آشپزیغذاهای سنتی

دستور پخت میگو پلو خوشمزه با سس مخصوص؛ غذای دریایی جنوب ایران

میگو پلو یکی از غذاهای دریایی و خوشمزه است که متعلق به شهرهای جنوبی کشور مانند؛ بوشهر، بندرعباس و خوزستان است. در تهیه میگو پلو از میگو، برنج به همراه سبزیجات معطر محلی و ادویه جات استفاده می‌کنند. میگو پلو به خاطر استفاده از میگو در آن که سرشار از آهن و فسفر است، بسیار مفید است و همچنین میگو در رشد کودکان تاثیر بسزایی دارد. میگو پلو (همانند ماهی پلو) در تمام شهرهای جنوب دستور پخت متفاوتی دارد. در میگو پلو سبزیجات محلی و متفاوتی می‌زنند.

در این مقاله در سرویس متنوع آشپزی در اکالا بلاگ ما شما را با طرز تهیه میگو پلو خوشمزه با سس مخصوص برای ناهار آشنا خواهیم کرد.

مواد لازم برای تهیه میگو پلو 

  • میگو پاک شده: ۳۰۰ گرم
  • برنج: ۳ پیمانه
  • گشنیز: ۱۰۰ گرم
  • پیاز: ۱ عدد
  • سیر: ۳ حبه
  • زعفران آب کرده: ۱ قاشق غذا خوری
  • رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذا خوری
  • روغن مایع: به مقدار لازم
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه: به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه میگو پلو با سس مخصوص

همراه ما باشید تا با طرز تهیه این غذای خوزستانی خوشمزه آشنا شوید.

بیشتر بخوانید : طرز تهیه “سبزی پلو با ماهی” مجلسی

مرحله اول : خرد کردن سیر و پیاز

در مرحله اول پختن میگو پلو، ابتدا پیاز و سیرها را پوست بگیرید و بشویید و بر روی تخته آشپزخانه با استفاده از یک چاقوی به صورت نگینی خرد کنید.

مرحله دوم : تفت دادن سیر و پیاز

سپس یک تابه مناسب را انتخاب کنید و در آن روغن مایع بریزید. سپس بر روی اجاق گاز بگذارید و بعد از داغ شدن روغن، پیاز و سیر را به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا مقداری نرم شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله سوم : اضافه کردن ادویه

    سپس به مقدار دلخواهتان نمک، زردچوبه و فلفل را به پیاز و سیر اضافه کنید و کاملا هم بزنید و تفت دهید تا پیاز و سیر ها رنگ طلایی به خود بگیرند.

    بیشتر بخوانید: روش‌‌های متنوع برای طبخ انواع ماهی

    مرحله چهارم : آماده کردن میگو و ترکیب آن با سیر و پیاز

    میگو هایی را که برای میگو پلو انتخاب کنید که اندازه ریزی داشته باشند. میگو ها را پاک کنید بدین صورت که یک برش روی کمر آن ایجاد کنید و رگ سیاه را درآورده و میگو را بشویید، می‌توانید از میگو آماده استفاده کنید تا سرعت آماده کردن میگو پلو سریع‌تر شود.

    میگو پاک شده را به پیاز و سیر اضافه کنید.خوب مواد را هم بزنید تا طعم یکدیگر را بگیرند، مقداری که میگو ها تفت خوردند و رنگ آن ها تغییر کرد به تابه ۲ قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی اضافه کنید و دوباره مواد را هم بزنید و آن ها را با هم تفت بدهید.

    مرحله پنجم : آماده کردن سس میگو

    در مرحله آخر برای درست شدن سس میگو، زعفران آب کرده را به همراه یک پیمانه آب جوش به تابه اضافه کنید و در تابه بگذارید و اجاق گاز را بر روی حرارت ملایم تنظیم کنید و بگذارید که سس میگو غلیظ شود و جا بیفتد، تا جایی که آب داخل تابه تبخیر شود.

    مطالب مرتبط : طرز تهیه میگو پفکی رستورانی

    مرحله ششم : اضافه کردن گشنیز خرد شده به میگو

    گشنیز را که از قبل شسته‌ایم و خرد کرده‌اسیم، به تابه اضافه کنید و مواد را به خوبی هم بزنید تا مخلوطی یکدست حاصل شود. سپس آن را از روی اجاق گاز بردارید و کنار بگذارید. سس میگو آماده شده است و نوبت آماده کردن برنج است.

    طرز تهیه میگو پلو

    مرحله هفتم : شستن و جوشاندن برنج

    یک قابلمه مناسب را انتخاب کنید و درون آن چند پیمانه آب به همراه مقداری نمک و روغن در قابلمه بریزید. قابلمه را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و بگذارید تا بجوشد. برنج را بعد ار پاک کردن و شستشو به قابلمه اضافه کنید و بگذارید حدود ده دقیقه بجوشد.

