اخبار اقتصادی

تغذیه به سبک ارگانیک

حامد سرادار در این روزهایی که نوسان قیمت دلار و سکه باعث آشفتگی اقتصاد شده است و تأثیر آن را به صورت گرانی در تمامی کالاهای مورد نیاز مردم شاهد هستیم، افزایش قیمت و کمبود دارو برای بیماران، بیشتر از هر چیزی دیگر دردناک است. وقتی همراهان درمانده بیماران را در داروخانه ها می بینی، شاید اولین عبارتی که به ذهن شما خطور کند، شکر خدا برای سلامتی فعلی تان باشد. در واقع عقل سلیم حکم می کند در این آشفته بازار، هرجور که شده است سلامتی تان را حفظ کنید. سلامتی که با وجود سبک زندگی انسان مدرن، همیشه در خطر است. یکی از این خطرهای کمین کرده برای سلامتی شما، سموم موجود در محصولات طبیعی هست که با روش های صنعتی و با کمک کودها و سموم شیمیایی به بار آمده اند. برای در امان ماندن از این خطر هم تنها راه، استفاده از محصولات طبیعی ارگانیک هست. جالب است بدانید که یکی از ۶مولفه اصلی شهر هوشمند، محیط هوشمند هست که هدف آن پایداری محیط زیست است. در همین راستا تولید و مصرف محصولات ارگانیک میتواند برحفظ و بقای محیط زیست تأثیر فراوانی داشته باشد. شهرداری مشهد نیز در راستای دستیابی به این مؤلفه مهم شهر هوشمند به حمایت از یک استارتاپ مشهدی در حوزه عرضه محصولات ارگانیک به نام ارگانزی پرداخته است که در ادامه داستان تولد این استارتاپ را می خوانیم.

یک محصول کشاورزی ارگانیک، فرآورده ای است که زمین آن حداقل در ۱۰سال گذشته، سم?پاشی نشده باشد و در طول پروسه کاشت محصول تا برداشت آن از سموم شیمیایی استفاده نشود.

صفر تا صد طبیعی

ارگانزی سامانه ای هست که از طریق آن می توانید در سایت یا اپلیکیشن، محصولات ارگانیکی همچون غلات، نوشیدنی، فرآورده های لبنی، ادویه ها، مواد شوینده و آرایشی طبیعی را سفارش دهید و تحویل بگیرید. سایت ارگانزی طراحی معمولی دارد و به صورت چراغ خاموش در حال حرکت است و حتی برخی از محصولات آن هنوز قابل سفارش نیست؛ اما هر چه در این سایت پیدا می کنید ایرانی، سالم و تشکیل شده از مواد طبیعی هستند. قیمت محصولات ارگانیک به دلیل پروسه های بیشتری که در تولید طی می کنند، از فرآورده های عادی گران تر هستند اما در عوض سالم تر از محصولات عادی هستند.آیا می دانستید که مایع ظرفشوییِ گیاهی هم وجود دارد که مواد شیمیایی عجیب و غریب در آن استفاده نمی شود اما قدرت پاک کنندگی بیشتری دارد این محصول جالب یکی از محصولات ارگانیک موجود در ارگانزی هست.

چالش های ارگانزی

تیم ارگانزی، کم اطلاعی مردم نسبت به محصولات ارگانیک و تأثیرشان بر سلامت را از مشکلات ورود به این بازار می دانند که سعی دارند با اختصاص بودجه ای برای فرهنگ سازی و تبلیغات مناسب این مشکل را کم رنگ کنند.

