سبک زندگیسلامت و زیبایی

درمان خانگی شوره سر با ۹ روش ساده و ارزان

بیش از ۵۰ درصد مردم شوره‌ سر دارند. خارش و پوسته پوسته شدن کف سر از جمله علائم بارز این عارضه است، همچنین در مواردی سوزش و چرب شدن پوست سر نیز مشاهده می‌شود.
از دلایل اصلی شوره سر می‌توان به خشکی پوست، التهاب پوستی، حساسیت به محصولات مو و رشد نوع خاصی از قارچ در پوست سر اشاره کرد.
اگر چه محصولات شیمیایی بسیاری برای برطرف کردن شوره‌ی سر در بازار موجود می‌باشد، اما در این مقاله قصد داریم به روش‌های خانگی موثر برای درمان شوره بپردازیم پس با ما همراه باشید. شوره سر یکی از مشکلات رایج مو است برای دیدن سایر مشکلات مو و درمان هر یک می‌توانید به بخش “درمان تمامی مشکلات مو” مراجعه کنید.

۹ راهکار خانگی برای رهایی از شوره سر:

در این بخش قصد داریم به راهکارهای درمان خانگی شوره سر در کمترین زمان بپردازیم پس مطالعه این بخش را از دست ندهید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۱- استفاده از روغن درخت چای:

    • در زمان‌های قدیم، از روغن درخت چای برای درمان بسیاری از عارضه‌ها؛ از جوش گرفته تا پسوریازیس استفاده می‌کردند. ثابت شده است که این ترکیب دارای خواص بسیار قوی ضد میکروبی و ضدالتهابی است؛ که می‌تواند شوره‌ی سر را کاهش دهد. بر طبق یک بررسی صورت گرفته، روغن درخت چای با قارچ‌هایی که منجر به شوره و التهاب پوست سر می‌شوند، مقابله می‌کند.

    ۹ روش خانگی شگفت انگیز برای روشن کردن پوست

    • در یک مطالعه دیگر، اثر این روغن بر روی ۱۲۶ نفر بررسی شد و در پایان مشخص شد که روغن درخت چای شدت علائم را ۴۱ درصد کاهش داده و چربی و خارش پوست سر را بهبود می‌بخشد.
    • برای استفاده از روغن درخت چای این نکته را فراموش نکنید که ممکن است در برخی از افراد باعث حساسیت پوستی شود بنابراین بهتر است آن را با چند قطره روغن حامل، مثل روغن نارگیل، رقیق کنید و بعد مستقیما آن را به پوست سر بزنید.

    ۲- استفاده از روغن نارگیل:

    • روغن نارگیل به واسطه‌ی خواص فوق العاده‌ی خود، برای درمان عارضه‌های مختلفی به کار می‌رود و همچنین برای رهایی از شوره‌ی سر گزینه‌ی مناسبی است.
    • روغن نارگیل آبرسانی پوست سر را افزایش داده و از خشکی آن جلوگیری می‌کند؛ و بدین ترتیب با یکی از عوامل ایجاد شوره‌ی سر مقابله می‌کند.
    • در یک مطالعه‌ای که بر روی ۳۴ نفر انجام شد، مشخص شد که روغن نارگیل به اندازه‌ی سایر روغن‌های معدنی که برای آبرسانی سر مناسب هستند، موثر عمل می‌کند. همچنین تحقیق دیگری نشان داد که روغن نارگیل برای درمان اگزما، که می‌تواند یکی از عوامل ایجاد شوره باشد، عملکرد بسیار خوبی دارد. افزون بر موارد ذکر شده مشخص شد که این روغن خواص ضد میکروبی هم دارد. اما تا به حال، اثر مثبت این روغن بر روی قارچ‌هایی که شوره ایجاد می‌کنند، دیده نشده است.

    ۲۵ ماسک مو با روغن نارگیل

    روغن نارگیل برای درمان خانگی شوره سر

    ۳- از آلوئه ورا غافل نشوید:

    • آلوئه ورا از جمله ترکیباتی است که اغلب به پمادهای پوستی، مواد آرایشی و لوسیون‌ها اضافه می‌شود. اعتقاد بر این است که آلوورا وقتی روی پوست قرار می‌گیرد، به درمان بیماری‌های پوستی مانند سوختگی، پسوریازیس و تبخال کمک می‌کند. همچنین این گیاه می‌تواند برای درمان شوره‌ی سر نیز به کار رود.
    • بر طبق نتایج بررسی صورت گرفته، خواص ضد میکروبی و ضد قارچی آلوورا، می‌تواند از پوست سر در برابر تشکیل شوره محافظت کند.
    • آلوئه ورا می‌تواند برای مقابله با قارچ‌های مختلف بسیار موثر عمل کرده و به کنترل عفونت‌های قارچی پوست سر که منجر به ایجاد شوره می‌شوند، کمک کند. مصرف آلوورا منجر به کاهش التهاب پوست شده که این مورد نیز یکی از عوامل ایجاد شوره می‌باشد.

