آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه ماش پلو با گوشت چرخ کرده؛ غذایی ساده و فوری در سفره شما

ماش پلو یکی از غذاهای و پلوهای خوشمزه مقوی و سالم ایرانی است. ماش پلو علاوه بر مزه و طعم خوبش با توجه به خواص موجود در ماش بسیار برای سلامت بدن مفید می باشد. گفته می شود برای ماش چهل خاصیت و درمان را در نظر گرفته اند، که اگر بخواهیم به موارد محدودی اشاره کنیم می توان به جلوگیری از سرطان، جلوگیری از حمله های قلبی، جلوگیری از دیابت، کاهش فشار خون و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. ماش پلو از برنج و نمک و ادویه جات تهیه می شود.

در ادامه شما را با طرز تهیه ماش پلو در قسمت آشپزی از اکالا بلاگ آشنا خواهیم کرد.

مواد لازم برای تهیه ماش پلو:
ماش۲ پیمانه
برنج۴ پیمانه
گوشت چرخ کرده۱۵۰ گرم
پیاز۱ عدد
آبلیمو۱ قاشق غذا خوری
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذا خوری
روغن مایعبه مقدار لازم
زعفران دم کردهبه مقدار لازم
نمک، زردچوبه و فلفل سیاهبه مقدار لازم

مراحل طرز تهیه ماش پلو با گوشت چرخ کرده

 ما در این قسمت مراحل طرز تهیه ماش پلو را به سادگی  و در چند مرحله آموزش می‌دهیم.

مطالب مرتبط : طرز تهیه عدس پلو مجلسی با گوشت و کشمش

مراحل طرز تهیه ماش پلو با گوشت چرخ کرده

مرحله اول : پاک کردن و خیساندن برنج

در گام اول تهیه ماش پلو از انواع غذا با برنج و گوشت چرخ کرده، برنج را به خوبی پاک کنید و سپس با آب ولرم با دقت بشویید. سپس برنج را در یک کاسه به همراه آب ولرم و نمک بریزید و به مدت دو ساعت صبر کنید تا برنج به خوبی خیس بخورد. میزان آبی که به کاسه اضافه می کنید باید یک بند انگشت از سطح برنج بالاتر باشد و به ازای هر پیمانه برنج، یک قاشق غذا خوری نمک اضافه کنید.

مرحله دوم : پاک کردن و پختن ماش

در مرحله بعد ماش‌ها را پاک کنید و بشویید و سپس آن ها را درون یک قابلمه به همراه سه پیمانه آب بریزید و قابلمه را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا آب به جوش بیاید. بعد از جوشیدن آب به قابلمه مقداری نمک اضافه کنید. دلیل اضافه کردن نمک در این مرحله این است که نمک باعث حجیم شدن ماش می شود و باعث می شود زودتر پخته شود.

سپس صبر کنید تا ماش کاملا پخته شود و آب روی آن کاملا تبخیر شود. اگر ماش زودتر پخته شده و آب آن زیاد است بهتر است آب ها را از قابلمه با ملاقه خارج کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شکر پلو شیرازی با قیمه

    طرز تهیه ماش پلو خوشمزه

    مرحله سوم : جوشاندن برنج

    در این مرحله نوبت به پختن برنج می رسد. ابتدا برنج را در آبکش بریزید و خوب بشویید تا نمکی که بر روی آن باقی مانده است از بین برود. سپس یک قابلمه با اندازه مناسب را انتخاب کنید و درون آن چهار پیمانه آب به همراه مقداری نمک و روغن مایع اضافه کنید. دلیل اضافه کردن نمک این می باشد که برنج شما حالت خمیری به خود نگیرد.

    بیشتر بخوانید: دستور پخت میگو پلو 

    مرحله چهارم : آبکش کردن برنج

    در صورت تمایل برای بیشتر قد کشیدن برنج ۱ قاشق غذا خوری نیز آبلیمو اضافه کنید. و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا آب به جوش بیاید. سپس برنج را به قابلمه اضافه کنید و حدود ده دقیقه صبر کنید تا برنج کمی پخته شود. هنگامی که دانه های برنج را امتحان کردید و فهمیدید که اطراف آن ها پخته شده است و مغزشان هنوز کمی سفت است، وقت آبکشی کردن برنج رسیده است.

