آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه “کله پاچه” به سبک طباخی، چرب و خوشمزه

کله پاچه یک غذای مقوی، پرکالری و پرچربی است که از دیرباز جز غذاهای سنتی در بین ایرانیان قدمت و احترام خاصی دارد. کله پاچه از پختن کله گوسفند و پاچه های آن درست می‌شود. کله پاچه یک غذای پرچرب است بنابراین به کسانی که چربی خون دارند و یا کلسترول و اسید اوریک بالایی دارند و همچنین افرادی که نقرس دارند، توصیه نمی‌شود.

این افراد باید از خوردن برخی قسمت‌های کله پاچه از جمله زبان و مغز حتما خودداری کنند. مغز به دلیل داشتن کلسترول بالا چربی خون را افزایش می‌دهد و بهتر است زیاد مصرف نشود.بهترین قسمت کله پاچه، پاچه است زیرا چربی کمتری دارد.این غذا علی رغم مضرراتی که دارد، خواص زیادی برای استخوان‌ها دارد و توصیه می‌شود این غذا را حتما در منزل تهیه کنید.

در ادامه، روش پخت این غذای خوشمزه نونی را به گونه‌ای به شما آموزش می‌دهیم که مزه آن دقیقا مثل طباخی‌ها باشد. با توجه به اینکه کله پاچه یک غذای سنگین است ترجیحاً آن را در وعده صبحانه یا در وعده ناهار میل نمایید. در ادامه با طرز تهیه کله پاچه به روش طباخی شما را همراهی می‌کنیم.از سرویس متنوع آشپزی از اکالا بلاگ با ما باشید.

طرز تهیه کله پاچه به سبک کله پزی چرب

مواد اولیه برای تهیه کله پاچه:
کله پاچه۱ دست کامل
پیاز۴ عدد متوسط
نخود۱۰۰ گرم
سیر۴ تا ۵ حبه
زردچوبهنصف قاشق چای خوری
چوب دارچینیک تکه
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم

مراحل پاک کردن و اسموکت کردن کله پاچه

بعد از اینکه با خواص کله پاچه آشنا شدید در این قسمت با نحوه تمیز کردن و کز دادن کله پاچه همراه ما باشید.

مرحله اول : شستن کله پاچه

ابتدا باید کله پاچه را تمیز کنید، برای این کار یک قابلمه بزرگ را پر از آب کنید و آن را بر روی اجاق گاز بگذارید تا به جوش بیاید. سپس کله را در آب جوش قرار دهید و چند دقیقه صبر کنید تا موهای کله سست شوند. سپس با کمک یک چاقو مناسب موها و یا با استفاده از دست مو های کله را بکنید. به این نکته توجه کنید که اگر کله شما تازه باشد موها به راحتی در آب جوش جدا می‌شوند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله دوم : کز دادن یا روسوز کردن کله پاچه

    بعد از اینکه موها را جدا کردید، با استفاده از یک اجاق گاز کله را روسوز یا اصطلاحا اسموکت کنید تا موهای اضافی و باقیمانده از بین بروند. همچنین با یک حالت کبابی دادن به کله در طعم آن تاثیر بسزایی خواهد داشت. بعد از اینکه کل کله را روسوز کردید با یک چاقو سطح آن را بخراشید تا لایه های سوخته از بین برود.

    مرحله سوم : تمیز کردن داخل بینی کله پاچه

    پس از روسوز کردن، کله را از پشت در دست بگیرید و محکم آن را از سمت بینی به یک سطح تمیز بکوبید و این کار را چند بار انجام دهید، سپس شلنگ آب را در داخل نای کله فرو کنید و آب را با فشار وارد کنید تا از مجرای دماغ آن خارج شود و کله کاملا تمیز شود.

    مرحله چهارم : شکافتن فک کله پاچه

    سپس گوش‌های گوسفند را جدا کنید چون گوش ها قابل خوردن نیستند، سپس با یک چاقو و یا اره صورت گوسفند را بشکافید و فک بالا را از پایینی جدا کنید.برای تمیز کاری بیشتر می‌توانید از یک برس و یا مسواک بر روی زبان و دندان های آن بکشید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه حلیم

    مرحله پنجم : تمیز کردن و روسوز کردن پاچه‌ها

    برای تمیز کردن پاچه‌ها آن‌ها را در آب جوش قرار دهید و با چاقو موها را جدا کنید، سپس با یک چاقو بدون بریده شدن پاچه سم‌ها را جدا کنید.سپس پاچه ها را روسوز کنید تا موهای اضافی و باقیمانده از بین بروند، سپس با یک چاقو پاچه ها را بخراشید تا سوختگی ها از بین بروند.

    مراحل طرز تهیه کله پاچه به روش کله پزی‌ها

    حالا بعد از آماده کردن کله و پاچه ها آماده‌ی پختن آن‌ها شوید.

    مرحله اول : گذاشتن کله پاچه در قابلمه

    در ابتدا یک قابلمه بزرگ انتخاب کنید تا کله پاچه در آن، جا شود. سپس بر روی آن آب بریزید تا حدی که روی کله پاچه را بگیرد و سپس اجازه دهید تا آب به جوش آید. بعد از کله پاچه مقداری جوش بخورد روی سطح آب آن یک کف جمع می‌شود، آن کف را با یک قاشق جمع آوری کنید.

    طرز تهیه کله پاچه

    مرحله دوم : خرد کردن سیر و پیاز

    در مرحله بعد پیازها را پوست بگیرید و با دقت بشویید و خرد کنید، همچنین سیرها را نیز پوست بگیرید و آن ها را خرد کنید. بهتر است که نخود های کله پاچه را از شب قبل در آب بگذارید تا خیس بخورند تا از نفخ جلوگیری کند.

    مرحله سوم : تفت دادن سیر و پیاز و نخود

    در یک تابه مقدار کمی روغن بریزید، پیاز و سیر خرد شده به همراه نخود خیس خورده را کمی تفت دهید.

