سبک زندگیسلامت و زیبایی

۹ روش درمان خانگی “جوش باسن”؛ سریع و بی دردسر

مهم نیست که جوش‌ها در کجای بدن ظاهر می‌شوند، همه آن‌ها باعث ایجاد ناراحتی می‌شوند. متاسفانه گاهی اوقات ممکن است جوش‌هایی در قسمت باسن و ران ایجاد شوند.
علت و راهکار‌های درمان جوش‌هایی که در باسن ظاهر می‌شوند با جوش‌های صورت متفاوت هستند. جوش‌های باسن اغلب به دلیل التهاب فولیکول‌ها به وجود می‌آیند. این التهاب به سبب فعالیت باکتری‌های استافیلوکوکوس اورئوس که بر روی فولکیول مو اثر منفی می‌گذارند، به وجود می‌آید. این باکتری در حالت طبیعی بدون هیچ‌گونه مشکلی بر روی پوست زندگی می‌کند، اما هنگامیکه به درون پوست برود، التهاب ایجاد می‌کند. اگر این التهاب بدتر شود، جوش به دمل دردناک تبدیل می‌شود.
جوش‌هایی که در اثر التهاب فولیکولی به وجود می‌آیند، مشابه جوش‌های معمولی هستند. این جوش‌ها سر قرمزی دارند و داخل آن‌ها پر از چرک است. ممکن است خارش و حساسیت نیز ایجاد کنند. در بیشتر موارد، این جوش‌ها بدون هیچ‌گونه اقدام خاصی، از بین می‌روند.
در این مقاله ۹ روش آسان برای درمان جوش‌هایی که در اثر التهاب فولیکولی در باسن به وجود می‌آیند، ارائه می‌شود. در مجله اینترنتی اکالا با روش‌های درمانی جوش باسن همراه شوید. برای رفع انواع جوش می‌توانید مقاله درمان جوش را مطالعه کنید.

۱. شستشوی مداوم را فراموش نکنید.

یکی از بهترین راه‌های جلوگیری از ایجاد عفونت، استحمام مرتب با صابون‌های ضد باکتریایی است. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که مرتبا دچار جوش در قسمت باسن می‌شوید، اولین پیشنهاد برای شما، شستشو پوست هر صبح و عصر است.

شستشوی مداوم برای جوش باسن

این عمل می‌تواند از فعالیت باکتری‌هایی که در اثر تعرق ایجاد می‌شوند، جلوگیری کرده و همچنین آلودگی و چرک را از روی پوست حذف کند.

۲. لباس‌های گشاد بپوشید.

در حالت طبیعی، باکتری‌ها بر روی پوست قرار دارند؛ اما هنگامیکه شما لباس تنگ می‌پوشید به باکتری‌ها این فرصت را می‌دهید که به درون پوست نفوذ کنند و التهاب و عفونت ایجاد کنند.

پوشیدن لباس‌های گشاد برای جوش باسن
اگر به مدت طولانی از جین‌های تنگ و لباس‌هایی که با الیاف مصنوعی ساخته شده‌اند، استفاده می‌کنید، سریعا باید جایگزین‌های مناسبی برای آن‌ها پیدا کنید. لباس‌هایی را انتخاب کنید که خیلی چسبان نباشند و از نخ طبیعی و پنبه تشکیل شده باشند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۳. بر روی یک حوله‌ی تمیز و گرم بنشینید.

    حوله را با مقداری آب گرم (توجه کنید که جوش نباشد) بشورید. سپس به آرامی آن را بر روی قسمتی که جوش زده بگذارید.

    نشستن بر روی حوله گرم و تمیز برای جوش باسن

    گرما آرامش‌بخش است و درد را تسکین می‌دهد. همچنین ممکن است به باز شدن منافذ پوست و بیرون کشیدن برخی از باکتری‌ها و تخلیه چرک کمک کند. به جز حوله، می‌توانید از تشت آب گرم نیز استفاده کنید.

    درمان جوش کمر و پشت به روش‌های خانگی

    ۴. از روغن درخت چای استفاده کنید.

