آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه دوپیازه میگو جنوبی مخصوص بوشهر

دوپیازه میگو یکی از غذاهای خوشمزه و مقوی جنوبی است که اصالت آن به هرمزگان و بوشهر بر می گردد. متاسفانه برخی از افراد به دلیل بوی بد و یا ظاهر میگو آن را دوست ندارند. اما میگو یکی از غذاهای دریایی است، که منبع سرشار از پروتئین و فسفر می باشد. خوردن میگو برای کودکان در حال رشد و کسانی که مشکل قلبی و استخوانی دارند بسیار مفید می باشد. خوراک دوپیازه میگو برای پختن به زمان نسبتا کمی نیاز دارد.

در ادامه روش برطرف کردن بوی میگو و طرز تهیه دوپیازه میگو را به شما آموزش خواهیم داد از قسمت آشپزی در مجله اینترنتی اکالا همراه ما باشید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مواد لازم برای تهیه دوپیازه میگو
    میگو۵۰۰ گرم
    پیاز۲ عدد
    سیب زمینی۲ عدد
    سیر۵ حبه
    آبلیمو۱ قاشق غذا خوری
    سس تارتار۲ قاشق غذا خوری
    آب پیازنصف پیمانه
    سس فلفل۱ قاشق مرباخوری
    زردچوبهنصف قاشق چای‌خوری
    دارچیننصف قاشق چای‌خوری
    زنجبیلنصف قاشق چای‌خوری
    نمک و فلفلبه مقدار لازم

    مراحل طرز تهیه خوراک دوپیازه میگو

    در این قسمت همراه ما باشید تا با طرز تهیه این غذای خوشمزه هرمزگانی و بوشهری به صورت مرحله به مرحله آشنا شوید همچنین ترفندهایی برای از بین بردن بوی زهم میگو به شما آموزش خواهیم داد.

    بیشتر بخوانید : طرز تهیه میگو پلو خوشمزه با سس مخصوص

    مرحله اول : پاک کردن میگو

    در مرحله اول از پخت این غذای بوشهری باید سراغ پاک کردن میگو بروید. بعد از اینکه به خوبی میگو را پاک کردید و شستشو دادید. آن ها را در یک صافی قرار دهید تا آب آن ها خارج شود.

    مرحله دوم : از بین بردن بوی بد میگو

    مرحله بعدی که بسیار مهم می باشد، گرفتن بوی میگو است. برای این کار یک قابلمه را تهیه کنید و در آن مقداری آب در آن بریزید و بر روی اجاق گاز بگذارید. بعد از اینکه آب به جوش آمد، سپس ۱ پیاز و چند حبه سیر را پوست بگیرید و بشویید و به چهار قسمت تقسیم کنید. و آن ها را به همراه مقداری آبلیمو و برگ بو در قابلمه قرار دهید. و در ادامه میگو را به قابلمه اضافه کنید.

    مرحله سوم : جوشاندن میگو

    بعد از گذشت چند ثانیه میگو را از قابلمه خارج کنید. همین که میگو چند جوش بزند و رنگ آن کمی تغییر کند کافی است. اگر میگو مدت زیادی در آب جوش بماند بافت آن خیلی سفت خواهد شد. وقتی که میگو را از قابلمه خارج کردید آن را آبکش نمایید.

    بعد از اینکه میگو ها را آبکش کردید آن ها را در یک صافی قرار دهید، تا آب آن خارج شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه “یخمه ترش” اصفهانی

    مرحله چهارم : خرد کردن و تفت دادن سیر و پیاز

    پیازها و سیرهای باقی مانده را پوست بگیرید و بشویید. و بر روی تخته آشپزخانه به صورت نگینی خرد کنید. سپس یک ماهیتابه که مقداری روغن مایع را در آن بریزید و بر روی اجاق گاز قرار دهید. بعد از اینکه روغن داغ شد، پیاز و سیر را خرد شده را به تابه اضافه کنید و تفت دهید.

    مرحله پنجم : تفت دادن میگو

    بعد از اینکه پیاز سرخ شد، میگو را به تابه اضافه کنید و تفت دهید. سپس در ادامه کمی رب گوجه فرنگی را به تابه اضافه کنید و خوب هم بزنید. و تفت دهید تا بوی خامی رب از بین برود. سپس مقداری آبلیمو و ادویه ها آماده شده را به تابه اضافه کنید. و خوب مواد را هم بزنید و مواد را با یکدیگر تفت دهید.

    مرحله ششم : خرد کردن و تفت دادن سیب زمینی

    در مرحله بعد سیب زمینی را پوست بگیرید و بشویید و بر روی تخته آشپزخانه به صورت قطعات مکعبی خرد کنید. و در یک قابلمه با مقداری آب بریزید و نیم پز کنید. در ادامه سیب زمینی ها را در یک تابه که در آن روغن ریخته اید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار داده اید، بریزید و تفت دهید تا سرخ شوند.

    بیشتر بخوانید: بهترین روش نگهداری پیاز 

    مرحله هفتم : مخلوط کردن سیب زمینی و میگو

    سپس سیب زمینی های سرخ شده را به میگو اضافه کنید و مواد را هم بزنید تا مخلوط شوند.

    طرز تهیه دو پیازه دو میگو، دو پیازه میگو بوشهری

    مرحله هشتم : آماده کردن سس میگو

    نوبت آماده کردن سس دوپیازه میگو می باشد. برای این کار آب پیاز را که از قبل آماده کرده اید را به یک کاسه اضافه کنید و به آن سس تارتار، زعفران آب شده، آبلیمو، سس فلفل و سس گوجه فرنگی اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید.

