آشپزیغذاهای رژیمی

دستور پخت ۱۰ نوع “افطاری نونی” سالم و مقوی

شاید بهترین غذا برای درست کردن افطاری غذای نونی باشد. همچنین غذای نونی برای سحری نیز مناسب است. غذاهایی که با نون درست می‌شوند بسیار تنوع دارند. ما در اینجا غذاهایی را آموزش خواهیم داد که طرفداران بسیاری دارد و طرز تهیه آن برای خانم‌های روزه‌دار در ماه رمضان آسان و سریع است.

۱- الویه

برای تهیه سالاد الویه نونی موادی از جمله سینه مرغ، پیاز متوسط، سیب‌زمینی، تخم‌مرغ، نخودفرنگی، خیار شور، سس مایونز، آب مرغ و ادویه‌هایی چون نمک و فلفل سیاه نیاز است.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    طرز تهیه الویه غذای نونی ماه رمضان برای افطاری

    ابتدا سینه مرغ را با یک پیاز متوسط، یک استکان آب و نمک آب پز کنید. بعد از پخته شدن آن را با دست به شکل نازک، کوچک و هم‌اندازه ریش‌ریش کنید. سیب‌زمینی و تخم‌مرغ را آب پز کرده، پوست بکنید و به قطعات نگینی خیلی کوچک و هم‌اندازه ریز کنید. برای ادامه مطالب طرز تهیه سالاد الویه اینجا کلیک کنید.

    ۲- انواع شامی

    برای تهیه شامی ماده اصلی آن گوشت چرخ کرده است و با توجه به نوع و اسم شامی آن را درست می‌کنیم. برای تهیه شامی پوک ابتدا لپه را با آب می‌گذاریم تا بپزد. وقتی کاملاً پخته شد از روی شعله گاز لپه را برمی‌داریم.

    افطاری نونی شامی و طرز تهیه انواع شامی

    گوشت‌های تکه شده را با پیاز که نگینی خردشده کمی تفت‌داده و بعدازآن که آب آن گرفته شد، کنار می‌گذاریم. لپه، گوشت و پیاز را با چرخ‌گوشت کاملاً چرخ‌کرده و خوب مخلوط کرده و ورز می‌دهیم. برای ادامه مطالب طرز تهیه شامی اینجا کلیک کنید.

    ۳- رولت نان و پنیر و سبزی

    نان و پنیر و سبزی یکی از مهم‌ترین موادی است که در سفره‌های افطار قرار می‌گیرند. اما می‌توان با این دستور بسیار ساده نان و پنیر و سبزی را با تنوع بر سر سفره افطار آورد.

    • سبزی‌خوردن : نیم کیلو خردشده
    • پنیر : ۱۵۰ گرم
    • گردو ریز شده : ۱۰۰ گرم
    • نان لواش : ۳ عدد

    نان و پنیر غذای نونی برای ماه رمضان و افطاری

    طرز تهیه:

    نان‌ها را ابعاد ۲۵ در ۴۰ برش بزنید، سبزی را ریز خورد کرده و با گردو و پنیر مخلوط‌کنید تا تمام مواد کاملاً با هم مخلوط شود. یک کیسه فریز را پهن کنید و یک قسمت از نان لواش را روی آن بگذارید یک لایه نازک از مواد روی نام مالیده و نان دیگری را روی آن قرار دهید . سه بار این کار را تکرار کنید به‌طوری‌که لایه آخر شامل مواد باشد و با کمک نایلون که در زیر نان پهن کرده‌اید آن را به‌صورت رولت بپیچید. حدود دو ساعت داخل یخچال قرار دهید تا مواد به‌خوبی به خورد نان برود و منسجم شود.

    سپس آن را به فاصله‌های یک سانتی‌متری برش بزنید و سرو کنید.

    ۴- خاویار بادمجان

    بادمجان صیفی‌جاتی است که با آن می‌توان غذاهای متفاوتی درست کرد. از جمله غذاهایی که با آن می‌توان درست کرد خاویار بادمجان است. خاویار بادمجان همان مواد میرزاقاسمی است اما تخم‌مرغ ندارد و بسیار ساده و سریع درست می‌شود. البته خاویار بادمجان را با برنج نیز می‌توان میل کرد.

    بادمجان‌ها را به دو صورت می‌توانیم آماده کنیم یا می‌توانید روی گاز یا زغال کبابیش کنیم و پوستش را بکنیم یا می‌توانیم بادمجان‌ها را آب‌پز کنیم. البته من به‌شخصه پیشنهادم این است که کبابیش کنید.البته اگر می‌خواهید برای میرزاقاسمی استفاده کنید خاویار بادمجان را حتماً کبابی کنید.

