دانستنی

کربوهیدرات چیست و چه نقشی در سلامت دارد؟

شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده که کربوهیدارت چیست و چه نقشی در بدن دارد؟ کربوهیدرات‌ها قندها، نشاسته‌ها و فیبرهای موجود در میوه‌ها، غلات، سبزیجات و فرآورده‌های شیر هستند. انجمن دیابت آمریکا تاکید دارد که کربوهیدرات‌ها منبع اصلی انرژی بدن هستند. به آنها کربوهیدرات گفته می‌شود زیرا در سطح شیمیایی خود حاوی کربن، هیدروژن و اکسیژن هستند. کربوهیدرات‌ها مهم ترین منابع غذایی هستند که برای بدن ضروری، اما تقریبا ناشناخته‌اند. در این مطلب از دسته دانستنی در مجله اینترنتی اکالا  کربوهیدرات‌ها و انواع آن‌ها معرفی می‌شوند.

حقایق پنهان در پس هر کربوهیدرات چیست ؟

کربوهیدرات

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    کربوهیدرات‌ها یکی از سه نوع ماده غذایی هستند که به بدن انرژی می‌دهند. دو ماده غذایی انرژی زای دیگر عبارتند از: پروتئین‌ها و چربی‌ها. این مواد غذایی با هم سوخت و انرژی بدن را تامین می‌کنند تا بدن، خود را ترمیم کند. کربوهیدرات‌ها تجزیه شده و به گلوکز (قند) تبدیل می‌شوند که شما می‌توانید بلافاصله از آنها استفاده کنید.

    از آنجایی که کربوهیدرات‌ها منبع خوبی از انرژی هستند، می‌توانند در زمان ورزش به بدن شما قدرت بدهند. متخصصین توصیه می‌کنند که ۱ تا ۳ ساعت قبل از ورزش کردن ترکیبی از کربوهیدرات و پروتئین مصرف کنید، مانند جو دو سر، ماست یونانی، کره بادام زمینی، مغزهای مختلف و کشمش.

    انواع توت‌ها، سبزی‌ها و غلات سبوس دار  سرشار از انواع ویتامین ها، فیبر و آنتی اکسیدان هستند که برای حفظ سلامت و داشتن حس خوب ضروری هستند. غلات سبوس دار دارای اسیدهای جرب، منیزیم، ویتامین های گروه B،  فولات و روی هستند. میوه‌ها و سبزی‌ها برخی از این مواد مغذی و همچنین فلاونوئید و کاروتنوئید را در خود دارند. حالا که دریافتید کربوهیدرات چیست مراقب باشید که اگر کربوهیدرات مصرف نکنید، تمام این مواد مغذی را نیز از دست می‌دهید.

    کربوهیدرات‌ها

    کربوهیدرات ساده

    شیرینی‌ها نوعی کربوهیدرات ساده محسوب می‌شوند. کربوهیدرات‌های ساده مولکول‌های کوچکی هستند که تجزیه و مصرف آن‌ها به وسیله بدن کار بسیار ساده‌ای است، به این ترتیب سطح قند خون را به سرعت بالا می‌برند. مواد غذایی شیرین، انواع آب نبات‌ها و دسرها از این نوع کربوهیدرات تشکیل شده‌اند.

    بیشتر بخوانید: مواد قندی و مغز، تاثیرات مواد قندی بر روی مغز خوب است یا بد؟!

    کربوهیدرات پیچیده 

    کربوهیدرات‌های پیچیده از کنار هم قرار گرفتن تعداد زیادی کربوهیدرات ساده ایجاد می‌شوند و یک مولکول بزرگتر را تشکیل می‌دهند. بدن قبل از اینکه بتواند از کربوهیدرات پیچیده استفاده کند باید ابتدا آن را شکسته و به کربوهیدرات‌های ساده تبدیل کند و سپس آن را به گلوکز تبدیل کند. این فرایند زمان زیادی می‌گیرد و به این ترتیب قند خون با سرعت خیلی کمتری افزایش پیدا می‌کند و همچنین احتمال اینکه این نوع کربوهیدرات‌ها به چربی تبدیل شود کمتر است.

    انواع کربوهیدرات

    بهترین منابع کربوهیدرات‌های پیچیده عبارتند از:

    • نان‌های حاوی چند نوع غلات
    • پاستا
    • لوبیا
    • سیب زمینی
    • سبزیجات

    مصرف کربوهیدارت

    مصرف زیاد کربوهیدرات 

    اگر بیش از حد کربوهیدرات مصرف کنید، قند خون شما نیز بیش از حد افزایش پیدا می‌کند. این امر باعث می‌شود بدن انسولین بیشتری تولید کند که به سلول‌ها می‌گوید گلوکز اضافه را به عنوان چربی ذخیره کند. اگر کمی‌اضافه وزن داشته باشید، این مسئله خطرناک خواهد بود و می‌تواند منجر به بروز دیابت و سایر بیماری‌ها شود.

    کمبود کربوهیدرات 

    اگر کربوهیدرات به اندازه کافی در رژیم غذایی وجود نداشته باشد، به خاطر کمبود فیبر و مواد مغذی دچار یبوست خواهید شد. به علاوه بدن مجبور است برای تامین انرژی خود از پروتئین یا چربی استفاده کند. پروتئین‌ها مانند بلوک‌های ساختمانی در بدن هستند که اگر آنها را به عنوان سوخت مصرف کنید، پروتئین کافی برای ساخت سلول‌های بیشتر و همچنین حفظ سلامت سایر سلول‌ها نخواهید داشت.

    چه میزان کربوهیدرات مصرف کنیم؟

    میزان مورد نیاز کربوهیدراتی که مصرف می‌کنید به جنسیت، اندازه بدن و میزان فعالیت شما بستگی دارد و به یاد داشته باشد تمام این موارد با افزایش سن تغییر می‌کنند. اما به عنوان یک قانون کلی حدود نیمی‌از کالری روزانه شما باید از طریق کربوهیدرات‌های موجود در میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات، لوبیا و محصولات لبنی تامین شود. به یاد داشته باشید که کربوهیدرات‌های پیچیده بیشتر استفاده کنید و در مصرف کربوهیدرات ساده زیاده روی نکنید.

    نوشته های مشابه

    ‫۱۶ دیدگاه ها

    1. ی غذای فست بودی بگین ک زود آماده شه و‌توش نون باشه و حالا سبزی ک غلات داشته باشه اخه من وقت آشپزی ندارم

    2. ی موضوع خیلی خوب اینکه چاق نمیکنه ب اندازه خوردن
      لطفا مطالب معرفی کنین برای لاغری و رژیم غذایی

    3. خوبه فقط من فکر میکردم اصلا نخورمم مشکلی نیس ولی شما ذکر کردین نخوردن کبوهیدرات عوارض داره

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.