دانستنی

تمام نکاتی که باید درباره شستشوی لباس‌ رنگی هایتان بدانید!

حتما شما هم این تجربه را داشته‌اید که پس از شستشوی لباس رنگی خود متوجه تاثیر رنگ آن بر روی دیگر لباس‌ها شده‌اید اما دیگر کاری از دستتان برنمی‌آمده. برای جلوگیری از این اتفاق ناخوشایند تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

در این فرصت شما را با چندین نکته جالب در خصوص شستشوی لباس‌ رنگی هایتان و جدا کردن رنگ‌ها آشنا خواهیم کرد:

  • لباس‌ها را بر اساس رنگ به لباس‌های سفید، رنگ روشن، رنگی‌ها و ظریف‌ها (مثل ابریشمی‌ و حریر) تقسیم کنید.
  • از سبدهای مخصوص لباس چرک طبقه‌بندی شده استفاده کنید؛ به این ترتیب موقع شستشو وقت کمتری برای دسته‌بندی لباس‌ها لازم خواهید داشت.
  • قبل از شستشوی لباس رنگی خود، لباس‌هایی را که رنگ می‌دهند، از بقیه جدا کنید. این لباس‌ها دو دسته‌اند: بعضی از آنها در هر شرایطی حتی در آب سرد رنگ پس می‌دهند. بعضی‌های‌شان هم فقط در تماس با برخی از انواع شوینده‌ها، به خصوص انواعی که حاوی سفیدکننده اکسیژن‌دار هستند یا در آب داغ رنگ می‌دهند.

رنگ دادن لباس

  • اگر نمی‌دانید لباسی در آب گرم رنگ می‌دهد یا نه، یک آزمایش ساده انجام دهید: یک قسمت دور از دید (مثل زیر آستین) لباس را با آب گرم خیس کرده، بین دو تکه پارچه گذاشته و رویش اتوی گرم بکشید. اگر رنگ داد، معلوم می‌شود که رنگش ثابت نیست و باید جدا از بقیه لباس‌ها شسته شود.
  • برای لباس‌های سفید می‌توانید از یک شوینده حاوی سفیدکننده یا سفیدکننده اکسیژن‌دار استفاده کنید. اما برای لباس‌های رنگی مایعات تیره‌شوی بدون سفیدکننده را انتخاب کنید.
  • پیش از شستشوی لباس رنگی خود به یاد داشته باشید که اگر لباس‌های رنگی‌تان را قبل از شستشو، پشت و رو کرده و در ماشین بیاندازید، مطمئن باشید که هیچ اتفاقی طی شستشو برای‌شان نمی‌افتد.
  • لباس‌های سفید رنگ‌گرفته را قبل از شستشوی دوباره، مدتی در مخلوط آب سرد و آب اکسیژنه خیس کنید؛ برای این کار توصیه می‌شود از آب اکسیژنه‌های پودری استفاده کنید که قدرت پاک‌کنندگی بیشتری نسبت به انواع مایع دارند. بنابراین طبق روش مصرف نوشته شده روی آب‌اکسیژنه، آن را در تشتی پلاستیکی با آب سرد مخلوط کرده و وقتی محلول آماده شد، حداقل ۸ ساعت لباس‌های سفیدی که رنگ گرفته‌اند،در آن غوطه‌ور کنید. هر از گاهی لباس‌ها را کنترل کنید تا اگر لکه‌های رنگی‌شان پاک شده، آنها را خارج کرده و آب‌کشی کنید. اگر بعد از ۸ ساعت هنوز رنگ‌های اضافی نرفته‌اند، این کار را تکرار کنید.

رنگ دادن لباس

  • برای لباس‌های ظریف، شستشوی دستی بهترین گزینه است؛ اول آنها را ۱۵ دقیقه در محلول ضعیفی از سفیدکننده خیس کنید. بعد با کمک دستکش، لباس را بشویید و آب بکشید.
  • همچنین به یاد داشته باشید که بهتر است تا می‌توانید کمتر از خشک‌کن استفاده کنید. چرخش‌های ماشین خشک‌کن باعث نرم شدن بافت بیرونی لباس‌ها می‌شود و لباس‌ها زودتر رنگ‌شان را از دست می‌دهند.
  • در عین حال از شستشوی همیشگی اجتناب کنید. شستشوی بیشتر برابر با کهنه شدن بیشتر است. اگر لباسی‌ را فقط برای چند ساعت می‌پوشید، داخل ماشین لباسشویی نیاندازید. فقط روی چوب لباسی گذاشته و اجازه دهید در معرض هوا باشند. اصلاً هیچ وقت نشویید. مثلاً لباس‌های جین نباید با ماشین لباسشویی شسته شوند و فقط با یک اسفنج لکه‌ها را تمیز کنید.

برای دانستنی های بیشتر با اکالا بلاگ همراه باشید تا از مطالبی جذاب و کاربردی بهره ببرید.

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

    کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

    محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

    شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.