دانستنی

چه میوه هایی را نباید کنارهم قرار دهیم؟ راز نگهداری طولانی میوه ها

شاید تنها کاری که بعد از خرید میوه‌ انجام می‌دهید این است که آن‌ها را داخل یخچال قرار می‌دهید. اما آیا روش‌های ساده‌ای را که می‌توانید به راحتی انجام دهید تا میو‌هها بیشتر و بهتر بمانند را می‌دانید؟ اینکه میوه‌ها را کجا نگهداری می‌کنید یا کدام میوه و سبزی را کنار هم قرار می‌دهید مهم است. بعضی میوه‌ها از خود گازی به نام اتیلن آزاد می‌کنند که برای بقیۀ میوه‌ها و غذاها تخریب‌کننده است. در ادامه نکاتی دربارۀ نگهداری سیب و موز می‌خوانید تا بتوانید این میوه‌‎ها را به مدت طولانی‌تر نگهداری کنید تا هم کیفیت موادی که استفاده کنید بهتر حفظ شود و هم مقرون به صرفه باشد.

سیب

سیب که یکی از مهم‌ترین میوه‌ها است و انواع مختلف آن تقریبا در همه فصول یافت می‌شوند. بنابراین نگهداری از آن اهمیت بالایی نسبت به بقیه میوه‌ها دارد. خوردن روزانه ۱ سیب برای پیشگیری از سرماخوردگی و سایر بیماری ها توصیه می‌شود. به همین دلیل لازم است یاد بگیریم چطور سیب‌ها را به مدت طولانی‌تری سالم نگهداری کنیم تا هر روز یکی از آن‌ها را میل کنیم.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    فهرست مطالب

    چطور سیب ها را برای مدت طولانی سالم نگه داریم؟

     

    سیب برای سالم ماندن بیشتر به فضای خنک نیاز دارد. اگر جایی که سیب را نگهداری می‌کنید خشک و خنک باشد، سیب تا هفته‌ها می‌تواند سالم می‌مااند. اما با رعایت نکات ریزی می‌توانید تا ماه‌ها سیب را سالم نگهدارید:

    • سیب‌های خراب و یا لک‌دار را از سیب‌های سالم همیشه جدا کنید، چرا که سیب رسیده مقدار زیادی گاز اتیلن تولید می‌کند وباعث خراب شدن بقیۀ سیب‌ها می‌شود.
    • سیب‌های رسیده را داخل یخچال نگهداری نکنید و در فضای آشپزخانه قرار دهید. چرا که سیب بسیار رسیده و یا لک‌دار، چه در یخچال باشد و چه در فضای آشپزخانه باید بین یک تا دو روز مصرف شود، اما اگر داخل یخچال باشد به بقیه میوه‌ها و مواد غذایی آسیب می‌رساند.
    • بهتر است سیب داخل همان کشوی سبزیجات قرار بگیرد، اما اگر یخچالتان چنین فضایی نداشت، سیب‌ها را داخل ظرفی ظرف پلاستیکی و بدون در گذاشته و در انتهای قفسۀ یخچال، جایی که هوای خنک ازآنجا تولید می‌شود، قرار دهید.
    • بهتر است دستمالی مرطوب را روی سیب‌ها بکشید تا مقدار رطوبتی که این میوه برا تازه ماندن نیاز دارد را مهیا کنید. دقت کنید که دستمال فقط مرطوب باشد و خیس نباشد؛ چرا رطوبت زیاد هم خوب نیست.

    بیشتر بخوانید: چگونه از کپک زدن میوه‌ها در یخچال جلوگیری کنیم؟!

    ترفندهای نگهداری سیب

    • اگر یخچالتان قابلیت کنترل دما دارد، بهتر است به خاطر سیب‌ها دما را بین ۳۰ تا ۳۵ درجۀ فانهایت بگذارید. البته مراقب باشید سیب‌ها یخ نزنند، دمای گرم‌تر از ۱۰ درجه فارنهایت باعث زودتر رسیدن سیب می‌شود.
    • اگر بخواهید سیب را برای مدت بسیار طولانی‌تر نگه دارید، هر سیب را به صورت جداگانه در دستمال و یا کاغذی (روزنامه) بپیچید. اینکار باعث می‌شود گازهای اتیلن متصاعد شده از میوه بر روی دیگر سیب‌ها تأثیر نگذارد. البته توجه داشته باشید برای اینکار سیب‌ها حتماً سالم و بدون خرابی و لک باشند. سیب‌های پیچیده شده را در ظرفی در باز قرار دهید تا هوا بینشان در جریان باشد، اگر در پلاستیک می‌گذارید، پلاستیک را سوراخ سوراخ کنید و در یخچال با دمای مناسب قرار دهید.