    مرحله پنجم : گذاشتن ته دیگ

    برنج را درون یک صافی بریزید و چند بار با آب سرد برنج را بشویید. سپس قابلمه را با آب خالی بشویید و بر روی اجاق گاز قرار دهید تا آب درون قابلمه تبخیر شود. سپس مقداری روغن در کف قابلمه بریزید و بگذارید کمی داغ شود. سپس نان را برای درست کردن ته دیگ در کف قابلمه قرار دهید. سپس با کفگیر یک لایه برنج بر روی نان ها بریزید.

    بیشتر بخوانید: غذا با گوشت چرخ کرده

    مرحله ششم : ریختن برنج و ماش یه صورت لابه‌لا

    سپس یک لایه از ماش را درون قابلمه اضافه کنید و این روند را تا تمام شدن مواد ادامه دهید و در نظر داشته باشید که لایه آخر برنج باشد. در قابلمه که با دم کنی پوشیده شده است را بگذارید و شعله اجاق گاز را کمی کم کنید و بگذارید تا ماش پلو به آرامی پخته شود. مدت زمانی که برای پخته شدن لازم است در حدود ۱۵ الی ۲۰ دقیقه می باشد.

    مرحله هفتم :خرد کردن و تفت دادن پیاز برای مایه ماش پلو

    در حین پخته شدن و دم کشیدن ماش پلو، پیاز ها را پوست بگیرید و بشویید و به صورت نگینی خرد کنید. در ادامه یک تابه مناسب را انتخاب کنید و کمی روغن سرخ کردنی در آن بریزید بگذارید تا داغ شود، سپس پیاز ها را در روغن داغ تفت دهید تا کمی نرم و طلایی شوند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه هفت رنگ پلو تهرانی

    مرحله هشتم : اضافه کردن گوشت چرخ کرده

    بعد از تغییر رنگ پیاز ها گوشت چرخ کرده را به تابه اضافه کنید و همچنین مقداری ادویه و نمک و زردچوبه نیز اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید تا یکدست شوند، سپس آن ها را با یکدیگر تفت دهید.

    مرحله نهم : اضافه کردن رب و زمان دادن برای پخت مایه ماش پلو

    بعد از اینکه رنگ گوشت چرخ کرده تغییر کرد، دو پیمانه آب را بر روی مخلوط گوشت چرخ کرده و پیاز سرخ شده بریزید و در تابه را بگذارید تا آب داخل تابه تبخیر شود و به دنبال آن گوشت چرخ کرده کاملا پخته شود. می‌توانید برای خوشرنگ تر شدن غذا ۱ قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی به تابه اضافه کنید. اضافه کردن رب گوجه فرنگی اختیاری است.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه پسته پلو مجلسی

    مرحله آخر : سرو ماش پلو با گوشت چرخ کرده و زعفران

    بعد از گذشت حدود ۲۰ دقیقه و وقتی که ماش پلو آماده شد. مقداری از برنج داخل قابلمه را بردارید و به همراه مقداری روغن و زعفران دم کرده سرخ کنید تا طعم زعفران به برنج نفوذ کند و حالت خامی آن خارج شود. سپس ماش پلو را در یک ظرف زیبا بکشید و بر روی آن گوشت چرخ کرده پخته شده و برنج زعفرانی برای تزیین قرار دهید.

    ماش پلو را با ماست و سالاد شیرازی و ترشی میل کنید.

    سرو ماش پلو با گوشت چرخ کرده و زعفران

    چند نکته کلیدی در تهیه ماش پلو

    •  دقت کنید که ماش پلو را می توان با تن ماهی، مرغ سرخ شده و … نیز تهیه نمود، ما فقط در این مقاله به تهیه ماش پلو با گوشت چرخ کرده پرداختیم.
    •  در ماش پلو می توانید از ته دیگ سیب زمینی نیز استفاده کنید. به این منظور سیب زمینی ها را پوست بگیرید و بشویید و به صورت حلقه حلقه قاچ کنید و بر روی روغن در کف قابلمه قرار دهید.
    • برای اینکه ماش پلو شما عطر و طعم بهتری بگیرد و ظاهری مجلسی تر داشته باشد، مقداری دارچین و زعفران آب کرده را در انتهای پختن به آن اضافه کنید.
    • برای خوشمزه تر شدن ماش پلو می توانید مقداری کره یا روغن کرمانشاهی را بر روی برنج قرار دهید.
    • برای مجلسی‌تر کردن ماش پلو از گوشت قلقلی سرخ شده یا تیکه بزرگ مرغ سرخ شده در کنار پلو استفاده کنید.
    • می‌توانید رشته پلویی هم به ماش پلو اضافه کنید در این صورت از نمک کمتری در برنج استفاده کنید زیرا رشته حاوی مقداری نمک است.
    • ریختن شوید در ماش پلو طعم آن را خوشمزه می‌کند.
    • در صورت تمایل می‌توانید ماش پلو را با روغن یا کره محلی بخورید.
    • در صورت تمایل می‌توانید از سیب زمینی نگینی درون ماش پلو استفاده کنید.
    • اگر دوست دارید ماش پلو مناسب رژیم گیاهخواری درست کنید می‌توانید گوشت چرخ کرده را از دستور تهیه ماش پلو حذف کنید و سیب زمینی و پیاز را جایگزین گوشت کنید.
    • طرز تهیه ماش پلو که به آن پرداختیم برای چهار نفر مناسب است. در صورت کم یا زیاد شدن افراد، نسبت مواد اولیه را تغییر دهید.

    امیدوارم از طرز تهیه ماش پلو خوشتان آمده باشد. همچنین می‌توانید این غذا را بدون گوشت چرخ کرده به عنوان غذا برای ناهار یا شام با برنج بدون گوشت درست کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مجبوس (مکبوس) عربی

    سوالات متداول در طرز تهیه ماش پلو با گوشت چرخ کرده

    در این قسمت با جواب سوالات طرز تهیه ماش پلو با گوشت چرخ کرده همراه ما باشید شاید این سوال شما نیز باشد.

    ریختن شوید در ماش پلو الزامیه؟

    خیر می‌تونید ماش پلو را بدون شوید و ساده درست کنید.ریختن شوید بستگی به ذائقه غذایی شما دارد.

    آیا میشه ماش پلو رو به صورت کته درست کرد؟

    بله می‌تونید ماش پلو رو هم به صورت آبکش و هم کته درست کنید .درست کردن کته به این صورت است که بعد از تفت دادن پیاز و گوشت چرخ کرده و ماش ،برنج خیس شده را با یک بند انگشت آب روی مواد ریخته و بعد از تبخیر آب و نرم شدن برنج آن را دم می‌گذارید.

    از چه نوع گوشتی تو ماش پلو استفاده کنیم ؟

    بله همانطور که در مقاله توضیح دادیم ماش پلو را می توان با گوشت گوسفند ریز شده، گوشت چرخ کرده و مرغ نیز درست کرد. به صورتی که گوشت را با پیاز تفت دهید و سرخ کنید و به همراه ماش به صورت لایه لایه به پلو اضافه کنید.

    آیا میشه تو ماش پلو گوشت نریزیم؟

    بله میتوانید گوشت را از ماش پلو حذف کنید و ماش پلو رژیمی یا ماش پلو گیاهخواری درست کنید.

    برای خوشمزه شدن ماش پلو چیکار کنیم؟

    برای اینکه طعم ماش پلو شما خوشمزه تر بشه می‌تونید از زعفران و دارچین و کره آب شده همچنین سیب زمینی نگینی درون ماش پلو استفاده کنید.

    ۴/۵ (۱۴ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۳ دیدگاه ها

    1. سلام روز بخیر ،ما ماش رو بعد از شستن خشک می کنیم و ماش خشک و نپخته را تفت میدهیم بعد داخل آسیاب ماش ها رو دو نیم می کنیم و با برنج خیس می کنیم بعد با همه رو با هم می پزیم یا دمپخت می کنیم پیشنهاد می کنم امتحان کنید بسیار خوشمزه میشه ….

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.