آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه شیرین پلو خوشمزه و مجلسی با مرغ؛ به همراه معرفی مخلفات داخل آن

شیرین پلو یکی از پلو های خوشمزه است که در کشور جمهوری آذربایجان به عنوان یک غذای ملی شناخته می شود و در مهمانی‌ها و جشن ها این غذای رنگارنگ و زیبا را می‌پزند. شیرین پلو در ایران نیز بسیار طرفدار دارد. معمولا شیرین پلو را با مرغ برای ناهار درست می‌کنند، اما در بعضی از مناطق نیز شیرین پلو را با گوشت نیز درست می‌کنند. بخش مهم و تاثیر گذار شیرین پلو عطر و طعم و رنگ آن است که به واسطه ی پوست پرتقال، پسته، زعفران، بادام، کره و غیره به دست می‌آید. در ادامه با طرز تهیه شیرین پلو خوشمزه و مجلسی با شما در سرویس متنوع آشپزی در اکالا بلاگ هستیم.

مواد لازم برای تهیه شیرین پلو 

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرغ۲ عدد سینه
    برنج۳ پیمانه
    خلال پوست پرتقال۵۰ گرم
    خلال بادام۵۰ گرم
    خلال پسته۵۰ گرم
    هل پودر شده۱ قاشق چای خوری
    پیاز۱ عدد
    کره۱۰۰ گرم
    شکر۱ قاشق سوپ خوری
    روغن مایعبه اندازه لازم
    زعفران آب کرده۱ قاشق غذا خوری
    نمک و زردچوبهبه اندازه لازم

    مراحل طرز تهیه شیرین پلو

    همراه ما باشید تا طرز تهیه شیرین پلو به صورت مرحله به مرحله را به شما آموزش دهیم.

    بیشتر بخوانید :  طرز تهیه مرصع پلو

    مرحله اول : آماده کردن پیاز

    در مرحله اول ابتدا یک قابلمه مناسب را انتخاب کنید و درون آن چند پیمانه آب بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت بالا قرار دهید تا به جوش بیاید. سپس پیاز را پوست بگیرید و بشویید و آن را به وسیله یک چاقوی تیز به چهار قسمت تقسیم کنید و در داخل قابلمه آب جوش بگذارید. و سپس مقداری زردچوبه به قابلمه اضافه کنید تا رنگ بگیرد.

    مرحله دوم : شستن  پختن سینه مرغ

    سینه های مرغ را پاک کنید و بشویید. سپس آن ها را درون قابلمه بگذارید و در قابلمه را بگذارید و همچنین حرارت اجاق گاز را ملایم کنید و حدود یک ساعت به آن وقت دهید تا سینه مرغ به طور کامل پخته شود.

    مرحله سوم : تفت دادن مرغ آب پز شده

    بعد از پخته شدن سینه مرغ آن ها را از قابلمه بیرون بیاورید و درون یک آبکش بگذارید تا سرد شود. در هنگام سرد شدن سینه مرغ یک تابه مناسب را انتخاب کنید و درون آن مقداری روغن بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید. بعد از داغ شدن روغن، سینه ها را در داخل تابه بگذارید تا تفت بخورند و رنگ آن ها طلایی شود.

    مرحله چهارم : گرفتن روغن اضافی مرغ

    بعد از طلایی شدن سینه مرغ آن را از تابه خارج کنید و برای روغن اضافی آن ها را بگیرید، آن ها را درون یک حوله کاغذی یا صافی قرار دهید. بعد از خارج شدن روغن اضافی از مرغ، آن ها را بر روی تخته آشپزخانه بگذارید و به قطعات کوچک تقسیم کنید.

    مرحله پنجم : طعم دار کردن مرغ با زعفران و شکر

    نصفی از مواد طعم دهنده مانند هل، زعفران و شکر را در یک کاسه مناسب بریزید و مرغ ها را به آن اضافه کنید و کاملاً هم بزنید تا با هم مخلوط شوند. سپس کاسه را کنار بگذارید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه قیمه لاپلو با گوشت خورشتی

    طعم دار کردن مرغ برای شیرین پلو

    مرحله ششم : شستن و جوشاندن برنج

    یک قابلمه مناسب را برای درست کردن پلو انتخاب کنید. درون قابلمه چند پیمانه آب به همراه مقداری نمک و روغن بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا آب به جوش بیاید. سپس برنج را پس از پاک کردن و شستن به قابلمه اضافه کنید و برنج را با یک ملاقه هم بزنید.

    مرحله هفتم : آبکش کردن برنج

    حدود ده دقیقه صبر کنید تا مقداری برنج نرم شود. سپس برنج را امتحان کنید. در صورت نرم بودن اطراف دانه های برنج و سفت بودن مغز برنج، نوبت آبکشی آن فرا رسیده است. برنج را با آب سرد آبکشی کنید.

    مطالب مرتبط : طرز تهیه‌ آلبالو پلو مجلسی

    مرحله هشتم : گذاشتن ته دیگ سیب زمینی

    سپس قابلمه را با آب خالی بشویید و بر ر وی اجاق گاز بگذارید تا آب آن خارج و تخلیه شود. سپس به کف قابلمه مقداری روغن اضافه کنید. و در صورت تمایل می توانید از ته دیگ نان یا ته دیگ سیب زمینی قرار دهید (سیب زمینی ها را پوست بگیرید و بشویید و به صورت حلقه حلقه قاچ کنید و در ته قابلمه قرار دهید).

