادی برای روده دارد، اما اکثر مطالعات تاثیر شکلات در بهبود وضعیت گوارش و روده را تایید می‌کنند و بررسی‌ها نشان می‌دهد که اگر از شکلات تلخ به مقدار محدود استفاده کنید، فواید بی‌نظیری برای سلامت روده دارد. به خاطر داشته باشید که مصرف شکلات برای افراد مبتلا به IBS مناسب نیست و این افراد باید از شکلات به مقدار بسیار محدود استفاده کنند.

    منابع: medicalnewstoday، michiganmedicine، essentialformulas

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا