آشپزیخواص مواد غذایی

خواص آناناس میوه گرمسیری

آناناس میوه گرمسیری بسیار جذاب و خوش طعم ، بعد از موز و انبه جزء برترین میوه هاست. تایلند، فیلیپین و برزیل بزرگترین تولیدکنندگان  این نوع میوه هستند.

این گیاه گرمسیری در مناطق آمریکای جنوبی کشت میشود. در مقابل گرما بسیار مقاوم و در عین حال سرمای صفر تا پنج درجه سانتیگراد را متحمل است.

شرایط آب و هوایی (سرد و گرم بودن هوا) در کیفیت و نسبت قند و اسید این نوع میوه تأثیر گذار است. هر چه هوا گرمتر میوه شیرین تر خواهد شد.

آناناس عطر و میوه خاصی را دارا است و جزء میوه های منحصر به فردی در جهان به حساب می‌آید. از نظر طعم، خوشمزه، شیرین و ملس است. طرفداران زیادی را به خود جلب کرده و به علت دارا بودن آنزیم بروملین ضد آماس بعد از جراحی شناخته شده است. درمان کننده کوفتگی و خون مردگی و انواع زخم ها و  جراحی ها است. به همین علت بعد از جراحی ها مصرف آناناس توصیه شده است .

آناناس تسکین دهنده دردهای آرتروز و ضد التهابات طبیعی است. کسانی که دچار اضافه وزن هستند مصرف آن بسیار مفید بوده و این میوه باعث تخریب فیبرهای کلاژنی است که سلول های چربی را در خود ذخیره می‌کنند.

دارای آب فراوان و مصرف آن بسیار اشتها آور، کاهش دهنده اسید و نفخ معده است. مصرف آناناس جریان خون را سریع و التیام دهنده کلیه زخم هاست . بهتر است از آناناس تازه استفاده شود. آناناس تازه دارای خاصیت بیشتری نسبت به کمپوت را دارا است .

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

     تقویت سیستم ایمنی

    آناناس موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. محققان در مطالعه ای که در فیلیپین انجام شد، اثرات مصرف این میوه را در کودکان دبستانی بررسی و مشاهده کردند کودکانی که هر روز کمپوت آناناس مصرف می کردند، در قیاس با کودکانی که کمپوت آناناس مصرف نمی کردند، کمتر به عفونت های ویروسی و باکتریایی مبتلا می شدند و دوران نقاهت کوتاهتری هم داشتند.

    هضم

    از دیگر فواید مصرف آناناس کمک به هضم غذاست. بروملین یک آنزیم در ساقه و آب آناناس است که به تجزیه و هضم پروتیین ها کمک می‌کند. همچنین مشخص شده است که مصرف بروملین به شکل کپسول باعث کاهش التهاب، کبودی، زمان بهبودی و درد بعد از جراحی ها می شود.
    با ای حال، آناناس و آب آن، بروملین کافی ندارند که بتواند به عنوان درمان پزشکی مورد استفاده قرار گیرد و در ضمن، فرآیندهای فرآوری معمول برای تهیه آب آناناس بروملین آن را به اندازه زیادی کاهش می دهد.

    سرطان

    یک مطالعه آزمایشگاهی که در آن از آب آناناس تازه استفاده شد، نشان داد که آب حاصل از هسته، ساقه و گوشت این میوه موجب سرکوب رشد سلول های سرطانی تخمدان و روده بزرگ می شوند، هر چند تایید هر گونه ارتباط میان مصرف آب انانس و درمان سرطان به مطالعات بیشتر نیاز دارد.
    از سوی دیگر طبق اعلام دانشگاه هاروارد، بتا کاروتن می تواند در پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات نقش داشته باشد.
    مطالعه دیگری نیز نشان داد افرادی که اغلب خوراکی های حاوی بتا کاروتن مصرف می کنند در قیاس با سایرین، با احتمال کمتری در زمینه ابتلا به سرطان روده بزرگ روبرو هستند.

    پوست

    آب آناناس حاوی ویتامین C و بتا کاروتن است. این آنتی اکسیدان ها می توانند به مبارزه با آسیب پوستی ناشی از آفتاب و آلودگی هوا کمک کنند، موجب کاهش چین و چروک های پوستی و در کل موجب بهبود بافت پوست شوند.
    ویتامین C همچنین به کلاژن سازی کمک می کند؛ کلاژن یک پروتیین رایج در بدن است که به پوست استحکام و ساختار می دهد.

    چشم

    یک مطالعه نشان داد که رژیم های غذایی مملو از ویتامین C می تواند خطر تشکیل آب مروارید را به میزان یک سوم کاهش دهد. محققان در این مطالعه اثرات چنین رژیم های غذایی را بر هزار جفت دوقلوی زن در انگلیس بررسی کردند.
    مایع داخل چشم حاوی ویتامین C است و یک رژیم غذایی مملو از ویتامین C می تواند به حفظ این مایع و پیشگیری از تجزیه آن و تبدیل به آب مروارید کمک کند.

    خواص دیگر آناناس

    آناناس از نظر خاصیت خنک و دارای منگنز فراوان و استفاده آن برای کسانی که دچارپوکی استخوان هستند توصیه می‌شود. مصرف آن برای استخوان سازی و سلامت بسیار مفید است.

    به علت دارا بودن ویتامین سی فراوان تأثیر بسزایی در سرماخوردگی دارد . تسکین دهنده گلو دردهای مزمن و برونشیت و کاهش دهنده سرفه است.

    در سلامت چشم موثر و مصرف آن کاهش دهنده فشار خون است . بسیار مدر و ادرار آور و برای کسانی که دچار ناراحتی کلیه هستند مفید است .

    استفاده آن ، برای سلامت پوست و جوانی توصیه شده و  به علت دارا بودن ویتامین سی و بتاکاروتن به بافت پوست و کلاژن سازی پوست کمک و خون رسانی در پوست را تسریع می سازد .

    مهمترین ویژگی آناناس کاهش دهنده دردهای قاعدگی است.

    دردهای سخت قاعدگی بانوان را برطرف و تسکین دهنده خوبی به حساب می آید. بهبود دهنده جریان خون، بهترین تأثیر و خاصیت مفید آن جلوگیری از تجمع آب و مواد اضافی در بدن است .

    استفاده آن برای قلب بسیار نافع و لخته های خونی در بدن را رفع می کند . و داروی خوبی برای انعقاد خون است . عملکرد مفید و ارزشمند آناناس را می توان با داروی آسپرین مقایسه کرد .

    ارزش غذایی آناناس

    آناناس به علت دارا بود ویتامین فراوان موجود در آن تاثیر گذار در جلوگیری از بروز سرطان است .

    این میوه پر مغذی به علت دارا بودن ماده ای مناسب جهت سلامتی بدن مصرف آن توسط پزشکان توصیه و تأکید فراوانی شده است . می توانید آن را به عنوان مکمل غذایی استفاده کنید .

    با استفاده از این میوه مغذی بهتر است سیستم ایمنی بدن خود را قوی نگه دارید . از آنتی اکسیدان فراوانی برخوردار است پس مصرف آن لازم و ضروری است .

    مصرف آناناس به علت دارا بودن بروملین دفع کننده ترشحات بینی و درمان کننده برونشیت و سینوزیت است . التهابات مجاری تنفسی را زودتر از موعد درمان می کند .

    پاک کننده سموم و ترمیم کننده بافت های آسیب دیده بدن است . ترکیب زنجبیل و آناناس نوشیدنی بسیار مقوی ، به نوعی تصفیه کننده بدن و دفع سموم بدن است .

    کاربرد آناناس در مصارف غذایی

    خواص آناناس

    میوه آناناس بسیار مغذی و ارزشمند است و به علت دارا بودن پتاسیم مصرف آن برای سلامت بدن نافع است . میتوانید  بیشتر در پودینگ ها ، دسر ها و کیک استفاده کنید . هر کدام به نوبه خود دستوراتی را دارا هستند.

    مصرف دسر آناناس و پسته را به آموزش می گذاریم تا بتوانید در منزل تهیه و درست کنید و از این میوه انرژی زا به سبک های متفاوت استفاده کنید .

    دسر آناناس و پسته

    این نوع دسر دارای عطر و بوی خاصی ست بسیار بی نظیر و مقوی است . در این نوع دسر از شیر و خامه و پودر ژله آناناس و پودر ژلاتین استفاده شده است . در کنار این مواد از کمپوت آناناس و آب آناناس و پسته خورد شده یا پودر شده و بستنی وانیلی بکار برده شده است.

    مواد لازم دسر آناناس و پسته:

    • خامه : یک پیمانه
    • شیر : یک پیمانه
    • پودر ژله آناناس : یک لیوان
    • پودر ژله آناناس : یک بسته
    • کمپوت آناناس : یک پیمانه
    • مغز پسته ریز شده : نصف فنجان
    • بستنی وانیلی : یک لیوان

    طرز تهیه:

    ابتدا آناناس و پسته ریز شده را با پودر ژلاتین مخلود کنید. مرحله بعد آب کمپوت را به پودر ژله اضافه کنید و روی حرارت گاز قرار دهید تا به آرامی ذوب و مخلوط شوند.

