دانستنی

روش کاشت سبزه تخم کدو برای عید مرحله به مرحله

سبزه تخم کدو برای سفره هفت سین یکی از زیباترین انواع سبزه است. مدل‌ها و بذرهای مختلفی برای کاشت سبزه عید وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. تخمه کدو نیز جزو همین موارد است. سبزه تخمه کدو رنگ بسیار زیبایی دارد و بعد از این که سبزه‌ها به صورت کامل سبز شدند، ظاهر برگ‌ها بسیار زیبا می‌شوند. کاشت این نوع سبزه کار سختی نیست اما نیاز به مراقبت و رسیدگی دارد. برای کاشت سبزه تخم کدو، نیاز به مقداری تخم کدو خام (بو نداده) دارید و یک ظرف مناسب برای کاشت سبزه‌ها. همچنین برای چند روز باید از این سبزه مراقبت کنید تا به خوبی سبز شود و رشد کند.

در این مطلب از اکالا بلاگ، کاش سبزه عید را به صورت مرحله به مرحله توضیح می‌دهیم.

تخم کدو را چطور برای سبزه عید بکاریم؟

برای کاشت تخم کدو برای سبزه عید، طبق مراحل زیر پیش بروید. سعی کنید مراحل را به درستی و با ترتیب مشخص انجام دهید تا در نهایت یک سبزه کامل و خوب برای سفره هفت سین داشته باشید.

بیشتر بخوانید: آموزش کاشت ۱۰ بذر متفاوت برای سبزه عید نوروز

مرحله اول: خیس کردن تخم کدو ها

تخم کدو بافت مستحکمی دارد و برای این که بتوانید آن را به عنوان سبزه بکارید، باید این بافت را تا حدی نرم کنید. برای انجام این کار، تخم کدوها را به مدت ۲ روز در آب قرار دهید. در این مدت، حتما روزی یک بار آب آن‌ها را عوض کنید و مراقب باشید که آب لجن نبندد.

آموزش کاشت تخم کدو برای سبزه عید

بیشتر بخوانید: نحوه سبز کردن سبزه عید با ماش

مرحله دوم: کیسه‌ پیچ کردن تخم کدو ها

بعد از گذشت ۴۸ ساعت، تخم کدو ها را بررسی کنید و مطمئن شوید که به خوبی خیس خورده‌اند. بعد از این که مطمئن شدید به اندازه کافی خیس خورده‌اند، آن‌ها را در یک کیسه پارچه‌ای قرار دهید و صبر کنید ت آب اضافی خشک شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    در ادامه، تخم کدو ها را در کیسه پارچه‌ای به مدت ۳ روز نگهداری کنید و روزی یک بار آن‌ها را با آب اسپری کنید. بعد از اسپری کردن، آن‌ها را زیر و رو کنید تا نور و رطوبت به خوبی به همه آن‌ها برسد.

    مرحله سوم: آماده کردن ظرف مناسب 

    بعد از گذشت ۳ روز، تخم کدو ها باید شروع به جوانه زدن کرده باشند. بعد از مشاهده جوانه‌ها، باید آن‌ها در ظرف مناسب قرار دهید. برای این کار یک سینی پهن به توجه به میزان تخم کدویی که خیس کرده‌اید انتخاب کنید و به آرامی تخم کدو ها جوانه زده را در سینی بچینید. توجه کنید که در این مرحله مهم است که تخم کدوها به صورت انباشته روی هم قرار نگیرند. این کار از رشد صحیح آن‌ها جلوگیری می‌کند.

    ایده‌های جذاب برای سفره هفت سین ۱۴۰۲

    مرحله چهارم: مراقبت از تخم کدو ها تا زمان سبز شدن

    بعد از این که تخم کدو ها را در سینی چیدید، روی سینی را با سلفون بپوشانید. برای انجام این کار، می‌توانید از پلاستیک نازکی که دارای سوراخ است هم استفاده کنید. بعد از این که این کار را انجام دادید، سینی را به مدت ۳ روز در یک مکان گرم و پر نور قرار دهید و روزی ۳ بار با اسپری به سبزه‌های تازه رشد کرده آب دهید.

    بعد از گذشت ۳ روز، سلفون را از روی سینی بردارید و تا انتهای روز، ۲ بار تا حدی که سبزه سیراب شود به آن آب دهید.

    مرحله پنجم: نوردهی مناسب تا زمان رشد کامل

    بعد از اینکه مرحله چهارم را به طور کامل انجام دادید، زمان آن است که به سبزه به اندازه کافی نور بدهید تا پرپشت شود. برای اینکار، روزها سبزه را در هوای آزاد و جایی که نور ملایم داشته باشد قرار دهید و شب‌ها آن را به داخل خانه بیاورید. این کار را تا زمانی که سبزه تخم کدو به طور کامل رشد کند انجام دهید.

    بیشتر بخوانید: سبزه‌های عید رو کی بزاریم؟

    سوالات متداول در خصوص کاشت سبزه تخم کدو

    برای این که یک سبزه تخم کدوی زیبا و کامل داشته باشید، به سوالات زیر توجه کنید.

    بهترین وقت برای کاش سبزه تخم کدو چه زمانی است؟

    سبزه تخم کدو حدود ۱۵ روز برای رشد زمان لازم دارد. بهتر است از هفته دوم اسفند، کاش سبزه تخم کدو را آغاز کنید.

    کاش سبزه تخم کدو چه نکته مهمی دارد؟

    در کاشت سبزه تخم کدو، مهم‌ترین نکته این است که تخم کدو های جوانه نزده ممکن است باقی تخم کدو ها را هم خراب کنند. پس پیش از قرار دادن تخم کدو ها در سینی، باید آن‌هایی که جوانه نزده‌اند را از باقی تخم کدو ها جدا کنید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا