آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه نازخاتون به روش شمالی‌های اصیل

نازخاتون یکی از غذاهای خوشمزه و لذیذ است، که اصالت آن به شمال ایران برمی گردد. در واقع نازخاتون را به عنوان یک پیش غذا یا چاشنی مورد استفاده قرار می دهند. نازخاتون از بادمجان، سیر، ریحان و آبغوره تهیه می‌شود. معمولاً نازخاتون را به همراه غذاهایی مانند شامی کباب، مرغ و عدس پلو به عنوان چاشنی استفاده می‌شود. در ادامه در قسمت آشپزی از اکالا بلاگ شما را با طرز تهیه خوراک نازخاتون آشنا خواهیم کرد.

نازخاتون سرشار از ویتامین های A،B ،C،E، پتاسیم، پروتئین، کلسیم، منیزیم، اسید فولیک، آهن، فسفر، امگا ۳ و غیره می باشد. نازخاتون به دلیل موادی که در آن استفاده شده است، بسیار نشاط آور است و باعث بهبود خلق خو می‌شود. و همچنین در جلوگیری و درمان افسردگی بسیار موثر است. از دیگر خواص نازخاتون می‌توان به تقویت حافظه، تصفیه خون کنترل فشار و چربی خون و تعدادی دیگر از ویژگی های درمانی اشاره کرد. مصرف نازخاتون برای زنان باردار و جنین به دلیل افزایش گلبول های قرمز و خونسازی بسیار مفید است. اما مصرف بیش از حد آن نیز مناسب نیست.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مواد لازم برای تهیه نازخاتون 

    بادمجان۴ عدد
    گوجه فرنگی۳ عدد
    آبغوره۳ قاشق غذا خوری
    نعناع خشک شده۱ قاشق خوری
    سیر۲ بوته
    گل پربه مقدار لازم
    آب انار۲ قاشق غذا خوری
    طرز تهیه نازخاتون با بادمجان و سبزی شمالی

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کدو حلوایی پلو

    مراحل طرز تهیه نازخاتون

    در این قسمت با طرز تهیه نازخاتون این خوراک خوشمزه شمالی به صورت مرحله به مرحله آشنا شوید.

    مرحله اول : کبابی کردن بادمجان

    در مرحله اول تهیه نازخاتون، بادمجان ها را تمیز کنید و بشویید. سپس آن ها را بر روی منقل کباب کنید. در صورت عدم دسترسی می‎‌توانید از اجاق گاز و یا می توانید آن ها را در فر قرار دهید تا کباب شوند.

    مرحله دوم : ساطوری کردن بادمجان

    سپس با استفاده از یک چاقوی مناسب پوست بادمجان ها را جدا کنید. سپس بادمجان‌ها را بر روی تخته آشپزخانه به صورت ساطوری خرد کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه دختر لوس شمالی با بادمجان

    مراحل طرز تهیه نازخاتون

    مرحله سوم : بخارپز کردن و خرد کردن گوجه فرنگی

    در ادامه گوجه فرنگی‌ها را بشویید. سپس آن ها را چند دقیقه در آب جوش قرار دهید تا پوستشان به راحتی جدا شود. سپس گوجه ها را بر روی تخته آشپزخانه ریز کنید و کنار بگذارید.

    شاید برایتان جالب باشد : طرز تهیه کال کباب

    مرحله چهارم : جوشاندن بادمجان با آب انار و آبغوره

    بادمجان های ساطوری شده را در یک قابلمه بریزید و به آن آب انار و آبغوره اضافه کنید. سپس قابلمه را بر روی اجاق گاز با شعله متوسط قرار دهید تا کم کم به جوش بیاید و غلیظ شود.

    مرحله پنجم : رنده کردن سیر و ترکیب همه مواد نازخاتون

    سیرها را پوست بگیرید و بشویید و رنده یا له کنید. سپس آن را به همراه نعناع و گلپر به قابلمه اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید. سپس قابلمه را از روی اجاق گاز پایین بیاورید.در مرحله آخر گوجه فرنگی خرد شده را به مواد اضافه کنید و مواد را مجددا دوباره مخلوط کنید.

