آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه “قورمه سبزی با سبزی خشک”؛ خوشمزه و راحت

قورمه سبزی یکی از غذاهای محبوب و خوشمزه در سفره غذایی ایرانیان است. قورمه سبزی با سبزیجات معطری همچون شنبلیله، تره، گشنیز و جعفری و بعضی از سبزیجات محلی دیگر تهیه می‌شود. البته برای ایجاد تنوع در طعم این غذا می‌توان از سبزی‌های ترکیبی استفاده کرد و همچنین آن را می‌توان با گوشت گوسفندی یا گوشت مرغ تهیه کرد. اما بعضی مواقع در شرایطی قرار می‌گیرید که توانایی یا زمان کافی برای تهیه این سبزیجات را ندارید بنابراین شما باید از سبزیجات خشک‌شده برای تهیه قورمه سبزی استفاده کنید. در ادامه به آموزش طرز تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک می‌پردازیم و نکات کلیدی آن را ذکر می‌کنیم.

پس در سرویس متنوع آشپزی در اکالا بلاگ همراه ما باشید.

مواد لازم برای قورمه سبزی با سبزی خشک
سبزی خشک ( ۵۰ گرم که معادل یک کیلو سبزی تازه می‌باشد)
گوشت فیله یا ران ( ۳۰۰ گرم)
لوبیا قرمز یا چیتی (یک پیمانه)
پیاز(۲ عدد متوسط)
لیمو عمانی (۳ عدد)
آبلیمو (دو قاشق غذا خوری)
نمک، فلفل و زردچوبه (به میزان لازم)
روغن سرخ کردنی (به میزان لازم)

مراحل طرز تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک

در این قسمت با طرز تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک همراه ما باشید.

شاید برایتان جالب باشد : طرز تهیه “قورمه سبزی با مرغ”

مرحله اول : خیس کردن و پختن لوبیا

در ابتدا لوبیا را کاملاً شستشو می‌دهیم و آن را در یک قابلمه می‌ریزیم و با حرارت ملایم می‌گذاریم تا کاملاً پخته شود. البته به این نکته توجه کنید که اگر لوبیا را شب قبل در آب بخیسانید بهتر است زیرا از نفخ شکم جلوگیری می‌کند و زمان پخت آن کمتر می‌شود.

مرحله دوم : آماده کردن سبزی خشک برای بار گذاشتن قورمه سبزی

اولین گام برای استفاده از سبزی خشک در تهیه این غذا، شست‌و‌شوی آن است. بنابراین سبزی را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آب تقریبا گرم قرار می‌دهیم تا خیس بخورد. مشکل سبزیجات خشکی که از بیرون تهیه می‌شوند، کثیف بودن زیاد آن‌ها است. پس در این مرحله، حوصله و دقت زیادی به خرج دهید و دو تا سه بار آب آن را عوض کنید. سپس سبزی‌ها را جمع آوری کنید و آبکش کنید و سپس آن را در یک ماهیتابه بریزید و با حرارت کم آن را تفت دهید تا آب آن خارج شود. سپس به ماهیتابه روغن سرخ کردنی اضافه می‌کنیم و سبزیجات خشک را به خوبی و تا وقتی که به رنگ تیره در بیایند، سرخ می‌کنیم.

سبزی خشک برای قورمه سبزی

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله سوم : تفت دادن سیر و پیازها

    در مدت زمانی که سبزی‌ها در حال سرخ شدن می‌باشند، می‌توانیم پیازها را بشوریم و با یک چاقوی تیز، آن‌ها را بسیار ریز کنیم. سپس پیاز خرد شده را در یک قابلمه ریخته و روغن سرخ کردنی را به آن اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم. کمی بعد از طلایی شدن پیاز می‌توانیم مقداری سیر خرد شده نیز برای ایجاد طعم و عطر دلپذیر به آن اضافه کنیم.

    مرحله چهارم : اضافه کردن گوشت و ادویه

    توجه داشته باشید قبل از این که پیاز و سیر کاملا سرخ شوند، گوشت‌ها را به همراه نمک، فلفل و زردچوبه به قابلمه اضافه می‌کنیم.گوشت‌ها در قورمه سبزی باید به یک اندازه خرد شده باشند و همچنین گوشت قورمه سبزی با سبزی خشک نباید زیاد سرخ شود و  آب آن گرفته شود. به همین دلیل گوشت‌ها را به همراه خورشت تا زمانی که پوست لوبیا چروکیده نشده باشد، تفت می‌دهیم.