    مرحله نهم : ریختن برنج و مرغ بصورت لایه‌لایه

    سپس یک کفگیر برنج را به صورت یک لایه روی ته دیگ بریزید و لایه بعدی را از مخلوطی از مرغ طعم داده شده با هل و زعفران را اضافه کنید. سپس به همین صورت کل مواد را به صورت لایه لایه به قابلمه اضافه کنید. دقت کنید که لایه آخر باید برنج باشد. کره را به همراه چند قاشق غذا خوری روغن را به همراه باقی مانده زعفران آب کرده  به قابلمه اضافه کنید و در قابلمه را بگذارید. ابتدا حرارت را زیاد کنید تا بخار در قابلمه بپیچد، سپس حرارت را کم کنید تا برنج به آرامی پخته شود.

    مرحله دهم : تفت دادن خلال بادام و پسته

    بهتر است از قبل خلال بادام و خلال پسته را برای نرم شدن و خوش عطر شدن، در گلاب خیس کنید. خلال بادام و پسته را آبکشی کنید. سپس یک تابه را انتخاب کنید و مقداری کره یا روغن به آن اضافه کنید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود. سپس خلال پسته و بادام را به آن اضافه کنید و تفت دهید. مواظب باشید که خلال بادام و پسته نسوزند.

    مرحله یازدهم : آماده کردن خلال پرتقال

    برای از بین بردن تلخی خلال پرتقال آن ها را چندین با در آب بریزید و سپس آب آن ها را خالی کنید. سپس آن ها را در آب جوش بریزید و بگذارید ۲ دقیقه بجوشد. و سپس آب جوش را خالی کنید و در نهایت ۳ قاشق غذا خوری شکر را به همراه کمی زعفران آب کرده به آن اضافه کنید و بگذارید تا آب آن کمی بجوشد. و در نهایت خلال های پرتقال را از آب جدا کنید.

    مرحله آخر : سرو و تزئین شیرین پلو

    بعد از آماده شدن شیرین پلو آن را به خوبی هم بزنید و سپس در یک ظرف یا دیس زیبا بکشد و به همراه خلال بادام، خلال پسته و خلال پوست پرتقال تزیین کنید.

    بیشتر بخوانید : دستور پخت میگو پلو خوشمزه

    نکاتی در طرز تهیه شیرین پلو

    •  شیرین پلو را هم می‌توان با گوشت قرمز و گوشت چرخ کرده به صورت قلقلی درست کرد. روش تهیه آن به مانند شیرین پلو با مرغ است.
    •  تهیه و پختن شیرین پلو نیاز به حوصله، دقت و وقت زیادی دارد.
    •  برای داشتن یک شیرین پلو خوشمزه و مجلسی سعی کنید که از مواد درجه یک و مرغوب استفاده کنید.
    • بهتر است خلال های بادام و پسته را برای اینکه تلخی آن ها گرفته شود از شب قبل در آب و مقداری شکر قرار دهید.
    • نکته مهم این است که در شیرین پلو حتما از برنج ایرانی استفاده کنید و آن به صورت آبکش درست کنید و حالت کته ای نداشته باشد.
    • برای داشتن خلال پوست پرتقال باید آن را از قسمت نارنجی پرتقال جدا کنید و چندین بار به مدت ۵ دقیقه در آب جوش، بجوشانید و آب را خالی کنید تا تلخی آن گرفته شود. البته می‌توانید مقداری نبات هم به آب جوش اضافه کنید تا خلال‌های پرتقال شیرین شوند.
    •  تفاوت شیرین پلو با مرصع پلو در این است که در شیرین پلو خلال‌ها در لابه لای برنج قرار می‌گیرند، اما در مرصع پلو خلال ها بر روی برنج قرار می‌گیرند.
    •  برای زیباتر شدن شیرین پلو نیز می‌توانید از رنگ‌های خوراکی، برای زیباتر کردن برنج استفاده کنید.
    •  در تهیه شیرین پلو توصیه می‌شود از زعفران زیادی استفاده کنید تا هم عطر و طعم و هم رنگ بهتری به شیرین پلو بدهد.
    • طرز تهیه شیرین پلو که در بالا به آن پرداختیم برای ۴ تا ۶ نفر مناسب است. در صورت کم یا زیاد شدن افراد، نسبت های مواد اولیه را تغییر دهید.

    سوالات متداول در طرز تهیه شیرین پلو

    در این قسمت با جواب سوالات طرز تهیه شیرین پلو همراه ما باشید شاید این سوال شما نیز باشد.

    در شیرین پلو کشمش و هویج و زرشک هم ریخته می‌شود؟

    بله می‌توانید در شیرین پلو هویج خلالی تفت داده شده به همراه زرشک و کشمش استفاده کنید و این کاملا بستگی به مزاج و ذائقه غذایی شما دارد.

    آیا در شیرین پلو خلال نارنج هم ریخته می‌شود؟

    بله می‌توانید به جای پوست پرتقال از پوست نارنج استفاده کنید. اما قبل از استفاده چندبار آن را بجوشانید تا تلخی آن از بین برود.

    بیشتر بخوانید: راه‌های رفع بوی زهم مرغ با چند ترفند ساده

    فرق شیرین پلو و مرصع پلو چیست؟

    همانطور که در مقاله توضیح دادیم این دو غذای مجلسی تقریبا شبیه به هم هستند اما تفاوت هایی دارند به این صورت که در شیرین پلو خلال‌های بادام و پسته و زرشک را در لا به لای برنج می‌ریزند اما در مرصع پلو بر روی برنج می‌ریزند.

    گوشت مورد استفاده در شیرین پلو چیست؟

    همانطور که در مقاله توضیح دادیم برای شیرین پلو از انواع گوشت چرخ کرده و گوشت مرغ می‌توانید استفاده کنید که هر کدام در نوع خودش بی نظیر و خوش طعم است.

    ۳.۵/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.