    طرز تهیه خاویار بادمجان غذای افطاری ماه رمضان

    وقتی بادمجان را کبابش کردیم می‌گذاریم، بادمجان‌ها برای خاویار بادمجان خنک شود. پوستش را با دقت می‌کنیم. خانم‌های کدبانو حواستان باشد خیلی با دقت این کار را انجام بدهید و اثری از پوست تیره داخل خاویار بادمجانتان نباشد. برای ادامه مطلب طرز تهیه خاویار بادمجان اینجا کلیک کنید.

    ۵- تاس کباب

    تاس کباب یکی از غذاهای سنتی کشورمان است که مواد اصلی آن گوشت ، سیب‌زمینی ، پیاز و گوجه‌فرنگی هستند. تاس کباب با روش‌های مختلفی پخته می‌شود. تاس کباب را می‌توانیم هم با گوشت خورشتی تهیه کنیم هم با گوشت چرخ‌کرده.

    البته اگر کسی که منع مصرف گوشت قرمز داشته باشد می‌تواند این غذای خوشمزه را با گوشت مرغ تهیه کند. تاس کباب را به صورت رژیمی و بدون استفاده از روغن نیز می‌توان درست کرد. طرز تهیه تاس کباب بسیار ساده است.

    طرز تهیه تاس کباب نونی، غذای رژیمی ماه رمضان

    ابتدا گوشت را برای تهیه تاس کباب به صورت نازک برش دهید و هویج‌ها را پوست بکنید و به صورت حلقه حلقه برش دهید سپس پیازها را پوست بکنید و آن را نیز به صورت حلقه‌ای خردکنید.

    توجه داشته باشید که در طرز تهیه تاس کباب بعد از پوست کندن به باید به را به‌صورت هلالی برش دهید و بادمجان‌ها را حلقه‌ای خرد کنید. آلوها را به‌خوبی بشویید و در ظرفی به همراه مقداری آب خیس کنید. برای ادامه طرز تهیه تاس کباب در اینجا کلیک کنید.

    ۶- خوراک مرغ و لوبیا سبز

    یکی از بهترین و ساده‌ترین پیشنهاد غذاهای نونی در ماه مبارک رمضان خوراک مرغ و لوبیا سبز است. برای پخت این غذای خوشمزه افطاری ابتدا بهتر است مرغ را بپزیم. برای این کار مرغ را به همراه آب و پیاز که به ۴ قسمت تقسیم کرده‌اید با نمک و فلفل سیاه و زردچوبه می‌گذارید تا بپزد.

    طرز تهیه خوراک لوبیا سبز برای ماه رمضان، غذای افطاری نونی خوراک لوبیا

    سیب‌زمینی را تقریباً درشت خرد می‌کنیم تا به هنگام پختن له نشود. هویج را نیز حلقه‌حلقه می‌کنیم. لوبیاها را به‌اندازه نیم‌بند انگشت خردکرده و کنار می‌گذاریم. برای ادامه مطلب طرز تهیه خوراک مرغ و لوبیا سبز اینجا کلیک کنید.

    ۷- کشک بادمجان

    کشک بادمجان انتخاب خوبی برای افطاری است؛ البته بهتر است آن را طبق دستور اصیل آن یعنی با سیر و گردو درست کنید تا علاوه بر طعم فوق العاده، طبع سرد آن هم گرفته شود.

    کشک بادمجان افطار

    کشک بادمجان در عین حال که روش پخت آسانی دارد، دستتان را برای تزیین و خوش رنگ و لعاب کردن سفره های افطار باز میگذارد. میتوانید با کشک، پیاز داغ و نعناع روی آن را به دلخواه تزیین کنید. جهت مشاهده طرز تهیه کشک بادمجان مخصوص افطار کلیک کنید.

    ۸- سالاد ماکارونی

    سالاد ماکارونی همان طور که از اسم آن پیداست، بیشتر جنبه سالاد و پیش غذا دارد تا غذای اصلی! پس اگر زمان کمی دارید و فقط میتوانید یک غذا درست کنید، سالاد ماکارونی انتخاب خوبی برای شما نیست.

    مراحل تهیه سالاد ماکارونی وگان

    ولی اگر به دنبال یک سفره همه چیز تمام برای افطار هستید، طرز تهیه سالاد ماکارونی با روشی متفاوت را دنبال کنید.

    ۹- کتلت مرغ

    کتلت مرغ یکی از انواع غذاهای خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که به روش‌های متنوعی طبخ می‌شود و کمتر کسی را می‌توان یافت که این غذای لذیذ جزو غذاهای مورد علاقه‌اش نباشد.

    در صورتی که منع مصرف گوشت قرمز دارید می‌توانید این کتلت را با گوشت مرغ تهیه و نوش جان کنید. به علاوه این کتلت نسبت به کتلت گوشت برتری‌هایی نیز دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سالم‌تر بودن و مقرون به صرفه بودن گوشت مرغ اشاره کرد.

    طرز تهیه کتلت مرغ

     

    مراحل تهیه کتلت مرغ

    مراحل تهیه کتلت مرغ به شرح زیر است:

    1. اول از همه برای درست کردن کتلت مرغ به سینه مرغ و سیب زمینی پخته شده نیاز دارید. پس ابتدا مرغ را همراه با آب، ۱ عدد پیاز، زردچوبه و نمک در قابلمه‌ای روی گاز بگذارید و پس از به جوش آمدن آب قابلمه، اجازه دهید تا مرغ در حرارت ملایم بپزد. 
    2. در همین حین سیب زمینی را آبپز کنید. سپس ۱ عدد پیاز را خرد کرده و آب آن را بگیرید تا باعث وا رفتن مواد کتلت نشود.
    3. اکنون سیب زمینی پخته شده را به پیاز اضافه کرده و کاملا با هم ترکیب کنید. 
    4. حال مرغ پخته شده را نیز همراه با ادویه، تخم مرغ و کمی آرد سوخاری اضافه کنید و در مخلوط کن مواد را کاملا با هم میکس کنید. 

    برای ادامه رسپی این غذای همه پسند و خوشمزه روی لینک طرز تهیه کتلت مرغ کلیک کنید. 

    ۱۰- کتلت گوشت چرخ کرده

    کتلت با گوشت چرخ‌ کرده یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای نونی است که از کودکی تا به امروز نوش‌ جان کرده‌اید. کتلت در تنوع بسیار زیادی طبخ و سرو می‌شود که انواع کتلت با سبزیجات، گوشت، مرغ و ماهی از شناخته شده‌ترین کتلت‌هایی است که قطعا نام آن‌ها را شنیده‌اید.

    مواد تشکیل دهنده و اصلی کتلت‌ها تخم‌مرغ، سیب‌زمینی و پیاز است که با سایر مواد دیگر به شکل‌های گوناگونی میکس و ترکیب می‌شوند. این غذای لذیذ را می‌توانید همراه با نان، گوجه فرنگی، خیار شور، سبزی و… در وعده افطار میل کنید.

    طرز تهیه کتلت گوشت چرخ کرده

    مراحل تهیه کتلت گوشت چرخ کرده

    مراحل تهیه کتلت گوشت چرخ کرده به شرح زیر است:

    1. ابتدا سیب زمینی‌ها را پوست کنده و رنده کنید. سپس پیاز را پوست کنده و در یک ظرف دیگر آن را رنده کنید. آب پیازها را بگیرید و به سیب زمینی‌های رنده شده اضافه کنید. (اگر پیاز آب داشته باشد کتلت شما منسجم نمی‌شود. پس در رعایت این موضوع دقت کافی داشته باشید).
    2. حال گوشت چرخ کرده را به سیب زمینی‌های رنده شده اضافه کنید. تخم‌مرغ‌‌ها را نیز به این مخلوط اضافه کنید.
    3. نمک، فلفل و زردچوبه را هم به مخلوط بیفزایید و هم بزنید تا ادویه به خورد مواد برود.
    4. تمام ترکیبات را با دست ورز دهید تا حسابی با هم مخلوط شوند. حدود نیم ساعت مخلوط را در یخچال قرار دهید تا استراحت کند.

    برای ادامه رسپی این غذای همه پسند و ساده روی لینک طرز تهیه کتلت گوشت چرخ کرده کلیک کنید.

    در نهایت غذاهای نونی معمولا سبک تر از غذاهای برنجی هستند و برای افطار مناسب ترند. نه تنها در ماه مبارک رمضان بلکه در مواقع دیگر هم شام های سنگین اصلا توصیه نمیشوند. به همین دلیل بهتر است غذاهای برنجی را در وعده سحری میل کنید و برای افطار غذاهای نونی میل کنید. البته در انتخاب غذای مناسب افطار، نکات مهم دیگری هم باید در نظر بگیرید. شما از کدام غذاهای نونی در وعده افطار استفاده میکنید؟

    ۳.۸/۵ (۴ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۵ دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.