    مرحله هشتم : آبکش کردن برنج

    سپس برنج را امتحان کنید و ببینید که آیا پخته است. اگر اطراف برنج پخته و نرم باشد و مغز آن کمی سفت باشد، آماده ی آبکشی می باشد. بعد از آبکشی برنج قابلمه را با آب خالی بشویید و بر روی اجاق گاز بگذارید تا آب درون آن تبخیر شود.

    مرحله نهم : گذاشتن ته دیگ سیب زمینی

    سپس مقداری روغن کف قابلمه بریزید و سپس در صورت تمایل ته دیگ نان یا ته دیگ سیب زمینی استفاده کنید. برای ته دیگ سیب زمینی، آن را پوست بگیرید و به صورت حلقه ای برش دهید و در کف قابلمه قرار دهید.

    مرحله دهم : ریختن برنج و میگو به صورت لایه‌لایه روی هم

    سپس مقداری از برنج آبکش شده را روی سیب زمینی ها بریزید و سپس مقداری سس میگو را به قابلمه اضافه کنید، سپس دوباره برنج بر روی آن بریزید و دوباره سس میگو بریزید. این کار را تا تمام شدن مواد انجام دهید و لایه آخر را برنج بریزید. در صورت تمایل می توانید مقداری کره را بر روی برنج قرار دهید تا طعم بهتری به میگو پلو شما بدهد.

    مرحله یازدهم: دم گذاشتن میگو پلو

    در قابلمه را بگذارید و ابتدا میزان حرارت را افزایش دهید تا بخار در کل قابلمه بپیچد، سپس میزان حرارت را کم کنید تا میگو پلو به آرامی بپزد و جا بیفتد. بهتر است از شعله پخش کن و دم کنی استفاده کنید.

    پس از آماده شدن میگو پلو، مواد را کاملا با هم مخلوط کنید و در یک دیس یا بشقاب زیبا بکشید و به همراه سالاد شیرازی یا ترشی انبه سرو کنید.

    بیشتر بخوانید : طرز تهیه میگو سوخاری

    نکات مهم در طرز تهیه میگو پلو 

    •  جنوبی ها معمولا این غذا را با فلفل زیاد درست می کنند و آن را حسابی تند می کنند، پس اگر شما غذای تند دوست دارید میگو پلو را با فلفل زیاد درست کنید.
    •  در روش پخت میگو پلو در خوزستان، در سس میگو از ماش و سرکه نیز استفاده می کنند.
    •  در بعضی از مناطق در هنگام تهیه میگو پلو از کشمش و گردو استفاده می کنند.
    •  در هنگام آماده کردن سس میگو می توانید مقداری شیره تمر هندی را در آب جوش حل کنید و به میگو ها اضافه کنید تا طعم بی نظیری به میگو پلو بدهد.
    • ریختن زعفران آب کرده در سس میگو طعم میگو پلو را فوق العاده می‌کند.
    • می‌توانید لابه‌لای برنج میگو پلو از زرشک تفت داده هم استفاده کنید.
    •  روش پخت میگو پلو که به آن پرداختیم برای ۴ نفر مناسب است. در صورت کم یا زیاد شدن افراد نسبت مواد اولیه را تغییر دهید.

    سوالات متداول در طرز تهیه میگو پلو

    در این قسمت با جواب سوالات طرز تهیه میگو پلو همراه ما باشید شاید این سوال شما نیز باشد.

    ادویه های میگو پلو چیست؟

    ادویه های میگو پلو شامل ترکیب زردچوبه، فلفل سیاه، جوزهندی، پودر میخک، دارچین و پودر لیموعمانی است.

    برای گرفتن بوی زهم میگو در میگو پلو چه کنیم؟

    برای گرفتن بوی زهم میگو بعد از شستشو ، میگو را با آب و ادویه چند دقیقه بجوشانید.و همچنین هنگام تفت دادن درون سس آن از ادویه و زعفران آب شده استفاده کنید.

    برای میگو پلو از چه سبزی استفاده کنیم؟

    برای میگو پلو از شوید و گشنیز خرد شده می‌توانید استفاده کنید.

    ۳.۹/۵ (۱۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۴ دیدگاه ها

      1. باید خوب میگو رو با ادویه هایی که گفتیم مزه دار کنید. اما به طور کلی مرغ و میگو غذاهایی هستند که کیفیت بو و طعم و مزه شان بعد از نگهداری در یخچال و گرم کردن دوباره پایین می آید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.