آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه آش گوجه فرنگی تبریزی به ۲ روش؛ خوشمزه و مقوی

آش گوجه فرنگی یک از آش های خوشمزه ایرانی است که اصالت آن به شهر تبریز باز می‌گردد. آش گوجه فرنگی در تبریز به نام آبغورا آشی یا بامادور آشی معروف است. آش گوجه فرنگی به شیوه های مختلفی پخته می‌شود و در هر شهری یک نام متفاوت دارد. مواد اصلی تشکیل دهنده آش گوجه فرنگی؛ گوجه فرنگی، برنج و آبغوره است. که به آن انواع حبوبات مختلف اضافه می‌شود. آش گوجه فرنگی به آش آبغوره بسیار شبیه است، اما تفاوت آن ها در این است که در آش گوجه فرنگی از میزان گوجه بیشتری استفاده می‌شود.

در ادامه این مقاله از قسمت آشپزی در مجله اینترنتی اکالا شما را با دو روش تهیه آش گوجه فرنگی آشنا خواهیم کرد پس همراه ما باشید.

۱-مراحل طرز تهیه آش گوجه فرنگی با برنج

با روش اول طرز تهیه آش گوجه فرنگی همراه ما باشید. در این روش از برنج استفاده می‌شود.

مواد لازم برای تهیه آش گوجه فرنگی
گوجه فرنگی۱ کیلوگرم
برنج۱ پیمانه
تره۲۰۰ گرم
جعفری۲۰۰ گرم
غورهنصف پیمانه
آبغوره۱ پیمانه
پیاز۲ عدد
لوبیا چشم بلبلی۱ پیمانه
آب گوشت۳ پیمانه
نعناع خشک۲ قاشق غذا خوری
نمک، زردچوبه و فلفلبه مقدار لازم

مرحله اول : خیساندن حبوبات آش گوجه

برای پخت این غذای تبریزی خوشمزه پیش از شروع به آشپزی کردن بهتر است که لوبیاها را از شب قبل در یک کاسه آب بریزید و چند بار آب آن را عوض کنید تا خیس بخورد. این کار باعث می شود هم سریعتر پخته شوند و هم نفخ آن ها گرفته شود.

بیشتر بخوانید : طرز تهیه آش شله قلمکار 

مرحله دوم : خرد کردن و تفت دادن پیاز

پیازها را پوست بگیرید و بشویید، سپس به صورت نگینی خرد کنید. یک قابلمه را که در آن مقداری روغن ریخته اید و بر روی اجاق گاز با شعله ملایم قرار دهید. بعد از اینکه روغن داغ شد، پیازها را به قابلمه اضافه کنید و تفت دهید تا سبک شوند. بعد از اینکه کمی پیازها طلایی شدند، به آن ها زردچوبه اضافه کنید و هم بزنید و با یکدیگر تفت دهید. می توانید مقداری از پیاز داغ را برای تزیین آش بردارید.

مرحله سوم : پختن لوبیا به همراه پیاز

لوبیاها را از کاسه خارج کنید و آبکشی کنید. سپس به پیازها اضافه کنید و تفت دهید. سپس ۵ پیمانه آب به قابلمه اضافه کنید و در قابلمه را بگذارید و حدود یک ساعت به آن اجازه دهید تا پخته شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله چهارم : اضافه کردن برنج و آب گوشت به قابلمه

    برنج را بشویید و آبکش کنید و بعد از پخته شدن لوبیاها به همراه آب گوشت به قابلمه اضافه کنید. در ادامه مواد را با یک ملاقه هم بزنید.

    بیشتر بخوانید: دلایل دیر پختن لپه 

    مرحله پنجم : خرد کردن و اضافه کردن سبزی به آش

    در ادامه تره و جعفری را پاک کنید و بشویید. سپس بر روی تخته آشپزخانه خرد کنید و به همراه غوره به مواد اضافه کنید. دقت داشته باشید که آب آش در این مرحله باید خیلی تبخیر شده باشد. و فقط مقدار کمی که روی سبزی ها را بگیرد کافی است. سپس در قابلمه را بگذارید و به مدت ۲۰ دقیقه صبر کنید تا سبزی ها پخته شوند.

    مرحله ششم : اضافه کردن پوره گوجه به آش

    در ادامه گوجه ها را بشویید و سپس آن ها را رنده کنید و یا اگر میکسر دارید، آن ها را میکس کنید. و بعد از پخته شدن سبزی ها پوره گوجه را به قابلمه اضافه کنید.

    مرحله هفتم : افزودن نعنا خشک و ادویه

    در ادامه یک قاشق غذا خوری نعناع خشک را به قابلمه اضافه کنید و سپس فلفل و ادویه های دلخواه را به قابلمه اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید.

