آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه قورمه سبزی؛ راز جا افتادن قورمه با نکات و ویدئو آموزشی

 

خورشت قورمه سبزی از محبوب‌ترین و اصیل‌ترین خورشت‌های ایرانی است که شاید کمتر ایرانی پیدا شود که عاشق آن نباشد. البته در برخی شهرها این خورشت با مواد دیگری طبخ می‌شود که خیلی متفاوت نیستند مثلاً به جای استفاده از لوبیا قرمز از لوبیا چیتی استفاده می‌شود و در برخی نقاط به جای استفاده از سبزی خورشتی متداول از سبزی‌های معطر کوهی و محلی استفاده می‌شود.قورمه سبزی را می‌توان هم با مرغ و هم با گوشت تکه‌ای برای وعده ناهار، شام یا مناسبت‌های خاص نظیر شب یلدا، شب عید و… درست کرد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    در ادامه از قسمت آشپزی در اکالا بلاگ قصد داریم طرز تهیه قورمه‌ سبزی با گوشت تکه‌ای به همراه نکات طلایی پخت آن را به شما عزیزان آموزش دهیم.

     لازم به ذکر است که این نوع قورمه سبزی بیشتر مورد پسند ایرانیان قرار می‌گیرد ولی در بعضی موارد، تهیه قورمه سبزی با مرغ نیز به علت تنوع مزه‌ای که ایجاد می‌کند، پیشنهاد می‌شود.

    مواد لازم برای تهیه قورمه سبزی با گوشت
    سبزی قورمه (اسفناج، شنبلیله، تره، گشنیز و جعفری)۵۰۰ گرم
    پیاز متوسط۲ عدد
    لوبیا قرمز یا چیتی۲۰۰ گرم
    گوشت خورشتی۴۰۰ گرم
    لیمو عمانی۳ عدد
    روغن مایعبه میزان لازم
    نمک، فلفل و زردچوبهبه میزان لازم

     

    بیشتر بخوانید: نسبت سبزی لازم برای خورشت قورمه سبزی

    طرز تهیه قورمه سبزی؛ راز جا افتادن قورمه با نکات ریز کلیدی

    بیشتر بخوانید: راهکارهای رفع بوی دنبه در قورمه سبزی

    مراحل طرز تهیه خورشت قورمه سبزی

    با طرز تهیه خورشت قورمه سبزی از غذاهایی که برای ناهار با برنج می‌توانید درست کنید، با ما همراه شوید.

    مرحله اول: لوبیا قرمز قورمه سبزی را خیس می‌کنیم

    برای اینکه پس از مصرف خورشت قورمه سبزی دچار نفخ معده نشوید بهتر است لوبیاهای قرمز را از شب قبل در آب بخیسانید و در صورت امکان ۲ الی ۳ بار، آب آن را عوض کنید. 

    مرحله دوم: سبزی‌های قورمه را تفت می‌دهیم

    ابتدا سبزی‌های خورشتی از جمله اسفناج، تره، گشنیز،شنبلیله و جعفری را به خوبی می‌شوییم و سپس بر روی تخته به صورت ریز خرد می‌کنیم. بعد از خرد شدن سبزی‌ها، درون ماهیتابه‌ای مقداری روغن ریخته و سبزی‌های خرد شده را به ماهیتابه می‌افزاییم و تفت می‌دهیم.

    هر چه بیشتر سبزی‌ها را تفت دهیم تا تیره‌تر شوند در نهایت خورشت قورمه سبزی ما جا افتاده‌تر شده و روغن می‌اندازد. اما این کار را نباید بیش از اندازه انجام داد زیرا باعث می‌شود تمام ویتامین‌های سبزی از بین برود. بعد از تفت‌دادن سبزی‌ها آن را از روی شعله برداشته و کنار می‌گذاریم.

    اگر سبزی تازه نداشتید می‌توانید از سبزی قورمه که قبلا سرخ شده و در فریزر است استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: نکات طلائی خرد و سرخ کردن سبزی قورمه

    مرحله سوم: پیاز و گوشت قورمه سبزی را اضافه می‌کنیم

    پیازها را پوست کنده و می‌شوییم و به صورت نگینی خرد می‌کنیم. آنگاه درون ماهیتابه مقداری روغن می‌ریزیم و بر روی شعله قرار می‌دهیم. پیازهای خرد شده را به ماهیتابه افزوده و تفت می‌دهیم.