    آناناس را بصورت ریز خورد کنید و خامه را با چنگال بزنید تا فرم بگیرد بعد بستنی وانیلی و شیر و خامه فرم گرفته شده را همراه با مغز پسته مخلوط و پودر ژلاتین را به مواد بیفزایید.

    در این مرحله از قالب استفاده کنید و درون قالب را با کمی کره چرب کرده  و تمام مواد را داخل آن بریزید و قالب را حدود نصف روز داخل یخچال قرار دهید تا خوب سفت و به اصطلاح بسته شود .

    بعد از این می توانید دسر را براحتی از قالب جدا کنید و درون ظرف مورد نظر بریزید . تکه های آناناس خورد شده را داخل دسر بریخته  و برای تزیین روی دسر می توانید از آناناس های خورد شده و مغز پسته استفاده کنید و دور تا دور ظرفتان را با خامه فرم گرفته شده شکوفه بزنید و تزیین کنید .

    پودینگ آناناس:

    مواد لازم برای پودینگ آناناس به شرح زیر است:

    • شکر : ۱۰۰ گرم
    • کره : ۱۰۰ گرم
    • آرد : ۱۲۰ گرم
    • وانیل : یک چهارم قاشق چایخوری
    • تخم مرغ : یک الی دو عدد
    • کمپوت آناناس یا آناناس تازه ریز شده : یک لیوان
    • بکینگ پودر : یک قاشق چایخوری

    طرز تهیه

    ابتدا ظرفی را انتخاب کنید و کره و شکر را با یکدیگر ترکیب کنید . می توانید برای این نوع ترکیب از همزن برقی استفاده کنید . ماده کرم رنگی  بدست میآید . در این مرحله تخم مرغ و ارد را بصورت تدریجی اضافه کنید . ( با شکستن هر تخم مرغ مقدار کمی آرد درون ظرف بریزید) و بکینگ پودر و وانیل را اضافه و مواد را خوب ترکیب کنید و به کمک همزن مواد ترکیب شده را بصورت یکدست درآورید و در این حال یک قاشق آب آناناس به موادتان اضافه کنید.

    برای این پودینگ بهتر است از قالب استفاده کنید و داخل هر قالب مواد ترکیبی را بریزید و روی آن را با تکه های آناناس ترکیب کنید. البته سعی کنید قبل از ریختن پودینگ داخل قالب مورد نظر کاغذ روغنی بکار ببرید.

    فر را روشن کنید و بعد از گرم شدن فر قالبها را درون فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد حدود ۳۰ دقیقه قرار دهید.

    بعد از حاضر شدن اجازه دهید با دمای فضای آشپزخانه خنک و سرد شوند . پودینگ ها را درون ظرف مخصوص قرار دهید و با شکلات و تکه های آناناس تزیین و نوش جان کنید.

    ۴.۵/۵ (۴ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۴ دیدگاه ها

    1. دنبال یه سایت خوب برای خرید هستم سایت شما قابل اعتماده؟ یعنی میشه کمپوتی که مشکل نداشته باشه تاریخ مصرفش اکی باشه
      ازتون دریافت کنیم؟

      1. سلام، صد در صد. اکالا زیر مجموعه افق کوروش هست و شما می توانید با اطمینان کامل از این سایت خرید اینترنتی خود را انجام دهید، همچنین در مورد کمپوت که شما فرمودید شرایط مرجوعی تعریف شده که در صورت ایراد داشتن محصول اگر شرایط مرجوعی کالا را داشته باشد می توانید محصول را ارجاع دهید که احتمال ایراد داشتن محصول بسیار کم است. برای آشنایی بیشتر با فروشگاه اینترنتی اکالا می توانید به سایت اکالا مراجعه کنید.

      1. صد در صد تاثیر زیادی روی چشم و جلوگیری از تشکیل دوباره آب مروارید دارد، حتی گیاهان دیگری را نیز برای جلوگیری ازتشکیل آب مروارید در چشم می توان استفاده کرد از جمله استفاده از اسفناج، کلم بروکلی، قارچ از ایجاد آب مروارید در داخل چشم جلوگیری می کند، ویتامین A موجود در داخل اسفناج، کلم بروکلی و قارچ ها باعث می شود تا این ویتامین به میزان مورد نیاز در چشم تاثیر مثبت خود را بگذارد و از تشکیل آب مروارید در چشم جلوگیری کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.