آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه خورش کدو اصیل ایرانی؛ مجلسی و خوشمزه

خورش کدو یکی از غذاهای خوشمزه ایرانی با کدو سبز است و به واسطه کدو که در آن استفاده می شود که سرشار از آهن، پتاسیم و بتاکاروتن می باشد یک غذای بسیار سالم و مفید برای بدن می باشد. از خواص کدو می توان به کاهش کلسترول و چربی خون، جلوگیری از سرطان، کنترل فشار خون، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و بهبود سیستم قلب اشاره کرد.

خورش کدو را هم می توان به صورت گیاهی و بدون هیچگونه گوشتی درست کرد و هم می‌توان آن را با گوشت گوسفند، مرغ یا حتی بوقلمون نیز درست کرد. در ادامه شما را با طرز تهیه خورش کدو برای ناهار آشنا خواهیم کرد در سرویس متنوع آشپزی در اکالا بلاگ همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه خورش کدو:

کدو سبز۴ عدد
گوجه فرنگی۴ عدد متوسط
گوشت گوسفندی۴۰۰ گرم
پیاز۲ عدد متوسط
سیر۲ حبه
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
روغن مایعبه مقدار لازم
آبلیمو تازه۲ قاشق غذا خوری
لپهنصف پیمانه
نمک، زردچوبه و فلفل سیاهبه میزان لازم

مراحل طرز تهیه خورشت کدو

با ما همراه باشید تا طرز تهیه خورشت کدو اصیل ایرانی را به شما آموزش دهیم.

مرحله اول: شستن و خرد کردن سیر و پیاز

در مرحله اول پیاز و سیر را پوست بگیرید و بشویید. سپس پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و سیر را رنده کنید.

مرحله دوم: تفت دادن سیر و پیاز با ادویه

یک قابلمه را انتخاب کنید و مقداری روغن مایع درون آن بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید. صبر کنید تا روغن داغ شود، سپس پیاز خرد شده را به همراه سیر رنده شده به قابلمه اضافه کنید و مقداری آن ها را تفت دهید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بعد از اینکه مقداری سیر و پیاز تفت خوردند و نرم شدند به آن زردچوبه و مقداری فلفل سیاه اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مواد با هم یکدست شوند و تفت بخورند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورش کدو سبز با مرغ

    مرحله سوم: خرد کردن گوشت

    در گام بعدی گوشت را آماده کنید. گوشت را پاک کنید و بشویید و سپس بر روی تخته آشپزخانه با استفاده از یک چاقوی تیز به اندازه خورشتی آن ها را خرد کنید.

    مرحله چهارم: اضافه کردن گوشت به پیاز

    در گام بعدی گوشت های خرد شده را به مخلوط سیر و پیاز اضافه کنید و خوب هم بزنید تا طعم مواد با هم مخلوط شوند. سپس گوشت را آنقدر تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند و گوشت سرخ شود. دقت کنید که در هنگام سرخ کردن گوشت به آن نمک اضافه نکنید چون باعث دیرپز شدن آن می شود.

    مرحله پنجم: اضافه کردن رب گوجه

    بعد از آنکه گوشت به خوبی سرخ شد، سپس ۲ قاشق رب گوجه فرنگی را به قابلمه اضافه کنید و آن را تفت دهید تا هم رنگ رب تغییر کند و هم بوی خامی آن گرفته شود.

    مرحله ششم: اضافه کردن لپه به گوشت و تفت دادن

    سپس لپه خیس شده از شب قبل را به گوشت اضافه و تفت دهید. لپه را همراه با گوشت تفت می‌دهند تا لپه در اثر پخت وا نرود.در این مرحله می‌توانید یک تکه چوب دارچین به خورشت اضافه کنید.

    مطالب مرتبط : طرز تهیه خورش کدو سبز بدون لپه

    مرحله هفتم: اضافه کردن آب و زمان دادن برای پخت

    سپس ۳ پیمانه آب جوش به تابه اضافه کنید. و در قابلمه را بگذارید و حرارت اجاق گاز را کم کنید و اجازه دهید گوشت ها به آرامی بپزند.

    مرحله هشتم: آماده کردن کدو خورشتی

    سپس نوبت به کدو ها می رسد. کدو ها را بشویید و پوست بگیرید و آن ها را با یک چاقو از وسط نصف کنید. سپس یک تابه مناسب را انتخاب کنید و درون آن روغن سرخ کردنی بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود.

    مرحله نهم: تفت دادن کدو

    سپس کدو ها را درون تابه بگذارید و تفت دهید و بر عکس کنید تا طرف دیگر هم تفت بخورد. بهتر است که کدو ها را سرخ نکنید چون خواص خود را از دست می‌دهند. همین که طلایی شوند کافی است.

    طرز تهیه خورشت کدو

    مرحله دهم: اضافه کردن کدو و گوجه به خورشت

    بعد از اینکه مطمئن شدید که گوشت ها پخته اند. کدو های طلایی شده را به قابلمه اضافه کنید. سپس گوجه فرنگی ها را بشویید و آن‌ها را به دو قاچ تقسیم کنید و به همراه نمک و فلفل سیاه و سایر ادویه ها به خورش اضافه کنید. و دوباره در قابلمه را بگذارید و حدود یک ساعت صبر کنید تا خورش جا بیفتد و آب اضافی آن تبخیر شود و روغن بیندازد.