    اجازه می‌دهیم تا رنگ پیازها اندکی طلایی و نرم شوند سپس زردچوبه به میزان لازم را به آن اضافه می‌کنیم و دوباره تفت می‌دهیم. گوشت خورشتی را به قطعات کوچک تقسیم می‌کنیم و آن را می‌شوییم و به پیازها اضافه می‌کنیم و آن ها را تفت می‌دهیم تا رنگ گوشت اندکی تیره شود.

    در این مرحله نباید به گوشت نمک اضافه کنیم چون باعث دیرپز شدن آن می‌شود.

    مرحله چهارم: جا افتادن قورمه سبزی

    در این مرحله لوبیاهای قرمز را به گوشت اضافه کرده و تفت می‌دهیم سپس چند لیوان آب جوش را به قابلمه افزوده و اجازه می‌دهیم تا لوبیا با گوشت با حرارت ملایم بپزد.

    بعد از این که گوشت و لوبیا مقداری با هم پختند حال سبزی‌های سرخ شده را به قابلمه اضافه کرده و نمک و فلفل را نیز به آن اضافه می‌کنیم. در آخر لیمو عمانی‌ها را شسته و با چنگال آن‌ها را سوراخ کرده و از قبل در آب بخیسانید تا تلخی آن گرفته شود و سپس داخل خورشت می‌اندازیم.

    زیر خورشت را کم کرده و اجازه می‌دهیم تا به آرامی جا بیفتد. هر چقدر خورشت بیشتر روی حرارت ملایم باشد بهتر جا می‌افتد.

    مرحله پنجم: پخت پلو

    برای درست‌کردن برنج ابتدا قبل از پخت برنج، بهتر است به مدت ۲ الی ۳ ساعت آن را در آب و اندکی نمک خیس کنیم سپس قابلمه‌ای را پر از آب کرده و روی شعله می‌گذاریم تا بجوشد و بعد کمی روغن و نمک به آن اضافه می‌کنیم.

    برنج خیس خورده را در آن می‌ریزیم و زمانی که برنج قد کشید و مغز پخت شد، آن را آبکشی می‌کنیم. بعد از آبکشی، برنج را در قابلمه ریخته و بر روی حرارت ملایم می‌گذاریم. بعد از دم کشیدن برنج بر روی آن روغن داغ می‌ریزیم تا برنج خشک نباشد و بعد از ۱۵ دقیقه برنج را از روی شعله بر می‌داریم.

    بیشتر بخوانید: چگونه بهترین لوبیا را برای خورشت قورمه سبزی انتخاب کنیم؟

    قورمه سبزی جا افتاده برای پذیرایی از مهمانی برای شام یا ناهار
    مقادیر بالا جهت تهیه وعده غذایی مناسب برای یک خانواده ۴ الی ۵ نفره است. در صورتی که قصد دارید این غذا را به عنوان نذری و یا برای تعداد بالا انتخاب کنید، لازم است اطلاعات کافی از مقادیر مواد اولیه و توصیه‌های لازم جهت پخت قورمه سبزی نذری را در نظر بگیرید.

    بیشتر بخوانید: سبزی قورمه را چگونه فریز کنیم؟

    فوت و فن‌هایی که در طرز تهیه قورمه سبزی باید بدانیم!

    • راز خوشمزه شدن خورشت قورمه سبزی از انواع غذا با گوشت تکه ای، در جا افتادن آن است، که حداقل ۵ ساعت برای پخت آن زمان لازم است پس اگر عجله دارید بهتر است غذای دیگری را انتخاب کنید. بهترین حالت پختن قورمه سبزی برای ناهار این است که از شب قبل در آرام پز بگذارید بپزد.
    • اغلب افراد خورشت قورمه سبزی را ترش دوست دارند بنابراین به آن لیمو عمانی یا آبلیمو اضافه می‌کنند اما گاهی اوقات این میزان ترشی، بیش از حد شده که عملا نمی‌توان از خورشت استفاده کرد. 
    • شور شدن یکی از مشکلاتی است که ممکن است در پخت هر غذایی اتفاق بیفتد اما برای رفع شوری قورمه سبزی باید چه کاری را انجام داد؟ استفاده از سیب زمینی، کمک قابل توجهی در رفع شوری قورمه سبزی می‌کند که در مقاله رفع شوری قورمه سبزی می‌توانید با تمامی ترفندهایی که در برطرف کردن این مشکل موثر هستند، آشنا شوید.
    • برای پخت قورمه سبزی هرگز از زود‌پز استفاده نکنید. اجازه دهید تا خورشت درون قابلمه‌ای معمولی و با حرارت ملایم یواش یواش جا بیفتد.
    • آبی که به خورشت اضافه می‌کنید باید حتما آب‌ جوش باشد و آب سرد نباشد برای خوشمزه شدن بیشتر خورشت می‌توانید از آب قلم یا آب گوشت نیز استفاده کنید.
    • علت تلخ شدن خورشت قورمه سبزی می تواند به دلیل زیاد بودن شنبلیله یا به دلیل لیمو عمانی‌ها باشد که بهتر است لیمو عمانی‌ها را از قبل در آب بخیسانید.
    • در آخر پخت خورشت، دو تکه یخ را درون آن بیندازید. این کار به سبزی‌ها شک وارد می‌کند و باعث خوش‌رنگ شدن بیشتر خورشت می‌شود.
    • تازه بودن سبزی‌ها یکی دیگر از عوامل مهم در خوشمزگی این غذاست. البته گاهی به دلایل مختلف، سبزی‌های تازه در دسترس نیستند و به ناچار مجبوریم از سبزی‌های خشک استفاده کنیم. در این حالت با رعایت نکات پخت قورمه سبزی با سبزی خشک نیز می‌توان طعم لذیذی را از این غذا انتظار داشت.

