دانستنی

از کجا بفهمیم دیابت داریم؟ (نشانه‌های دیابت نوع ۱ و ۲)

دیابت جزو بیماری های خطرناک است. یکی از شایعترین بیماری های امروزه به حساب می‌آید و به بیماری خاموش معروف است.

هر نوع خوراکی را که استفاده می‌کنیم در دستگاه گوارش هضم و در آخر تبدیل به قند یا گلوکز می‌شود. برای اینکه آن را بهتر تفهیم کنیم، در بدن هر انسانی هورمونی هست و آن هورمون بنام انسولین نام گرفته است. در این نوع بیماری بدن قادر به ساختن هورمون انسولین نیست و در واقع انسولین قادر به تولید و عملکرد طبیعی در بدن نخواهد بود. در واقع انسولین کمک کننده‌ای است تا بتواند قند خون هر فرد را پایین بکشد و فرد به زندگی عادی و نرمال خود ادامه دهد. در اکالا بلاگ با تشخیص دیابت آشنا شوید.

دو نوع دیابت وجود دارد: دیابت نوع ۱ و دیابت نوع ۲

دیابت نوع ۱ و ۲

دیابت نوع ۱:

در این نوع دیابت غده پانکراس قادر به ساخت انسولین نیست. اگر چنانچه قادر به ساخت انسولین باشد یا مقدار آن بسیار کم و ناچیز است یا در کل متوقف خواهد شد. این نوع دیابت اصولاً در افراد نوجوان و دوران کودکی اتفاق می‌افتد. اگر چه ممکن است هر سنی را درگیر کند. این نوع دیابت، دیابت خود ایمنی نام گرفته است و مهمترین علت آن وراثتی هست اگر چه عوامل محیطی هم می‌تواند دخیل باشد. با داشتن این نوع دیابت زندگی فرد دچار اختلال خواهد شد.

در مورد تغذیه کودکان بیشتر بدانید

دیابت نوع ۲:

 در این نوع دیابت غده لوزالمعده انسولین را می‌سازد. اگر چه اندازه آن بسیار ناچیز و بدن در برابر آن مقاومت نشان می‌دهد و توانایی استفاده از آن را ندارد. این نوع دیابت در افراد بالای ۴۰ سال مشاهده شده و اصولاً با رژیم غذایی درست، ورزش کردن و استفاده از داروهای مخصوص قند قابل کنترل است. در دیابت نوع ۱ و ۲ قند خون به شدت بالا خواهد رفت و در صورت تداوم قند خون بالا و بدون رعایت در سالهای بعد تبدیل به نوع بد و عوارض سخت خواهد شد. در افراد دیابت نوع ۱ در صورت تداوم قند خون فرد نیازمند به استفاده از انسولین خواهد بود چون بدن دیگر قادر به ساخت انسولین نیست و در نوع ۲ فرد می‌تواند در صورتی که از مصرف قرص نتیجه نبیند رو به انسولین خواهد آورد.

علائم و نشانه های دیابت نوع ۱:

  1. عطش زیاد و خشکی دهان به طور غیر طبیعی
  2.  زیاد شدن حجم ادرار و تکرر ادرار در شب
  3. اشتهای زیاد
  4. کم شدن بی دلیل وزن فرد
  5. خستگی مفرط و ضعف شدید
  6. افزایش عفونتهای مکرر بدن
  7. کمبود انرژی
  8. خشکی پوست و گاهی با خارش پوست
  9. احساس گزگز و مور مور شدن در اندامهای حسی
  10. تاری دید یا به نوعی خطای دید
  11. دردهای شکمی
  12. تنفس سخت و سنگین
  13. لرزش، نوعی گیجی و کاهش هوشیاری
  14. بوی میوه‌ای تنفس

برای مشاهده انواع درمان‌های خانگی به سبک زندگی مراجعه کنید.

