دانستنی

همه چیز در مورد انواع پروتئین و تأثیر آن بر بدن

پروتئین از آن دسته مواد مغذی است که برای ساخت و ساز عضله، بسیار ضروری به حساب می‌آید. پروتئین‌ها در آجیل و حبوبات نیز موجوداند. مواد مغذی همچون پروتئین‌، کربو هیدرات‌ها و چربی‌ها مواد بسیار مغذی و انرژی دهنده بدن محسوب میشوند. مصرف آن در ترمیم سلولها، عضلات، استخوانها و سوخت و ساز بدن ضروری و منبع بسیار مهمی برای تأمین انرژی بدن هستند. بدن انسان برای مقاوم بودن به همه این موارد نیازمند است. طبق نظریه متخصصان تغذیه، حبوبات و لبنیات و مواد گوشتی و تخم مرغ برای بدن بسیار لازم است.

بدن انسان به تنهایی آمینو اسید تولید می‌کند، ولی قسمت بیشتر پروتئین‌ها را از مواد ذکر شده می‌توان تأمین میکند. اینگونه پروتئین‌ها را مواد آلی با کیفیت بالا می‌نامند. اکثر پروتئین‌های گیاهی کامل نیستند، مانند لوبیاها، دانه‌ها، حبوبات‌ها و گاهی سبزیجات که در کنار دیگر مواد غذایی خود را کامل می‌کنند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    البته پزشکان رژیم‌های با مصرف زیاد مواد غذایی و مکمل‌های پروتئینی را توصیه نمی‌کنند. زیرا ضروری نیست، اما مهمترین نکته این است که در هر وعده غذایی پروتئین لازم استفاده شود تا بدن دچار اختلال نشود.

    بهتر است در وعده صبحانه از مواد پروتئینی  مانند تخم مرغ استفاده شود. هر ۴ الی ۶ ساعت مواد پروتئینی به بدن خود برسانید این عمل بصورت متداول باعث ساخت و ساز توده عضلانی و سلامتی تان خواهد شد و کمک کننده خوبی برای استخوان سازی بدن شما است.

    بیشتر بخوانید: آیا مصرف بیش از حد پروتئین مضر است؟

    رژیم غذایی با پروتئین‌ها

    اگر تصمیم به رژیم غذایی دارید، بهتر است از یک رژیم ایده آل استفاده کنید. در رژیم ایده آل پروتیئن از کربو هیدرات‌ها کمتر استفاده خواهد شد زیرا کم کالری هستند و استفاده از پروتئین بالا ضروری‌ست.

    در کل هدف کم کردن وزن ایده آل است با برنامه ریزی درست و در کنار آن استفاده از مکمل‌هایی، دارای پروتئین می‌توانید رژیم درستی داشته باشید.

    سعی شود در کنار مواد غذایی درست از مکمل‌ها استفاده شود. توصیه پزشکان، استفاده از مکمل ۲۰ گرم؛ پروتئین مورد نیاز بدن را برطرف می‌کند.

    اگر چنانچه قصد استفاده از مکمل‌ها را دارید بهتر است با آب یا شیر کم چرب استفاده کنید و هرگز سبزیجات و میوه جات را به آب میوه تان اضافه نکنید زیرا کالری را افزایش خواهد داد.

    برنامه غذایی تان را طبق اصول رعایت کنید و طبق سن و ژنتیک و جنسیت و سطح فعالیت تان تغذیه و موارد ورزشی را رعایت کنید و مطابق دستور پزشک پیش بروید.

    کدام منابع غذایی پروتئین بالا را دارا هستند؟

    پروتئین گوشت قرمز ( گاو و گوسفند و بوقلمون ) دارای ویژگی خاص و غنی از فسفر، آهن و ویتامین ب مخصوصا ب ۱ موجود است. ویژگی خاص گوشت قرمز تولید کننده انرژی هستند اگر چه دارای چربی زیاد هستند در مصرف آن دقت شود.

    ارزش غذایی گوشت‌ها بسیار بالا و غنی است. به علت چرب بودن گوشت‌ها بهتر است، ورزشکاران قبل از مسابقات کمتر از آن استفاده کنند.

    ورزشکاران می‌توانند از ژامبون و ماکیان ( مواد گوشت سفید مانند مرغ )  و سوسیس‌ها استفاده کنند. گوشت‌های شکاری دارای چربی کمی هستند بریانی آن بسیار آلی و منبع خوبی به حساب می‌آید.

    پروتئین و خواص آن برای بدن

    ماهی‌ها

    ماهی‌ها از نظر ارزش غذایی مشابه گوشت هستند. غنی از پروتئین و سرشار از فسفر و گوگرد و آهن، ید و مس.