    مرحله پنجم : اضافه کردن سبزی تفت داده به مواد قورمه سبزی

    سپس سبزی‌های سرخ شده را به پیاز و گوشت اضافه می کنیم و بعد از مقداری تفت دادن به اندازه سه چهارم قابلمه آب می‌ریزیم و بعد از جوش آمدن آن، شعله حرارت را کم می‌کنیم تا قورمه سبزی شروع به جا افتادن بکند.

    مطالب مرتبط : اگر قورمه سبزی سوخت، چیکار کنیم؟!

    مرحله ششم : اضافه کردن لیمو عمانی

    بعد از آن که گوشت و لوبیا نیم‌پز شد می‌توانیم لیمو عمانی‌ها را با چنگال سوراخ کنیم و به قابلمه قورمه سبزی اضافه کنیم. همچنین در این مرحله می‌توانیم از آبلیمو تازه استفاده کنیم تا عطر و طعم بهتری به خورشت قورمه سبزی با سبزی خشک بدهد.

    مرحله هفتم : زمان دادن برای پخت

    بعد از آن که قورمه سبزی کاملا جا افتاد، شعله گاز را خاموش می‌کنیم و قورمه سبزی را به همراه پلو ساده و در کنار ماست، سالاد شیرازی، پیاز، سبزی خوردن، ترشی و دوغ سرو می کنیم.

     

    دستور پخت قورمه سبزی با سبزی خشک

    نکات کلیدی در دستور تهیه قرمه سبزی با سبزی خشک

    • بهتر است برای پختن خورشت‌های ایرانی و مخصوصا قرمه سبزی با سبزی خشک از قابلمه با اندازه و سایز کوچک‌تر استفاده کنید تا با اضافه کردن آب کمتری بتوانید ظرف را پر کنید. چون امکان دارد گوشت و لوبیا پخته‌شده باشند ولی آب باقی مانده در ظرف، باعث له شدن گوشت و لوبیا شوند.
    • در هنگام خرد کردن پیازها به این نکته دقت کنید که خیلی باید ریز خرد شوند به طوری که وقتی غذا آماده شد، پیاز در غذا دیده نشود.
    • گوشت قرمز در قرمه سبزی با سبزی خشک باید درشت خرد شود و بسیار کم تفت داده شود تا آب آن خارج نشود و در خورشت آبدار باقی بماند.
    • می‌توانید به قرمه سبزی با سبزی خشک شنبلیله خشک نیز اضافه کنید تا عطر بی نظیری به خورشت شما بدهد ولی اضافه کردن بیش از حد آن باعث تلخ شدن قرمه سبزی می‌شود.
    • به این نکته دقت کنید که سبزی‌های خشک باید کاملا سرخ شوند تا قرمه سبزی  به خوبی روغن بی‌ندازد.
    • دستور پخت قرمه سبزی با سبزی خشک که در بالا به آن پرداختیم برای چهار نفر مناسب است و در صورت کم یا زیاد شدن افراد نسبت‌ها را تغییر دهید.

    بیشتر بخوانید : طرز تهیه قورمه سبزی؛ راز جا افتادن قورمه با نکات کلیدی

    سوالات متداول در طرز تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک

    در این قسمت با جواب سوالات طرز تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک همراه ما باشید شاید این سوال شما نیز باشد.

    نحوه خشک کردن سبزی برای خورشت قورمه سبزی چیست؟

    ابتدا سبزی قورمه را پاک کرده و بشورید سپس خرد کنید و روی پارچه ای در حیاط یا بالکن پهن کرده و ۲ الی ۳ روز زمان دهید تا سبزی خشک شود بعد از خشک شدن، سبزی ها را کمی با دست خرد کنید و آن را در ظرفی ریخته و هنگام استفاده برای قورمه سبزی ،سبزی را کمی خیس کرده و سرخ کنید. 