درمان دیابت نوع ۱:

درمان دیابت

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    در این دیابت، قند خون هر فرد مورد سنجش قرار می‌گیرد. قند خون ناشتا فرد ( ۹۰ -۱۳۰ ) منظور به کمک دستگاه قند خون از انگشت فرد خون گرفته شده و در صورت ناشتا بودن این شماره ها قید خواهد شد. بعد از دو ساعت پس از تناول صبحانه قند خون فرد سنجیده خواهد شد. در صورتی که بعد از صبحانه کمتر از ۱۸۰ میلی گرم نشان داده شود باید به صورت روزانه از انسولین تزریق و مورد استفاده قرار بگیرد. اگر چه با یک سری برنامه‌های غذایی درست و رژیمی، ورزش و فعالیت‌ها می‌توانید قند خون خود را کنترل کنید.

    قند خون بسته به نوع غذا، تحرک و میزان استرس هر فرد ترشح خواهد شد. اگر چه در فرد دیابتی فرد بیمار باید تعادل را در هر برنامه‌ریزی رعایت کند. عواملی مانند وراثت، سابقه فامیلی، عوامل محیطی، عوامل جغرافیایی، وزن بالا، کم تحرکی و سن بالا همه این موارد می‌تواند عوامل دچار شدن فرد به دیابت نوع یک باشد.

    چه مراحلی را در کنترل دیابت نوع یک انجام دهیم؟

    راه کار مهمی که نیاز است در این مرحله انجام شود کنترل میزان قند خون بالاست. مهمترین کنترل، پالایش قند خون است.

    1.  اندازه گیری هموگلوبین
    2.  اندازه گیری میزان قند خون فرد

    با تحقیقاتی که دانشمندان انجام داده‌اند موفق به کشف سلول های بنیادی در جهت تولید انسولین به واسطه سلول ها شده‌اند. با این روش دیابت خون را به مدت شش ماه متوقف می‌کنند. یک گام مثبت در رابطه با این نوع بیماری برداشته شده است. اگر چه دانشمندان آزمایشات بسیاری را برای کنترل این بیماری در دست اقدام دارند.

    تشخیص دیابت نوع ۲:

    در این نوع دیابت علائم کندی دیده شده و به سختی می‌توان آن را تشخیص داد. گاهی ممکن است سالیان طولانی از روند بیماری گذشته باشد و فرد مبتلا تشخیص داده نشود. در این نوع دیابت مانند دیابت یک توجه فرد را به خود جلب نمی‌کند و فرد مبتلا به سختی می‌تواند با تشخیص پزشک متوجه موضوع شود. بیشترین نوع شایع دیابت است. ۹۵ درصد افراد به این نوع دچارند. بیشتر در افراد بالای ۵۵ سال دیده شده است. چاقی مفرط مهمترین عامل محیطی اثر گذار در این نوع دیابت است.

    علائم در زمان دچار دیابت نوع ۲:

    1.  درمان کند زخم ها
    2.  عفونت ادراری
    3.  ناتوانی جنسی
    4.  احساس سوزش و مور مور شدن اندامهای حسی مانند دست و پا

    بهتر است برای تشخیص این نوع دیابت زیر نظر پزشک و با آزمایشهای دوره ای متوجه آن شوید. گاهی مشاهده شده فرد دچار قند خون بالاست اما نشانه‌های دیابت را ندارد و فرد بعدها متوجه آن خواهد شد. به این نوع دیابت پیش دیابت می گویند.

     انسولین چیست؟

    انسولین و درمان دیابت

    در واقع انسولین یک نوع هورمون است که نقش بسیار کلیدی و بزرگی را در بدن ایفا می‌کند. وظیفه آن برقراری قند خون به داخل سلول‌هاست. امروزه انسولین را بصورت مصنوعی در آزمایشگاها می‌سازند و به انسولین انسانی معروف است. این نوع انسولین مصنوعی جایگزین کمبود قند خون طبیعی به بیمار مبتلا است.