    بیشتر بخوانید : لیست غذا با کدو سبز

    مرحله آخر : افزودن چاشنی به خورشت کدو

    در بیست دقیقه آخر مقداری از خورش را بچشید و در صورت نیاز به آن نمک و فلفل اضافه کنید. سپس برای اینکه خورش شما کمی ترش و خوشمزه شود ۱ قاشق آبلیمو تازه یا آبغوره یا تعدادی غوره غوره به قابلمه اضافه کنید.

    بعد از آماده شدن خورش کدو آن را در یک کاسه زیبا بکشید و در کنار پلو زعفرانی و به همراه سالاد شیرازی یا ماست سرو کنید.

    نکات مهم در طرز تهیه خورشت کدو

    •  در صورتی که گوشت قرمز را دوست ندارید یا برای شما مفید نمی باشد. می توانید از گوشت مرغ یا بوقلمون استفاده کنید. کافی است که ۵۰۰ تا ۷۰۰ گرم گوشت مرغ یا بوقلمون را جایگزین گوشت گوسفند کنید و تمام مراحل بالا را عینا انجام دهید.
    • می‌توانید به جای گوشت تکه ای از گوشت چرخ کرده قلقلی و تکه بزرگ مرغ سرخ شده در این خورشت استفاده کنید.
    •  اگر شما رژیم غذایی گیاهخواری دارید، کلا می توانید از استفاده کردن گوشت در خورش کدو صرف نظر کنید.
    •  بهتر است هنگام تفت دادن گوشت ها یا پخت خورشت به آن پودر دارچین اضافه نکنید دارچین باعث تغیر رنگ خورشت و تیره شدن آن می سود. برای داشتن طعم دارچین از چوب دارچین استفاده می‌کنیم تا هم عطر و طعم آن در خورشت باشد و هم خورشت سیاه نشود.
    • اضافه کردن زعفران آب شده به خورشت طعم آن را دلپذیرتر می‌کند. زعفران را اواخر پخت اصافه کنید تا عطر و طعم آن در خورشت باقی بماند.
    • می‌توانید از لیمو عمانی هم در خورشت کدو استفاده کنید.
    •  طرز تهیه خورش کدو که به آموزش آن پرداختیم برای ۴ نفر مناسب است. در صورت کم یا زیاد شدن افراد، نسبت مواد اولیه را تغییر دهید.

    سوالات متداول در طرز تهیه خورشت کدو

    در این قسمت با جواب سوالات طرز تهیه خورشت کدو همراه ما باشید شاید این سوال شما نیز باشد.

    چرا رنگ خورشت کدو کدر و تیره میشه ؟

    علت تیره شدن رنگ خورشت کدو یا به دلیل تیره بودن رنگ رب گوجه است و همچنین علت دیگر به دلیل پودر دارچین است ریختن دارچین در هنگام پخت باعث تیره شدن رنگ خورشت کدو می‌شود.ریختن روغن ته مانده کدو سرخ شده در خورشت هم باعث تیره شدن خورشت می‌شود.

    چرا خورشت کدو لعاب نمیندازه؟

    اگر پیاز درشت خرد شود خورشت حالت آبکی می‌شود و لعاب نمی‌اندازد و همچنین اگر زمان پخت خورشت کم باشد خورشت قیمه جا نمی‌افتد و لعابدار نمی‌شود.

    از چه گوشتی برای خورشت کدو استفاده کنیم؟

    برای خورشت کدو از گوشت گوسفندی و گوشت گوساله و گوشت چرخکرده به صورت گوشت قلقلی می‌توان استفاده کرد.

    اگر منع مصرف گوشت قرمز داشتیم از چه گوشتی برای خورشت کدو استفاده کنیم؟

    در صورتی که منع مصرف گوشت قرمز داشتید می‌توانید از گوشت مرغ و بوقلمون در خورشت کدو استفاده کنید.

    ۳.۸/۵ (۹ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۲۸ دیدگاه ها

    1. سلام طبق دستور شما دارم برای پدر پیرم درست میکنم از همین الان معلومه خوشمزاست البته من خودهم هم به اشپزی علاقه پیدا کردم چونکه خانمم علاقهای به اشپزی نداره خودم دست بکار شدم

      1. منم ساعت ۴ صبح از خواب پریدم به فکر کارهای فردا و برنامه ریزی واسه فردا گفتم ناهار چی بزارم آموزشت رو دیدم خوشم اومد فردا ناهار درست میکنم. ممنون

    2. ما هم به روش شما درست میکنیم منتها به جای گوشت تکه ای از گژوش چرخ کرده قلقلی استفاده میکنیم?

    3. ولی من خورشت کدو رو همینطوری درست میکنم و چاشنی اون رب انار یارب البالو میزنم کمی شکر میزنم که ملس بشه خیلی هم خوش مزه نیشه امتحان کنید اخ مادر بزرگ من تو دربار بود به مامانم یاد داد والبته مادر زن عمو هم اش پز بود در در بار اونها اینطوری درست میگردن

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.