سلامت و زیبایی

لکه‌های سفید روی ناخن‌ها چه معنایی دارند؟

لکه سفید روی ناخن که به آن لوکونیشیا (Leukonychia) گفته می‌شود، از آن عارضه‌هایی است که اکثر ما آن را تجربه کرده‌ایم. بسیاری از قدیمی‌ها معتقد بودند که این لکه‌ها در اثر کمبود کلسیم در بدن ایجاد می‌شوند، اما آیا این موضوع صحت دارد؟ چه دلایل دیگری موجب ایجاد این لکه‌ها می‌شود؟ در این مقاله از بخش سبک زندگی در اکالا بلاگ می‌توانید با علت به وجود آمدن لکه سفید روی ناخن آشنا شوید.

علت به وجود آمدن لکه‌های سفید روی ناخن چیست؟

لوکونیشیا یا همان لکه‌هایی سفیدی که در سطح ناخن ایجاد می‌شوند، معمولا به دلایل متعددی ایجاد می‌شوند. در اغلب موارد این مشکل به دلیل وارد شدن ضربه ناخن یا جویدن ناخن ایجاد می‌شود. گاهی اوقات نیز این لکه‌ها در اثر آلرژی به مواد تشکیل دهنده لاک، برق ناخن و پاک کننده‌های لاک ناخن ایجاد می‌شوند. در ادامه این بخش به شما می‌گوییم که لکه‌های سفید روی ناخن نشانه چیست.

۱- واکنش‌های آلرژیک

استفاده از لاک ناخن، براق کننده‌ها و همچنین تقویت کننده و مواد لاک پاک کن موجب می‌شود تا ناخن‌های شما در معرض آسیب قرار بگیرند. بسیاری از این مواد آلرژی زا هستند و موجب بروز لکه‌هایی سفید رنگ روی ناخن می‌شوند.

۲- عفونت قارچی

عفونت قارچی یا اونیکومایکوز (Onychomycosis) یک نوع قارچ است که بیشتر روی ناخن‌های پا ایجاد می‌شود. این عفونت موجب بروز لکه‌های سفید روی ناخن می‌شود و به تدریج ناخن‌ها را ضخیم و شکننده می‌کند.

۳- عوامل ارثی

جالب است بدانید که در برخی افراد لوکونیشیا یک بیماری ارثی است که از بدو تولد موجب سفید شدن ناخن‌ها می‌شود. در این شرایط معمولا کل ناخن‌های فرد سفید می‌شوند و معمولا زمانی که هم مادر و هم پدر چنین ژنی را در بدن داشته باشند، این موضوع به کودک نیز منتقل می‌شود. ابتلا به بیماری‌های نادر ژنتیکی مثل سندرم بارت-پامفری نیز موجب سفید شدن ناخن می‌شود.

لکه های سفید روی ناخن به دلیل دلایل ارثی

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۴- آسیب به ناخن‌ها

    زمانی که سطح ناخن به وسیله ضربه آسیب ببیند، روی آن لکه‌هایی سفید رنگ ایجاد می‌شود. در بسیاری از مواقع بدون این که ما متوجه شویم ناخنمان با میز یا اجسام مختلف برخورد می‌کند و این ضربه‌ها موجب ایجاد لکه‌های سفید روی ناخن می‌شود. معمولا در این شرایط لکه‌ها پس از حدود ۴ هفته برطرف می‌شوند.
    مانیکور کردن به صورت مکرر و همچنین قرار گفتن انگشت لای در و اصابت ضربه چکش روی ناخن نیز موجب ایجاد لکه‌های سفید روی ناخن می‌شود.

    ۵- کمبود مواد معدن

    در مورد ارتباط بین کمبود مواد معدنی و بروز لکه روی ناخن‌ها هنوز اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد. برخی از پزشکان معتقد هستند که کمبود زینک و کلسیم می‌تواند موجب ایجاد چنین لکه‌هایی روی ناخن‌ها شود. برخی دیگر از پزشکان نیز این موضوع را به طور کلی رد می‌کنند. به هر حال برای اطمینان از این موضوع بهتر است در صورت مشاهده طولانی مدت این لکه‌ها روی ناخن از آزمایش‌های تشخیصی کمک بگیرید و مطمئن شوید که بدن شما با کمبود کلسیم و روی مواجه نیست.

    بیشتر بخوانید: مشکلات ناخن و هرآنچه درباره درمان آن‌ها باید بدانیم

    ۶- عوارض مصرف دارو

    مصرف برخی داروها موجب ایجاد لکه‌های سفید روی ناخن می‌شود. معمولا داروهایی که برای شیمی درمانی استفاده می‌شوند، این مشکل را در ناخن‌ها ایجاد می‌کنند

    ۷- مسمومیت

    یکی از علائم مسمومیت با فلزات سنگین، ایجاد خطوط سفید روی ناخن است. در این شرایط معمولا فرد علاوه بر این لکه‌ها با علائمی مثل اسهال، استفراغ، تهوع، دل درد، تنگی نفس و ضعف روبرو می‌شوند.

    ۸- بیماری‌های پوستی

    ابتلا به برخی از بیماری‌های پوستی مثل پسوریازیس ناخن و اگزمای دست موجب ایجاد لکه‌های سفید روی ناخن می‌شود. در این شرایط لازم است فرد تحت نظر پزشک از پماد و داروهای مخصوص استفاده کند.