    روغن درخت چای از برگ نوعی درخت در استرالیا ساخته می‌شود. سالیان سال، از این روغن برای درمان انواع التهابات پوستی و زخم استفاده می‌شود. پژوهش‌ها در این زمینه نشان داده است که این روغن باکتری‌ها را از بین برده و می‌تواند به اندازه‌ی بنزوییل پراکسید برای درمان جوش موثر باشد.

    روغن درخت چای برای از بین بردن جوش باسن
    شما می‌توانید از لوسیون‌ها، کرم‌ها و شوینده‌هایی که حاوی این روغن هستند، استفاده کنید.

    ۵. از نرم کننده‌های لباس استفاده نکنید.

    پوست برخی از افراد نسبت به مواد شوینده و نرم کننده‌هایی که برای شستشوی لباس بکار می‌روند، حساسیت نشان می‌دهد و به همین علت است که بسیاری از برندها، چندین محصول با عنوان ضدحساسیت و آلرژی عرضه می‌کنند که مختص این افراد است.

    نرم کننده‌های لباس برای از بین بردن جوش باسن

    اگر شما هم فکر می‌کنید که ممکن است به مواد شوینده‌ای که استفاده می‌کنید، حساسیت داشته باشید، سعی کنید آن‌ها را با محصولات مناسب عوض کنید. از نرم کننده‌های لباس استفاده نکنید؛ چراکه باقیمانده‌ی آن‌ها بر روی لباس زیر می‌تواند حساسیت و التهاب ایجاد کند.

    برای درمان جوش بازو اینجا کلیک کنید.

    ۶. از کرم زینک استفاده کنید.

    کرم‌هایی که حاوی ماده‌ی معدنی زینک (روی) هستند، می‌توانند به کاهش جوش کمک کنند.

    کرم زینک برای از بین بردن جوش باسن

    ۷. بعد از ورزش، دوش بگیرید.

    بعد از ورزش، عرق و آلودگی بر روی پوست باقی می‌ماند و می‌تواند باعث ایجاد جوش به ویژه در باسن شود. در اسرع وقت بعد از ورزش حتما دوش بگیرید.

    دوش بعد از ورزش برای از بین بردن جوش باسن

    اگر از لباس‌های ورزشی تنگ استفاده می‌کنید، دوش گرفتن شما ضروری است. علاوه بر این مورد، شستشوی لباس‌ها را فراموش نکنید.

    ۸. لایه‌برداری انجام دهید.

    می‌توانید برای لایه‌برداری پوست‌های مرده و از بین بردن آلودگی از لوفا (لیف گیاهی) استفاده کنید. در اثر از بین بردن پوست‌های مرده و رفع آلودگی می‌توان التهاب فولیکولی را کاهش داد.

    لایه برداری برای از بین بردن جوش های روی باسن

    ۹. از محلول نمک استفاده کنید.

    محلول آب نمک به کاهش عفونت و التهاب کمک می‌کند. برای این منظور، یک قاشق چایخوری نمک را در ۲ پیمانه آب حل کنید و حوله تمیز را به این محلول آغشته کنید و به جوش بزنید.

    نمک محلول برای از بین بردن جوش باسن

    چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

    بیشتر افرادی که دچار این مشکل می‌شوند، بعد از مدتی با راهکارهای ارائه شده بهبود پیدا می‌کنند. اما اگر التهاب فولیکولی تشدید شد و به دمل تبدیل شد و یا اگر سیستم ایمنی بدن شما قوی نیست، باید برای درمان به پزشک مراجعه کنید.
    اگر دمل بزرگ شود، شما باید از آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی برای مقابله با عفونت استفاده کنید. البته متخصص پوست باید در این خصوص به شما کمک کند و در صورت لزوم، چرک جوش را با روش‌های استریل و ایمن خارج کند.

    برای مشاهده درمان‌های خانگی دیگر به سبک زندگی سری بزنید.

    مرجع: healthline

    نوشته های مشابه

    یک دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.