    بیشتر بخوانید: غذاهای مخصوص شب یلدا در شهرهای مختلف ایران

    سوالات متداول در طرز تهیه قورمه سبزی

    در این قسمت با جواب سوالات طرز تهیه قورمه سبزی همراه ما باشید شاید این سوال شما نیز باشد.

    چیکار کنیم قورمه سبزی تیره بشه؟

    هر چه بیشتر سبزی‌ها را تفت دهیم تا تیره‌تر شوند در نهایت خورشت قورمه سبزی ما جا افتاده‌تر شده و روغن می‌اندازددر آخر پخت خورشت، دو تکه یخ را درون آن بیندازید. این کار به سبزی‌ها شک وارد می‌کند و باعث خوش‌رنگ شدن بیشتر خورشت می‌شود.

    سبزی قورمه سبزی چیست؟

    سبزی‌های خورشتی از جمله اسفناج، تره، گشنیز و جعفری و ریحان و شنبلیله است اما شما میتوانید از سبزی های محلی شمالی و پیازچه هم در قورمه سبزی استفاده کنید که این سبزی های معطر طعم قورمه سبزی را فوق العاده می‌کند.همچنین سبزی اسفناج قورمه سبزی را لعابدار می‌کند.اگر سبزی‌های تازه در دسترس نیستند می‌توانید از سبزی‌های خشک یا سبزی قورمه سرخ شده در یخچال استفاده کنید.

    چیکار کنیم قورمه سبزی خوشمزه بشه؟

    راز خوشمزه شدن خورشت قورمه سبزی در جا افتادن آن است، که حداقل ۵ ساعت برای پخت آن زمان لازم است پس اگر عجله دارید بهتر است غذای دیگری را انتخاب کنید. بهترین حالت پختن قورمه سبزی برای ناهار این است که از شب قبل در آرام پز بگذارید بپزد.

    اغلب افراد خورشت قورمه سبزی را ترش دوست دارند بنابراین به آن لیمو عمانی یا آبلیمو اضافه کنید تا طعم قورمه سبزی شما ترش و خوشمزه شود. ضمنا استفاده از پیاز سرخ کرده فراوان طعم قورمه سبزی را خوشمزه می‌کند.

    همچنین تازه بودن سبزی‌ها یکی دیگر از عوامل مهم در خوشمزگی این غذاست.شما می‌توانید در انتهای پخت مقداری زعفران دم کرده هم به قورمه سبزی اضافه کنید.

    آیا میشه قورمه سبزی رو تو یخچال فریزر نگهداری کرد؟

    بله می‌توانید بعد از آماده کردن قورمه سبزی و خنک شدن آن قورمه سبزی را در ظرف در دار مناسب فریزر ریخته و در فریزر نگهداری کنید و در روزهای بعد مجددا آن را گرم کرده و استفاده کنید.

    چرا قورمه سبزی تلخ میشه؟

    علت تلخ شدن خورشت قورمه سبزی می تواند به دلیل زیاد بودن شنبلیله یا به دلیل لیمو عمانی‌ها باشد که بهتر است لیمو عمانی‌ها را از قبل در آب بخیسانید.همچنین زیادی سرخ کردن سبزی قورمه و پیاز باعث سوختن سبزی و در نتیجه تلخ شدن قورمه سبزی می‌شود.

    اگر قورمه سبزی شور شد چیکار کنیم؟

    شور شدن یکی از مشکلاتی است که ممکن است در پخت هر غذایی اتفاق بیفتد اما برای رفع شوری قورمه سبزی باید چه کاری را انجام داد؟ استفاده از سیب زمینی، کمک قابل توجهی در رفع شوری قورمه سبزی می‌کند.