    مرحله چهارم : اضافه کردن ادویه

    سپس فلفل سیاه و زردچوبه به آن اضافه کنید و کاملا هم بزنید و مقداری آن را تفت دهید.محتویات تابه که شامل پیاز، نخود و زردچوبه می باشد را به قابلمه کله پاچه اضافه کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه عدسی

    مرحله پنجم : زمان دادن برای پخت

    میزان حرارت را کم کنید تا کله پاچه به آرامی بپزد و هر از چند گاهی کله پاچه را زیر و رو کنید تا همه‌ی قسمت های آن به خوبی بپزد.

    دقت داشته باشید که در ابتدا به کله پاچه نمک اضافه نکنید چون باعث دیرپز شدن آن می‌شوید و خیلی هم دیر اضافه نکنید نمک ها به خورد غذا نمی‌روند و کله پاچه کمی بی‌مزه می‌شود، بنابراین بهترین زمان برای اضافه کردن نمک یک ساعت قبل از پایان پختن آن است.

    مرحله ششم : سرو کله پاچه

    بعد از حدود ۴ تا ۵ ساعت که کله پاچه کاملا آماده شد. چربی روی آب آن را جدا کنید و در یک تابه به همراه چوب دارچین بریزید و حرارت دهید تا دارچین حل شود، سپس می‌توانید از این سس بر روی آبگوشت یا کله پاچه بریزید و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید.کله پاچه، طرز تهیه کله پاچه

    نکات مهم در تهیه و تمیز کردن کله پاچه

    • در هنگام خرید کله پاچه از تازه بودن آن حتما مطمئن شوید.
    • دندانها و سطج زبان را با برس زبر خوب تمیز کنید.
    • می‌توانید برای بهتر تمییز شدن بینی، کیسه پلاستیکی بزرگی را روی زمین پهن کنید. ( بهتر است از زمین حیاط خلوت استفاده کنید که شستن آن راحت باشد.) سپس گوش‌ها را بگیرید و با بالا و پایین کردن کله و فرود آوردن آن به سمت زمین از سوی بینی، ضربه‌های محکمی به آن وارد کنید. در همین حین آب را با فشار بالا از مجرای بینی وارد کنید.
    •  اضافه کردن نخود در هنگام پخت به کله پاچه کاملا اختیاری است. اما وجود نخود به کله پاچه یک لعاب خوشمزه‌ای می‌دهد.
    • در هنگام خوردن کله پاچه حتما از آبلیمو یا لیمو تازه استفاده کنید تا چربی کله پاچه را کاهش دهد.
    • دستور تهیه کله پاچه که به آن پرداختیم برای چهار نفر مناسب است در صورت کم یا زیاد شدن افراد، نسبت های مواد اولیه را تغییر دهیدا
    • اگر بوی کله پاچه برای شما آزار دهنده است چند تکه ساقه کرفس هنگام پحت درون قابلمه بندازید.

    امیدوارم از طرز تهیه کله پاچه لذت برده باشید.

    سوالات متداول در طرز تهیه کله پاچه

    در این قسمت با جواب سوالات طرز تهیه کله پاچه همراه ما باشید شاید این سوال شما نیز باشد.

    برای گرفتن بوی بد کله پاچه چه کنیم؟

    برای اینکه بوی زهم کله پاچه را از بین ببریم از ادویه و کرفس و سیر و پیاز همچنین ریختن نخود در کله پاچه استفاده می‌کنیم.

    طبع کله پاچه سرد است یا گرم؟

    کله پاچه طبع سردی دارد و بهتر است بعد از خوردن کله پاچه از گرمیجات مثل چای و زنجبیل یا زیره و آویشن استفاده کنید.

    ۳.۷/۵ (۱۵۳ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۲۲۱ دیدگاه ها

    1. چند تا نکته مهم اضافه کنم یکی این که شما اگه کله را در آب جوش بیندازید موهای اون سفت تر میشه و نمیتونیم به راحتی جدا کنید بلکه آب باید دم جوش باشه نزدیک نقطه جوش و حدود ۳۰ ثانیه نه بیشتر کله را در آب قرار دهید اگه بعد از کندن قسمتی از موها احساس کردید سرد شده دوباره ۲۰ ثانیه در آب قرار دهید و اگر آب سرد شد زیر آن را با شعله کم گرم کنید در هر حال آب نباید قل بزند نکته دوم اینکه میان دو سم پاچه یک کیست مویی هست که هم خوردنش حرام است و هم بسیار مشمئز کننده است قرار دارد و سط سم را بشکافید و آنرا خارج کنید و از خوردن دشول یادمل و آن قطعه نخودی که همان هیپوفیز است و خوردن آن هم حرام است و حاوی هورمون هست بپرهیزید

    2. من اول پختم بعد مطلب شمارو خوندم. نمی دونستم تو دماغش باید شسته بشه. حالا دلم نمیاد کله پاچه ش رو بخورم چون تو بینیش شسته نبود????????

    3. سلام محسنم از خمین
      کله پاچه درست کردن سلیقه ایه خودتون و حالت تمسخر قرار ندین اول کله پاچرو بزارین تو آب و بزارید رو گاز و قلم گاو یا مغز قلم گاوو بریزیم داخلش و بعد دو عدد پیاز سه تا حبه سیر یه مشت کوچولو نخود و بعد فلفل سیاه و ادویه کاری و پودر دارچین هر کدوم نصف قاشق چای خوری همرو باهم بریزید بعد درشو بزارین ساعت ۱۲ شبم بارش بزارین آبم زیاد بریزین تو قابلامه زیرشم کم کم کنید تا ساعت ۸یا ۹ صبح بعدش باید بگین خدا پدر تو بیامرزه این روش لری بود و ادویمونم خاصه
      یاعلی.

