نکات آشپزی

بررسی تفاوت‌های برنج دمی یا کته‌ای با آبکش

برنج یکی از پرمصرف‌ترین غذاهای سفره ایرانی است. در واقع برنج بعد از نان پرمصرف‌ترین خوردنی به عنوان غذا محسوب می‌شود. از دو روش اصلی در پخت برنج استفاده می‌شود: پخت کته‌ای و آبکشی. در ادامه این مقاله به نحوه پخت برنج دمی با آبکش، بررسی تفاوت‌ها و اینکه کدام یک بهتر است، پرداخته‌ایم. در بخش آشپزی مجله اینترنتی اکالا بلاگ همراه ما باشید تا با تفاوت برنج کته و آبکش آشنا شوید.

نحوه پخت برنج آبکش و کته‌ای

نحوه طبخ، اولین تفاوت برنج دمی و آبکش است. در ادامه با روش پخت این دو برنج آشنا خواهیم شد:

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۱- مراحل پخت برنج آبکش

    برای پخت برنج آبکش،۳۳ مراحل زیر را دنبال کنید:

    مرحله اول : پاک کردن و خیس کردن برنج

    در تهیه برنج آبکش بعد از اینکه برنج را پاک کردید، آن را در یک ظرف بریزید. سپس به مقدار یک انگشت بالاتر از سطح برنج در آن آب اضافه کنید. در مرحله بعد به ازای هر پیمانه برنج نصف قاشق غذا خوری نمک بریزید.  برنج باید به مدت ۲ تا ۳ ساعت خوب خیس بخورد.

    مرحله دوم : گذاشتن آب برنج

    قبل از آنکه برنج را روی اجاق قرار دهید، لازم است که آن را چند بار با آب ولرم بشویید. در ادامه در یک قابلمه چند پیمانه آب، مقداری روغن و نمک بریزید. حالا این ترکیب را روی اجاق گاز بگذارید تا به جوش بیاید.

    مرحله سوم : جوشاندن برنج

    بعداز آنکه آب جوشید، مقداری برنج به آن اضافه کنید. ده دقیقه زمان بدهید تا برنج کمی پخته شود (این زمان تقریبی است و بستگی به نوع برنج شما دارد).

    مرحله چهارم : آبکش کردن برنج

    بعد از گذشت این زمان چند دانه برنج را تست کنید. باید ببینید که آیا اطراف دانه‌های برنج کاملا پخته است یا نه؟ توجه کنید که در این مرحله مغز برنج کمی خام است. در این زمان، باید برنج را به خوبی آبکش کنید.

    مرحله پنجم : دم گذاشتن برنج

    برنج آیکش شده را در صافی بریزید. چند بار آن را با آب سرد بشویید. سپس دوباره آن را با مقداری روغن به قابلمه خشک شده اضافه کنید و با حرارت کم بگذارید تا پخته شود.

    برنج کته بهتره یا آبکش

    مطالب مرتبط : طرز تهیه انواع غذاها با گوشت چرخ کرده و برنج

    ۲- مراحل پخت برنج کته 

    برای پخت برنج کته مراحل زیر را دنبال کنید:

    مرحله اول : پاک کردن و خیس کردن برنج

    برای تهیه کته، برنج پاک شده را در قابلمه مورد نظر بریزید. به قابلمه به اندازه یک بند انگشت بالاتر از سطح برنج آب به اضافه کنید و بگذارید تا ۱ الی ۲ ساعت، خوب خیس بخورد.

    مرحله دوم : جوشاندن برنج

    سپس قابلمه را بر روی اجاق گاز با حرارت پایین قرار دهید. اجازه دهید تا آب برنج کم‌کم به جوش بیاید و پخته شود. بعد از اینکه آب به جوش آمد، مقداری از آن را بچشید و متناسب با آن به قابلمه نمک اضافه کنید. مقداری روغن هم به این ترکیب بیفزایید.

    مرحله سوم : دم گذاشتن برنج

    بعد از تبخیر شدن آب، در قابلمه را بگذارید. شعله اجاق را را کم کنید. حدود نیم ساعت زمان دهید تا برنج پخته شود.

    طرز تهیه برنج آبکشی، برنج آبکشی یا کته؟

    تفاوت برنج آبکش با کته‌ای

    تفاوت برنج کته و آبکش، جدا از نوع پخت، در چند مورد دیگر هم خلاصه می‌شود:

    مطالب مرتبط :  طرز تهیه برنج آبکش و برنج دمی

    ۱- شکل ظاهری

    برنج آبکش طی زمان کمتری در آب می‌پزد. در مقابل، برنج کته مدت زمان بیشتری در آب باقی می‌ماند. به همین دلیل برنج آبکش نسبتا جداجداتر است و دانه‌های آن، به هم نمی‌چسبند. اما برنج کته‌ای مقداری نرم‌تر و اصطلاحاً شفته است. زیبایی شکل ظاهری برنج کاملاً سلیقه‌ای است. البته اگر اصل بر زیبایی باشد، ترجیح اکثر افراد بر ظاهر زیباتر برنج آبکش است.

    ۲- زمان پخت

    برنج کته‌ای نسبت به برنج آبکش زمان کمتری برای پخت نیاز دارد. و یک نکته مهم در زمان پخت برنج وجود دارد این است که برنج کته نسبت به آبکش فیبر بیشتری دارد و درصد کمتری از کربوهیدرات آن به قند تبدیل می­ شود و لذا قند برنج کته نسبت به آبکش کمتر است. برنج کته قند پایین‌تری دارد. به همین دلیل پزشکان آن را به افراد مبتلا به دیابت، توصیه می‌کنند.

    ۳- ارزش غذایی

    تصور غلطی درباره برنج آبکش وجود دارد. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که اگر برنج را آبکش کنند، می‌توانند با خارج کردن نشاسته، از کالری آن بکاهند. اما باید بدانید که در واقع با این کار مقدار زیادی از فیبر موجود در برنج به همراه مواد معدنی و خانواده ویتامین‌های B از برنج خارج خواهد شد. این یعنی برنج از نظر ارزش غذایی، دچار افت می‌شود.

    ولی با پخت برنج به صورت کته‌ای این مقدار از مواد معدنی و ویتامین‌ها در برنج باقی می‌مانند. به این ترتیب ارزش غذایی آن هم حفظ می‌شود.

    ساختار برنج مقدار کمی کلسترول و چربی دارد، اما برای پخت آن به صورت آبکش میزان روغن بیشتری نسبت به روش کته‌ای صرف می‌شود. بنابراین برنج کته‌ای میزان روغن کمتری نسبت به برنج آبکش دارد؛ بنابراین سالم‌تر است.

    یکی از دیگر مزیت‌های دیگر برنج کته‌ای نسبت به برنج آبکش این است که برنج کته‌ای به خاطر خواصی خود، در درمان بیماری‌هایی همچون اسهال و اسهال خونی نقش بسیار مهمی را دارد.

    بهتر است، برای دریافت بیشترین خواص و مواد معدنی در برنج از برنج قهوه‌ای یا برنج سبوس‌دار به صورت کته‌ای استفاده کنید. یکی دیگر از خواص برنج کته‌ای، کمک به کاهش وزن است. مصرف این برنج در رژیم غذایی مناسب به همراه فعالیت بدنی و ورزش در کاهش وزن و تناسب اندام موثر خواهد بود.

    مطالب مرتبط : طرز پخت برنج قهوه ای با سبزیجات

    نتیجه گیری کلی

    با توجه به بررسی نکاتی درباره ویژگی‌ها و تفاوت برنج کته و آبکش، می‌توان گفت که مصرف این ماده غذایی به صورت کته‌ای بسیار مفیدتر و بهتر از نوع دیگر است. در پخت برنج به صورت کته‌ای یا دمی، مواد مغذی و ویتامین‌ها حفظ می‌شود. به همین دلیل به مراتب ارزش غذایی بیشتری نسبت به برنج آبکش دارد.

    همچنین اگربرنج ایرانی خریده‌اید، حتماً آن را به صورت کته‌ای بپزید. به این ترتیب، عطر و طعم برنج حف خواهد شد. همچنین برنج کته علاوه بر طعم و مزه خیلی خوب، برای افراد مبتلا به دیابت یا افراد در رژیم کاهش وزن، بسیار مناسب است.

    سوالات متداول

    در این مقاله تلاش کردیم تا تفاوت برنج کته و آبکش را با شما بررسی کنیم. در انتها بد نیست که پاسخ سوالات پرتکرار شما در این زمینه را بدهیم.

    برنج کته بهتر است یا آبکش؟

    جواب این سوال به شما بستگی دارد. به لحاظ ارزش غذایی برنج کته و به لحاظ زیبایی ظاهری، برنج آبکش بهتر است.

    چرا نباید برنج را آبکش کرد؟

    برنج آبکش بخش قابل توجهی از فیبر و املاح خود را از دست می‌دهد. به همین دلیل بهتر است برای حفظ ارزش غذایی، برنج را آبکش نکنید.

    ۴/۵ (۴ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۴ دیدگاه ها

    1. سوالم اینه که
      من برنج ابکش میکنم ولی برای دم کردن روغن نمیریزم ته استکان اب میریزم با شعله کم میپزه. بخاطر تیرویید مشکل یبوست دارم . با این شرایط دمی بهتره یا ابکشی ؟؟؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.