    ۱۴ ماسک مو با ژل آلوئه ورا

    آلوئه ورا برای درمان خانگی شوره سر

    ۴- استرس خود را کنترل کنید:

    • استرس می­‌تواند بر روی جنبه‌­های مختلف زندگی و سلامت افراد تاثیر بگذارد. فراموش نکنید که استرس می­‌تواند همه چیز را، از سلامت روان گرفته تا سلامت جسم، تحت الشعاع قرار دهد.
    • اگر چه استرس به تنهایی نمی­‌تواند باعث ایجاد شوره­ سر شود؛ اما می­‌تواند عوامل ایجاد شوره مانند خشکی و خارش پوست را تشدید کند.
    • زیاد استرس داشتن در طولانی مدت می­‌تواند بر روی فعالیت سیستم ایمنی بدن تاثیر منفی بگذارد. سیستم ایمنی ضعیف می‌­تواند توانایی بدن شما را در مقابله با برخی از عفونت­‌های قارچی و بیماری­‌های پوستی کاهش دهد و بدین ترتیب بیشتر مستعد شوره­‌ی سر خواهید شد.
    • در مطالعه­ صورت گرفته بر روی ۸۲ نفر که مبتلا به التهابات پوستی بودند، اینگونه نتیجه‌­گیری شد که یکی از علل شایع آن، داشتن زندگی پر از استرس بوده و بیشتر این افراد دچار شوره­ سر نیز بودند. برای کنترل و کاهش استرس از تکنیک­‌های مختلفی مانند مدیتیشن، یوگا، تنفس عمیق و رایحه درمانی استفاده کنید.

    کنترل استرس برای درمان شوره سر

    ۵- استفاده از سرکه سیب را فراموش نکنید:

    • سرکه سیب فواید بسیاری دارد و از این رو برای موارد زیادی از جمله رفع حساسیت به انسولین و کمک به کاهش وزن به کار می‌رود.
    • از سرکه‌ی سیب به عنوان یک روش طبیعی و خانگی برای رهایی از شوره‌ی سر استفاده می‌کنند. اعتقاد بر این است که اسیدیته سرکه باعث لایه برداری سلول‌های مرده روی پوست سر می‌شود. این سرکه همچنین با تعدیل PH پوست، از رشد قارچ جلوگیری کرده و در نتیجه شوره را از بین می‌برد.

    “رفع فوری جای جوش” با روش های ارزان خانگی!

    • اگر می‌خواهید از این سرکه برای درمان استفاده کنید، چند قاشق غذا خوری از آن را به شامپوی خود اضافه کنید یا با دیگر روغن‌های ضروری (گیاهی) ترکیب کرده و به سر اسپری کنید.

    سرکه سیب برای درمان خانگی شوره سر

    ۶- از آسپرین استفاده کنید:

    • یکی از مواد اصلی بکار رفته در آسپرین، سالیسیلیک اسید می‌باشد که خواص ضد التهابی دارد. علاوه بر آسپرین، این ماده در اکثر شامپوهای ضدشوره نیز یافت می‌شود. سالیسیلیک اسید از طریق کاهش پوسته پوسته شدن سر، شوره را از بین می‌برد.

    با ۱۱ ماده خوراکی زگیل را به روش خانگی درمان کنید

    • یک آزمایش که بر روی افراد دارای شوره سر انجام شد، نشان داد که شامپو حاوی سالیسیلیک اسید به عنوان یک دارو در درمان التهاب پوستی و شوره سر بسیار موثر است.
    • برای استفاده‌ی خانگی از سالیسیلیک اسید، دو عدد قرص آسپرین را خرد کنید و پودر ایجاد شده را به شامپوی خود اضافه کنید.

    آسپرین برای درمان خانگی شوره سر

    ۷- مصرف اُمگا ۳ را افزایش دهید:

    • اسید چرب اُمگا ۳ نقش مهمی را در بدن ایفا می‌کند. علاوه بر اینکه این ماده به عنوان غشای سلول از آن محافظت می‌کند، در عملکرد قلب، سیستم ایمنی و ریه نیز نقش مهمی دارد.
    • اُمگا سه همچنین برای سلامت پوست ضروری است. این ماده به کنترل روغن، آبرسانی، بهبود زخم و جلوگیری از پیری زودرس کمک می‌کند. کمبود اسیدهای چرب اُمگا ۳ می‌تواند باعث ایجاد عوارضی از جمله موهای خشک، پوست خشک و حتی شوره سر شود. این ترکیب التهاب را کاهش می‌دهد، که ممکن است به تسکین سوزش پوست و علائم شوره سر منجر شود.
    • ماهی قزل آلا و ماهی خالدار از جمله منابع غنی اُمگا ۳ می‌باشند که می‌توانید به جای آن‌ها، از مکمل‌های حاوی امگا سه مصرف کرده و یا مصرف غذاهای غنی دیگر مانند دانه کتان، تخم چیا و گردو را افزایش دهید.