    4. سلام ، تنها ادویه ایی که برای از بین بردن کله پاچه باید زد زردچوبه،نمک و فلفل سیاه کوبیده ،چوب دارچین ،دو تا سه دانه هل کوبیده و خسرو دار و پیاز چهار قاچ شده ی درسته ۴ تا ۵ عدد و دو حبه سیر له شده و اینکه سیرابی و کله پاچه رو جدا بپزید نخود و ماش و دانه ی برنج از کجا اومدهه دیگه? ??‍♀️??‍♀️

      1. نظرات به جای خود ولی هیچ کس اشاره نکرده که اون کیست مویی میان پاچه که هم خوردنش حرام است و هم به شدت کثیف و مشمئز کننده است را چه طور باید درآورد من حتی در کله مزی هم کمتر دیده‌ان خارجش کنند . باید با چاقو سم را از وسط شکاف داد یه کیست خاکستری که چند تار مو دنبالش هست پیدا میکنید با چاقو جدا کنید
        دشول یا دمل کله را هم جدا کنید اون نخودی زیر استخوان جمجمه که همون هیپوفیز هم هست حرامه و حاوی هورمون اونم مواظب باشید نخورید

    5. بهترین روش پخت :۱: تمیز پاک کردن وتمیز شستن کله پاچه تنها راز خوشمزگی این غذاست وباعث از بین رفتن بوی خاص ان می شود ودر ساعات نهای پخت ریختن مقداری نمک ودارچین کافیست چون نباید طعم اصیل این غذا با ادویه ها و چیزهای دیگر مثل پیاز سیر وغیره از بین برود وهنگام سرو از آبلیمو استفاده میکنیم هیچوقت اصالت را از دست ندهیم.

    6. من کله پاچه رو با پیاز درسته و لیمو عمانی سیاه و زردچوبه و فلفل قرمز و نمک میپزم اما نکته مهم کمی تمر هندی یا لواشک است که چندین ساله اضافه میکنم و رنگ و مزه خوبی به خوراک میده ، آخر سر هم آبلیمو رو وقتی میریزم که گاز رو خاموش کنم

    7. بچه ها کله پاچه اسمش روشه کله و پاچه.، جو نخود و لوبیا کشک ????
      ابگوشت قرمه سبزی نیست که فکرشم حال ادمو بهم میزنه
      فقط داخلش یکم سیر بریزید با زردچوبه خیلی کم، اخرم نمک اضافه کنید وتامام
      من از یه طباخی پرسیدم که فامیلمونه

    8. سلام .وای دهنم اب اوفتاد همین حالا میرم کله پزی میخرن.دوستان از بس توضیحات خوبی دادن دیگه طاقت ندارم.من که رفتم کله پزی.

    9. سلام به نظر من کل چیزی نمیخواد فقط پیاز زرد جچوبه و فلفل سیاه خسروداد ویروسی که اول بدید کفش بگیرید ونمک آخر کار بریزید

      1. چرت ترین دستور پختی که تا حالا شنیدم همین بود …می‌خواستین‌ یه دونه هم تخم مرغ بهش می‌زدین?

    10. اول کله پاچه را یک ربع میجوشانیم و آبش را دور می ریزیم و دوباره آب میرزیم بوی زخمش گرفته میشود

    11. سلام من فقط پاچه تنها میپزم باسیرو پیاز و دارچین کمی نخود که بوی زخمش رو میگیره و جو که لعابدارش میکنه اصلا بوی آزاردهنده ای نداره خوش مزه هم هست برای بچه هاهم مقوی و خوش خورترهست.

    12. سلام من فقط پاچه تنها میپزم باسیرو پیاز و دارچین کمی نخود که بوی زخمش رو میگیره و جو که لعابدارش میکنه اصلا بوی آزاردهنده ای نداره خوش مزه هم هست برای بچه هاهم مقوی و خوش خورترهست.

    13. سلام دوستان خسرو دارو ازعطاری تهیه کنید ب کله پاچه اضافه کنید ممنون ک اجازه ی نظردادن دادین

    14. سلام من از ساعت ۱۲ تا الان که ساعت ۲۰:۱۶ هست کله پاچه رو گزاشتم بپزه ولی هنوز سفته چرا؟؟ نمک هم اصلا نزدم هنوز فقط سیرو پیازم ریختم داخلش

    15. سلام من یادم رفت بکوبم به زمین با دندونهاش تمیزکنم یعنی الان که داخل آب جوش هست میشع دربیارم تمیزکنم یه ساعت میشه روی گازگداشتم

    16. سلام شما پول از کجا میارید کله پاچه میخودید ما که حقوقمان فقط میره واسه اجاره خونه و خرج بچه

    17. واسه از بین رفتن بوی کله پاچه کافیه فقط یه چندتا برگ مو یا برگ بو درستش و نمیدونم اضافه کنید

    18. سلام دوستان جاتون خالی کله پاچمون در حاله پخته.از دستور پختتون تشکر..کله پاچه فقط خونگی چون میدونی چی داری درست میکنی خیلی هم خوشمزه میشه

    19. ممنون بابت آموزش ، من اولین بار خونه مادر خانوم کله پاچه خوردم البته متفاوت. ما معمولا صبح ها میخوریم اونم اول نون ترید میکنیم با آب کله میخوریم بعدش بقیه رو با نون لقمه میگیریم میخوریم اوف اونم با سنگک چه حالی میده و اونا ظهر میخورین اونم با برنج مثل غذای خورشتی اسمش رو هم گذاشتن کله پلو جالب بود برای من

    20. سلام به همگی من امشب کله وپاچه همراه سیرابی بار گذاشتم بهش گندم ودوعددپیاز درست هم اضافه کردم ادویه هاشو فردا بهش اضافه‌میکنم ان شالله به وقت صبحونه میخوریم

    21. با سلام میخواستم بدونم اوره پاچه و کله کجاست و چطور باید این اوره هارو جدا کنیم . لطفا اگه کسی میدونه راهنمایی کنه

    22. یکی راهنمایی کنه خواهشا ، من یه بار با دو عدد پیاز درسته درست کردم و نمک و سیر و فلفل ، شیرین شد . دومین بار پیاز و تفت دادم با زردچوبه بازم ته مزه ی شیرین داشت . چیکار کنم ؟
      یه دوستی گفتن پیاز داغ نزن شیرین میشه . نمیدونم منظورشون این بود بزنم یا نزنم !

    23. بوی بد کله پاچه میتونید علاوه بر پیاز .سیر چوب دارچین .دو عدد برگ بو بریزید کلا بوی بد از بین میبره موقع خوردنم هم دور بریزید برگ بوها را

    24. من ۲۰سال میشه کله پزی دارم تو سراب.به نظر من بهترین روش تو آپارتمانها اینه که پوست کله رو باچاقو بکنی. کز دادن کلا روش خاصی داره که خانومها یا آقایون توی خونه نمیتونن خوب درش بیارن و بوش همه جارو برمیداره. درضمن به جای زرد چوبه یه ذره زعفران بزنین.

