آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه خورشت آلو اسفناج با گوشت به روش سنتی با فیلم آموزشی

خورشت آلو اسفناج یکی از خورشت‌های خوشمزه و مجلسی ایرانی است که بیشتر در مهمانی‌ها تهیه می‌شود. خورشت آلو اسفناج به واسطه اسفناجی که در آن استفاده می‌شود که سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی است. رایج‌ترین گوشت مصرفی در پخت خورشت آلو اسفناج گوشت گاو یا گوسفند است.

البته می‌توان در این غذا از گوشت بوقلمون نیز استفاده کرد. اگر شما طرفدار غذاهای گیاهی و بدون گوشت هستید، می‌توانید این غذا را بدون گوشت بپزید. در ادامه مواد لازم و طرز تهیه خورشت آلو اسفناج را شرح می‌دهیم. در  اکالا بلاگ با ما همراه شوید.

فیلم آموزشی طرز تهیه آلو اسفناج

با دیدن این ویدئو می‌توانید آلو اسفناج خوشمزه با گوشت گوسفندی درست کنید.

مواد لازم برای خورشت آلو اسفناج
گوشت گوسفند۳۰۰ گرم
آلو خورشتی۲۰۰ گرم
اسفناج۵۰۰ گرم
پیاز۲ عدد متوسط
سیر۲ حبه
تره۲۰۰ گرم
روغن مایعبه مقدار لازم
نمک، زردچوبه و فلفل سیاهبه مقدار لازم
آب جوش۳ پیمانه لیوان دسته دار

مراحل تهیه خورشت آلو اسفناج با گوشت

دستور تهیه خورشت آلو اسفناج را اینجا بخوانید.

مطالب مرتبط : انواع غذا با گوشت تکه ای

دستور تهیه خورشت آلو اسفناج

مرحله اول: خرد کردن پیاز و خیس کردن آلو خورشتی

در مرحله اول برای تهیه خورشت آلو اسفناج، یک عدد پیاز را پوست بگیرید و بشویید. سپس آن‌ها را با یک چاقوی مناسب به صورت خلالی خرد کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    آلوهای خورشتی را هم در یک ظرف بریزید و با آب بگذارید حدود نیم ساعت تا خیس بخورد.

    مرحله دوم: سرخ کردن پیاز با ادویه

    سپس یک قابلمه مناسب را انتخاب کنید و درون آن مقداری روغن بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید. صبر کنید تا روغن داغ شود. سپس پیاز خرد شده را به آن اضافه کنید و تفت دهید.

    بعد از اینکه مقداری پیاز نرم شد، به آن زردچوبه اضافه کنید و خوب هم بزنید تا با پیاز و زردچوبه کاملاً مخلوط و یکدست شوند. تفت دادن را کمی ادامه دهید.

    بیشتر بخوانید: ناهار با برنج

    مرحله سوم: سرخ کردن گوشت تکه‌ای با پیاز

    در مرحله بعد گوشت را که از قبل پاک کرده، شسته‌اید و بر روی تخته آشپزخانه با یک چاقوی تیز به ابعاد خورشتی خرد کرده‌اید را به قابلمه حاوی پیاز سرخ شده اضافه کنید. گوشت را تفت دهید تا رنگ آن سرخ شود. بعد از اینکه رنگ گوشت تغییر کرد، ۳ پیمانه آب جوش را به قابلمه اضافه کنید و در قابلمه را بگذارید و اجازه دهید گوشت با حرارت ملایم پخته شود.

    مرحله چهارم: سرخ کردن پیاز و سیر در تابه

    در گام بعدی سیر را پوست بگیرید و بشویید و به همراه دومین پیاز باقی‌مانده به صورت نگینی خرد کنید. سپس یک تابه را انتخاب کنید و درون آن روغن بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید. صبر کنید تا روغن داغ شود، سپس پیاز و سیر خرد شده را به تابه اضافه کنید تفت دهید و اجازه دهید تا مقداری نرم شوند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کویی تره (کدو فسنجان) گیلانی

    مرحله پنجم: اضافه کردن اسفناج به سیر تفت داده شده

    سپس اسفناج و تره را پاک کنید و بشویید و بر روی تخته آشپزخانه با یک چاقوی تیز به صورت ساطوری خرد کنید. سبزیجات خرد شده را به تابه حاوی پیاز و سیر سرخ شده اضافه کنید تا رنگ آن‌ها تغییر کند و سرخ شوند. دقت کنید که سرخ کردن بیش از حد باعث از بین رفتن خواص سبزیجات می‌شود.