     

    ۳.۸/۵ (۱۴۸ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۱۵۸ دیدگاه ها

    1. سلام من قرمه درست کردم وای نمیدونم چرا بو و عطر همیشگی رو نداره مثل همیشه؟؟؟
      سبزی رو از بیرون اماده گرفتم نمیدونم چیش کمو زیاده که عطر سبزیش کمه

    2. سلام
      عالی بود.فقط اینکه به نظر من اگه دنبه همراه پیاز تفت داده بشه عالی میشه،البته زایقه ها متفاوته.
      بازم تشکر دستور کاملی بود

    3. رب انار و رب گوجه که در نظرات بود خیلی کم اضافه کردم و افتضاااااااااااح شد اصلا استفاده نکنید

      فقط سبزیو خوب سرخ کنید که تیره بشه اون باعث روغن اندازی و عطرو بوی قرمه سبزی میشه .

    4. سلام. چندین. باردرست. کردم. اما جوری. که. بخوام. نشده امااینباربادستورشمادرست. میکنم. وامیدوارم. به. قشنگی خوش. مزه. گی. شمابشه. خیلی. ازتون. ممنونم. یاسی. ازمشهد?

    5. سلام. من. خیلی. ازتون. ممنونم. خیلی. تاحالاد رست. کردم. اما. هیچ. وقت. به. دلم. نچسبیده. بودامااینبارباروش. شمامیخوام. درست. کنم. امیدوارم. محشربشه. وسپاس

    6. سلام د وستان.من از لواشک ترش که تانستون خودم به صورت رب درست میکنم استفاده می کنم مزه قورمه سبزی رو عالی میکنه .حتما استفاده کنید.

    7. من مرحله به مرحله قرمه سبزی درست کردم بادمجان هویح و خیار شور توش میریزم محشر میشه یه با امتحان کنید هر کس دوس داره هویج یا بادمجان بر میداره اکثرا دوس دارن

    8. دوستان برای اینکه قورمه سبزی شما خوب جا بیفته و حالت آ بکی نشه . دو نکته اصلی رو باید مد نظر قرار بدهید .اول اینکه سبزی قورمه هر مقدار خرد ریز بشه قورمه سبزی عالی خواهید داشت و نیاز ندارید که آ رد بهش اضافه کنید و دوم اینکه آ ب اضافه شده به سبزی سه یا چهار برابر سبزی باید باشه ابتدا شعله رو زیاد کرد بعد از سه دقیقه که خورشت در حال جوشیدن بود شعله رو رو حرا رت ملایم اجازه می دهید که خوب جا بیفته

    9. سبزیشو خودم پاک میکنم.ساقه نمیریزم.باروغن دنبه تفت میدم.۸ ساعت زمان پخت میدم.روغن سیاه روش میاد ولی بازم خراب میشه آبش یه ور دونش یه وره،?

      1. اگه سبزی زیادی سرخ بشه حالت سوختگی پیدا می کنه می تونه تلخ کنه یا لیمو ها تلخ هستن . من دیگه امتحان می کنم لیمو رو جدا کمی پخته اگه تلخ نبود به خورش اضافه می کنم .

    10. یک ترفند عالی برای تلخ نشدن لیموعمانی در خورشت و قابل خوردن بودن اونها اینه که بعد از خیساندن و سوراخ کردن لیموها، ۲الی۳بار اونها رو در ظرف دیگه ای بجوشانید و آبشو عوض کنید و در نهایت به خورشت اضافه کنید… عالی میشه… من این ترفند و از مامانم یاد گرفتم و اینجوریلیموهای خورشت همه خورده میشه

    11. برای جا افتادن قرمه سبزی باید اول داخل زود پز خوب بزارین بپزه تا خوب نرم بشه بعد بریزین داخل قابلمه با حرارت کم یک یا دو ساعت بپزه تا خوب جا بیوفته خیلی عالیه حتما امتحان کنید ????