    25. من الان بار گذاشتم البته ما شمالی ها بعد پختش داخلش رب انار میزنیم و سیرداغ میکنیم و عالی میشه

    26. با آب کله پاچه میشه یه نوع پلو با بلغور درست تو شهره ما بهش میگن گندم پلو بلغور اول تفت میدی بعدا با این آب به صورت دمی درست میکنیم

    27. من دوسه روز پیش خریدم و حسابی تمیزش کردم حتی تیکه هم کردم جای دیگه که نمیشه بریرتو این اوضاع ببریم تو باغ بخوریم جاتون خالی?

    28. سلام،ممنون از راهنمایی شما من امشب باخانمم وپسرم اومدم بیابون،از دستور پخت شما استفاده کردم یه کله پاچه وسیرابی بار گذاشتم تا صبح اماده بشه،جای همتون خالیه

    29. آمو کی حوصله داره گاز و پیکنیکو واجاغ را بندازه ولش کن همی سر خیابونو یه اوکله ی داره دمش گرم خیلی خوشمزه هس فقط ساعت ۷شو خوشه ای مزه میده اصلا زحمت خودتون ندین

    30. سلام من عاشق کله پاچه ام درست کنید عالیه خصوصاصبحانه میچسبه بانون سنگک وپیازباتشکرابوالفضل ازخراسان

    31. سلام خیلی ممنون بخاطر این که من بلد نبودم چه چوری موهای کله رو بکنم واز شما یاد گرفتم?

    32. من یبار پختم اونم شیرین شد نمیدونم چرا . پیاز درسته انداختم توش
      یکی بگه چکار کنم شیرین نشه .؟ اینبار مغز جدا گرفته همسرم مغزش رو چطوری بپزم ؟

    33. سلام دوستان اینو از یه کله پز حرفه ای میشنوید دوستان کله پاچه رو با دندونی اشتب گرفت کله پاچه یعنی پیاز – سیر – زردچوبه و فلفل(سلیقه ای) —هر چی ساده تر کله پاچه خوشمزه تر به شرطی که کفشو اول بگیری ۱۲ ساعت با شعله ملایم بزارید بپزه نوش جاننننننننننن

    34. عالیه خیلیذخوش مزه است ، ی سوال اگه نخود هارو دیر بذاریم ، (از شب قبل ) طعم کله پاچه تغییر میکنه

    35. سلام من یک بار درست کردم فقط پیاز و زردچوبه و دارچین و نمک و فلفل زدم و ۱۲ساعت پخت عالی ترین و خوشمزه ترین کله پاچه شد .
      هیچی دیگه مواد نزنید.

    36. من کله پاچه رو جدا میپزم وسیرابی رو جدا داخل شکمشو مواد دلمه میریزم و لمه سیرابی درست میکنم برای هر نفر یکی میدوزم مثل کیسه وداخلش روپرمیکنم وسرش رو میدوزم فوق العاده میشه سر سفره سرش دعوا میشه

      1. سلام، عزیزم واسه یه کله دوتا پیاز درشت یا چهارتاپیاز متوسط بایدبندازی زردچوبه فلفل دارچین به اندازه کافی بریزی و از آخرم نمک و آبلیمو بهش اضافه کنی
        اول از همه بذارجوش بیاد کف روی آبشوبگیر بعدم موادی ک گفتم و اضافه کن و سر قابلمه رو هم بذار.
        از آخرم میتونی مغزشو دربیاری و جدا تف بدی و کمی دارچین بزنی و فلفل و زردچوبه خیلی کم چون اول ریختی تو آب کله،، بعدشم قاطی آب کله کن و از طعم ومزه ش کیف کن

    37. در منطقه یاسوج کل دندونا باید دربیاد چند بار باید با آتیش و سیخ وابزاری مختلف پاک بشه بعد چندیدن بار آبپز میشه که تمیزتر بشه بعد از شب تا صب باید بپزه با یه نون مخصوص بنام کلگ که از میوه بلوط به دست میاد میل میشود

    38. سلام من همین الان که ساعت ۳و۵۰ دقیقه صبح هست بار گذاشتم از سره شب دارم تمیزش میکنم خیلی خیلی تمیز شد کله پاچه رو با ۲تا پیاز و چندتا دونه سیر با زرد چوبه فلفل سیاه یکم هم دارچین بار گذاشتم دیگه دارم کم کم میخوابم به همسرم هم پیامک نوشتم بیدار شد دوتا نون سنگک بگیره با لیمو تازه منم ساعت ۱۲ ظهر بیدار کنه باهم دیگه نوشه جان کنیم جای همه اونای که مثله من عاشق کله پاچه هست خالیه ??

    39. واقعا هیچ کس اسم زیره نیورد برا پخت کله؟؟!!!
      زیره سبز اسیاب نشده دوت قاشق غذا خوری بریزید ببینید چی مییشه…

    40. سلام منم کله وپاچه رو با پیاز و اودیه و نمک و زرد چوبه ولیمو و مقداری بلغور و سیر پختم البته مواد پیاز و سیر رو رنده کردم گذاشتم با حرات کم بپزه لعاب میکیره واقعا خوش مزه میشه من از مامانم یاد کرفتم واقعا عالیه

    41. سلام یک نکته مهم در پاک کردن پاچه
      پاچه دارای کیسه مویی در وسط سم ها و داخل درز وسط سم میباشد که باید خارج شود بعد از جدا کردن سم درز وسط را شکافته و کیسه مویی را خارج کنید حتما حتما

    42. سلام به همگی اگر خواستین کله پاچه زود تمیز بشه یکم جوش شیرین روی آب گرم بریزید تا موهای کله پاچه زود کنده شه