    مرحله ششم: اضافه کردن اسفناج به گوشت نیم‌پز

    بعد از اینکه گوشت را امتحان کردید و مطمئن شدید که نیم پز است، سبزیجات را به قابلمه گوشت اضافه کنید. مواد را هم بزنید و درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید خورشت با حرارت کم اجاق گاز کاملاً جا بیفتد. بعد از اینکه گوشت‌های خورشت کاملا پخته شدند، به قابلمه به میزان لازم نمک و فلفل اضافه کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت کرفس

    مرحله هفتم: افزودن آلوها به خورشت آلو اسفناج

    برای اضافه کردن آلوها به خورشت، آنها را حداقل نیم ساعت در آب بگذارید تا کاملاً خیس بخورند.  سپس ۲۰ دقیقه پایانی آماده شدن خورشت، آن را به قابلمه اضافه کنید. می‌توانید آلوهای خیس خورده را در مقدار کمی روغن تفت بدید و بعد به خورشت اضافه کنید تا در خورشت وا نرن و له نشوند.

    دقت کنید که اگر زودتر آلوها را اضافه کنید، با توجه به اینکه آلوها بافت نازکی دارند، ممکنه در خورشت له بشوند.

    مرحله آخر: اضافه کردن چاشنی به خورشت

    در نهایت در لحظات پایانی آماده شدن خورشت آلو اسفناج، برای ایجاد طعم بهتر می‌توانید یک قاشق غذا خوری آبلیمو تازه یا آبغوره به قابلمه اضافه کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت سیب ترش شیرازی

    طرز تهیه آلو اسفناج خوشمزه سنتی با طعم ملس جا افتاده

     نکاتی مهم در طرز تهیه خورشت آلو اسفناج

    •  اگر گوشت قرمز را دوست ندارید یا مشکل فشار خون دارید، می‌توانید از گوشت سفید مثل مرغ و یا بوقلمون استفاده کنید. فقط کافی است به جای گوشت گوسفند از ۵۰۰ تا ۷۰۰ گرم گوشت مرغ یا بوقلمون استفاده کنید و سایر مراحل که در بالا گفته شد را دنبال کنید.
    •  در مناطق شمالی کشور به خصوص گیلان در تهیه خورش آلو اسفناج از رب انار و گردو سابیده شده استفاده می‌کنند.
    • استفاده از رب انار در این غذا سلیقه‌ای است. ولی پیشنهاد می‌شود حتما از گردو استفاده کنید. گردو به علت طبع گرمی که دارد، انتخاب مناسبی برای متعادل کردن طبع خنک این خورشت است.
    •  اگر رژیم غذایی شما گیاهخواری است، می‌توانید در تهیه خورش آلو اسفناج، از گوشت استفاده نکنید و از همان مواد اولیه و روش تهیه استفاده کنید و فقط گوشت را حذف کنید.
    • برای افزودن عطر و طعم بی‌نظیر به خورشت آلو اسفناج، می‌توانید یک قاشق غذا خوری زعفران دم کرده در انتهای آماده شدن خورشت، به قابلمه اضافه کنید.
    • طرز تهیه خورشت آلو اسفناج که در بالا آن را توضیح دادیم برای چهار نفر به هنگام ناهار مناسب است. در صورت کم یا زیاد شدن افراد، نسبت مواد اولیه را تغییر دهید. البته می‌توانید مواد مورد علاقه خود به طور مثال آلو را به دلخواه و بدون در نظرگیری تعداد  افراد کم و زیاد کنید.

    بیشتر بخوانید : انواع غذا با اسفناج

    امیدوارم از طرز تهیه خورشت آلو اسفناج خوشتان آمده باشد. برای مشاهده دستورات آشپزی دیگر به مجله ما سری بزنید.

    سوالات متداول در مورد طرز تهیه خورشت آلو اسفناج

    در این قسمت با جواب سوالات طرز تهیه خورشت آلو اسفناج همراه ما باشید شاید این سوال شما نیز باشد.

    برای خورشت آلو اسفناج از چه گوشتی استفاده کنیم؟

    در خورشت آلو اسفناج می‌توانید از گوشت گوسفندی و گوشت گوساله استفاده کنید.

    اگر منع مصرف گوشت قرمز داشتیم برای خورشت آلود اسفناج از چه گوشتی استفاده کنیم؟

    در صورت منع مصرف گوشت قرمز از گوشت مرغ و بوقلمون می‌توانید استفاده کنید.

    علت اضافه کردن گردو به خورشت اسفناج چیست؟

    به دلیل سرد بودن طبع اسفناج گردو طبع این خورشت را متعادل میکند و در طعم آن نیز بی تاثیر نیست.

    برای خوشمزه‌تر شدن خورشت آلو اسفناج چه کنیم؟

    می‌توانید برای خوشمزه‌تر شدن خورشت آلو اسفناج از چاشنی‌هایی مثل رب انار و زعفران و مقدار خیلی کمی رب گوجه استفاده کنید. همچنین از آبلیموی تازه هم در این خورشت استفاده کنید.

    چرا آلو در خورشت اسفناج له می‌شه؟

    اگه آلوهای خورشتی رو زود تو خورشت بریزید، به دلیل اینکه پوست آلو نازکه زود له می‌شه. بهترین زمان برای ریختن آلو تو خورشت نیم ساعت آخره.

    سبزی خورشت آلو اسفناج چیه؟

    سبزی خورشت اسفناج همان برگ اسفناج تازه است که به صورت تفت داده شده استفاده می‌کنیم. در بعضی شهرهای شمالی مقداری سبزی محلی هم به خورشت اسفناج اضافه می‌کنند.

    آیا خورشت آلو اسفناج غذای رژیمی و مناسب گیاهخواران است؟

    بله اگر رژیم غذایی شما گیاهخواری است، می‌توانید در تهیه خورش آلو اسفناج، از گوشت استفاده نکنید و از همان مواد اولیه و روش تهیه استفاده کنید و فقط گوشت را حذف کنید. تا خورشت شما رژیمی شود.

    ۳.۶/۵ (۱۰۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۱۷۸ دیدگاه ها

    1. سلام و خسته نباشید
      مطمئن نیستم که نظرات رو بررسی کنید ولی خب عرض میکنم. کلیات خورشت رو خوب گفتید و بسیار خوشمزه هم شد. دستم شما درد نکنه. دست خودمم درد نکنه که پختمش :)) ولی در خصوص دستور غذا باید بگم یک مقدار بی دقتی داشتین. گفتم شاید اصلاح کنین که حرفه ای تر به نظر بیاد.
      اولا اینکه اول کار، بعد از توضیح مراحل تفت پیازها و افزودن گوشت، اصلا اشاره ای نکردین که پیازها باید بعد از خورد شدن به دو قسمت تقسیم بشن. ولی بعد گفتین “باقیمانده پیازها” با سیر تفت داده بشه. کدوم باقیمانده؟
      دوما اینکه سیر تفت داده شده همراه با “باقیمانده پیازها” رو چرا وسط زمین و آسمون ول کردین؟ اصلا بعدش نگفتین که چه خاکی تو سر سیرا بریزیم. من همینجوری شانسکی موقع تفت دادن اسفناج، سیرا رو قاطی اسفناجا کردم.
      سوما اینکه مواردی که زمان بر هست، همون اول کار بگین. چون بعضی از مردم مثل من، مرحله به مرحله میخونن و جلو میرن. آب جوش باید زمان بگذره تا جوش بیاد. و الا وسط کار میگین آب جوش اضافه کن. خب من که ۲۴ ساعت آبجوش آماده ندارم. اون موقع گوشتم می مونه تو ماهیتابه دیرپز میشه یا باید زیر ماهیتابه رو کم کنم یا خاموش کنم تا آب جوش بیاد. که وقتم تلف میشه. همین مساله در مورد آلو هم صدق میکنه. از اول بگین آلو رو نیم ساعت خیس کن. چون باز وسط کار باید نیمساعت دیگه وقت بذارم آلو خیس بخوره.
      البته میدونم که میشه کل دستور رو خوند بعد شروع به پخت کرد. ولی گفتم بهتون بگم اگر از اول موارد زمان بر رو بگین بهتر هست. افراد بیشتری رضایت پیدا میکنن.
      به اضافه اینکه وقتی شما از اول انقدر به جزییاتی مثل معادل انگلیسی اسفناج، استفاده از چاقوی مناسب برای خورد کردن پیاز، شستن پیاز، و … توجه میکنین، آدم ناخودآگاه انتظار داره جزییاتی با اهمیت بیشتر هم پوشش داده بشن و این تناقض یک مقدار باعث شد خندم بگیره :))) که البته ممنونم باعث شاد شدن دلم شدین.
      حالا بماند که این وسط بسیاری از کاربران از کامل و دقیق بودن دستور تعریف کردن که خب، لابد به نظر این عزیزان مشکلی وجود نداشته، یا شاید خودشون بلد بودن ؛)
      بازم ممنون از زحمتتون.
      ارادت

    2. مامان من امروز درست کردن از روی دستورتون خیییییلی خوشمزه شده فوق العاده بود .??خدا خیرتون بده?

    3. rasoulsharifi77@gmail.com
      سپاس. از شما. الان روز جمعه مورخ ۲۲/ ۵ /۰۰
      دارم با استفاده از دستور شما درست میکنم من اسفناجم از قبل آماده بوده تو فریزر ولی نمیخوام با تره برنم چون ندارم فقط نکفتید که چه زمانی گردو رو اضافه کنیم و چقدر بزنیم من همین جور چند حب توش با گوشت رنده دزشت میکنم که تا زمانی آخر پخت روغن هم انداخته باشه. خوب بود بازم سپاس

      1. سلام وقت شما به خیر گردو خرد شده رو میتونید پس از تفت پیاز و سیر بریزید و کمی هم تفت بدید فقط باید خیلی مواظب باشید که گردو ها نسوزند چون گردو خیلی زود ته میگیرن و طعم غذا رو بد میکنن.

    4. سلام فوق العاده عالیه من تو مهمونی دوستانه درست میکنم دوستانم خیلی دوست دارن فقط باید با حوصله بپزید تا حا بیفته

    5. سلام ممنونم توصیحات کامل بود وبه نطر عالی میاد فقط یه سوال این خورشت برای سحری در ماه رمصان مناسب هست ؟

    6. سلام ممنون دستور پخت راست و ساده و عالی بود
      ٢ تا نکته به عنوان فوت کوزه گری:
      ١- اضافه کردن نیم قاشق رب گوجه غذا رو خوش رنگ و لعاب و خوش طعم می کنه
      ٢- میشه تقلب کرد و یه مقدار بسیار کم هم سبزی قورمه بهش زد
      عاااالی میشه

    7. ممنونم از نوضیحات عالی مرسی خیلی خوش مزه میشه پیشنهاد د می م ی بار امتحان کنین رب انار ملس خوب

    8. سلام
      بسیار عالی بود .
      بهتر بود ذکر میکردید:
      دو عدد پیاز داریم :
      یک پیاز با ۲۰۰ گردو آسیا شده و گوشت تفت داده میشه.
      یک پیاز هم با سیر و اسفناج و تره .

    9. ممنون بخاطر توضیح خوبتون،کاملو مفیدبود.
      من همیشه درست میکنم ولی تاحالا سیرو تره نزدم.باید امتحان کنم??

    10. ممنون از توضیح خوبتون، فقط یه نکته اینکه طبع این خورشت خنک نیست، اسفناج و گوشت گوسفند طبع گرمی دارن که با آلو تعدیل میشن.. البته گردو خوشمزه اش میکنه فقط نفرمودید گردو رو کی باید به مواد اضافه کنیم؟!

    11. هنوز درست نکردیم به نظر میرسد که خیلی خوشمزه است ممنون از توضیحات خوبتون عالی بود مرسی????

    12. سلام منم دوست دارم قبلا درست کردم امروز هم میخوام طبق دستور شما درست کنم امیدوارم خوشمزه بشه????

    13. سلام ممنون از دستور تون من همین الان درست کردم برای شام. شما گفتین برتی ناهار درست بشه مشکلی داره برای شام پختم

    14. دارم درست میکنم نه تازه دیروز ازدواج کردم برای اولین بار درست می کنم خودم خوردم الان در کنار شوهرم میخورم

    15. من درستش کردم، بار اول بود که این غذا رو درست میکردم عالی بود. ممنون از اینکه دستور پخت تون رو به اشتراک گذاشتید

    16. من برای اولین بار طرز تهیه شو دیدم و حتما درست میکنم مطمعنا خوشمزستت.ممنون ازاین توضیحات کاملتون

    17. باسلام توضیحات تون بسیار عالی و دقیق بود سپاس گذارم من این خورشت خوشمزه رو در برنامه غذاییم دارم و درست میکنم فقط خواستم بگم من لوبیا هم اضافه میکنم وعالی میشه هرچند سلیقه‌ای هستش

    18. میخاستم بپرسم با برگچغندرم میشه درست کرد چون الان اسفناج نیست واینکه تو قورمه اسفناج نباشه برگ چغندر میریزن گفتم شاید طعمسون یمی باشه اگه کسی میدونه راهنمایی کنه لطفا

    19. سلام ، این خورشت خوشمزه رو خوردم ولی من خودم تاحالا درست نکردم بلد نیستم ، سوالم اینه که حتما تره هم میخواد ؟
      توی لیست مواد لازم تره هم نوشتین

    20. سلام، من الان داریم این خورشت رو برای اولین بار، و برای غذای سحرمون درست میکنم، امیدوارم خوب و خوشمزه بشه ?

    21. ممنون از توضیحاتتون
      من ی بار خونه دوستم بار اول خوردم خیلی خوشم اومد ولی الان برای بار اول خودم میخوام درست کنم ایشالله که خوب بشه ???

      1. بهتره باشه تره طعم بهتری به غذا میده من عاشق این خورشتم برخلاف قرمه سبزی طعم پیچیده ای نداره و ساده تره و همین هست که فوق العادش میکنه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.