همچنین دکتر عسگری، یکی از مشکلاتی که استارتاپشان از پیش روی گذرانده است، نا آشنایی تیمشان با این محصولات ارگانیک و کشاورزی می داند. تقریبا تمام اعضای تیم، افراد متخصص در حوزه کامپیوتر بودند و تخصصی در حوزه کشاورزی نداشتند که در طی ۸ماه گذشته با دریافت آموزش و مطالعه توانستند بر این مشکل فائق آیند. اما دکتر عسگری چالش اصلی استارتاپ خود را مدیریت کار تیمی می داند. او می گوید: «در گرفتن تصمیمات گروهی همیشه تشدد آرا به وجود می آید و بزرگترین مسئله، ایجاد همگرایی در این زمان است که اصلا کار راحتی نیست. نبود همگرایی در تیم، زمان و سرمایه شما را هدر می دهد. همچنین اختلاف نظرها، فرسایش فکری به وجود می آورد و همه این ها در کنار هم مشکلات بزرگی بر سر راه کسب و کار هستند. به نتیجه نرسیدن خیلی از کارهای استارتاپی هم به دلیل همین مسئله در تیم اجرایی شان است.».

شروع داستان از زمین هایی بایر

آقای دکتر مجتبی عسگری که از اساتید گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه آزاد هستند، چند سالی هست که با چند استاد همکار خود و جمعی از دانشجویان شرکتی دانش بنیان در مرکز رشد دانشگاه آزاد مشهد راه انداخته اند و فعالیت های مختلف علمی انجام می دهند و اخیرا پروژه ها و محصولاتی ارائه داده اند که در حوزه سلامت هست. مثلا یکی از کارهای آن ها سنجش میزان تشعشعات امواج الکترومغناطیس در مکان های مختلف است و اگر میزان این تشعشعات در بخش هایی از ساختمان زیاد و خطرناک باشد به شما راهکارهایی برای کاهش آن می دهند. اما زمستان سال پیش بود که جرقه راه اندازی ارگانزی به فکر تیم آقای دکتر عسگری خطور می کند. آن ها متوجه می شوند که دانشگاه آزاد کلی زمین مناسب کشاورزی دارد که شاید بیش از ۱۰سال است که بایر و بدون استفاده است و ظرفیت مناسبی برای کشت محصولات ارگانیک دارد. طی تحقیقات بازاری هم که انجام می دهند، متوجه می شوند اقبال عمومی افرادی که به سلامت خود اهمیت می دهند به سمت این محصولات، زیاد هست. همین موارد موجب می شود که آن ها وارد بازار محصولات ارگانیک شوند و در کنار آن با قول های مساعد مسئولین دانشگاه آزاد، پیگیر این امر باشند که بتوانند برخی از زمین های دانشگاه را به زیر کشت ارگانیک ببرند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    برنامه ها و تدابیر

    تیم ارگانزی که تصمیم خود را برای ورود به بازار محصولات ارگانیک گرفته بودند، طرح کسب و کار جامعی را برای خود آماده می کنند که تا الان تنها بخشی از آن اجرایی شده است. آن ها سرمایه اولیه استارتاپ خود را چیزی حدود ۲۵۰میلیون تومان در نظر می گیرند که تا کنون ۱۷۰میلیون تومان از آن را استفاده کردند و انتظار دارند پس از یک سال و سه ماه به نقطه سر به سر خود برسند. تیم آن ها فعلا نزدیک به ۱۰ نفر نیرو دارد که در بخش های مختلفی همچون فنی، بازاریابی و فروش و تأمین کالا مشغول به فعالیت هستند.

    ارگانزی قصد دارد با حمایت شهرداری مشهد، فروشگاه های فیزیکی هم در کنار حضور در فضای مجازی در سطح شهر دایر کند که افزون بر فروش محصولات ارگانیک و طبیعی، مشاوره های علمی درباره سلامت و تغذیه به مردم ارائه دهد و برای تحقق این امر قصد استفاده از ظرفیت دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد را دارند. آن ها تاکنون تأمین کنندگان زیادی در سرتاسر کشور شناسایی کردند که محصولات ارگانیک، گیاهی و طبیعی خود را برای فروش در اختیار این استارتاپ قرار بدهند. حتی یک نفر نیرو برای کار خود در نظر گرفته اند که محصولات نا آشنای طبیعی و ارگانیکی را که در بخش?های مختلف کشور تولید می شود، شناسایی کند و برای فروش به مردم در سایت ارگانزی قرار دهند.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا