آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه خورش کنگر مجلسی؛ نکات کلیدی برای ایجاد طعمی خوشمزه

خورش کنگر یکی از غذاهای خوشمزه و مقوی ارومیه است. خورش کنگر با توجه به وجود کنگر در فصل بهار، یک غذای فصلی و از غذاهای محبوب شب عید محسوب می شود. این غذای بهاری از گیاه کنگر که تیغه های آن برداشته و خرد شده است به همراه گوشت و سایر سبزیجات معطر و ادویه جات تهیه می شود.

خورش کنگر به واسطه وجود کنگر در آن به دلیل وجود آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی و ویتامین ها در تقویت و بهبود عملکرد دستگاه گوارش، افزایش اشتها، کاهش کلسترول و چربی خون، بهبود عملکرد قلب، جلوگیری از سرطان و تعدادی خواص دیگر دارا است.

خورش کنگر را معمولاً با گوشت قرمز درست می کنند. اما می شود خورش کنگر را با گوشت مرغ یا بوقلمون نیر تهیه کرد. یا اینکه خورش کنگر را کاملاً مطابق رژیم گیاه خواری و بدون گوشت تهیه نمود.

در ادامه شما را با طرز تهیه خورش کنگر بخش آشپزی مجله اینترنتی اکالا بلاگ آشنا خواهیم کرد.

مواد لازم برای تهیه خورش کنگر:
کنگر۶۰۰ گرم
گوشت خورشتی۴۰۰ گرم
پیاز۲ عدد متوسط
جعفری۱۰۰ گرم
نعناع۵۰ گرم
لیمو عمانی۲ عدد
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
روغن مایعبه مقدار لازم
نمک، زردچوبه و فلفل سیاهبه مقدار لازم

مراحل طرز تهیه خورش کنگر 

پس از اینکه توضیحاتی در مورد خورش کنگر داده شد در این بخش با ما همراه باشید تا با مراحل طرز تهیه خورش کنگر به صورت مرحله به مرحله آشنا شوید.

مطالب مرتبط : دستور پخت خورشت ریواس

مرحله اول : شستن و خرد کردن پیاز

در مرحله اول تهیه خورش کنگر پیاز ها را پوست بگیرید و بشویید. سپس آن ها را با یک چاقوی مناسب به صورت نگینی خرد کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله دوم : تفت دادن پیاز

    در ادامه یک قابلمه را تهیه کنید و درون آن مقداری روغن مایع بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود. بعد از داغ شدن روغن پیاز خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و تفت دهید تا بافت پیازها نرم شود. سپس مقدار زردچوبه به پیازها اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شوند و سپس مواد را کمی با هم تفت دهید.

    مرحله سوم : خرد کردن و تفت دادن گوشت

    گوشت را که از قبل پاک کرده اید و شسته اید و بر روی تخته آشپزخانه به اندازه خورشتی خرد کرده اید را به قابلمه اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت ها تغییر کند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه قاطی پلوی کنگر؛ غذای خوشمزه بهاری

    مرحله چهارم : اضافه کردن رب گوجه و آب به خورش کنگر

    در ادامه یک قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی به قابلمه اضافه کنید آن را به همراه سایر مواد تفت دهید تا رنگ رب تغییر کند. بعد از تفت دادن همه مواد، به اندازه ی ۴ پیمانه آب جوش به قابلمه اضافه کنید و مدت زمانی به گوشت ها مهلت دهید تا پخته شوند.

    مراحل طرز تهیه خورشت کنگر خوشمزه

    مرحله پنجم : شستن و خرد کردن کنگر

    در هنگامی که گوشت ها در حال پختن است نوبت پاک کردن و آماده کردن کنگر می باشد. تیغه های کنگر را با یک چاقو جدا کنید و سپس آن را خوب با آب بشویید تا گل و لای بر روی آن باقی نماند. بعد از تمیز شدن کنگرها را به اندازه دلخواه اما به صورت یکسان خرد کنید.

    مرحله ششم : پاک کردن و خرد کردن نعنا و جعفری

    در ادامه نعنا و جعفری را نیز پاک کنید و بشویید. و سپس آن ها را بر روی تخته آشپزخانه به صورت ساطوری و ریز خرد کنید.

    مرحله هفتم : تفت دادن کنگر و سبزی

    یک تابه را تهیه کنید و مقداری روغن مایع در آن بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا روغن کاملا داغ شود. سپس نعنا، جعفری و کنگر را در تابه بریزید و تفت دهید. مواظب باشید که آن ها را نسوزانید. پس از اینکه کمی سبزیجات سرخ شدند، تابه را از روی اجاق گاز پایین بیاورید.

    مطالب مرتبط : طرز تهیه خورشت کرفس

    مرحله هشتم : اضافه کردن کنگر و سبزی به قابلمه گوشت

    یک سر به گوشت ها بزنید و هنگامی که آن ها نیم پز شده بودند. کنگر و نعنا و جعفری سرخ شده را به قابلمه اضافه کنید و مواد را هم بزنید.

    مرحله نهم : ریختن لیمو عمانی و ادویه در خورش کنگر

    نوبت به لیمو عمانی می رسد. برای اینکه تلخی لیمو عمانی ها گرفته شود. آن ها را با یک چنگال سوراخ کنید و به مدت ۳۰ دقیقه در یک کاسه کوچک آب قرار دهید. و در یک ساعت پایانی آماده شدن خورش کنگر آن ها را به همراه نمک و فلفل سیاه به قابلمه اضافه کنید.

    توجه داشته باشید که حرارت اجاق گاز برای پختن خورش کنگر ملایم باشد، تا خورش به آرامی مغز پخت شود و جا بیفتد.

    مرحله دهم : اضافه کردن چاشنی و سرو خورش کنگر

    در انتها مقداری از خورش کنگر را بچشید و اگر دوست داشتید که کمی خورش مزه ترش تری داشته باشد به قابلمه به مقدار دلخواه آبلیمو تازه یا آبغوره اضافه کنید.

    پس از آماده شدن خورش کنگر آن را در یک کاسه خورش خوری بریزید و در کنار پلو و ماست سرو کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خوراک بلغور و کنگر؛ خوشمزه و پرخاصیت

    دستور پخت خورشت کنگر

     بیشتر بخوانید : طرز تهیه خورشت آلو اسفناج

    نکاتی در طرز تهیه خورش کنگر 

    •  به صورت معمول خورش کنگر با گوشت قرمز و مخصوصا گوشت گوسفندی پخته می شود. اما اگر شما گوشت قرمز را دوست ندارید یا گوشت قرمز برای شما مفید نیست، می توانید خورش کنگر را با گوشت مرغ نیز تهیه کنید. گوشت مرغ را نیز به صورت تکه های خورشتی خرد کنید و مانند دستور بالا برای تهیه خورش کنگر عمل کنید. در ضمن به این نکته توجه کنید که زمان آماده سازی خورش کنگر با مرغ به دلیل زود پخته شدن مرغ بسیار کمتر است.
    •  در بعضی از مناطق در تهیه خورش کنگر از لپه نیز استفاده می کنند. به این منظور ۱۵۰ گرم  لپه را از شب قبل در چند پیمانه آب قرار دهید تا کاملاً خیس بخورند، تا هم زودتر پخته شود و هم از نفخ شکم جلوگیری کند. سپس آن ها را به گوشت اضافه کنید و تفت دهید و سایر مراحل را دنبال کنید.
    • می‌توانید از زعفران دم کرده در خورشت کنگر استفاده کنید به این صورت که در پایان پخت مقداری زعفران دم شده را به خورش کنگر اضافه کنید و عطر و طعم خورش را دلپذیر کنید.
    • برای طعم دهی به خورش کنگر می‌توانید غوره ترش به خورش کنگر اضافه کنید.
    •  به این نکته دقت کنید که در هنگام سرخ کردن گوشت به آن نمک اضافه نکنید. چونکه باعث دیرپز شدن گوشت می شود.
    • برای داشتن یک خورش کنگر ترش و خوشمزه در هنگام پخته شدن، مقداری خورشت آلو و یا گوجه سبز به قابلمه اضافه کنید.
    •  در صورت تمایل می توانید در مرحله آخر آماده شدن خورش کنگر، یک قاشق غذا خوری رب نارنج به آن اضافه کنید.
    •  طرز تهیه خورش کنگر که به آن پرداختیم برای چهار نفر مناسب است. در صورت کم یا زیاد شدن افراد، نسبت مواد اولیه را تغییر دهید.

    سوالات متداول در طرز تهیه خورش کنگر

    در این قسمت با جواب سوالات طرز تهیه خورش کنگر همراه ما باشید شاید این سوال شما نیز باشد.

    چرا خورش کنگر تلخ می‌شود ؟

    امکان دارد خورش کنگر به چند دلیل تلخ شود یا سبزی آن زیاد سرخ شده ،یا لیمو عمانی که داخل خورش کنگر ریختیم تلخ بوده باعث تلخی قورمه سبزی شده و همچنین سرخ شدن زیاد پیاز و ته گرفتن آن باعث تلخ شدن خورش کنگر می‌شود.استفاده بیش از حد از نعنا در سبزی خورش کنگر هم باعث تلخ شدن سبزی و در نهایت تلخ شدن خورشت کنگر می‌شود.

    علت آب انداختن خورش کنگر چیست؟

    اگر سبزی خورشت کنگر خوب خرد نشده باشد و درشت باشد و همچنین خوب سرخ نشده باشد خورشت کنگر آب انداخته و کم لعاب می‌شود.

    برای لعابدار شدن خورش کنگر چیکار کنیم؟

    استفاده از سبزی نعنا جعفری باعث می‌شود خورش کنگر لعابدار شود و همچنین زمان پخت خورش کنگر باید حداقل۴ ساعت باشد تا کاملا جا بیفتد و لعابدار شود.همچنین می‌توانید کنگر را خشک کرده و آن را آسیاب کنید و مقداری از گرد آسیاب شده آن را در خورشت بریزید.

    سبزی خورش کنگر شامل چه سبزی هایی است ؟

    سبزی خورش کنگر غالبا از گیاه کنگر پاک شده و نعنا و جعفری است اما استفاده از سبزی های مختلف برای خورش کنگر سلیقه ای است و بعضی افراد سبزی های محلی و همچنین ریحان و پیازچه و کرفس هم در خورش کنگر استفاده می‌کنند.

    چیکار کنیم خورش کنگر سیاه و خوشرنگ شود؟

    اگر دوست دارید رنگ خورش کنگر شما تیره و سیاه شود اول اینکه از رب گوجه اصلا استفاده نکنید و همچنین می‌توانید از گرد لیمو عمانی در خورش کنگر استفاده کنید.

    آیا برای خورش کنگر می‌توان از کنگر و سبزی منجمد استفاده کرد؟

    بله، با توجه به اینکه کنگر در تمام فصول سال موجود نیست و دسترسی به کنگر تازه امکان پذیر نیست می‌توان خورش کنگر را با کنگر و سبزی‌های منجمد تهیه کرد. اگر سبزی‌های تازه موجود نباشد، می‌توان از سبزی‌های منجمد استفاده کرده و طعم و کیفیت غذا را همچنان حفظ کرد.

    آیا می‌توان گیاه کنگر را فریز کرد؟

    بله کنگر تازه را به شکل خام و آبپز و سرخ شده به مدت ۲ الی ۳ روز در یخچال و همچنین به مدت دو تا سه ماه در فریزر می‌توان نگهداری کرد.

    آیا می‌توان خورش کنگر را با گوشت مرغ تهیه کرد؟

    بله همانطور که در مقاله توضیح دادیم به صورت معمول خورش کنگر با گوشت قرمز و مخصوصا گوشت گوسفندی پخته می شود. اما اگر شما گوشت قرمز را دوست ندارید یا گوشت قرمز برای شما مفید نیست، می توانید خورش کنگر را با گوشت مرغ نیز تهیه کنید. گوشت مرغ را نیز به صورت تکه های خورشتی خرد کنید و مانند دستور بالا برای تهیه خورش کنگر عمل کنید. در ضمن به این نکته توجه کنید که زمان آماده سازی خورش کنگر با مرغ به دلیل زود پخته شدن مرغ بسیار کمتر است.

    آیا خورش کنگر را می‌توان بدون گوشت تهیه کرد؟

    بله، اگر کسی از مصرف گوشت کاملاً خودداری می‌کند، می‌توان خورش کنگر را بدون گوشت تهیه کرد. در این صورت، می‌توانید از کینوا قرمز که منبع خوبی از پروتئین و فیبر است به عنوان جایگزین گوشت استفاده کنید یا به صورت کاملاً گیاهی با سبزی‌ها و ادویه‌ها تهیه کنید.

    آیا میشود خورشت کنگر را در یخچال و فریزر نگهداری کرد؟

    بله می‌توانید خورش کنگر را پس از پخت و خنک شدن، در ظرف‌های مناسب و در یخچال به مدت چند روز نگهداری کنید. همچنین می‌توانید خورش کنگر را در قسمت‌های کوچک تقسیم کنید و زمان طولانی تری در فریزر نگهداری و سپس مصرف کنید.البته توجه کنید مدت زمان طولانی ذخیره سازی در فریزر باعث افت کیفیت هر نوع ماده غذایی می‌شود.

    ۳.۹/۵ (۱۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۹ دیدگاه ها

    1. باسلام به نظرمن به عنوان یک اشپز حرفه ای
      اضافه کردن نعنا وجعفری به خورشت کنگر کاملایک کار اشتباه است
      چون درخورشت کنگر از هیچ کونه سبزی نباید استفاده شود تا طعم واقعی کنگر را در خورشت کنگر حس کنید

    2. باید حدود ۴۵دقیقه بعد پاک کردن و شستن کنگر آب پز بشه با مقدار کمی نمک.بعد که گوشت پخت بریز توش کنگر رو.میذاری جا بیوفته

      1. سلام لیلا خانم کنگر رو تف نده آب پز که کردی ساف کن داخل خورشت بریز یه بار امتحان کن ببین چه میبینی

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.