    چرا قورمه سبزی تلخ می‌شود؟

    امکان دارد قورمه سبزی به چند دلیل تلخ شود یا سبزی آن زیاد سرخ شده ،یا لیمو عمانی که داخل قورمه سبزی ریختیم تلخ بوده باعث تلخی قورمه سبزی شده و همچنین سرخ شدن زیاد پیاز و ته گرفتن آن باعث تلخ شدن قورمه سبزی می‌شود.استفاده بیش از حد از شنبلیله در سبزی قورمه سبزی هم باعث تلخ شدن سبزی و در نهایت تلخ شدن خورشت قورمه سبزی می‌شود.

    چرا قورمه سبزی آب می‌اندازد؟

    اگر سبزی قورمه سبزی خوب خرد نشده باشد و درشت باشد و همچنین خوب سرخ نشده باشد قورمه سبزی آب انداخته و کم لعاب می‌شود.

    برای لعابدار شدن قورمه سبزی چیکار کنیم؟

    استفاده از سبزی اسفناج در قورمه سبزی باعث می‌شود قورمه سبزی لعابدار شود و همچنین زمان پخت قورمه سبزی باید حداقل ۴ ساعت باشد تا قورمه سبزی جا بیفتد و لعابدار شود.

    سبزی قورمه سبزی شامل چه سبزی هایی است؟

    سبزی قورمه غالبا از تره، گشنیز، جعفری، شنبلیله، اسفناج و برگ سیر تشکیل می‌شود اما استفاده از سبزی های مختلف برای قورمه سبزی سلیقه ای است و بعضی افراد سبزی های محلی و همچنین ریحان و پیازچه هم در سبزی قورمه استفاده می‌کنند.

    چرا قورمه سبزی سیاه نمی‌شود؟

    اگر دوست دارید رنگ قورمه سبزی شما تیره و سیاه شود اول اینکه از رب گوجه اصلا استفاده نکنید و همچنین می‌توانید از گرد لیمو عمانی و شنبلیله خشک سرخ شده داخل قورمه سبزی استفاده کنید تا قورمه سبزی شما سیاه شود.

    اگر منع مصرف گوشت قرمز داشتیم برای قورمه سبزی از چه گوشتی استفاده کنیم؟

    اگر منع مصرف گوشت قرمز داشتید می‌توانید به جای گوشت قرمز از گوشت مرغ و گوشت بوقلمون استفاده کنید اما زمان پخت گوشت بوقلمون نسبت به گوشت مرغ بیشتر است.

    ۳.۹/۵ (۱۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۱۶ دیدگاه ها

    1. لطفا یه نفر به من تفت دادن سبزی خشک برای قورمه را با جزییات توضیح بدهد. چندین دفه خراب کردم…له و لجنی و بد مزه میشه

    2. سلام من از ترکیه پیام میذارم و خانم نسلیهان اتاگول که یک بازیگر ترکیه ای هستن کنارمن و برای من قورمه سبزی با سبزی خشک رو درست کردن خیلی خوشمزه شده

    3. نه شنبلیله را تفت ندهید تلخ میشه…برای ۴ نفر حدود یک قاشق غذاخوری سر خالی ۱۵ دقیقه مانده به خاموش کردن زیر قابلمه اضافه کنید.

    4. قورمه سب ی با هر نوع سبزی که درست بشه منظورم خشک یا تازه فرق نمیکنه مهم این نکته که اخر کار شنبللیله خشک اضافه کنید ویک قاشق رب رو تو روغن سرخ کنید و اضافه کنید عالی میشه

      1. با سلام سبزی خشک اصلا نیازی به چندبار شستن با آب گرم و چلاندن با دست را ندارد چون آن موقع فقط آشغال سبزی باقی میماند که تازه شما گفتی که حسابی سرخش کنید خوردن این قورمه سبزی مساوی هست با بیماریهای فراوان. فقط داخل سبزی آب ولرم بریزید و بگذارید تازه شود همین ، بعد با روغن تفت بدهید همین تفت دادن و پختن قورمه سبزی با حرارت مشکلی را ایجاد نمیکند ولی آن مدلی که شما گفتید باعث بیماری میشود خواهر همسرمن و من یک مدتی هست که خارج از ایران هستیم همیشه مجبوریم از سبزی خشک استفاده کنیم تجربه ما در این زمینه زیاد شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.