    مرحله نهم : ترکیب همه مواد با سس میگو

    در نهایت سس آماده شده را به تابه میگو اضافه کنید و مواد را به خوبی هم بزنید تا طعم سس به خورد آن میگو و سیب زمینی برود. و به مدت ۱۵ دقیقه به آن خوراک اجازه دهید تا در دمای کم اجاق گاز پخته شود.

    مرحله دهم : سرو و تزئین دوپیازه میگو

    بعد از آماده شدن خوراک دوپیازه میگو، آن را در یک ظرف مناسب بکشید و به همراه برنج یا نان در کنار ترشی بندری سرو کنید.

    مطالب مرتبط : طرز تهیه میگو پفکی رستورانی

    نکاتی در طرز تهیه خوراک دوپیازه میگو

    • برای خوشمزه تر شدن خوراک دوپیازه میگو، مقداری گشنیز تازه را بشویید و بر روی تخته آشپزخانه به صورت ساطوری خرد کنید و به خوراک اضافه کنید.
    • می توانید دو عدد گوجه را بشویید و بر روی تخته آشپزخانه خرد کنید. و به همراه مواد تفت دهید تا دوپیازه میگو را خوشمزه تر می کند.
    • در صورت تمایل می توانید مقداری کشمش را در یک شیر جوش با مقداری روغن تفت دهید و به خوراک دو پیازه میگو اضافه کنید و تفت دهید.
    • می‌توانید سیب زمینی را از ترکیبات دوپیازه میگو حذف کنید.
    • ریختن مقداری کره در سس میگو طعم آن را لذیذتر می‌کند.
    • طرز تهیه خوراک دوپیازه میگو که به آموزش آن پرداختیم برای چهار نفر مناسب می باشد. در صورت کم یا زیاد شدن افراد، نسبت مواد اولیه را تغییر دهید.

    سوالات متداول در طرز تهیه دوپیازه میگو

    در این قسمت با جواب سوالات طرز تهیه دوپیازه میگو این غذای جنوبی همراه ما باشید شاید این سوال شما نیز باشد.

    برای از بین بردن بوی بد میگو چیکار کنیم؟

    یکی از دغدغه های درست کردن غذای دوپیازه میگو ،گرفتن بوی بد میگو  است. برای این کار یک قابلمه را تهیه کنید و در آن مقداری آب در آن بریزید و بر روی اجاق گاز بگذارید. بعد از اینکه آب به جوش آمد، سپس ۱ پیاز و چند حبه سیر را پوست بگیرید و بشویید و به چهار قسمت تقسیم کنید. و آن ها را به همراه مقداری آبلیمو و برگ بو در قابلمه قرار دهید. و در ادامه میگو را به قابلمه اضافه کنید.بعد از گذشت چند ثانیه میگو را از قابلمه خارج کنید. همین که میگو چند جوش بزند و رنگ آن کمی تغییر کند کافی است.

    چرا بافت میگو سفت میشه؟

    هنگام جوشاندن میگو برای گرفتن بوی زهم میگو در خوراک دوپیازه، اگر میگو مدت زیادی در آب جوش بماند بافت آن خیلی سفت خواهد شد.

    برای خوشمزه تر شدن دوپیازه میگو چیکار کنیم؟

    برای خوشمزه تر شدن خوراک دوپیازه میگو، مقداری گشنیز تازه را بشویید و بر روی تخته آشپزخانه به صورت ساطوری خرد کنید و به خوراک اضافه کنید.استفاده از گوجه در سس میگو و همچنین ادویه و زعفران در خوشمزه تر شدن دوپیازه میگو تاثیر زیادی دارد.

    سس میگو از چه ترکیباتی درست شده؟

    برای درست کردن سس میگو آب پیاز،سس تارتار، زعفران آب شده، آبلیمو، سس فلفل و سس گوجه فرنگی را با هم ترکیب کرده و میگو را درون آن بریزید.استفاده از گشنیز ساطوری شده هم در سس میگو مرسوم است.

    طبع میگو سرد است یا گرم؟

    بر خلاف اکثر غذاهای دریایی که طبع سردی دارند میگو طبع گرم و تر دارد و بسیار مقوی است و محدودیت مصرف ندارد،مصلح آن سکنجبین است و مصرف آن برای افراد با مزاج سرد و بلغم توصیه می‌شود.

    خوردن یک وعده میگو می تواند ۵۰ درصد از نیاز روزانه بدن به سلنیوم را برطرف کند و به کاهش التهاب و سلامت قلب کمک کند. میگو حاوی ید، امگا ۳، امگا ۶ و B12 است و آنتی اکسیدان های زیادی دارد. مصرف میگو برای استحکام استخوان، لاغری، رشد مو و سلامت بینایی بسیار مفید است.

    ۳.۵/۵ (۱۵ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۱۱ دیدگاه ها

    1. سلام ممنون بابت این غذای خوشمزه فقط یک سئوال اینکه می گویید سس فلفل یا سس گوجه آیا منظورتان سس های آمده در سوپرمارکت هاست یا باید با گوجه و فلفل خودمان سس درست کنیم و و آیا بجای سس تار تار میشود سس دیگری اضاف کرد یا خیر ؟

    2. مرسی بابت غذای خوشمزتون فقط اینکه در عکس اول پیاز خامتون رو با چه سبزیجاتی مخلوط کردین وچیکارکنیم پیاز آلوده نشه؟

    3. امروز اینو درست کردم و بعدش دوپیازه رو با برنج قاطی‌کردم‌‌و دم پختی درستش کردم خیییلی خوب شده بود مررسی

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.