    مطالب مرتبط : طرز تهیه آش ترش به روش کرد‌ها

    مرحله هشتم : زمان دادن برای پخت آش

    شعله اجاق گاز را ملایم کنید و به آش گوجه فرنگی به مدت ۳۰ دقیقه وقت دهید تا پخته شود و جا بیفتد. باید در این مدت آش را هم بزنید تا ته نگیرد.

    مرحله آخر: افزودن آبغوره و سرو آش گوجه

    بعد از اینکه آش پخته شد آن را از اجاق گاز پایین بیاورید. سپس به آن آبغوره اضافه کنید و هم بزنید تا آش طعم آبغوره را به خود بگیرد.

    در نهایت آش گوجه فرنگی را با پیاز داغ و نعناع داغ تزیین کنید و برای ناهار میل نمایید.

    طرز تهیه آش گوجه فرنگی با آبغوره

    این بود طرز تهیه آش گوجه فرنگی خوشمزه در منزل که از انواع آش‌های مقوی و خانگی است.

    ۲- مراحل طرز تهیه آش گوجه فرنگی با بلغور

    در این روش برای تهیه آش گوجه فرنگی از بلغور استفاده می‌کنیم.

    مواد لازم برای تهیه آش گوجه فرنگی
    گوجه فرنگی۱ کیلوگرم
    تره۲۰۰ گرم
    جعفری۲۰۰ گرم
    بلغور۱ پیمانه
    آبغوره۳ قاشق غذا خوری
    پیاز۲ عدد
    لوبیا چشم بلبلی۱ پیمانه
    آب گوشت۳ پیمانه
    نعناع خشک۲ قاشق غذا خوری
    نمک، زردچوبه و فلفلبه مقدار لازم

    مرحله اول : خیس کردن حبوبات آش گوجه

    بهتر است که لوبیاها را از شب قبل در یک کاسه آب بریزید و چند بار آب آن را عوض کنید تا خیس بخورد. این کار باعث می شود که  نفخ آن ها گرفته شود و هم سریعتر پخته شوند.

    بیشتر بخوانید : طرز تهیه آش ترخینه لرستان

    مرحله دوم : خرد کردن و تفت دادن پیاز

    سپس در مرحله اول پیازها را پوست بگیرید و بشویید و بر روی تخته آشپزخانه به صورت خلالی خرد کنید. یک قابلمه مناسب را تهیه کنید و در آن مقداری روغن مایع بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود. سپس پیازهای خرد شده را به آن اضافه کنید و تفت دهید.

    مرحله سوم : اضافه کردن بلغور به پیاز

    بلغور ها را که از قبل شسته بودید را به پیازهای طلایی شده اضافه کنید و حرارت اجاق گاز را کم کنید تا به آرامی پخته شوند.

    مرحله چهارم : رنده کردن گوجه و ریختن در آش

    در مرحله بعدی گوجه فرنگی ها را بشویید و سپس با استفاده از رنده، آن ها را درشت رنده کنید.  و به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و مواد را هم بزنید تا با یکدیگر مخلوط شوند.

    مرحله پنجم : پختن لوبیا به صورت جداگانه

    لوبیا ها را آبکشی کنید و در یک قابلمه دیگر به همراه مقداری آب بریزید و بر روی اجاق گاز قرار دهید تا پخته شوند.

    مرحله ششم : اضافه کردن لوبیا پخته شده به آش

    بعد از اینکه لوبیا ها پخته شدند، آن‌ها را به قابلمه بلغور اضافه کنید.

    مرحله هفتم : خرد کردن و اضافه کردن سبزی به آش گوجه

    در ادامه سبزیجات را پاک کنید و بشویید و سپس بر روی تخته آشپزخانه خرد کنید. و هنگامی که آش کاملا پخته شده و جا افتاده آن را به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید مقداری با آش پخته شود. سعی کنید که سبزی ها خیلی پخته نشوند تا رنگ آن ها کدر نشود.

    مرحله هشتم : ریختن آبغوره در آش

    در انتها قابلمه را از روی اجاق گاز پایین بیاورید و به آن آبغوره اضافه کنید و مواد را هم بزنید تا طعم آبغوره به خورد آن ها برود.

    مرحله آخر : سرو و تزئین آش

    در نهایت آش گوجه فرنگی را در یک کاسه زیبا بکشید و به همراه پیاز داغ و نعناع داغ تزیین کنید.

    بیشتر بخوانید : طرز تهیه سوپ گوجه فرنگی

    نکاتی در تهیه آش گوجه فرنگی

    علاوه بر دستور تهیه اصلی آش گوجه فرنگی، به شما پنج نکته جدید نیز ارائه خواهیم داد تا طعم و عطر ویژه‌ای به آشتان ببخشید.

    ۱. تنوع حبوبات

    همانطور که گفته شد، در تهیه آش گوجه فرنگی می‌توانید از حبوبات مختلفی مثل لوبیا سبز، نخود، عدس، لپه، گندم و … استفاده کنید. این حبوبات به آش علاوه بر افزودن مقدار زیادی از پروتئین، طعم و مزه‌ای خوشمزه اضافه خواهند کرد.

    ۲. استفاده از سبزی خشک

     اگر دسترسی به سبزی‌های تازه ندارید، می‌توانید از سبزی خشک شده استفاده کنید. برای این کار، ۲۵۰ گرم سبزی خشک را به قابلمه آش اضافه کنید تا طعم و بوی آشتان بهبود یابد.

    ۳. افزایش مقدار پیاز داغ

     برای تازه‌تر و خوشمزه‌تر شدن آش گوجه، می‌توانید مقدار پیاز داغ را افزایش دهید. پیاز داغ به آش عمق و طعم بیشتری می‌بخشد.

    ۴. گوشت اختیاری

     در دستور تهیه اصلی آش گوجه فرنگی گوشت وجود ندارد، اما اگر دلتان بخواهد، می‌توانید از گوشت چرخ کرده یا قلقلی شده در آش استفاده کنید. این افزودنی به آش عطر و طعم ویژه‌ای می‌دهد.

    ۵. جایگزینی آب گوشت

     در صورتی که آب گوشت را در اختیار ندارید، می‌توانید از عصاره مرغ یا گوشت استفاده کنید. این نکته به شما امکان می‌دهد تا طعم دلچسب آش گوجه را حفظ کنید.

    ۶. سیب‌زمینی خرد شده

     برای افزودن طعم و کرمی به آش گوجه، می‌توانید سیب‌زمینی خرد شده را هم به طبخ اضافه کنید. این نکته طعم و غلظت آش را افزایش می‌دهد.

    ۷. استفاده از رب

     اگر آش گوجه فرنگی شما با اضافه کردن گوجه فرنگی بازم بی‌رنگ بود، می‌توانید از یک قاشق غذاخوری رب به آش اضافه کنید تا رنگ و طعم آن بهبود یابد.

    دستور تهیه آش گوجه فرنگی که در این مقاله به آن پرداختیم، برای چهار نفر مناسب است. در صورتی که تعداد افراد بیشتر یا کمتر است، نسبت مواد اولیه را به متناسب تغییر دهید. با اعمال این نکات جدید، آش گوجه فرنگی خود را به یک غذای فوق‌العاده خوشمزه و مغذی تبدیل کنید.

    امیدوارم از این دستور آش گوجه فرنگی لذت برده باشید. برای دستورات آشپزی دیگر به مجله ما سری بزنید.

    سوالات متداول در طرز تهیه آش گوجه

    در این قسمت با جواب سوالات طرز تهیه آش گوجه همراه ما باشید شاید این سوال شما نیز باشد.

    چرا آش گوجه لعاب نمی‌اندازه؟

    اگر آب داخل آش زیاد باشد و زمان پخت آش کم باشد باعث می‌شود حبوبات خوب پخته نشده و آش کم لعاب شود.

    برای خوشمزه تر شدن آش گوجه چه کنیم؟

    برای اینکه آش  طعم و مزه خوبی داشته باشد از آب قلم یعنی همان عصاره گوشت استفاده کنیدبرای خوشمزه تر شدن آش گوجه از میزان پیاز داغ بیشتری استفاده کنید. همچنین می‌توانید در انتهای پخت به آش گوجه آبغوره اضافه کنید تا آش طعم ترش و خوشمزه تری داشته باشد.

    آیا در آش گوجه گوشت می‌ریزند؟

    در دستور تهیه اصلی آش گوجه فرنگی گوشت وجود ندارد، اما در صورت تمایل می توانید از گوشت چرخ کرده قلقلی شده در آش استفاده کنید.همچنین می‌توانید به جای گوشت از آب گوشت یا آب قلم استفاده کنید و چنان چه منع مصرف گوشت دارید می‌توانید گوشت و آب گوشت را از محتویات داخل آش حذف کنید.

    سبزی آش گوجه چیست؟

    در این دستور آشپزی از سبزی تره و جعفری برای آش گوجه استفاده شده است. اما شما می‌توانید به دلخواه سبزیجات دیگری که مخصوص آش است را به آش گوجه اضافه کنید.همچنین اگر دسترسی به سبزی آش تازه ندارید می توان از سبزی خشک شده برای تهیه آش گوجه استفاده کنید. برای این کار لازم است ۲۵۰ گرم سبزی خشک را به قابلمه آش اضافه کرده و از طعم آش گوجه با سبزی خشک لذت ببرید.

    حبوبات مخصوص آش گوجه چیست؟

    همانطور که گفته شد در مناطق مختلف از حبوبات مختلف در آش گوجه فرنگی استفاده می کنند. شما می توانید علاوه بر لوبیا چشم بلبلی و بلغور و برنج از عدس، لپه،نخود،لوبیا سفید،لوبیا چیتی، گندم و… هم در آش گوجه استفاده کنید.