    12. گاهی وقتا تو خونه اشپزی میکنم برای قورمه سبزی در هنگام سرخ کردن ۱/۳سبزی رو وسط زمان سرخ کردن جدا و مابقی رو خوب سرخ میکنم که باعث میشه رنگ سبز به خودش بگیره و خوشرنگتر بشه در ضمن گیشنیز از حد معمول بیشتر میریزم

    13. گاهی وقتا تو خونه اشپزی میکنم برای قورمه سبزی در هنگام سرخ کردن ۱/۳سبزی رو وسط زمان سرخ کردن جدا و مابقی رو خوب سرخ میکنم که باعث میشه رنگ سبز به خودش بگیره و خوشرنگتر بشه در ضمن گیشنیز از حد معمول بیشتر میریزم

    14. سلام به همگی دوستان گل . من قورمه سبزی خیلی از شهرها رو امتحان کردم چون ولی بنظرم بهترین قورمه سبزی متعلق به قورمه سبزی رشت هستش که قورمه سبزی محلیه و داخلش بادمجان محلی سرخ کرده هم میریزن با سبزی محلی چوچاق و خالی واش که واقعا بینظیره ( کم نظیر نه بینظیره) . نمیدونم یه فرمول خاصی در طبخش بکار میبرن که قلق خاصی داره و کار هر کی نیست و فقط گیلانیای عزیز فرمولش رو بلدن

    15. بهترین و خدشمزه ترین قرمه سبزی ایران و جهان مربوط به شهرهای شمالی خوزستان مثل دزفول و شوش و اندیمشک و شوشتر هستش و واقعا” محشره چون هم سبزی های این منطقه بسیار عالی هستن و هم نحوه ی پخت این غذا..
      و در ضمن این دستورات بیخودی مثل استفاده از رب و آرد اصلا” بی ربط هستن و ربطی به قرمه سبزی ندارن.
      فقط خوزستان… هر کی از هر جای ایران یکبار خورده حرف منو تایید میکنه.

    16. سلام برای اینکه اب خورشت سبزی غلیظ بشه وازش جدانشه دوتاقاشق اردسفید رادرماهیتابه بدون روغن بوبدهید تاقهوه ای کمرنگ شود بعدبذاریدسردبشه بعدتوش اب سردبریزیدوقتی همه مواد رامخلوط کردیدتوش بریزیدتا۵ساعت ارام بغلد وپخته بشه

    17. من کلا یجور دیگه قورمه سبزی و درست میکنم و واقعا عالی میشه،اول دوتا پیاز خیلی بزرگ و رنده ی درشت می زنم و می ذارم رو حرارت تا کامل آبش کشیده بشه بعد گوشت و که بزرگ تیکه کردم بهش اضافه میکنم،گوشت خودش کلی آب می ندازه و می ذارم تا کامل آب گوشت کشیده بشه،بعد روغن جامد می ریزم و گوشت و پیاز با هم سرخ میکنم تا عطرشون خارج بشه،بعد فلفل سیاه،زردچوبه،فلفل قرمز کم،پودر سیر،پودر پیاز فراوون،رب گوجه سه چهار قاشق می ریزم و حسابی سرخ میکنم،این سرخ کردن خیلی تاثیر داره تو جا افتادن خورش،بعد به اندازه ی هر نفر یه قاشق لوبیا چیتی میشورم و میریزم و تفت میدم،لوبیا چیتی باعث میشه خورش لعاب بندازه،و بعد تا سر قابلمه آب در حال جوش اضافه میکنم،زیرشو زیادمیکنم تا بجوشد بعد کم میکنم،دقیقا یک ساعت بعد سبزی قورمه که از قبل آماده و سرخ کردم داخل فریزر،همونجور یخی به خورش اضافه میکنم و می ذارم جا بیفته،نیم ساعت مونده که بکشم،نمک و آبلیمو و رب انار میریزم،لیمو نمی ندارم تلخ میشه ولی خدایی محشر میشه،امتحان کنید?

    18. درجواب خانوم هایی که پرسیدن چیکارکنیم اب قرمه یک طرف وسبزی یک طرف نباشه میخوام یه راه حل عالی بهتون بگم حتماانجام بدیدهم خورشتتون رو غلیظ میکنه واز شلی وابکی درمیاره هم طعم خوب ورنگ قشنگی بهش میده‌.تقریبا نیم ساعت یاچهل دقبقه قبل ازاینکه بخواید زیرقابلمه روخاموش کنید اندازه ی ۴الی ۵قاشق بستگی به حجم قرمه داره ارد رو داخل یه ظرف که ازقبل توش روغن ریختیم وگذاشتید داغ شده بریزیدومدام هم بزنید که روغن و ارد مثل یه مایع شل دربیاد ورنگش هم یه کم طلایی بشه بعد اونو به قرمه اظافه کنید وهم بزنبگید اگر هم دمبه گوسفند دارید که قبل داخل قرمه ریختید دربیارید وبامیکس یاگوشکوب کاملا لهش کنید وداخل قابلمه بریزیدوزیرش رو کم کنید.دراخرمیبینید که چقد قرمه شما غلظت پیدامیکنه وخوش طعم میشه

    19. سلام خسته نباشید تو قورمه سبزی تره جعفری شنبلیله رو تهیه کرد پاک وخشک کنیم وداخل خورشت بریزیم عالی وخورشت جامیفته ?بایت راهنماییاتون ممنون و تشکر❤?