    بیشتر بخوانید: درمان زردی ناخن با راهکارهای سریع و موثر خانگی

    ۹- بیماری‌های سیستمیک

    ابتلا به برخی از بیماری‌های خطرناک می‌تواند موجب سفید شدن ناخن‌ها شود. در این شرایط معمولا ناخن‌ها به طور کامل سفید می‌شوند. از مهم‌ترین بیماری‌هایی که موجب سفید شدن ناخن می‌شوند، می‌توان به بیماری‌های قلبی، نارسایی کلیه، ذات الریه، سیروز کبدی، فقر آهن، دیابت و پرکاری تیروئید اشاره کرد. هر چند سفید شدن ناخن در همه این بیماران ظاهر نمی‌شود، اما معمولا بروز این مشکل در این بیماران بیشتر است.

    ۱۰- کمبود ویتامین

    برخی از متخصصان بر این باور هستند که کمبود ویتامین موجب ایجاد لکه‌های سفید روی ناخن می‌شود. اما لکه سفید روی ناخن کمبود چه ویتامینی است؟ بهتر است بدانید که کمبود ویتامین‌های گروه B، به خصوص بیوتین (B7)، فولات (B9)، و همچنین B12 و ویتامین C موجب ایجاد لکه‌های سفید روی ناخن می‌شود.

    لکه های سفید روی ناخن به دلیل کمبود ویتامین

    چه زمانی سفید شدن روی ناخن‌ها خطرناک است؟

    در صورتی که کل ناخن شما سفید شود معمولا مشکل جدی برای سلامت وجود دارد. سفید شدن کل ناخن‌ها ممکن است به دلیل سیروز کبدی، نارسایی کلیه و بیماری‌های قلبی ایجاد شود.

    در صورتی که لکه‌های ایجاد شده روی ناخن به صورت خطی باشند، ممکن است نشان دهنده کمبود پروتئین در خون باشد. به علاوه اگر نقاط سفید کوچک روی ناخن ایجاد شود، ممکن است بستر ناخن دچار عفونت شده باشد.

    بیشتر بخوانید: ۳ فاکتور ساده در سلامت تیروئید

    روش درمان لکه‌های سفید روی ناخن چیست؟

    بهتر است بدانید که هیچ درمان مشخصی برای لکه‌های سفید ناخن یا همان لوکونیشیا وجود ندارد. حدود ۹۰ درصد این لکه‌ها در اثر ضربه‌هایی که روزانه به ناخن برخورد می‌کنند، ایجاد می‌شوند و از همین رو بعد از مدتی نیز خود به خود برطرف می‌شوند.

    معمولا برای درمان این مشکل باید از مواد آلرژی زا و شیمیایی دوری کنید، در صورتی که ناخن شما به قارچ مبتلا شده، آن را درمان کنید. در اکثر مواقع با کمی صبر و استراحت لکه‌های سفید برطرف می‌شوند و مشکل خاصی نیز برای فرد ایجاد نمی‌کنند.

    در صورتی که این لکه‌ها ظاهر متفاوتی داشته باشند و روز به روز در حال افزایش باشند، لازم است برای تشخیص دقیق‌تر از یک پزشک متخصص کمک بگیرید. در این شرایط پزشک کلیه ناخن‌ها را به دقت بررسی می‌کند و در صورت نیاز از آزمایش خون و نمونه برداری برای تشخیص دقیق‌تر کمک می‌گیرد.

    اکثر لکه‌های سفیدی که روی ناخن ایجاد می‌شوند، در اثر ضربه و استفاده مکرر از لاک و مواد شیمیایی هستند و بعد از مدتی به خودی خود برطرف می‌شوند. در صورتی که این لکه‌ها بعد از مدتی بدتر شدند یا سراسر ناخن شما سفید شد، بهتر است از یک پزشک برای بررسی‌های بیشتر کمک بگیرید.

    سوالات متداول

    در این بخش به رایج‌ترین سوالات متداول شما در مورد لکه‌های سفید روی ناخن پاسخ داده‌ایم.

    درمان لکه سفید روی ناخن کودک چیست؟ در صورتی که لکه‌های سفید روی ناخن نوزاد یا کودک شما ایجاد شده، ممکن است این مشکل در اثر ضربه، عوامل ژنتیکی یا اگزما به وجود آمده باشد. در این شرایط اگر بعد از ۱ تا ۲ هفته لکه‌ها برطرف نشدند، بهتر است از یک پزشک متخصص کمک بگیرید.

    آیا سفید شدن تمام ناخن خطرناک است؟ سفید شدن تمام ناخن معمولا به دلیل مشکلات و بیماری‌های جدی در بدن ایجاد می‌شود. نارسایی کلیه، مشکل در جذب پروتئین و همچنین ابتلا به بیماری‌های قلبی موجب بروز این مشکل می‌شود.

    لال سفیدی روی ناخن نشانه چیست؟ هلال سفیدی که در قسمت زیرین ناخن وجود دارد، نشاسته سلامت و تندرستی فرد است. اگر این هلال در ۸ تا ۱۰ ناخن انگشت شما مشخص باشد،یعنی سیستم دفاعی بدنتان در بهترین وضعیت قرار دارد.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا