سبک زندگیسلامت و زیبایی

۱۸ روش سریع و بی دردسر درمان “ریزش موی مردان”

راه حلی برای جلوگیری از ریزش دائم موها وجود ندارد اما روش‌ها و دارو‌هایی وجود دارند که از سرعت این فرآیند می‌کاهند. طاسی سر در مردان ارثی است و حدود ۵۰ درصد از مردان بالای ۵۰ سال را درگیر می‌کند. در ادامه در مجله اینترنتی اکالا ۱۸ روش برای کاهش سرعت ریزش موها ارائه می‌شود که می‌توانید در مورد آن‌ها با پزشک معالج مشورت کنید. اگر می‌خواهید با انواع ریزش مو و نحوه درمان هر یک آشنا شوید، می‌توانید مقاله درمان ریزش مو را مطالعه کنید.

علل ریزش مو چیست؟

ریزش مو طبیعی است. ما اغلب بدون اینکه متوجه شویم بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو در روز از دست می‌دهیم، . ریزش مو معمولاً جای نگرانی نیست، اما گاهی اوقات می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل و بیماری باشد.

برخی از انواع ریزش مو مانند طاسی مردانه و زنانه دائمی هستند. این نوع ریزش مو معمولا در خانواده اتفاق می‌افتد و بیشتر به صورت موروثی است.

سایر انواع ریزش مو ممکن است موقتی باشد. ریزش مو موقتی می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • یک بیماری
  • فشار
  • درمان سرطان
  • کاهش وزن
  • کمبود آهن

روش‌های درمان ریزش مو چیست؟

اغلب ریزش مو نیازی به درمان ندارد و یکی از موارد زیر است:

  • یا ریزش مو موقت است و دوباره رشد خواهد کرد.
  • یا ریزش مو در اثر کهولت سن است و بخش طبیعی پیری را طی می‌کند.
  • یا ریزش موی ناشی از یک بیماری است که معمولاً پس از بهبودی متوقف می‌شود و مو دوباره رشد می‌کند.

اما اگر این ریزش مو و طاسی شما را آزرده میکند برای درمان آن انواع روش‌های مختلفی وجود دارد که با هم بررسی می‌کنیم.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۱- نسخه ها و داروهای درمانی

    سازمان غذا و داروی آمریکا ثابت کرده است که دو دارو برای کنترل طاسی سر وجود دارد.

    استفاده از داروی ماینوکسیدیل

    این دارو به شکل مایع در داروخانه‌ها موجود است. دو بار در روز استفاده کنید. این دارو برای کنترل ریزش موها و رویش دوباره بسیار موثر است.

    استفاده از داروی فیناستراید

    این دارو به شکل قرص است و روزانه استفاده می‌شود. برای خرید این دارو باید نسخه داشته باشید. هر دوی این داروها ممکن است به یک سال استفاده نیاز داشته باشند تا بتوانند اثرات خود را بروز دهند.

    نکته مهم : ماینوکسیدیل همچنین می‌تواند برای درمان طاسی الگوی زنانه استفاده شود اما زنان نباید از فیناستراید استفاده کنند.

    استفاده از تزریق و کرم‌های استروئید

    داروهای ضدالتهابی : در این روش درمان، تزریق روی قسمت‌های طاس انجام می‌شود و کرم روی قسمت‌های طاس اعمال می‌شود.

    امکان‌ دارد استروئید موضعی برای‌ شما تجویز شود. استرویید موضعی‌ را یک‌ یا دو بار در روز به‌ روی‌ ناحیه‌ بمالید، مگر اینکه‌ دستور دارویی‌ به‌ گونه‌ دیگر باشد. بهتر است‌ دارو را بلافاصله‌ پس‌ از حمام‌ کردن‌ یا شامپو به‌ روی‌ ناحیه‌ بمالید زیرا بهتر پخش‌ و جذب‌ می‌شود.

    ۲- پیوند مو

    دو نوع مختلف از عملیات پیوند مو وجود دارد در اولی پوست سر جدا می‌شود و در نوع دوم فولیکول‌ها استخراج و پیوند زده می‌شوند.

    پیوند مو در مردان

    روش اول: پیوند فولیکول‌ها

    این روش به نسبت قدیمی‌تر است. در این روش مقداری پوست از پشت سر جدا می‌شود و همین موضوع باعث کاهش موهای پشت سر می‌شود. در این روش فولیکول ها از پوست پشت سر جدا شده و در پوست جلوی سر قرار داده می‌شوند.

    روش دوم: استخراج فولیکول‌ها

    در این روش فولیکول‌ها از پشت سر خارج شده و به قسمت‌های طاس سر پیوند زده می‌شوند. پیوند مو نوعی عمل جراحی است که هزینه بالایی دارد و تا حدی هم ایجاد درد می‌کند.

    بیشتر بخوانید: ۱۴ نکته کلیدی روتین مراقبت از موی مردانه

    ریسک‌های مهمی در این زمینه وجود دارند. بعنوان مثال ممکن است دچار التهاب یا عفونت شویم. در این صورت درمان‌های مضاعفی باید روی آن صورت بگیرد.

    ۳- درمان با لیزر

    درمان با لیزر التهابات فولیکول‌ها را کاهش داده و باعث رویش دوباره مو می‌شود.

    درمان ریزش مو با لیزر

    تحقیقاتی محدودی در این زمینه وجود دارد اما در سال ۲۰۱۶ منابع معتبری گزارش داده‌اند درمان با لیزر سطح پایین، بی ضرر بوده و برای درمان تاسی سر مردان موثراند. اما تحقیقات بیشتری در این زمینه باید انجام شود.

    بیشتر بخوانید: درمان ریزش سکه‌ای مو

    ۴- سیگار کشیدن را متوقف کنید

    اگر سیگاری هستید حتما در مورد اثرات منفی سیگار بر روی ریه‌ها آشنایید. اما آیا می‌دانستید که سیگار کشیدن باعث ریزش مو چین و چروک پوست و سفیدی مو می‌شود؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد که تحقیقات بسیاری در زمینه رابطه سیگار کشیدن و ریزش موی سر انجام شده است.

    ۵- ماساژ پوست سر

    ماساژ نه تنها لذت خاصی دارد، باعث تقویت گردش خون در سر شده و فولیکول‌های سر را فعال‌تر کند.

    ماساژ پوست سر در مردان برای ریزش مو

     در یک مطالعه محدود از یک منبع معتبر مردان ژاپنی که ۴ دقیقه ماساژ سر در هر روز برای مدت ۲۴ هفته را پشت سر گذاشتند، پس از این مدت موهای ضخیم‌تری داشتند.

    ۶- رژیم غذایی متعادل

    یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند موهای شما را در وضعیت مناسبی نگه دارد. رژیم حاوی میزان زیادی سبزیجات، میوه، غلات سبوس دارد، چربی‌های اشباع نشده و پروتئین خالص برای سلامتی موها بسیار موثر است. بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در رژیم غذایی سالم بسیار برای سلامت موها حیاتی‌اند.

    مطالب مرتبط : با ۹ عملکرد پروتئین در بدن آشنا شوید

    برای رژیم غذایی مناسب از این غذاها استفاد کنید

    غذاهای حاوی آهن، مانند گوشت گوساله، خشکبار، سبزیجات برگ سبز، غلات غنی شده با آهن و تخم‌مرغ بدین منظور بسیار موثرند. غذاهای غنی از امگا ۳ مانند ماهی سالمون، ماهی تن، زرده تخم مرغ و برخی دیگر از غذاها غنی از امگا ۳ و اسیدهای غیر چرب هستند.

    ۷- یک چک آپ کامل انجام دهید

    رفتن به دکتر برای درمان ریزش مو

    بیماری‌های زیر می‌توانند منجر به ریزش مو شوند:

    دیابت، سل پوستی، مشکلات تیروئید، خوردن غذاهای ناسالم، فقر آهن، مشکلات پوست سر و … با انجام یک چک آپ کامل می‌توانید تمام مشکلات احتمالی را مشخص کرده و با درمان این مشکلات از ریزش موی سر جلوگیری کنید. اگر هر کدام از بیماری‌ها و مشکلات بالا را دارید یا علائم دیگری نیز به همراه ریزش موها دارید حتمن با پزشک معالج تماس بگیرید. به بهبود شرایط بدن ریزش مو نیز کاهش خواهد یافت.

    ۸- کاهش استرس

    استرس باعث مشکلات زیادی در بدن می‌شود که یکی از آنها ریزش موی سر است. ریزش موی سر ممکن است به دلیل شرایط استرس‌زای سبک زندگی باشد.

    راهکارهای کاهش استرس

    • ورزش مرتب
    • گوش دادن به موسیقی
    • انجام یوگا
    • مدیتیشن
    • خواب کافی

    ۹- استفاده از روغن‌های مختلف

    منابع معتبر اعلام کرده‌اند که روغن نعناع به رشد موها کمک می‌کند. روغن رزماری هم به صورت سنتی گردش خون را بهبود داده و باعث رشد بهتر موها می‌شود. مطالعه ای در سال ۲۰۱۳ نشان داد که عصاره برگ رزماری رشد موها در موش‌های آزمایشگاهی را بهبود بخشیده است.

    روغن نارگیل و روغن زیتون هم برای اینکار معمولاً توصیه می‌شود اما تحقیقات علمی کافی در این زمینه وجود ندارد.

    مطالب مرتبط : ۲۵ ماسک مو با روغن نارگیل

    ۱۰- مصرف میوه نخل اره‌‌ای

    مصرف میوه نخل اره‌‌ای برای بهبود ریزش مو

    نخل اره‌ای میوه‌های کوچکی دارد که در فرایند درمان پروستات از آن استفاده می‌شود. گرچه تحقیقات در این زمینه بسیار محدود است  تعدادی مطالعه در این زمینه وجود دارد که تاثیر این گیاه بر رشد موی مردان را تایید می‌کنند.

    ۱۱- مصرف بیوتین

    بیوتین نوعی ویتامین است که در این غذاها یافت می‌شود:

    • آجیل
    • سیب زمینی شیرین
    • تخم مرغ
    • پیاز

    تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد که دریافت مکمل‌های ویتامین بیوتین که به صورت خوراکی مصرف می‌شود ریزش موها را کاهش می‌دهد. اما اکثر این مطالعات در زنان انجام شده‌اند و تحقیق زیادی در مورد مردان انجام نشده است.

    مطالب مرتبط : همه چیز راجع به بیوتین (ویتامین B7)

    ۱۲- استفاده از آب پیاز

    استفاده از آب پیاز برای درمان ریزش مو

    یک مطالعه قدیمی نشان داده است که استفاده از آب پیاز به همراه داروهای ریزش مو باعث رشد مجدد موها می‌شود.

    ۱۳- مصرف چای سبز

    یکی از دمنوش‌هایی که برای ریزش مو بسیار مفید است چای سبز است. یک مطالعه قدیمی که بر روی موش ها انجام شده بود نشان داد ترکیبات پلی فنولیک که در چای سبز وجود دارند درمان طبیعی ریزش موی موش‌هاست ولی این آزمایش بر روی انسان ها انجام نشده است.

    مطالب مرتبط :۱۰ خاصیت مهم دارویی چای سبز که باید بدانید!

    ۱۴- ایمونوتراپی

    ایمونوتراپی موضعی یکی از مؤثرترین درمان برای بیماران دچار طاسی گسترده یا مکرر محسوب می‌شود. در این تکنیک ماده‌ای مولد واکنش آلرژیک، به ناحیه ریزش مو زده می‌شود. خارش، پوسته ریزی و تحریک غالباً رشد مجدد مو را در پی دارد، هرچند دلایل این تأثیرگذاری هنوز کاملاً مشخص نیست.

    ۱۵- نور درمانی

    در این روش درمان از تابش نور ماوراء بنفش بر روی لکه‌های طاسی برای بهبود ریزش مو استفاده می‌شود.

    ۱۶- پی آر پی (PRP)

    برای درمان با پلاسمای سرشار از پلاکت یا پی آر پی، مقدار اندکی خون از بیمار گرفته می‌شود و پلاسمای تغلیظ شده سرشار از پلاکت در ناحیه مورد نظر تزریق می‌شود. پلاکت پس از فعال شدن سیتوکین ترشح و عامل‌های رشد ترشح می‌کنند.

    ۱۷- مزوتراپی

    در مزوتراپی مقدار اندکی از مواد موجود در لایه درم پوست مستقیماً در پوست سر تزریق می‌شود تا رویش مو در ناحیه طاسی و اطراف آن افزایش یابد. مزوتراپی امروزه در درمان سلولیت، کشیدن و سفت کردن پوست شل و افتاده، جوانسازی پوست، از بین بردن جای زخم و ریزش موی ناشی از عوامل مختلف از جمله طاسی سکه‌ای کاربرد دارد.

    مزوتراپی و پی ار پی برای درمان ریزش مو

    ۱۸- جراحی کاهش پوست سر

    بخش‌هایی از پوست سر با مو کشیده و به هم دوخته می‌شود این تکنیک گاهی اوقات به عنوان جراحی فلپ پیشرفته شناخته می‌شود زیرا بخش‌هایی از پوست سر دارای مو به سمت جلو کشیده می شود.

    کاهش پوست سر برای پوشاندن نواحی طاس در بالا و پشت سر است. برای پوشاندن خط موی جلویی مفید نیست. پس از تزریق بی حس کننده موضعی به پوست سر، قسمتی از پوست سر طاس برداشته می‌شود. الگوی پوست سر برداشته شده بسته به اهداف بیمار بسیار متفاوت است.

    اگر به مقدار زیادی پوشش نیاز باشد، پزشکان معمولا بخشی از پوست سر را به شکل Y معکوس برمی دارند. برش‌ها همچنین ممکن است به شکل U، بیضی نوک تیز یا شکل دیگری باشد.

    پوست اطراف ناحیه بریده شده شل شده و کشیده می شود، به طوری که بخش‌های موی سر را می توان به هم نزدیک کرد و با بخیه ها بسته شد. این احتمال وجود دارد که در این مرحله یک کشش شدید و گهگاه درد احساس کنید.

    معایب برخی از درمان‌های ریزش مو چیست؟

    ۱- ممکن است این درمان‌ها برای همه افراد جواب ندهد.
    ۲- برخی از این درمان‌ها فقط تا زمانی که از آن‌ها استفاده می‌شود کار می‌کنند.
    ۳- برخی از درمان‌ها می‌تواند هزینه‌بر و گران باشد.

    منابع: cancerresearchuk.org/healthline/webmd

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.