    20. سلام خیلی خوب توضیح دادید من خیلی خوشم اومد ممنونم
      اما چند تا سوال دارم. از اونجایی طولانی مدته اماده شدنش میشه بگید بهترین ظرف و سالمترین ظرف برای پخت قورمه سبزی چیه؟
      برنج رو تو چه ظرفی بپزیم. و برنج چی باشه خوبه؟
      گوشت باید چی باشه؟
      شنبلیله رو نگفتید کی اضافه کنیم؟

    21. سلام…واقعا توصیحات بسیار خوبی دادن?? …فقط میخواستم بپرسم نباید بهش رب گوجه فرنگی اضافه کرد؟??

    22. سلام خیلی ممنونم من واقعااشپزی بلدنبودامابااین توضیح های عالی الان بهترین غذاهارودرست میکنم ???مچکرمM

    23. من همیشه درست میکنم ولی یادم میرفت دشتور پختشو امروز برای اولین بار ازاین دستور شما دارم استفادا‌میکنم ممنون ک مرحله ب مرحله توضیح دادید

    24. بدلیل اینکه لیمو عمانی معمولا روغن خورشت رو توی خودش جمع میکنه و باعث میشه خورشت کم روغن به نظر بیاد خیساندن لیمو در آب قبل از انداختن آنها در خورشت اهمیت خیلی زیادی داره و بهتره لیمو ها رو خوب بشورید و در یک ظرف آب بذارید و روی اون رو هم یک ظرف دیگه قرار بدید که سنگین بشه
      و کاملا در آب قرار بگیره بعد از اینکه پوست لیمو خیس خورد و تلخیش رو پس داد آب ظرف رو عوض کنید اینبار لیمو ها رو با چنگال سوراخ کنید که داخلش هم خیس بخوره و لیمو در اب ترشی خودش رو پس بده و این آب ترش رو در خورشت بریزید . بدلیل اینکه خیلی از ایرانی ها اون هم در مزه ی قرمه سبزی ترش پسندن و ترشی چند عدد لیمو برای ترش مزه کردن کل خورشت معمولا کافی نیست بهتره که در مرحله ی پایانی حدود نیم ساعت آخر سرو خورشت ، بسته به ذائقه از مقداری آب لیمو و یا آب نارنج استفاده بشه که طعم بسیار خوبی رو به قرمه سبزی میده.البته بنده هم استفاده از مقداری لواشک آلو رو که خانم سیتا فرمودند در زمان پخت برای طعم و لعابدار شدن خورشت میپسندم و با اینکه هنوز امتحان نکردم ولی بنظرم خوب و عامه پسند میشه .

    25. بدلیل اینکه لیمو عمانی معمولا روغن خورشت رو توی خودش جمع میکنه و باعث میشه خورشت کم دوغن به نظر بیاد خیساندن لیمو در آب قبل از انداختن آنها در خورشت اهمیت خیلی زیادی داره و بهتره لیمو ها رو خوب بشورید و در یک ظرف آب بذارید و روی اون رو هم یک ظرف دیگه قرار بدید که سنگین بشه لیموها کاملا در زیر آب قرار بگیرن. بعد از اینکه پوست لیمو خیس خورد و تلخیش رو پس داد آب ظرف رو عوض کنید اینبار لیمو ها رو با چنگال سوراخ کنید که داخلش هم خیس بخوره و لیموها در اب ترشی خودش رو پس بدن و این آب ترش رو در خورشت بریزید اگهبدلیل اینکه لیمو عمانی معمولا روغن خورشت رو توی خودش جمع میکنه و باعث میشه خورشت کم دوغن به نظر بیاد خیساندن لیمو در آب قبل از انداختن آنها در خورشت اهمیت خیلی زیادی داره و بهتره لیمو ها رو خوب بشورید و در یک ظرف آب بذارید و روی اون رو هم یک ظرف دیگه قرار بدید که سنگین بشه
      و کاملا در آب قرار بگیره بعد از اینکه پوست لیمو خیس خورد و تلخیش رو پس داد آب ظرف رو عوض کنید اینبار لیمو ها رو با چنگال سوراخ کنید که داخلش هم خیس بخوره و لیمو در اب ترشی خودش رو پس بده و آین آب ترش در خورشت بریزید . بدلیل اینکه ذائقه ی خیلی از ایرانی ها اون هم در طمع قرمه سبزی ترش پسنده و معمولا ترشی چند عدد لیمو برای کل خورشت کافی نیست در مرحله ی آخر حدود نیم ساعت پایانی سرو میتونید از مقداری آب لیمو یا آب نارنج استفاده کنید که طمع بسیار خوبی رو به خورشت میده