    از خواص ماهی چه می دانید؟

    اُمگا 3 برای درمان شوره سر

    ۸- پروبیوتیک‌ها را بیشتر بخورید:

    • پروبیوتیک‌ها گونه‌ای از باکتری‌ها هستند که برای سلامتی بسیار مفید می‌باشند. این باکتری‌ها خواص بسیاری از جمله کمک به کاهش آلرژی، تنظیم کلسترول و کاهش وزن دارند.
    • پروبیوتیک همچنین به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کرده و در نتیجه با عفونت‌های قارچی مقابله می‌کند و مانع از تشکیل شوره‌ی سر می‌شود.
    • در یک بررسی صورت گرفته بر روی ۶۰ نفر، مشاهده شد که مصرف پروبیوتیک‌ها به مدت ۵۶ روز، شدت شوره سر را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. افزون بر موارد ذکر شده، پروبیوتیک‌ها به کاهش بیماری‌های پوستی مانند اگزما و التهاب به ویژه در نوزادان و کودکان کمک می‌کنند.
    • مکمل‌های حاوی پروبیوتیک در دوزهای مختلف در بازار وجود دارد؛ و همچنین به مقدار قابل توجهی در شیر، ماست، پنیر نرم، سبزیجات، نان و سویا یافت می‌شود.

     

    پروبیوتیک برای درمان شوره سر

    ۹- از جوش شیرین استفاده کنید:

    • استفاده از جوش شیرین یک روش آسان و در دسترس برای کمک به درمان شوره‌ی سر می‌باشد. اعتقاد بر این است که جوش شیرین به عنوان یک لایه بردار ملایم برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست و کاهش پوسته پوسته شدن و خارش عمل می‌کند. جوش شیرین همچنین دارای خاصیت ضد قارچی است که می‌تواند در درمان شوره سر مفید باشد. جدیدترین و به روزترین انواع مقالات درباره سبک زندگی و سلامتی را می‌توانید در بخش سبک زندگی مجله اینترنتی اُکالا” مطالعه کنید.
    • در یک پژوهش، اثرات ضد قارچی جوش شیرین را روی برخی از متداول‌ترین گونه‌های قارچ که باعث عفونت‌های پوستی می‌شوند، مورد بررسی قرار گرفت. مشخص شد که به طور چشمگیری، جوش شیرین قادر به از بین بردن قارچ‌ها در ۷۹ درصد از نمونه‌ها در طی یک دوره هفت روزه شد.

    آیا ترفندهای شگفت انگیز استفاده از جوش شیرین را می‌دانید ؟

    جوش شیرین برای درمان شوره سر

    • در مطالعه‌ی دیگری، اثر جوش شیرین بر روی ۳۱ نفر از افراد مبتلا به پسوریازیس بررسی شد. استفاده از حمام جوش شیرین خارش و التهاب را بعد از سه هفته در این افراد از بین برد.
    • برای نتیجه‌گیری خوب، جوش شیرین را مستقیما به موهای خیس خود بمالید و سپس کف سر را با آن ماساژ دهید. بعد از گذشت چند دقیقه، موها را شامپو کنید.
    • شوره‌ی سر یک مشکل آزار دهنده است؛ اما با این وجود، روش‌ها و راهکارهای طبیعی بسیاری برای از بین بردن آن وجود دارد. اگر دچار این عارضه هستید و یا احساس می‌کنید که به زودی این مشکل برای شما به وجود می‌آید، از روش‌های ارائه شده استفاده کنید؛ چرا که می‌توانند از ایجاد شوره‌ی سر جلوگیری کنند. شما می‌توانید این روش‌ها را به تنهایی و یا به همراه شامپوهای ضدشوره، برای تاثیردهی بیشتر استفاده کنید.

    متنوع‌ترین و جدیدترین مقالات در “مجله اینترنتی اُکالا”

    در این مقاله با مهمترین راهکارهای درمان خانگی شوره سر آشنا شدیم و دیدیم که در کمترین زمان و با هزینه حداقلی می‌توان این مشکل را برطرف کرد. نظر شما راجع به سایر روش‌هایی که در درمان خانگی شوره سر موثر می‌باشد، چیست؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

    منبع: healthline

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.