    سیب را کنار سیب زمینی قرار ندهید!

    • به هیچ‌وجه سیب را کنار سیب‌زمینی قرار ندهید. سیب‌زمینی گازهایی متصاعد می‌کند که باعث خرابی سیب می‌شود.
    • سیب‌ها به این صورت تا ماه‌ها سالم می‌مانند، اما بعد از آن که از این وضعیت خارج شوند، بلافاصله شروع به خراب شدن می‌کنند.

    اگر دیر شروع به نگهداری درست از سیب ها کرده اید و نزدیک به خراب شدن هستند، می‌توانید از آن‌ها در تهیه یک کیک سیب و دارچین خوشمزه استفاده کنید.

    موز

    موز که میوه ای با میزان پتاسیم بالا است و خوردن آن به بسیاری از افراد توصیه می‌شود. اما نکته مهم در باره مصرف موز این است که مصرف بیشتر از یک عدد آن در روز، معمولا توصیه نمی‌شود. پس بهتر است که روش های نگهداری برای طولانی مدت از آن را بدانیم تا بتوانیم بدون این که موزها خراب شوند آن‌ها را نگه داریم و هر دو روز یک بار یک موز میل کنیم.

    • موز سبز را در فضای آشپزخانه بگذارید یا از جایی آویزان کنید تا به اندازۀ کافی برسد، سپس به داخل یخچال انتقال دهید. می‌توانید آن را درون ظرف‌هایی حصیری قرار داده و در فضای آشپزخانه بگذارید.
    • هرگز موز را درون پلاستیک قرار ندهید، چرا که رطوبت سطح میوه را افزایش می‌دهد و باعث زودتر خراب شدن آن می‌شود. بهتر است وقتی به اندازۀ کافی رسید و آمادۀ خوردن شد، درون یخچال قرار دهید.
    • اگر موز قطعه‌قطعه شده را می‌خواهید درون یخچال نگهداری کنید، بهتر است روی آن مقداری آب لیمو، آب آناناس و یا سرکه بریزید تا تازه‌تر بماند.
    • وقتی موز به اندازۀ کافی رسید، بهتر است آن‌ها را از یکدیگر جدا کرده و به صورت تکی و دور از هم نگهداری کنید تا برای مدت طولانی‌تری سالم بمانند.
    • می‌توانید میوۀ نرسیده‌ای مانند گلابی یا آووکادو را در کنار موزهای رسیده قرار دهید تا هم فرآیند خراب شدن را بکاهند و هم خودشان زودتر برسند.
    • بخش دستۀ بالایی موز را که موزهارا بهم چسبانده با پلاستیک بپوشانید تا از رسیدن گازهای اتلینی که برای رسیدن میوه تولید می‌شود به خود میوه جلوگیری کنید.
    • می‌توان موزها را در داخل کشوی سبزیجات یخچال خود قرار دهید. یخچال روند رسیدن میوه را کم می‌کند، اما متوقف نمی‌کند، پوست میوه به رسیدن و قهوه‌ای شدن ادامه می‌دهد اما خود میوۀ آن بین یک تا دو هفته سالم و تازه می‌ماند. به طور کلی نگهداری موز در یخچال طعم و تازگی آن را حفظ می‌کند، حتی اگر پوستش سیاه شود.

     

    • می‌توان موز را برای اسموتی و یا موارد دیگر پوست کنده و در ظرفی پلاستیکی و در بسته یا پلاستیک زیپدار گذاشته و در فریزر بگذارید. اگر موز را با پوست در فریزر بگذارید، بعد از یخ زدن به راحتی نمی‌توان پوست آن را کند.
    • اگر موز به طور کامل رسیده بود، می‌توان آن را برای پخت وپز یا سس میوه فریزری کنید. برای اینکار ابتدا آن را خرد یا له کرده، مقداری آب لیمو به آن بزندید تا از سیاه شدنش جلوگیری کند، سپس در پلاستیک زیپدار به اندازۀ یک وعده پر کنید و در فریزر بگذارید. موزهای یخ زده را می‌توانید تا چندین ماه به این صورت نگهداری کنید.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.