    26. سلام
      اضافه کردن آویشن ==طعم قورمه قدیم
      انداختن یخ==آزاد شدن چربی سبزی
      ولی ولی فوت آخرش اینه که همیشه شنبلیله خشک تو خونه داشته باشی وخیلی کم به قورمه اضافه کنی
      عالی عالی میشه

    27. سلام برای این که خورشتتون خوب لعاب داشته باشه و ابش نره یه طرفش موادش یه طرف یه قاشق غذا خوری ارد رو تف برید بعد داخل خورشتتون بریزید تا خورشته خوبی داشته باشید این برای کسایی که خورشتشون ظاهر خوبی نداره اگه این کارو کنید عالی میشه

    28. اگه تو سبزی قورمه شنبلیله بود باز تو آخر ۱ قاشق شنبلیله ی خشک اضافه کنیم .لطفا راهنمایی کنید ممنون

    29. منم عاشق اینم دسپخت آقایون رو ببینم مهمتر اینکه نظراتشونو بخونم ولی متاسفانه تو خونه ما مردامون آشپزی نمیکنن نه پدر نه برادر نه همسر

    30. دوتا ادویه هست که خیلی خوشمزه میکنه یک جوز هندی رنده کنین داخلش به همراه یه سر قاشق دارچین اینارو موقع همه مواد ریختین بزنین، و اینکه برای سرخ کردن سبزی اول بذارین اب سبزی کمی گرفته بشه بعد روغن بریزین، قلم و دنبه هم خیلی خوشمزه میکنه، برای اینکه ابکی هم نشه با حرارت ملایم بپزین و بذارین به دل پخته بشه موقعی که گازو خاموش کردین یکمی هم صبر کنین تا کمی سرد بشه، از سایت شما من خیلی غذاها یاد گرفتم ممنونم

    31. سلام موقع پاک کردن سبزی قورمه ،هرچی ساقه هاشو بیشتر بگیریم و کمتر قاطی سبزی مون بشه ،خورشت خوشبو تر میشه و خییییلی هم زود جا میافته
      در واقع راز خوشمزه شدن قورمه سبزی ۱_ سبزی بدون ساقه ۲_ اسفناج باندازه کافی
      میزان نسبت سبزیها در سبزی قورمه خیییییلی مهمه : ۱/۵ کیلو اسفناج # ۱ کیلو تره # ۱کیلو جعفری(بدون ساقه پاک کنید) # ۷۰۰ گرم گشنیز (بدون ساقه پاک کنید) ۳۰۰گرم شنبلیله (بدون ساقه پاک کنید)

    32. سلام موقع پاک کردن سبزی قورمه ،هرچی ساقه هاشو بیشتر بگیریم و کمتر قاطی سبزی مون بشه ،خورشت خوشبو تر میشه و خییییلی هم زود جا میافته
      در واقع راز خوشمزه شدن قورمه سبزی ۱_ سبزی بدون ساقه ۲_ اسفناج باندازه کافی
      میزان نسبت سبزیها در سبزی قورمه خیییییلی مهمه : ۱/۵ کیلو اسفناج # ۱ کیلو تره # ۱کیلو جعفری(بدون ساقه پاک کنید) # ۷۰۰ گرم گشنیز (بدون ساقه پاک کنید) ۳۰۰گرم شنبلیله (بدون ساقه پاک کنید)

    33. توی خورشتتون به جای اب .اب قلم‌ بریزید و چندتا دونه دنبه فوووووق العاده میشه حتما امتحان کنید و یه تیکه چوب دارچین?و لذت ببرید??

    34. عالی شد قرمه سبزیم مخصوصا اون دوستی که گفتند نعناع سرخ شده انتهاش اضافه کن و ریختن کمی رب انار و گوجه به گوشتم موقع سرخ مرسی واقعا

    35. به نظرم لیمو کم می ریزید من در اولش پیاز نمی ریزم برای تفت دادن سبز ی اول روغن نمی ریزم بلکه اول سبزی را تفت میدهم تا اب ان کاملا کشیده شود وبعد روغن را اضافه مکنم وبعد سبزی را حسابی سرخ می کنم

    36. نیم ساعت قبل خوردن یه فلفل سبز بندازید تو خورشت تون خیلیییی خوشمزه میشه فقط بایدحواستون باشه که خورشتتون تند نشه چند دقیقه یبار مزه اشو تست کنین هر موقع به نظرتون خوب بود فلفل رو دربیارین که خورشت رو تند نکنه