    ماهی شیر و سالمون، قزل آلا، حلوا پروتئین بالایی را دارا هستند. تن ماهی در کنار برنج مرغوب بسیار لذت بخش و انرژی زای بسیار موثری هست.

    لبنیات

    لبنیات از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. از نظر کلسیم حاوی مواد غنی قابل توجهی هست. قابلیت جذب بالایی را دارا است. دارای ویتامین دی و فسفر فراوان هست.

    شیر ماده غذایی بسیار غنی و انرژی زا و از نظر غذایی بسیار حیاتی و با ارزش است. مقدار کلسیم و ویتامین موجود آن غذای کاملی برای بدن محسوب میشود.

    ماست هم به تنهایی شامل کلسیم بالایی است و منبع خوبی برای بدن و همان ارزش شیر را دارا است. به نوعی به ماست شیر اختصاصی گفته میشود و ارزش غذایی شیر و ماست با هم برابری می‌کند.

    چه چیز‌هایی را می‌توان جایگزین پروتئین‌ها کرد؟

    • جایگزین گوشت : قارچ و شیر تغلیظ شده ؛ عدس، تخم مرغ
    • جایگزین شیر : ماست
    • جایگزین شیر : پنیر سفت یا نیمه سفت
    • جایگزین برنج : گندم و بلغور، و جو
    • جایگزین گوشت حیوانی : حبوبات‌ها و سبزیجات، بادام، فندق و پسته
    • جایگزین گوشت مرغ : شیر سویا و سویا، بلغور گندم و قارچ

    بیشتر بخوانید: اگر می‌خواهید زودتر پیر شوید، این غذاها رو بخورید!

    نقش پروتئین‌ها بر بدن

    نقش آنها تشکیل ماده انقباضی و ساختن هورمون‌ها، آنزیم‌ها و آنتی اکسیدان‌ها و انتقال اکسیژن و هیدروژن است.

    گوشتها دارای اعما و احشا مانند کله پاچه، سیرابی، و مغز هستند دارای پروتئین بالا و از نظر ارزش غذایی بسیار غنی و مفید هستند ولی جگر از نظر غنی بودن قابل تعریف است. اما همه این مواد چربی بالایی را دارا هستند و در مصرف آن رعایت انجام شود.

    پروتئین و نقش آن در بدن

    پروتئین‌هایی که مصرف می‌کنید تمامی آنها از نظر ماده غذایی یکسان نیستند و اسید آمینه تخم مرغ با پروتئین شیر برابر نیست. پس باید به غذاهای متفاوت و مختلفی توجه کرد.

    هر کدام از مواد غذایی اسید آمینه منحصر به فردی را دارا هستند و پروتئین موجود در بدن را میسازند. و مصرفشان جذب رگهای خونی می‌شوند.

    مصرفشان ایمنی بدن را بالا برده و ساختار استخوانی، پوست، مو، ناخن و ماهیچه را خواهد ساخت. استفاده از پروتئین برای سوخت و ساز بدن بسیار لازم و ضروری هست.

    مصرف روزانه پروتئین برای بدن ضروری و از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اگر چنانچه در برنامه غذایی تان دچار کمبود ویتامین باشید بدن ناچار خواهد بود به تجزیه پروتئین از داخل بدن استفاده کند. مصرف آن بسیار ضروری است. می‌توانید برای جبران بدن تا حدودی از حبوبات استفاده کنید.

    حبوبات و خواص آن به عنوان پروتئین

    استفاده از پروتئین برای عضله سازی بسیار کمک کننده است و مکمل خوبی است و کاهش دهنده استرس و افزایش دهنده سیستم ایمنی بدن، کاهش کلسترول بالا و از آنتی اکسیدان قوی برخوردار است.

    البته توجه داشته باشید که غذاهای پروتئینی اغلب دارای اسید‌های چرب اشباع و کلسترول هستند و می‌توانند باعث افزایش چربی و کلسترول خون شده و ریسک بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون بالا و… را افزایش دهند. البته این مورد تحت تاثیر منبع آن می باشد به طوری که در مورد پروتئین‌های گیاهی این خطر وجود ندارد.

    مصرف پروتئین عملکرد مغز را بالا برده و پیشگیری کننده از سرطان و افزایش قدرت ایمنی بدن و کمک کننده سلول‌های بدنی و از سرطان سینه جلوگیری می‌کند.

    ورزشکاران با تمرینات مکرر از این مکمل استفاده می‌کنند و انرژی قابل قبولی را به آنها برمی‌گرداند. بهتر است با دستور پزشک این نوع مکمل را در برنامه غذایی خود قرار دهید تا انرژی و ویتامین از دست رفته بدن را به خود برگردانید.

     

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.