آشپزیغذاهای سنتی

سحری چی بخوریم؟ طرز تهیه ۲۷ غذا و نوشیدنی برای سحری

غذای سحری به دلیل تاثیر مستقیم آن برای گرسنگی و تشنگی در طول روز از اهمیت زیادی برخوردار است و از همین رو باید در انتخاب غذای سحر دقت کرد. اغلب افراد به دلیل انتخاب غذای نامناسب برای سحری با مشکلاتی از جمله سردرد، بوی بد دهان، کاهش وزن یا بالعکس افزایش وزن مواجه می‌شوند.

اینکه برای سحری چی بخوریم یا چه نوشیدنی‌هایی را برای سحری تهیه کنیم اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل در این مقاله از اکالا بلاگ تلاش کردیم تا به برخی از غذاها و نوشیدنی‌های مفید و مقوی برای سحری پرداخته و به این سوال که در سحری چی بخوریم؟ پاسخ دهیم، پس تا انتها ما را همراهی کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    غذاهای مناسب سحری ماه رمضان

    برای سحر ماه رمضان اغلب توصیه به استفاده از غذاهای پروتئین‌دار و کم‌چرب می‌شود. در این میان بخصوص حبوبات و انواع گوشت را در برنامه غذایی گنجانده می‌شود و از غذاهای پرنمک یا چرب پرهیز می‌شود. در ادامه به معرفی برخی از غذاهای مناسب برای سحر ماه رمضان پرداخته‌ایم:

    ۱- نرگسی اسفناج

    یکی از مقوی‌ترین غذاهای ایرانی مناسب برای سحری نرگسی اسفناج است که خیلی سریع و آسان می‌توانید آن را تهیه کنید.

    طرز تهیه نرگسی اسفناج

    نرگسی اسفناج سرشار از انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین‌هایی است که در طول روز به روزه داران کمک زیادی می‌کند. برای مشاهده طرز تهیه نرگسی می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

    طرز تهیه نرگسی اسفناج؛ به همراه نکات خوش طعم شدن

    ۲- پوره سیب‌زمینی

    پوره سیب‌زمینی یک غذای سبک و در عین حال مقوی است است که برای سحری مناسب است. این غذا زمان پخت کمی می‌گیرد و می‌توانید آن را به مواد غذایی مختلف درست کنید و یا اینکه به همراه غذاهای دیگر سرو کنید.

    پوره سیب‌زمینی

    ۳- کتلت هویج

    یکی دیگر از غذاهای پیشنهادی برای سحر ماه رمضان، کتلت هویج است که به دلیل وجود هویج به عنوان سبزیجات در آن فواید غذایی زیادی دارد و در عین حال غذایی بسیار مقوی است که می‌توان همراه با سالاد، نان، سبزی میل کرد تا در طول روز انرژی مورد نیاز بدن را تامین کند.

    کتلت هویج

    ۴- خوراک ماش

    چنانچه با حبوبات میانه خوبی دارید، ماش یکی از انواع خوشمزه و مقوی حبوبات است که می‌توانید آن را به صورت خوراک ماش تهیه و برای سحری ماه رمضان میل کنید. همچنین از ماش برای تهیه انواع سوپ، آش سحری نیز استفاده می‌شود. ماش سرشار از ویتامین، مواد مغذی، پروتئین، فیبر و … است که برای سحری پیشنهاد می‌شود.

    خوراک ماش

    ۵- کتلت مرغ

    یکی از ساده‌ترین و در عین حال لذیذترین غذاها برای سحری، کتلت مرغ است که می‌توانید در کنار پلو یا نان برای سحری تهیه کنید. در تهیه کتلت مرغ از سیب‌زمینی و مرغ استفاده می‌شود.

    طرز تهیه کتلت مرغ

    برای مشاهده طرز تهیه کتلت مرغ می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

    طرز تهیه کتلت مرغ؛ با کمترین مواد در کمترین زمان

    ۶- کوکو لوبیا چشم بلبلی

    یکی دیگر از انواع غذاهای مقوی و سبک برای سحری، کوکوی لوبیا چشم بلبلی است که می‌توان در تهیه آن از سبزیجات معطر نیز استفاده کرد.

    کوکو لوبیا چشم بلبلی

    ۷- سالاد لوبیا چیتی

    سالاد لوبیا چیتی حاوی پروتئین و فیبر زیادی است که ارزش غذایی بالایی دارد و می‌توان آن را برای سحر ماه‌رمضان به عنوان یک غذای مقوی و در حین حال سبک تهیه کرد.

    سالاد لوبیا چیتی

    ۸- املت

    یکی از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاها برای سحری املت است که در چند دقیقه تهیه می‌شود. املت را اغلب افراد به عنوان وعده صبحانه میل می‌کنند اما به عنوان گزینه ای سریع و باب میل همه برای تهیه نیز پیشنهاد می‌شود.

    املت

    برای مشاهده طرز تهیه املت می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

    طرز تهیه ۹ نوع املت بین المللی؛ ساده و خوشمزه

    ۹- دمی گوجه

    چنانچه قصد دارید غذایی بدون گوشت برای سحری تهیه کنید، ما به شما دمی گوجه را پیشنهاد می‌کنیم. دمی‌گوجه با استانبولی پلو غذایی است که خیلی سریع و آسان تهیه می‌شود و در تهیه آن از گوشت استفاده نمی‌شود. البته برخی افراد از گوشت قرمز، گوشت چرخ کرده یا مرغ و سیب‌زمینی در ترکیبات آن استفاده می‌کنند، اما مواد اصلی آن را گوجه و برنج تشکیل می‌دهند.

    طرز تهیه دمی گوجه

    برای مشاهده طرز تهیه دمی گوجه می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

    طرز تهیه انواع استانبولی پلو(دمی گوجه)

    ۱۰- ماکارونی

    ماکارونی غذایی پرطرفدار و در عین حال سیر کننده است که می توانید برای سحری ماه رمضان تهیه کنید. در تهیه ماکارونی می‌توان از سویا یا گوشت چرخ کرده استفاده کرد. ترکیبات این غذا شامل ماکارونی، رب‌گوجه و ادویه است که این مواد برای وعده سحری بسیار سیرکننده است.

    طرز تهیه ماکارونی با سویا

    برای مشاهده طرز تهیه ماکارونی می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

    طرز تهیه “ماکارونی با سویا” خوشمزه با ته دیگ

    ۱۱- شکر پلو شیرازی

    شکر پلو غذای مشهور شیرازی است که در ماه رمضان برای سحری یا شام تهیه می‌شود.

    طرز تهیه شکر پلو شیرازی

    برای مشاهده طرز تهیه شکرپلو شیرازی می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

    طرز تهیه شکر پلو شیرازی با قیمه

    ۱۲- چکدرمه

    چکدرمه غذایی شبیه به استانبولی است که در کنار دوغ، سالاد، انواع ترشی غذایی مقوی و خوشمزه برای سحری ماه رمضان است.

    چکدرمه

    ۱۳- خورش کرفس

    خورش کرفس از جمله غذاهایی است که ظاهرا در بین عموم افراد طرفداران زیادی ندارد، اما اگر این غذا را به خوبی تهیه کنید از طعم خوشمزه و فواید فراوان آن بهره‌مند می‌شوید. همچنین به دلیل طبع سرد این غذا می‌توان آن را برای سحری ماه رمضان تهیه کرد.

    خورشت کرفس

    برای مشاهده طرز تهیه خورش کرفس می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

    طرز تهیه خورش کرفس جا افتاده مجلسی؛ با ویدئوی آموزشی

    ۱۴- خورش بامیه

    خورش بامیه یکی از خورش‌های مخصوص فصل تابستان است که به دلیل طبع سرد آن برای رفع عطش و تشنگی در سحری ماه رمضان تهیه می‌شود. از سوی دیگر خورش کرفس سرشار از کلسیم است و برای تقویت استخوان‌ها نیز در کودکان و پیشگیری از پوکی استخوان در بزرگسالان نقش دارد.

    خورشت بامیه

    برای مشاهده طرز تهیه خورش بامیه می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

    طرز تهیه خورش بامیه به سبک جنوبی‌ها؛ رازهای خوشمزه شدن آن

    ۱۵- ساندویچ سالاد نخود

    ساندویچ سالاد نخود غذایی بدون برنج است که در تهیه آن از گوشت استفاده نمی‌شود و به عنوان غذایی مقوی برای سحری ماه رمضان پیشنهاد می شود. شما می‌توانید سالاد نخود را به عنوان غذایی کامل و خوشمزه به عنوان غذایی اصلی در نظر بگیرید. در تهیه این سالاد از نخود، کرفس، شوید، خیارشور و سس استفاده می‌شود.

    سالاد نخود

    برای مشاهده طرز تهیه ساندویچ سالاد نخود می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

    طرز تهیه سالاد نخود رژیمی با سس مخصوص

    ۱۶- بادمجان شکم‌پر

    بادمجان شکم‌پر که با نام قارنی یاریخ هم می‌شناسیم از جمله غذاهای خوشمزه‌ای است که با بادمجان تهیه می‌شود و به عنوان غذای نونی برای وعده سحری ماه رمضان توصیه می‌شود. این غذا به دلیل مخلفات زیاد آن می‌‌توان ساعات زیادی شما را سیر نگهدارد.

    طرز تهیه بادمجان شکم پر

    برای مشاهده طرز تهیه بادمجان شکم پر می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

    طرز تهیه بادمجان شکم پر؛ با نکات کلیدی برای خوشمزه تر شدن

    ۱۷- میرزا قاسمی

    میرزا قاسمی غذایی شمالی است که بسیار ساده و آسان تهیه می‌شود و به عنوان سحری لذیذ گزینه‌ای مناسب است. ترکیبات این غذا شامل بادمجان، گوجه، تخم‌مرغ است. این غذا را می‌توان به همراه برنج، ماهی دودی یا زیتون سرو کرد.

    میرزا قاسمی از غذاهای کم هزینه و ارزان

    برای مشاهده طرز تهیه میرزا قاسمی می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

    ۲ طرز تهیه میرزاقاسمی گیلانی؛ فوت و فن‌های خوشمزه‌تر شدن!

    ۱۸- خوراک مرغ و قارچ

    یکی دیگر از غذاهای مناسب سحری، خوراک مرغ و قارچ است که می‌توان به روش‌های مختلفی آن را تهیه کرد. این غذا به دلیل مقوی بودن و کم‌چرب بودن گزینه خوبی برای سحر ماه رمضان است، حتی می‌توانید این غذا را کاملا رژیمی تهیه کنید و مرغ را آب پز کنید و پس از تفت دادن قارچ ها، مواد را با هم مخلوط کنید.

    طرز تهیه خوراک مرغ و قارچ

    برای مشاهده طرز تهیه خوراک مرغ و قارچ می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

    طرز تهیه خوراک مرغ و قارچ مخصوص (آموزش تصویری)

    ۱۹- لوبیا پلو مجلسی

    لوبیا پلو یکی از غذاهای معروف و خوشمزه ایرانی است که طرفداران بسیار زیادی دارد. از مهمترین مواد اصلی لوبیا پلو می‌توان به لوبیا سبز، گوشت چرخ کرده یا خورشتی، رب گوجه فرنگی و ادویه‌جات اشاره کرد.

    لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده طرفداران زیادی دارد اما می‌شود آن را با گوشت خورشتی، گوشت مرغ و حتی بدون گوشت نیز تهیه کرد. بنا به نوع ذائقه و طبع خود، می‌توان هر یک از این گزینه‌های پیش رو را انتخاب کرد.

    طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت تکه‌ای

    مراحل تهیه لوبیا پلو مجلسی با گوشت تکه‌ای

    مراحل تهیه لوبیا پلو مجلسی با گوشت تکه‌ای به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله به سراغ برنج روید. برنج را تمیز کنید و بشویید. با مقداری آب بخیسانید و به سراغ مرحله بعد روید.
    2. در دومین مرحله به سراغ آماده سازی پیاز و سیر روید. پیاز و سیر را بشویید و پوست بگیرید. آن‌ها را با کمک میکسر یا خردکن به شکل پوره تبدیل کنید. می‌توانید آن‌ها را با کمک رنده یا چاقو به صورت ریزی خرد کنید.
    3. حال درون قابلمه‌ای که قصد طبخ غذا را دارید کمی روغن بریزید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید. پیازها و سیر پوره شده را به قابلمه بیفزایید و کمی تفت دهید تا سبک و طلایی شوند.
    4. اکنون به سراغ گوجه‌ فرنگی روید. گوجه‌ فرنگی را بشویید و کلاهک سبز آن را جدا سازید. حال با کمک رنده، میکسر یا خردکن آن را به شکل پوره تبدیل کنید. پوره گوجه فرنگی را کنار گذارید و به سراغ مرحله بعدی روید.

    برای ادامه رسپی این غذای خوش‌عطر و لذیذ را روی لینک طرز تهیه لوبیا پلو کلیک کنید.

    ۲۰- کباب تابه‌ای

    شاید کمتر کسی پیدا شود که کباب تابه‌ای (همان کباب دیگی یا ماهیتابه‌ای) غذای مورد علاقه‌اش نباشد. کباب تابه‌ای همانطور که از اسمش پیداست، کباب خوشمزه‌ای است که در ماهیتابه و بر روی گاز درست می‌شود.

    این غذا با گوشت چرخ کرده گوسفندی یا گاوی تهیه می‌شود که شما می‌توانید آن را همراه با گوجه‌های کبابی، سیب زمینی تنوری، فلفل دلمه‌ای و سایر سبزیجات در وعده سحری نوش جان کنید.

    طرز تهیه کباب تابه‌ای

    مراحل تهیه کباب تابه‌ای

    مراحل تهیه کباب تابه‌ای به شرح زیر است:

    1. گوشت را شسته و چرخ کنید یا از گوشت چرخ کرده آماده استفاده کنید.
    2. پیاز را ریز رنده کنید و به گوشت اضافه کنید و خوب ورز دهید.
    3. نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه را به مخلوط گوشت و پیاز اضافه کنید و مجددا ورز دهید. بعد از ورز دادن که گوشت کمی حالت چسبندگی پیدا کرد کمی دارچین به گوشت اضافه کنید. ( اضافه کردن دارچین اختیاری است ولی طعم کباب را خیلی خوب می‌کند).
    4. بعد از اینکه به کباب‌ها شکل و فرم دادید شعله گاز را روشن کنید و ماهیتابه را روی آن قرار دهید. سعی کنید حرارت را خیلی کم کنید و درب ظرف را بگذارید. با این کار کباب شما به آهستگی آب می‌اندازد و کم کم آب آن به خورد کباب‌ها می‌رود.

    برای ادامه رسپی این غذای لذیذ و همه‌پسند روی لینک طرز تهیه کباب دیگی (کباب تابه‌ای) کلیک کنید.

    انواع سوپ مناسب سحری

    علاوه بر غذاهایی که پیش از این برای سحری ماه رمضان معرفی شد، انواع سوپ نیز به دلیل تامین کربوهیدرات مورد نیاز بدن در ایجاد احساس سیری نقش مهمی دارد. از این‌رو در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها پرداخته‌ایم:

    ۱- سوپ مرغ

    سوپ مرغ غذایی مقوی و سبک است که به تامین انرژی مورد نیاز بدن کمک می‌کند. سوپ مرغ از جمله غذاهای خوشمزه و مناسب برای سحری ماه رمضان است که به دلیل وجود مرغ و سبزیجات ویتامین‌های بدن را تامین و قوای بدن را بهبود می دهد.

    طرز تهیه سوپ مرغ رستورانی

    برای مشاهده طرز تهیه سوپ مرغ می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

    طرز تهیه سوپ مرغ خوشمزه به روش رستورانی

    ۲- عدسی

    عدسی غذایی پرطرفدار، ساده و سبک است که به دلیل مقوی بودن این غذا می توانید برای سحری ماه رمضان تهیه کنید.

    طرز تهیه عدسی

    برای مشاهده طرز تهیه عدسی می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

    طرز تهیه عدسی لعاب‌دار و خوشمزه؛ با سیب زمینی و رب!

    ۳- نخود آب

    نخود آب غذایی مقوی و لذیذ است که از ترکیب گوشت و نخود تهیه می‌شود. این غذای سنتی جنوب ایران اغلب برای شام یا ناهار سرو می‌شود. اما آب زیاد این غذا به همراه نخود و گوشت با رفع تشنگی برای سحری ماه رمضان گزینه‌ای مناسب است.

    نخود آب

    برای مشاهده طرز تهیه نخود آب می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

    طرز تهیه نخود آب خوش‌طعم و مقوی؛ با گوشت و بدون گوشت

    ۴- حلیم

    حلیم یکی از غذاهای محبوب، مقوی و گزینه حذف نشدنی از سفره افطار و سحری ایرانی‌ها است که سرشار از منیزیم، فیبر، پتاسیم است و از گرسنه شدن در طول روز پیشگیری می‌‌کند.

    طرز تهیه حلیم

    برای مشاهده طرز تهیه حلیم می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

    خوشمزه‌ترین و سریع‌ترین طرز تهیه حلیم نذری برای ۱۰۰ نفر

    انواع نوشیدنی مناسب سحری ماه رمضان

    انواع نوشیدنی مناسب سحری ماه رمضان به شرح زیر است:

    ۱- شربت گلاب

    شربت گلاب از جمله خوشمزه ترین شربت‌‌هایی است که برای رفع تشنگی و عطش بخصوص در ماه رمضان پیشنهاد می‌شود. ترکیبات این شرب شامل گلاب، شکر و زعفران، آبلیمو می‌شود که با انرژی زایی در طول روز‌های ماه رمضان انرژی از دست رفته را بازیابی می‌کند.

    شربت گلاب

    برای مشاهده طرز تهیه شربت گلاب می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

    طرز تهیه شربت زعفرانی خوشمزه برای روزهای گرم تابستان

    ۲- شربت تخم شربتی

    یکی دیگر از شربت‌های ضد عطش شربت تخم‌شربتی است که به روشی آسان تهیه می‌شود. این شربت از خیساندن تخم شربتی و ترکیب آن با شکر تهیه می‌شود.

    طرز تهیه شربت تخم شربتی

    برای مشاهده طرز تهیه شربت تخم‌شربتی می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

    طرز تهیه شربت تخم شربتی با نکات کلیدی

    ۳- چای سبز

    چای سبز یکی دیگر از نوشیدنی‌های مناسب برای جلوگیری از تشنگی در روزهای طولانی ماه رمضان است که به استفاده در سحری ماه رمضان توصیه می‌شود. این نوشیدنی جایگزین نوشیدنی‌های کافئین‌دار شده و از تشنگی در طول روز جلوگیری می‌کند.

    چای سبز

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا در خصوص انتخاب غذاها و نوشیدنی‌های مناسب برای سحر ماه رمضان صحبت کردیم. در هنگام انتخاب غذای مناسب برای سحری لازم است میوه‌های آب‌دار مانند هندوانه، انگور و خرما نیز در کنار غذاها اهمیت داده شود.

    همچنین با مصرف غذاهای سالم و کم‌چرب در سحری ماه رمضان از بروز مشکلات گوارشی معمول در این ماه پیشگیری می‌شود. به همین علت انتخاب بهترین غذا برای سحری ماه رمضان از اهمیت زیادی برخوردار است و با توجه به نکات گفته شده در این مقاله می‌توانید غذاها و نوشیدنی‌هایی که معرفی شده‌اند را برای سحری ماه رمضان تهیه کنید.

    ۴.۳/۵ (۴ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۲۹ دیدگاه ها

    1. والا روز اخر ماه رمضانه من که دیگه پدرم در اومده انقدر که غذا درست کردم اینم که هرچی غذای مزخرف هست پیشنهاد کرد
      اخه یکی به من بگه سحرری کی قیمه نثار میزاره
      اخه ادم کله سحر قیمه نثار میزاره
      اههههههههههه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.