    37. اگر به قورمه سبزی به غیر از جعفری تره گشنیز شمبلیله و اسفناج کمی سبزی معطر اضافه کنی خیلی خوشمزه با عطر و بوی خوب میشه

    38. ممنون از آموزشتون ولی سبزیِ که من استفاده میکنم سبزی خورشتی یخ زده هست و رُب گوجه فرنگی داخلش میریزم و داخله زود پز میپزم لطف میکنید نکاتی برایِ جا افتادن داخله زود پز بگید از عکسه قورمه سبزی معلومه درست جا افتاده فقط منو کم داره ممنون از آموزش

    39. من علاقه زیادی به آشپزی دارم،همه غذاهام محشرن با عشق برا شوهرم غذا درس میکنم،ناهار هم قرمه سبزی درس کرده بودم عالی بود جاتون سبز

    40. سلام به نظر من خانمهایی که غذاشان خوب در نمیاد همش به خاطر کم حوصله گی شونه تنها چیز برای خوشمزه تر شدن قرمه سبزی به جز مواد لازم حوصله هست که اکثر خانمها ندارن

    41. تفت دادن سبزی باروغن دنبه سبزی رامحشرمیکنه قورمه سبزی ام خوشمزه میشه اماهمیشه اب خورشتم ازخورش جدامیمونه بااینکه ریزخردش میکنم تفت هم میدم لیشترازصدباردرست کردم امانمیشه

    42. تفت دادن سبزی با روغن دنبه سبزی را محشر میکنه قورمه سبزی ام خوشمزه میشه اما همیشه اب خورشتم ازخورش جدا میمونه بااینکه ریز خردش میکنم تفت هم میدم بیشتر از صد باردرست کردم اما نمیشه

    43. بهتر است یک مقدار برای بیشتر لذیذتر شدن به خورشت دنبه هم تفت داده شود و اضافه کنیم و یک مقدار زنجبیل که در نهایت عالی میشود

    44. سلام من هواسم نبود یادم رفت سبزی رو تفت بدم و بدون تفت ریختم داخل آیی ک گوشت و لوبیا در حال پخت بود به نظرتون خراب میشه قرمه سبزیم؟
      پیاز و گوشت و تفت دادم بعد آب اضافه کردم بعد لوبیا ریختن یعد یک ساعت ک پختن سبزی رو اضافه کردم ک تفت نداده بود?

    45. ممنون از راهنمایی شما اما اگر آخر پخت خورشت کمی شنبلیله را سرخ کرده و به خورشت اضافه کنیم طمع و مزه خوشمزه تری به قورمه سبزی میدیم فقط توصیه میشود شنبلیله را زیاد سرخ نکنیم فقط یه تفت ساده چون خورشت ما تلخ میشه

    46. خیلی ممنون عالی توضیح داده بودین شوهرم چشماش افتاد کفه پاش با هنر نماییم خخخخخخخخخخ

    47. من زیاد قرمه سبزی درست میکنم،ولی اینو یاد گرفتم که توی قابلمه عالی میشه،خوب جامیفته،امشب هم برای فردا نهار گذاشتم روی گاز،ممنون

    48. اگه به قرمه یک تکه لواشک آلو اضافه کنید ،خورشتتون هم خوش زعمای میشه وهم لعابدار میشه ،دیگه آبکی هم نیست .

    49. خیلی خوب مو به مو شرح داده بودین. بعد جدایی از خانمم. تازه فهمیدم چه دست پختی دارم. البته با راهنمایی‌های شما. سپاس از همگی

    50. سلام من تازه عروسم مادر شوهرم نیس،منم واسه پدر شوهرم و شوهرم برای اولین بارازروهمین دستوراخورشتمو بارگذاشتم دعاکنیدخوب شه?‍♀️ ??

    51. سلام من هر کاری میکنم خورشتم خوب از اب در نمیاد وقتی خورشتم رو تو بشقاب میریزم مواد یه طرف میره ابش هم یه طرف ممنون میشم راهنماییم کنین

    52. خیلی خوب. بود من تازه ازدواج کردم وتاحالا قورمه سبزی درست نکرده بودم بااٌکالا تونستم یه قورمه سبزی خوب. درست کنم ازتون ممنونم که خوب توضیح داده بودید ❤️

    53. چه خوب که مرحله به مرحله توضیح دادید. من سبزی خورشتم همیشه می سوخت ولی با ابن طرز تهیه تازه فهمیدم چه جوری درست کنم.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.