    43. مهمترین قسمت پخت کله پاچه شستن اونه.من خودم بنا به شغلم بیشتر از هزارتا کله پاچه درست کردم.برا تمیز کردن از دهن تا گوش کله پاچه رو دوطرف پاره کنید و دهن کله رو باز کنید بعد میبینید چقد روی زبون کله پاچه آشغال غذا هست.ببنی ش رو حتما ببرید و با فشار آب رو توی بینی ش بگیرید تا از حلقومش بیاد بیرون و چندین بار بینی ش رو محکم بکوبید تا اگه کرمی هست ازش خارج بشه.
      یه سری موهای ریز میمونه که به راحتی نمیشه سوزوندشون.فندک اتمی بهترین گزینه ست برا سوزوندن موهایی که دسترسی بهشون سخته.
      برای پخت هم توی قابلمه بچینید پیاز سالم،زردچوبه،فلفل قرمز،فلفل سیاه دونه(آسیاب شده رنگ آب کله پاچه تیره میکنه)،چوب دارچین و نمک رو بهش اضافه کنید.آب رو تا جایی بریزید که روی کله پاچه کامل پوشیده بشه بذارید جوش بیاد و بعد به حالت دمی ۶ساعت بذارید و نوش جان کنید.
      برا غلظت آبش هم میتونید از نخود یا برنج نیم دونه محلی استفاده کنید

    44. من از شب درست می کنم تا صبح حالت حلیمی به خودش میگیره طرز تهیه با برنج یه کاسه نخود یه کاسه پیاز چهار تا بعد پیاز خورد کردم کله پاچه رو که از قبل تمیز کردم گذاشتم آب ریختم نخود برنجم ریختم ادویه رو هم زدم سیر نمیزنم فقط نمک وفلفل وزردچوبه درش می بندم و کم کم می کنم گاز رو از ساعت یازده شب تا هشت صبح عالی میشه نوش جان می کنیم هیچ بویی هم نمیده

    45. سلام موهای کله رو با آتیش هوابرش میتونید جدا کنید
      یه دونه هم مو‌نمیمونه
      خیلی تمیز میشه

    46. بنظرم فقط باید یه دونه پیاز و با پنج هبه سیر و فلفل سیاه و زردچوبه ابشم تاروی کله پاچه رو بگیره و زیرشم کم باشه تا هفت هشت ساعت رو اوجاق باشه تا بپزه من نیم ساعت آخرش نصف قاشق غذاخوری رب میریزم و نمک و دارچین تا نیم ساعت دیگه که رو اوجاق بمونه و جابیوفته ?? موقع سرو بهش آبلیمو اضافه میکنیم ? ?و اینکه از دیشبم کله پاچه بار گذاشتم ⁦☺️⁩⁦??من هر موقع که درست کردم اهل خونه خوششون اومده? و اینکه اگه کله پاچه بو نده ? کله پاچه نیست که?

    47. بنظر منم پیاز و چهار پنج هبه سیر و زردچوبه و فلفل سیاه و اندازه ابشم تا رو کله پاچه رو بگیره و زیرشم کم باشه تا هفت هشت ساعت رو اوجاق باشه من نیم ساعت آخرش نصف قاشق غذاخوری رب میریزم و نمک و دارچین تا نیم ساعت دیگه که رو اوجاق بمونه و جابیوفته??و موقع سرو بهش آبلیمو اضافه میکنیم ?? من که گذاشتم تا صبح بپزه و اینکه هر موقع هم درست کردم خوب بوده و اینکه اگه کله پاچه بو نده ?کله پاچه نیس که ?

    48. اصلانخود و عدس نباید داخل کله پاچه ریخت!!! مگه ابگوشت ماهیچه هست که نخود و عدس میریزید؟؟؟؟ پیاز هرقدر بیشتر۴قاچ کنید داخل قابلمه یا زودپزبریزید طعمش بهتره.نمک هم اصلا تا کامل نپخته نزنید چون نمک گوشت رو کلا دیرپز میکنه. حواستون باشه در مغزو بناگوش و هرجای کله و پاچه دشولdoshvelهست که غده ای هست و برای بدن ضررزیادی داره و غده ها رو نخورید.وقتی نخود و عدس با کله بپزید اونوقت متوجه وجود این غده ها هم نمیشید و قاطی پاتی میخورید!!!!! کلا عدس و نخود و هویج و گلاب…. در کله پاچه ریختن چیز مسخره ای هست!!!!!
      ادویه بعدکه اماده شد دارچین و فلفل و لیموترش.بعد کله پاچه هم تاسه ساعتی اب سرد میل نکنیدتا چربی ها رسوب نکنن و کبدچرب نگیرید.

    49. سلام، ۱.قابلمه بزرگ۲.کله تمیزه شده وارد قابلمه۳.آب به اندازه ای که روی کله رو بگیره بعد از اینکه سفیدی کله زد بیرون با قاشق بردارید۴.فلفل سیاه و قرمز ۵.پیاز و سیر سه عدد متوسط۶.دو ساعت آخر پخت نمک اضافه کنید
      نکته مهم ۲۰دقیقه قبل از خاموش کردن گاز روی کله که چربی گرفته بر میدارید میزارید کنار،و بعد در مایتابه کمی روغن زیتون یک سیر و یک پیاز نسبتا متوسط رنده شده را تف میدید تا طلایی بشه بعد آب چربی کله رو که گذاشته بودید کنار اضافه کنید ۵تا ۱۰ دقیقه با شعله کم قل بخوره
      در آخر حرفه ای کله تمیز کنید توی دیس لیمو سنگی کنارش و یا علی

    50. سلام،بابت نحوه در آوردن مغز کله:
      موقعی که کله پخت و آماده شد،گوشت های اون رو جدا میکنید. و چند قاشق از آبگوشتتون رو داخل یه حفره ای که فکر کنم بالای سرش بو د میر یزید و خوب تکون میدید،بعدم از همون حفره میر یزید توی ظرفتون.
      بعد با نوک انگشتان لمس میکنید و اندازه دو تا دونه عدس یه چیز سفت هست که از توش در میارید.
      نوش جان

    51. سلام،بابت نحوه در آوردن مغز کله:
      موقعی که کله پخت و آماده شد،گوشت های اون رو جدا میکنید. و چند قاشق از آبگوشتتون رو داخل یه حفره ای که فکر کنم بالای سرش بو د میر یزید و خوب تکون میدید،بعدم از همون حفره میر یزید توی ظرفتون.
      بعد با نوک انگشتان لمس میکنید و اندازه دو تا دونه عدس یه چیز سفت هست که از توش در میارید.
      نوش جان