    مرحله آخر : سرو و تزئین نازخاتون با گردو

    بعد از آماده شدن نازخاتون آن را در یک کاسه بکشید و به همراه گردوی خرد شده تزیین کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه نرگسی اسفناج

    نکاتی در تهیه نازخاتون

    • سبزی هایی که در تهیه نازخاتون استفاده می کنند با توجه به منطقه جغرافیایی تغییر می کند. در شمال برای تهیه نازخاتون علاوه بر ریحان مازندرانی از سبزیجاتی مانند؛ چوچاق، زلنگ و خالواش استفاده می‌کنند.
    • برای یکدست تر شدن مواد، می توانید به جای ساطوری کردن، از میکسر استفاده کنید تا مواد کاملا به یک اندازه خرد شوند.
    • بعد از اینکه نازخاتون را درست کردید، برای جا افتادن بیشتر آن را در یک کاسه در دار بریزید و به مدت ۳ ساعت در یخچال قرار دهید.
    • در مازندران معمولا نازخاتون را به عنوان چاشنی در کنار لوبیا پلو مصرف می‌کنند.
    • در صورتی که آب انار در دسترس شما نبود، می توانید از رب انار استفاده کنید. همچنین می توانید از دانه های ریز انار استفاده کنید.
    • برای خوشمزه تر شده نازخاتون می‌توانید از سیاه دانه و تخم گشنیز به همراه موسیر استفاده کنید.
    • در بعضی از مناطق به جای استفاده از آبغوره از سرکه استفاده می‌کنند.
    • اگر از رب انار استفاده کردید و نازخاتون شما خیلی ترش شد، می توانید از مقدار کمی شکر برای تعدیل مزه آن استفاده کنید.
    • طرز تهیه نازخاتون که به آن پرداختیم برای ۴ نفر مناسب است. در صورت کم یا زیاد شدن افراد نسبت مواد اولیه را تغییر دهید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت فسنجان شمالی

    سوالات متداول در طرز تهیه نازخاتون

    در این قسمت با جواب سوالات طرز تهیه نازخاتون همراه ما باشید شاید این سوال شما نیز باشد.

    آیا در خوراک نازخاتون گوشت و مرغ می‌ریزند؟

    نازخاتون بیشتر بعنوان چاشنی اشتهاآور و مکمل غذای اصلی تهیه میشه اما در بعضی دستورات آشپزی از نازخاتون به عنوان خورشت نازخاتون نام برده شده و در دستور تهیه آن از گوشت و مرغ هم استفاده شده که حتما در مقاله ای مفصل در مورد خورشت نازخاتون با گوشت و مرغ توضیحات و آموزش جامع و کاملی ارائه می‌کنیم در اکالا بلاگ همراه ما باشید.

    چرا نازخاتون تلخ می‌شود؟

    اگر در مصرف نعنا در نازخاتون زیاده روی کنید خوراک نازخاتون تلخ می‌شود  همچنین تلخ بودن و زیادی کبابی کردن بادمجان باعث تلخ شدن نازخاتون میشهو.

    برای خوشمزه‌تر شدن نازخاتون چیکار کنیم؟

    برای خوشمزه تر شده نازخاتون می‌توانید از سیاه دانه و تخم گشنیز به همراه موسیر استفاده کنید.همچنین دودی کردن بادمجان طعم نازخاتون را بهتر می‌کند.

    سبزیجات مخصوص نازخاتون چیست ؟

    سبزی هایی که در تهیه نازخاتون استفاده می کنند با توجه به منطقه جغرافیایی تغییر می کند. در شمال برای تهیه نازخاتون علاوه بر نعنا و ریحان مازندرانی از سبزیجاتی مانند؛ چوچاق، زلنگ و خالواش استفاده می‌کنند.

    اگر نازخاتون ترش شد چیکار کنیم؟

    همانطور که در مقاله توضیح دادیم اگر از رب انار استفاده کردید و نازخاتون شما خیلی ترش شد، می توانید از مقدار کمی شکر برای تعدیل مزه آن استفاده کنید.

    علت تیره شدن رنگ نازخاتون چیست؟

    اگر در طرز تهیه نازخاتون از رب انار استفاده کنید رنگ خوراک نازخاتون تیره می‌شود.

    اگر دانه انار نداشتیم تو نازخاتون چی بریزیم؟

    در صورتی که به دانه انار ترش دسترسی نداشتید از آبغوره و آب نارنج و سرکه برای ترش کردن خوراک نازخاتون استفاده کنید.

    ۳.۷/۵ (۶ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۲۰ دیدگاه ها

    1. باسلام خداقوت به همه عزیزان لطف کنید همیشه انتقال دهنده باشید نه اینکه به دیگران توهین کنیداون برمی گرده به شخصیت فرد چقدر در نااگاهی بسر می برد

    2. بله نباید بگید اصیل مازندران
      چون اصیل مازندران همونیه که اون خانم گفت

      نازخاتون درست میشه از بادمجان کبابی که بعد پوست کندن ساطوریش میکنیم وسپس ریحان نازخاتونی معروف به ریحان عراقی ونعنا وگشنیزوبا چندین حبه سیر کاملا داخل مولینکس ماشین میکنیم تا دلال نازخاتون بدست بیادوسپس همرو داخل یک ظرف ریخته وابقوره بهش اضافه میکنیم همراه با گلپرونمک وتمام

    3. اگر خودتون معتقد هستین که دارین ابتکار به خرج میدین با اضافه کردن مثلا گوجه فرنگی پس چرا عنوان زدین نازخاتون به روش شمالی های اصیل، احتمالا شما معنی اصالت رو نمیدونین، میتونین بنویسین نازخاتون به روش من و سواستفاده نکنین از عناوین برای بیشتر دیده شدن !!!

    4. سلام خانم من باسبزی ریحون.نعناع اوجی گشنیز وسیر وفلفل سبز استفاده کردم خوشمزه نشد چرا برای سبزی هست چی کمه باز مننونن از راهنایی تون

    5. اینکه احمق باشیم یا نباشیم بستگی به نظر شما داره.اضافه کردن گوجه فرنگی سلیقه است.من کشک بادمجان با گوجه فرنگی رو بسیار می پسندم بدون گوجه هم می پسندم.کلا اضافه کردن گوجه فرنگی به بیشتر خوراکها شدنیه و مشکلی پیش نمیاد.فقط کمی شهامت نوآوری میخواد که در اصل ، همه غذاها با نوآوری ساخته شده از جمله نازخاتون.پس از کمی تغییر دستور پخت نترسید.

    6. ناز خاتون به هیچ عنوان با میرزا قاسمی یک جا نگهداری نکنید بخصوص در یحچال. مشکل شرعی دارد!!دوتا نامحرم یک جا بزارین!????

    7. کاملا اشتباهه نازخاتون درست میشه از بادمجان کبابی که بعد پوست کندن ساطوریش میکنیم وسپس ریحان نازخاتونی معروف به ریحان عراقی ونعنا وگشنیزوبا چندین حبه سیر کاملا داخل مولینکس ماشین میکنیم تا دلال نازخاتون بدست بیادوسپس همرو داخل یک ظرف ریخته وابقوره بهش اضافه میکنیم همراه با گلپرونمک وتمام مگه هیچ احمقی داخل نازخاتون گوجه میریزه؟

    8. این نازخاتون نیست!!! اونم اصل شمالی…جالبه اصلا سیروتو دستور اصلی نگفتین.سیری که انقدر مهمه تو این دستور.

    9. نازخاتون و درست کردم گذاشتم تو یخچال بعد چندروز انگار خشک شد. هی بهش آبغوره اضافه کردم. چرا اینطوری میشه؟

      1. خاصیت بادمجان به این صورت است. میتوانید در هنگام مصرف بهش کمی آبغوره اضافه کنید. به طور کلی نازخاتون رو نباید با حجم زیاد درست کرد و به مدت طولانی نگهداری کرد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.