    ۳.۷/۵ (۲۷ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۷۷ دیدگاه ها

    1. سلام من کرمانشاهی هستم و روش پخت آش گوجه ما اینجوری هستش ک گوجه هارو رنده میزنی و یکم تفت میدهی پیاز هارم بعداز تفت با سیب زمینی به گوجه ها اضافه میکنیم و کمی اویشن وزردچوبه و فلفل سیاه ب مقدار لازم اضافه ودر اخر رشته سوپی و یکم ابلیمو تازه ب ان اضافه میکنیم

    2. وای منم عاشق آش گوجه بودم ولی بلد نبودم چطوری درس میشه
      برای اولین بار درست کردم واقعا عالی عالی شد دستور پختش اصلا حرف نداره???

    3. سلام من تبریزی هستم خیلی خیلی این آش رو دوس دارم و خوشمزه میپزم من بجای لوبیا نخود می ریزم و سبزی کروز هم میزنم که عطر خوبی میده و گوجه هارو رنده میکنم آبغوره نمی زنم بجاش آبلیمو در آخر می ریزم فوق العاده میشه امتحان کنین و در ضمن بلغور نزنید

    4. خانومایی که میگن گوجه ریختیم ولی رنگش خوب نشد ، اول گوجه هارو رنده کنید بعد بریزید داخل قابلمه و بذارید ابش تموم شه سپس روغن بریزید و کمی تفت بدین اینجوری رنگ گوجتون ثابت میمونه و عالی میشه . نوش جان

    5. به به عالی بود
      با سفارش گوجه و لوبیا و آبغوره از اکالا حتما به زودی درست میکنم
      البته به جای گوجه از رب هم میشه استفاده کرد
      اوکالا کارمونو راحت کرده برای تهیه این مواد مممنونم

    6. ما هم آذری هستیم و اش ابغوره رو زیاد ب همین دستور درست میکنیم فقط مقذار کمی رب هم میزنیم خیلی خوشمزه هست

    7. ما آش گوحه رو با کمی لپه ولوبیا چیتی درست میکنیم وتو آش هم حتما باید دوتا قاشق ترخون خشک بریزی با اب گوجه میکس شده فراوون ودوتا قاشق رب افت داده شده چلشنی هم ابغوره واین آش هرچی تند تر باشه خوشمزه تره

    8. واقعا خوشمزه ست آش گوجه
      حتما پبشنهاد میکنم امتحانش کنید
      البته من با سبزی آش درست کردم

    9. مادر شوهر من خیلی کدبانوست به آش گوجه کمی رب میزنه و در آخر یک مشت رشته آش اضافه میکنه عالی میشه

    10. سلام آش خیلی خوشمزه ای هست منم دوست دارم ما توش گوجه سبز خشک یاآلوخشک هم می‌ریزیم فراوان عالی میشه

    11. درست کردم واقعا عالی شد ولی پسر اسرار داشت رشته هم اضافه کنم که من این کارونکردم گفتم توی دستورش رشته نبود شاید بد بشه ؛دوست عزیزی که گفتین گوجه زیاد ریختین ولی اش تون بی رنگ شد؛من یه قاشق رب به همراه پیاز تف دادم رنگش خوب شد??

    12. من آش گوجه را با گوشت قلقلی ریز و بجای لوبیا چیتی از لپه استفاده کردم و همینطور یکی دو قاشق رب گوجه فرنگی هم برای خوشرنگ تر شدنش زدم و درست کردم .بنظر خودم و خانواده خیلی خوشمزه شد

    13. من نمیدونستم این اش برای تبریزبهای عزیزمونه منکه از مادربزرگم یاد گرفتم وعالیه رزیتا

    14. سلام،منم درست کردم واقعا خوشمزه بود،البته غوره نریختم،به آبغوره بسنده کردم.ممنون از آموزشتون بانو.

    15. درست کردم خیلی خوشمزه شد.ممنون از آموزشتون. با اینکه گوجه ها شو بیشتر ریختم ولی خیلی قرمز نشد.

    16. عزیز ناشناسم عزیز جان مسخره نکنید لطفا و همینطور خانم عابدی عزیز ببخشید باید گوجه باشه نه چیز دیگه ای??

    17. سلام ببخشین مادر خدا بیامرز من تبریزی بود بچه که بود مادرم آش گوجه فرنگی درست میکرد باآبعوره ولی گوچه رو درسته مینداخت ولی توی دستورها پیدا نکردم اکر کسی یاد داره راهنمای کنه ممنون

    18. میشه به جای گوجه از آب گوجه آماده استفاده کرد؟ دونه های گوجه توش معلوم میشهیا زیر دندون میره بد میشه.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.