    52. از استاد کله پزی تو شمرون یاد گرفتم یه مشت نخود پیاز رو هم خرد نکن درسته چهارتا چاک بهش بده یه کم زرد چوبه البته با پاچه بیشتر اگه چهارتا پاچه رو بکنین شش تا چه آب غلیظی میده خوش مزه چون کله ابگوشت رو غلیظ نمیکنه این خصلت فقط مال پاچه اس نمک و کمی فلفل هم باید باشه و پخت طولانی من دم کنی میزارم له هم بشه هیچ فرقی نمیکنه طعم عالیه میشه

    53. سلام .من هم نظر دوستان رو خوندم. نخود و کرفس و گلاب و اینا دیگه چیه . بعد از تمیزکردن که کلی وقت میبره کله پاچه رو میریزی تو یه قابلمه پر آب یه جوش کوچولو میزنه میریزی تو صافی. بعد محلیا یه چی درست میکنن بنام دارپیاز که عطرش دیوانه کنندس. یه پیازبزرگگگ رو خورد میکنی تو یکاسه با نمک فلفل سیاه قرمز کمی پودر زنجبیل بعد با گوشت کوب خوببب میکوبیش یساعتی سرمیذاری روش بعد میریزی پای کله پاچه باهاش تفتش میدی و بعد آب میریزی روش میذازی میپزه. بوش تا هفتا خونه میره خیلیم خوش رنگ میشه

    54. از قدیم گفتن دیک پرجوش بهتر از دیک پرگوشته کله پاچه باس از شب تا صب با شعله کم بپزه تا جا بیوفته ادویه اصلیشم همون نمک و فلفل و زردچوبه اس بقیه اس سلیقه ایه حبوباتشم نخود و ماش ک لعاب و طعم عالی میده و سعی کنی کله پاچه تو خونه خودتون درست کنید تا از تمیز پاک شدن و طبخش مطمعن باشید

    55. مطالب همه خوندم بحرحال هر کسی به روشی طبخ میکنه
      مام امشب کله پاچه بار گذاشتم خیلی مختصر ساده یه عدد پیاز چند خبه سیر تازه فلفل سیاه جند دونه بهتره از دونه فلفل سیا استفاده بشه بهتره همین سادگی

    56. سلام منم واسعه افطار امروز درست کردم نمک و سیر زدم توی زودپز گذاشتم تا افطار آماده شه نمیدونم خوشمزه میشه یا نه؟

    57. سلام منم کله پاچه زیاد درست میکنم با پیاز خام که ۴ قاچ کردم دو سه حبه سیر فلفل و زردچوبه و چوب دارچین .از شب تا صبح میذاری ریز ریز بجوشه به نظر من نیاز به چیز دیگه ای نداره باز هم سلیقه ها متفاوت هست

    58. البته اگر ممکنه بوی دنبه واستون آزار دهنده باشه میتونید مانند اهالی کشور همسایمون ترکیه چند دقیقه قبل از سرو یه کره توش بندازید….عجیبه؟
      آره به نظر من هم عجیب بود حالا عجیبترش کنم واستون اگر قسمت شد و تو ترکیه کله چاچه ای رفتید غذارو که سر میز جلوتون گذاشتن یکی میاد با یه ماهیتابه کره در حال جوش و با یه ملاقه کره داغ توی ابگوشتتون میریزه که خودش صحنه جالبیه چون مثل ریختن اب تو روغن داغه و باعث قلیان آبگوشتتون میشه….ولی مزش خوبه
      حالا که لو رفتم من یه کله خور بین المللی ام باید بگم در کشور دوست و همسایه ارمنستان هم کله پاچه ای خوردم بدون هیچ کدوم از این ادویه ها فقط پیاز و نمک زده بود البته پرسیدم گفتن این یه ورژن سنتیه و حتی ورژن اصلیش ظاهرا کله خوکه تو ارمنستان و اگه اشتباه نکنم بهش قاشلامه میگفتن که از بوی خوشش ترجیح دادم امتحانش نکنم…ولی گوسفندیش با این که فلفل و دارچین و…نداشت به نظرم اونم خوب بود….البته شاید به خاطر مخلفاتش بود که انفده خوب بود…دیگه خودتون حدس بزنید مخلفاتش رو تو ارمنستان.

    59. سلام بر همه دوستان
      به نظر بنده بهتر بود به جای تخیل و ادعا یه توک پا میرفتید پیش اولین دوست محترم کله پاچه ای مشهور شهرتون….البته دو نفر از دوستان ظاهرا رفته بودند و اشاره کردند….من همین سوال رو خیلی ساده و بدون پیچیدگی پرسیدم…قربان ما هر کاری میکنیم مزش مثل بیرونیا نمیشه؟؟!!؟؟
      خیلی محترمانه و در کمال دست و معرفت فرمود رمزش یه تیکه دنبه گوسفندی و ادویه خسرو دارکه بعضی از عطاری ها به اسم قولنجان میشناسنش هست اگر میخواهید درباری بشه…ممنون از حاج مشیر ۷۵ ساله کله پاچه ایمون

    60. بهترین ادویه برای کله پاچه که ازقدیم رسم بوده خسرودار است پیاز. فلفل.واب فقط همین وبس رازخوشمزه شدن کله آرام پختن آن است وگرنه مانند پلاستیک گوشت صورتش جمع میشه ‌قیافه وحشتناکی میگیره.
      بپزید. بخورید البته حتماباابلیمو لذت ببرید. نوش جان.

    61. من امروز دارم درست می کنم قبلا” هم درست کردم ولی شوهرم آبادنیه میگه نباید نخود توش کنی برای همین همیشه فقط پیاز و زرچوبه می ریختم ولی امروز با نظر دوستان چند تا چوب دارچین و دو حبه سیر هم اضافه کردم تا افطار آماده میشه

    62. نظر همه دوستان رو با دقت خوندم. ففط یکی دونفر حرفه ای بودن برا پخت کله پاچه. کله پاچه اگه خونه طبخ بشه بهتره البته اگه اشپزش حوصله تمیز کردن داشته باشه. افزودنی غیر از ادویه جات و پیاز و چوب دارچین دیگه هیچی نمیخواد. با شعله ملایم رو به کم پخته شود. موقع آماده شدن حداکثر ۷۰۰سی سی آب داشته باشه. اگه به آب بشینه بهتره. الان که دارم تایپ میکنم رو اجاق کله پاچه گذاشتم برا صبحانه. جای دوستان سبز.انصاری هستم شهرستان رستم استان فارس