    از چه نوع رژیم غذایی در دیابت استفاده کنیم؟

    افراد دچار دیابت می‌توانند از رژیم های تغذیه‌ای درست استفاده کنند. یک برنامه غذایی درست می‌تواند کمک کننده خوبی برای فرد دیابتی باشد. برنامه غذایی درست و سنجیده می‌تواند نقش بزرگی را در افراد دیابتی ایفا کند. هستند افرادی که به تازگی دچار دیابت شده‌اند. این افراد نیاز مبرم به مشاوره و راهنمایی درستی دارند. بهتر است از پزشک خود راهنمایی های لازم را گرفته و طبق دستورات آن پیش روند. هیچ نوع پیشگیری برای دیابت نوع ۱ وجود ندارد. هدف ما در اینجا کنترل قند خون از ۷۰ تا ۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتر است.

    افراد دیابتی چه غذاهایی باید بخورند و از چه غذاهایی باید پرهیز کنند؟

    غذاهایی که در هنگام دیابت باید خورد

    افراد مبتلای دیابتی باید از غذاهای سالم و رژیمی در محدوده سلامت استفاده کنند.

    • کم چربی بودن غذا
    • دارا بودن قند پایین غذا
    • کم نمک بودن آن
    • حداقل پنج وعده غذایی میوه و سبزیجات تازه

    غذاهایی حاوی کربوهیدرات ها و نشاسته‌ای (نان، برنج) جزء غذاهایی است که باید کمتر استفاده شود. هیچ کدام از دسته‌های غذاهایی از برنامه غذایی دیابتی‌ها حذف نخواهد شد. برنامه ریزی درست و کنترل در اندازه غذاها و میوه‌ها می‌تواند کمک بسیاری به افراد کند. استفاده از میوه ها و سبزیجات فیبردار می‌تواند انسولین را در بدن این افراد کاهش دهد.

    سبزیجات شامل: پیاز، سیر، زنجبیل، تربچه، اسفناج، گل کلم، کلم برگ، خیار، هویج، گوجه فرنگی، موز پخته شده و کدوی سبز برای استفاده در افراد دیابتی بسیار مفید است. از دسته حبوبات: ماش، لوبیا چیتی و لوبیا قرمز، مجاز به خوردن آن هستند. شنبلیله خیس شده در آب، سماق، کلاهک بادمجان مفید است. کیوی، سیب، آب انار بسیار سودمند هست. بهتر است در روز یک استکان آب میوه بیشتر استفاده نشود.

    ۱۰ میوه معجره آسا برای دیابتی‌ها

    از دیگر مواد خوراکی مناسب برای دیابت به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

    کنترل دیابت بالا با مواد غذایی مفید

    • خرما را جایگزین شکر 
    • برنج قهوه ای را جایگزین برنج سفید 
    • روغن زیتون و روغن بادام را جایگزین روغنهای جامد و روغن مایع بازاری
    • استفاده از ماهی و غذاهای دریایی به جای گوشت قرمز
    • فلفل سیاه، قرمز و ادویه‌ها را جایگزین در مصرف غذایی خود کنید. جوانه ها و سبزیجات بسیار سودمند و کار ساز شناخته شده است.
    • از شکلات، بستنی، کیک و شیرینی‌جات بپرهیزید. از سیب زمینی، چغندر، هویج، نخود و لوبیا بر حذر باشید. از ماست‌های خامه‌ای و چکیده و پنیرهای پر نمک و کشک استفاده نکنید.
    • فسفودها را کنار بگذارید و از غذاهای فیبردار استفاده کنید.
    • از انواع سس های چرب بر حذر باشید و از آب لیمو و روغن زیتون استفاده بیشتری کنید.

    بهتر است سالیانه جهت اطمینان حاصل کردن از سلامتی بدن خود غربالگری و آزمایشات تست قند خون را انجام دهید تا از سلامتی خود اطمینان حاصل کنید.

    نوشته های مشابه

    یک دیدگاه

    1. باسلام وتقدیم احترام .چراتشخیصص متخصص برا داروخانه ها قابل قبول نیس/جهت گرفتن قلم انسولین داروخانه ها فقط ۱.نیس۲.تحریم۳.تایید نشده/ میخواهم بدانم دکتر متخصص اینجا چکار هسه/

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.