آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه مرحله به مرحله ماش پلو با شوید؛ غذای گیاهخوران

ماش پلو یکی از پلو های خوشمزه و قدیمی ایرانی و از غذاهای سنتی ما است. ماش پلو با توجه به خواص و ویتامین های ماش یک غذای فوق العاده مقوی و مفید برای بدن است. ماش پلو غذایی می باشد که درست کردن آن بسیار راحت و سریع می باشد. شما می توانید با صرف کمترین زمان غذایی پر از ویتامین درست کنید که بسیار از غذاهایی فست فودی خوشمزه تر است. ماش پلو را می توان به صورت مجلسی به همراه کوفته قلقلی و یا ماش پلو با مرغ نیز درست کرد.

در ادامه شما را با طرز تهیه ماش پلو با شوید در قسمت آشپزی از اکالا بلاگ آشنا خواهیم کرد که می‌تواند یک گزینه مناسب برای کسانی که رژیم گیاهخواری دارند باشد.

مواد اولیه برای تهیه ماش پلو:
ماش۱ پیمانه
برنج۳ پیمانه
پیاز۱ عدد
شوید۳ قاشق غذا خوری
نمک، فلفلبه مقدار لازم

مراحل طرز تهیه ماش پلو با شوید

در این قسمت با ما همراه شوید تا با طرز تهیه ماش پلو با شوید آشنا شوید.

بیشتر بخوانید : طرز تهیه ماش پلو با گوشت چرخ کرده

مرحله اول: خیساندن ماش

بهتر است برای تهیه ماش پلو، ماش را از شب قبل در یک کاسه بریزید و با چند لیوان آب بخیسانید. و هر یک ساعت یکبار آب آن را عوض کنید و این کار را سه بار تکرار کنید. این کار هم باعث می شود که ماش راحت تر پخته شود و همچنین از نفخ شکم جلوگیری می کند.

مرحله دوم: پاک کردن و خیساندن برنج

سپس برنج را پاک کنید و آن را بشویید و در یک ظرف به همراه آب نمک به مدت یک تا دو ساعت بگذارید تا کاملا خیس بخورد.

مرحله سوم: پختن ماش

سپس ماش ها را بشویید و به همراه چهار پیمانه آب به یک قابلمه مناسب اضافه کنید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا بپزد. هنگامی که ماش ها کاملاً پخته شوند، آن ها باز می شوند. این راهی است که باید بفهمید ماش پخته است. بعد از پخته شدن ماش آب روی آن را بیرون نریزید چون حاوی مقدار زیادی ویتامین است. این آن را برای روی برنج نگه دارید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: رازهای خوشمزه شدن لوبیا پلو

    طرز تهیه ماش پلو

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه “سبزی پلو با ماهی”

    مرحله چهارم: جوشاندن برنج

    در این مرحله نوبت پختن برنج می باشد. یک قابلمه را انتخاب کنید و درون آن آّب، نمک و مقداری روغن بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و بگذارید تا بجوشد. سپس برنج را به آن اضافه کنید و حدود ده دقیقه منتظر بمانید تا برنج کمی پخته شود.

    مرحله پنجم : آبکش کردن برنج

    بعد از گذشت چند دقیقه برنج را امتحان کنید و ببینید که اطراف دانه های برنج نرم باشد و مغز آن کمی سفت باشد. اگر اینگونه بود موقع آبکشی برنج فرا رسیده است. برنج را آبکشی کنید و کنار بگذارید.

    مرحله ششم : خرد کردن و تفت دادن پیاز

    پیاز را پوست بگیرید و بشویید و با یک چاقوی مناسب آن را ریز و نگینی خرد کنید. سپس یک تابه را بر روی اجاق گاز بگذارید و مقداری روغن در آن بریزید و با حرارت ملایم صبر کنید تا روغن داغ شود. سپس پیاز را به آن اضافه کنید و آن را تفت دهید تا مقداری نرم شود.

    مرحله هفتم: تفت دادن شوید خرد شده

    در این قسمت شوید تازه‌ی خرد شده را به پیاز در حال تفت اضافه می‌کنیم و مجددا مواد را با هم تفت می‌دهیم.در صورت نداشتن شوید تازه می‌توانید از شوید خشک استفاده کنید اما قبل از استفاده شوید خشک را در آب خیس کنید تا کمی نرم شود و سپس آن را تفت دهید.

    مرحله هشتم: اضافه کردن ماش پخته شده به پیاز

    سپس ماش را که قبلا پخته بودید را به تابه اضافه کنید و آن را هم بزنید و مقداری تفت دهید. و در آخر به میزان لازم نمک اضافه کنید و با قاشق خوب مواد را هم بزنید تا کالا مخلوط شوند. بعد از تفت خوردن همه مواد تابه را از روی اجاق گاز پایین بیاورید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ماشله

    مرحله نهم: گذاشتن ته دیگ سیب زمینی

    حال نوبت پختن ماش پلو می باشد. یک قابلمه با گنجایش مناسب را انتخاب کنید و بر روی اجاق گاز قرار دهید روغن در کف قابلمه بریزید. در صورت تمایل از ته دیگه نان یا سیب زمینی را در ته قابلمه بچینید ( سیب زمینی را پوست بگیرید و بشویید و به صورت حلقه حلقه برش دهید و در کف قابلمه قرار دهید). برنج را روی ته دیگ بریزید و سپس مقداری از ماش را به قابلمه اضافه کنید.

    مرحله دهم: ریختن ماش و برنج به صورت لایه‌لایه 

    و دوباره روی آن را با برنج بپوشانید و دوباره مقداری ماش بریزید و این کار را تمام شدن مواد انجام دهید و لایه آخر را حتما برنج بریزید. مقداری از آب ماشی که کنار گذاشته بودید را به قابلمه اضافه کنید و کره را به صورت آب شده بر روی برنج بریزید.

    مرحله آخر: دم گذاشتن ماش پلو

    سپس در قابلمه را بگذارید. ابتدا میزان حرارت را زیاد کنید تا بخار در قابلمه بپیچد و ته دیگ درست شود، سپس حرارت را کم کنید تا ماش پلو به آرامی بپزد. سعی کنید که از دم کنی و شعله پخش کن استفاده کنید.

    بعد از پخته شدن ماش پلو آن با یک کفگیر کاملا مخلوط کنید و سپس آن را در یک ظرف مناسب بکشید و در کنار ماست و سالاد شیرازی و سبزی خوردن سرو کنید.

    مطالب مرتبط : ۲ طرز تهیه نخود پلو مجلسی؛ با مرغ و گوشت چرخ کرده

    نکاتی در طرز تهیه ماش پلو

    • ماش پلو را می‌توان با گوشت گوسفند، گوشت چرخ کرده و مرغ نیز درست کرد. به صورتی که گوشت را با پیاز تفت دهید و سرخ کنید و به همراه ماش به صورت لایه لایه به پلو اضافه کنید.
    • برای اینکه ماش پلو شما عطر و طعم بهتری بگیرد و ظاهری مجلسی تر داشته باشد، مقداری زعفران آب کرده را در انتهای پختن به آن اضافه کنید.
    • برای مجلسی‌تر کردن ماش پلو از گوشت قلقلی سرخ شده یا تیکه بزرگ مرغ سرخ شده در کنار پلو استفاده کنید.
    • می‌توانید رشته پلویی هم به ماش پلو اضافه کنید در این صورت از نمک کمتری در برنج استفاده کنید زیرا رشته حاوی مقداری نمک است.
    • در صورت تمایل می‌توانید ماش پلو را با روغن یا کره محلی بخورید.
    • در صورت تمایل می‌توانید از سیب زمینی نگینی درون ماش پلو استفاده کنید.
    • طرز تهیه ماش پلو که به آن پرداختیم برای ۴ نفر مناسب است. در صورت کم یا زیاد شدن افراد، نسبت مواد اولیه را تغییر دهید.

    سوالات متداول در طرز تهیه ماش پلو

    در این قسمت با جواب سوالات طرز تهیه ماش پلو همراه ما باشید شاید این سوال شما نیز باشد.

    ریختن شوید در ماش پلو الزامیه؟

    خیر می‌تونید ماش پلو را بدون شوید و ساده درست کنید.ریختن شوید بستگی به ذائقه غذایی شما دارد.

    آیا میشه ماش پلو رو به صورت کته درست کرد؟

    بله می‌تونید ماش پلو رو هم به صورت آبکش و هم کته درست کنید .درست کردن کته به این صورت است که بعد از تفت دادن پیاز و شوید و ماش ،برنج خیس شده را با یک بند انگشت آب روی مواد ریخته و بعد از تبخیر آب و نرم شدن برنج آن را دم می‌گذارید.

    آیا میشه تو ماش پلو گوشت بریزیم؟

    بله همانطور که در مقاله توضیح دادیم ماش پلو را می توان با گوشت گوسفند ریز شده، گوشت چرخ کرده و مرغ نیز درست کرد. به صورتی که گوشت را با پیاز تفت دهید و سرخ کنید و به همراه ماش به صورت لایه لایه به پلو اضافه کنید.

    برای خوشمزه شدن ماش پلو چیکار کنیم؟

    برای اینکه طعم ماش پلو شما خوشمزه تر بشه می‌تونید از زعفران و دارچین و کره آب شده همچنین سیب زمینی نگینی درون ماش پلو استفاده کنید.

    ۳.۸/۵ (۱۵ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۶ دیدگاه ها

    1. سلام من ماش پلو دوست دارم ولی سوپ ماش و آش ماش را بیشتر دوست دارم با سبزیجات معطر خیلی خوشمزه میشود اگر قارچ هم سرخ کنی داخلش بریزید دیگه از خوردنش سیر نمی شوید عالی می‌شود

    2. ممنون از تو ضیحاتتون ولی به نظرم نکته های ریزی که لازم نیست رو تایپ نکنید چون آدم حوصله اش نمیگیره همه رو بخونه
      مثلا : تابه روی گاز گذاشته پیاز را پوست گرفته میشوریم خورد میکنیم !!! چون همه این مراحل رو میدونن به نظرم??

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.