    63. سلام منم کله پاچه را توی زود پز درست میکنم همراه سه عدد پیاز زرد چوبه و فلفل قرمز و دوکاسه استیل آب و زیرشا کم میکنم بعداز یک ساعت و نیم در زود پز را باز میکنم نمک و چوب دارچین بهش اضافه میکنم نیم ساعت دیگه اجازه پخت بهش میدم خیلی عالی میشه خانواده که خیلی دوست دارن پیش نهاد میکنم شماهم با این روش درست کنین متعنم که دوست دارین شاد باشین و همیشه جیبتون چرب باشه مثل کله پاچه

    64. سلام
      من از کله پاچه بیزارم?ولی همسرم عاشق کله پاچه س.میپزم براش ولی خودم لب نمیزنم بهش.
      افطاری به خانواده ش کله پاچه دادم،همه شون مونده بودن که من با این نفرتی که از کله پاچه دارم چجوری انقد خوشمزه میپزمش??
      تقریبا همینجوری که دوست عزیزمون آموزش دادن درست میکنم.منتها پیاز و اینارو تفت نمیدم.چهار قاچ میکنم میریزم توش.
      موفق باشید.
      سپاس فراوان?

    65. من تو زود پز درست میکنم کله پاچه پیازو سیر بانمک زرد چوبه فلفل بایکم رب آب سرد میریزم روش جوش که اومد در زود پزو میبندم با حرارت کم دو ساعت بپزه آخرشم دو قاشق آبلینو طبیعی عالی میشه

    66. من کله و پاچه رو جداگانه داخل فویل الومینیوم همراه یک عدد پیاز و سیب زمینی تمیز با پوست و مقداری سبزهای معطر و هویج درسته کاملا شکلات پیچی میکنم و در پایین باغ داخل یک چاله به ابعاد ۳ برابر کله پاچه می گذارم و با بیل غذاهای آتشین و آماده ؛ دفن میکنم . پس از ماکزیمم ۳ ساعت آماده سرو میشود . بینهایت خوشمزه خواهد شد . امتحان کنید .

    67. من کله و پاچه رو جداگانه داخل فویل الومینیوم همراه یک عدد پیاز و سیب زمینی تمیز با پوست و مقداری سبزهای معطر و هویج درسته کاملا شکلات پیچی میکنم و در پایین باغ داخل یک چاله به ابعاد ۳ برابر کله پاچه می گذارم و با بیل غذاهای آتشین و آماده ؛ دفن میکنم . پس از ماکزیمم ۳ ساعت آماده سرو میشود . بینهایت خوشمزه خواهد شد . امتحان کنید .

    68. قبل از خوردن و پختن حواستون باشه توی لپ یا همان بنا گوش و وسط مغز و بین پاچه ها در قسمت پایین ک سم ها از هم باز میشد یک عدد غده چرکی هست ک حتما در بیاورید و کوبیدن به زمین دلیل بودن کرم در بینی گوسفند میباشد

    69. ممنون از روش پختی که گفتید،به نظر من عالی بود!
      در فرهنگ های مختلف تغییراتی در پخت دیده می شود اما سنتی ترین روش همین روش ساده و فقط نخود و ادویه و نهایتا دارچین!

    70. کله پاچه فقط پیاز نیاز داره اونم نه ریز ریز ۲ تا پیاز رو چهار قاچ میکنی از همون اول میندای تو اب،ادویه هم نمک به مقدار لازم،یه قاشق چای خوری سر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خالی زردچوبه،نصف قاشق چای خوری فلفل سیاه،یه چوب کوچیک دارچین هم یک ساعت اخر مینداری تو قابلمه و تمام..هویجو چقندرو گلابو نخودو لوبیا نمیخواد که!!!?‍♂️?‍♂️

    71. ممنون از راهنمایی هاتون
      من درست کردم.
      هنوز آماده نشده.
      امیدوارم توی قرنطینه کله پاچه خوشمزه ای بشه.

    72. سلام دوستان حتما یکبار هم با کشک و برنج امتحان کنید دستور پخت ما کردا هست مزه اش عالیه بهش میگن قلعه ماسوا نمیدونم اسپلش رو درست نوشتم یا نه ولی عالییییییه

    73. محل پختن کله پاچه داخل خونه نباشه حتماً داخل حیاط ، تراس یا پشت بام باشه …. اگه چند ساعت بوی پختن کله پاچه که مطبوع هم نیست تو مشامتون باشه هیچ انگیزه و رغبتی به خوردن اون ندارید!!

    74. ما تو کله پاچمون گندم یه لیوان نخود ولوبیا هر کدوم یه چهارم لیوان میریزیم خوش مزه میشه وقتی پخته میشه بهش میگیم دانوب خیلی خوشمزه است همون ابتدا چند تا پیاز خام سالم میریزیم تو قابلمه بافلفل سیاه میزاریم هفت هشت ساعت خوب که پخت پیاز ها رو درمیاریم یه پیاز داغ رنده شده نمک و ادویه یکم رب میزنیم میزاریم غذا طعم دار بشه نوش جان میکنیم

    75. ما خودمون توی خونه کله پاچه میپزیم که هیچ جا عینشو پیدا نمیکنی
      کله پاچه اصلا نیاز به نخود و رب نداره
      فقط پیاز و سیر و فلفل سیاه با زردچوبه که بصورت جداگونه باید تفت بخوره و بعدش به آب کله اضافه بشه و بین ۸ تا ۱۰ ساعت با حرارت ملایم طبخ بشه
      فقط سیر نقش فوق العاده ای توی طعم ش داره
      اگه چربی خون تون زیاد نیست یه تیکه دنبه ی کوچولو هم بزنید تنگش و بعد ببینید کله پاچه یعنی چی

    76. برای گرفتن بوی زخم کله پاچه یک یا دو عدد لیموی امانی درسته خشک شده داخل قابلمه بیندازید تا با آن پخته شود همچنین از چوب خسروداری که ادویه مخصوصدکله پاچه است استفاده کنید.خسرودار محشره.

    77. گلاب نزنیدا دوستمون دستور پخت حلوا واسه اموات با کله پاچه رو اشتباه گرفتن فقط پیاز و زردچوبه و فلفل سیاه کافیه

    78. کله پاچه فقط حاج احمد کله پز قائمشهر بعدشم کله پاچه باس بوی خودشو بده فقط ادویه نمک و فلفل زردچوبه ک رنگشو و طعمشو خوب میکنه کافیه با شعله کم حدود ۸ تا ۱۰ ساعت حالا بستگی ب شعله داره

    79. سلام اگه میخواید کله پاچه مثل بازار بشه باید دو ساعت قبل از اینکه بخواید میل کنید کله پاچه رو مثل پلو دم کنید این راز خوشمزگی کله پاچه طباخیاس در ضمن نخود هم نزنید سیر و پیاز هم درسته داخل قابلمه بیاندازید با کمی فلفل و رزد چوبه بعد از اینکه در قابلمه رو از دم برداشتید پیاز رو بیرون بکشید

    80. نوش جان همه ولی اون بنده خدایی که گفت با کشک و برنج ،اون دیگه کله پاچه اسمش نیست فکرش هم اشتهام کور کرد

    81. سلام
      دوستان هنگام نوش جان کردن کله پاچه از مقدار زیادی پودر دارچین استفاده کنید چون یکی از خواص دارچین این هست که چون خیلی طبعش گرمه حرارت بدن را بالا میبره و اجازه رسوب چربی دررگهارانمیده

    82. من با هزار زحمت تمیزش کردم از عصر گذاشتم رو اجاق با شعله خیلی کم که تا فردا صبح آروم آروم بپزه.ولی انگار زیادی پخت هم پوستش ول شد هم تمام گوشت و بنا گوشش تو آب ریش ریش شد و اصلا به چشم نمیومد.درکل زدم خرابش کردم.حیف شد

    83. سلام من کله پاچه درست میکنم بسیار عالی حتی از کله پزی ها که تعداد زیادی رو باهم می پزن خوشمزهتر میشه وفرمولش ۱ تمیز بودن۲ اب به میزان اندازه زیاد نباشه ۳پیاز وچوب دارچین فلفل قرمز فلفل سیاه چوب میخک وزردچوبه۴حرارت کم ۵ شب تا صبح روی شعله پخش کن تا پخته شود نوش جان

    84. من عاشق کله پاچه هستم. اما بدونین کله پاچه ای که تو خونه پخته میشه به خوشمزگی کله پاچه طباخی ها نمیشه. هیچ وقت. مطمءن باشین. لذا هر وقت هوس کله پاچه کردین میرین مغازه کله پزی. نوش جان

    85. دوستان شاید باورتون نشه من کله پاچه که درست میکنم از ساعت ۷شب میزارمش رو گاز تا ۷صبح اینقد خوشمزه میشه که نگو.اب خیلی کم میزارم بعد نخودامو هم پخته هستن مزارمشون با کله پاچه ۱۲ساعت تمام میپزه همراه نخود چوب کرفس میریزم دوتا پیاز درشت خورد میکنم بعد یکم دنبه بره میزارم با ۴تا لیمو خشک گاز رو زیرش کم میکنم به اندازه که بخوایم برنج رو دم کنیم اونقد شعله رو کم میکنم دیگه به کله پاچم سر نمیزنم تا خود صبح نیم ساعت قبل از ایکنه شعله رو خاموش کنم دوتا پیاز سرخ میکنم با فلفل و زردچوبه رو به پیاز اضافه میکنم بعد میریزمشون تو قابلمه کله پاچه نمکم اضافه میکنم بعد از نیم ساعت گاز رو خاموش میکنم اونوقت یه آب مشتی داره مث خورشت.بعد اون دنبه هایی که گذاشتم با کله پخت درشون میارم میکوبمشون میزارمشون رو شعله خیلی کم تا جوش خورد دارچین بش اضافه میکنم زود شعله رو خاموش میکنم چون دارچین زود میسوزه زودم تلخ میشه.اگه میخوای یه کله پاچه خوشمزه ای درست کنین اول ابشو کم بزارین دوم پیازداغشو با ادیه خوب سرخ کنین سوم هم سس دارچینی که بهتون گفتم چطور درست میشه واقعا عالی میشه.امتحان کنید خوزستانیم

    86. به نظر من خوش طعم ترین ادویه به اندازه نصف قاشق چایخوری خسرو دار هست که خیلی ها اطلاع ندارن

    87. سلام دوستان گلاب برا شستن سنگ قبر استفاده میشه ن ب عنوان طعم دهنده ؟؟بهترین گزینه برا از بین برنده‌ی بوی کله‌پاچه پیاز و فلفل بهترین گزینه هس؟؟

    88. سلام کله پاچه فقط باید تو باغ و صحرا تو قابلمه مسی و با اتش چوب و بعد با اتش کود حیوانی از سر شب تا صبح ان موقع چی میشد. امتحان کنید با تشکر(دادا علی)

    89. بینیش‌‌چراباید‌پاک‌شه؟؟؟?
      تازه‌گوشاشم‌ازی‌ماه‌پیش‌تو‌معدم‌گیرکرده‌خدا‌نعلتتون‌کنه‌با‌این‌دستور‌پختتون

    90. من از پیاز و زردچوبه و نمک و فلفل استفاده میکنم ولی پیاز رنده میکنم خیلی خوب میشه و لعاب میندازه

    91. اولا یک پباز درشت سالم واسه گرفتن بو داخل اب کله پاچه قرار میدیم دوما نصف استکان گلاب هم میریزیم که بوی کله نامطبوع نباشه بعضی ها م دوسه تا هویج با کرفس با نخ میبدن وداخل قابلمه کله میزارن واسه گرفتن بوی زوخم کله سوما واسه اینکه اب کله پاچه به سفیدی نزنه وخوشرنگ باشه بعد اینکه یک ربع جوش خورد و کف روش رو هم گرفتیم اب قابلمه رو خالی کرده واب جوش ازنو اضاف میکنیم که باعث خوشرنگ شدن اب کله میشه

    92. الان من نمیدونم کله پاچه چطو سفارش بدم قبلا اکالا داشت الان نداره ولی از کجا سفارش بدم

    93. سلام وقتتون بخیر لطف کنید درباره ی زمان مصرف کله پاچه و عوارض اون هم بگید با تشکر

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.