دانستنی

با ۱۱ غذا که قد شما را بلندتر می‌کند آشنا شوید!

در حالی که قد افراد تا حدود زیادی به ژنتیک شخص بستگی دارد، دریافت مواد غذایی مفید و اساسی کافی در رژیم غذایی شما برای اطمینان از رشد مناسب ضروری است.
اگرچه پس از رسیدن به حداکثر مقدار رشد قد خود، نمی‌توانید قد بلندتر شوید، بعضی از غذاها با کمک به سلامت استخوان، مفاصل و کمک کردن به سالم و قوی شدن بدن شما، می‌توانند باعث شوند که بتوانید بلندی قد خود را حفظ کنید.
به عنوان مثال پروتئین نقش اساسی در رشد سالم بدن شما دارد و در عین حال ترمیم بافت ها بدن و عملکرد سیستم ایمنی را هم در شما تقویت می‌کند.
مواد غذایی مفید دیگر هم مانند کلسیم، ویتامینD، منیزیم و فسفر در سلامتی استخوان‌های شما نقش دارند که برای رشد شما نقش اساسی دارند.
در همین حال، نتایج به دست آمده از تحقیق‌ها و مطالعه‌های دیگری که در همین زمینه انجام شده است، نشان می‌دهد که پروبیوتیک ها، که نوعی باکتری مفید هستند که اغلب در غذاهای تخمیر شده یافت می‌شود، همچنین می‌تواند باعث افزایش رشد در کودکان شود.

۱۱ غذا که می‌توانند به شما در بلندتر شدن قد کمک کنند.

۱. لوبیا
لوبیا مادهٔ غذایی بسیار مفیدی است و منبع خوبی برای تأمین پروتئین برای بدن شما است. نشان داده شده است که پروتئین باعث افزایش مقدار عامل رشد (IGF-1) می‌شود، هورمونی مهم که مقدار رشد را در بدن کودکان تنظیم می‌کند.
لوبیا همچنین دارای مقدار فراوانی ویتامین B و ویتامین‌های گروه B است که می‌تواند در برابر کم خونی‌ها از شما تا حدود زیادی محافظت کنند. کم خونی بیماری است که در آن مقدار گلبول‌های قرمز سالم در بدن تا حدودی کم می‌شود.
آهن نه تنها برای رشد بافت های بدن شما مورد نیاز است، بلکه کم خونی که به علت کمبود آهن باشد هم می‌تواند به کم کردن رشد در کودکان کمک ‌کند.
علاوه بر این، لوبیا سرشار از چندین ماده غذایی دیگر، مانند فیبر، مس، منیزیم، منگنز، و روی است.
خلاصه: لوبیا سرشار از پروتئین و آهن است که می‌تواند تا حدود زیادی در برابر کم خونی از شما محافظت کند و همچنین باعث بهبود رشد مناسب شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۲.مرغ
    مرغ سرشار از پروتئین است و همچنین دارای تعداد زیادی از مواد غذایی و مفید دیگر هست. بنابراین مرغ می‌تواند یک ماده عالی برای یک رژیم غذایی سالم باشد.
    مرغ همچنین دارای مقدار زیادی ویتامین B12 است. ویتامین B12 یک ویتامین محلول در آب است که به رشد قد شما و همچنین حفظ قد شما هم تا حدود زیادی کمک می‌کند.
    این مادهٔ غذایی همچنین دارای مقدار مناسبی از تائورین است. این یک اسید آمینه تنظیم کننده مقدار تولید و رشد استخوان‌ها در بدن است.
    از این گذشته، مرغ سرشار از پروتئین است و دارای مقدار حدود ۲۰ گرم پروتئین در یک وعده (در حدود ۸۵ گرم) است.
    اگرچه مشخصات غذایی دقیق براساس روش پخت و پز می‌تواند کمی متفاوت باشد، مرغ همچنین منبع خوبی از نیاسین، سلنیوم، فسفر و ویتامین B6 هم هست.
    خلاصه: مرغ منبع عالی بسیاری از مواد غذایی برای رشد مانند پروتئین، ویتامین B12 و تورین است.
    ۳. بادام
    بادام دارای مقدار مناسبی از بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم برای رشد و افزایش قد است.
    جالب است بدانید مصرف بادام علاوه بر اینکه چربی‌های سالم و مفید زیادی را برای بدن شما تأمین می‌کند، مقدار بسیار مناسب و سرشاری از مواد غذایی مفید دیگر مانند فیبر، منگنز و منیزیم را به بدن شما می‌رساند.
    بعلاوه، بادام سرشار از ویتامین E است. این ویتامین یک ویتامین محلول در چربی است که به عنوان یک آنتی اکسیدان قدرتمند عمل می‌کند.
    کمبود این ویتامین مهم می‌تواند تا حدودی باعث دچار شدن به بعضی از عوارض جانبی منفی جدی مانند کم شدن مقدار رشد در کودکان بشود.
    مصرف بادام همچنین می‌تواند تا حدودی به تقویت سلامت استخوان‌های بدن شما، کمک کند. نتایج به دست آمده از یک مطالعه کوچک که بر روی تعداد ۱۴ نفر انجام شد، نشان داد که مصرف بادام می‌تواند تا حدود زیادی از تشکیل استئوکلاست ها جلوگیری کند. این‌ها نوعی از سلول‌هایی هستند که باعث تجزیه بافت استخوانی در بدن می‌شوند.
    خلاصه: بادام سرشار از ویتامین E است و نشان داده شده است که مانع از تشکیل استئوکلاست ها می‌شود که نوعی سلول هستند که باعث تجزیه بافت استخوانی می‌شوند.
    ۳. سبزیجات برگ سبز
    سبزیجات دارای برگ سبز مانند اسفناج، کلم، آرگولا و کاهو، وقتی پای تغذیه به میان باشد بسیار مفید و پر فایده هستند.
    در حالی که مقدار دقیق مواد غذایی بین انواع مختلف این سبزیجات بسیار متغیر است، سبزیجات برگ سبز به طور کلی مقدار فراوانی ویتامین C، کلسیم، آهن، منیزیم و پتاسیم را برای بدن شما فراهم می‌کنند.
    این سبزیجات مفید همچنین سرشار از ویتامین K هستند. این ویتامین، ماده غذایی است که می‌تواند تراکم استخوان را افزایش دهد و تا حدود زیادی به رشد قد شما و همچنین به حفظ بلندی قد شما کمک کند.
    نتایج به دست آمده از یک مطالعه که بر روی تعداد ۱۰۳ زن انجام گرفت حتی نشان داد که مصرف منظم سبزیجات می‌تواند تا حدود قابل توجهی باعث کم شدن خطر کاهش تودهٔ استخوانی در بدن افراد شود.
    خلاصه: سبزیجات برگ سبز سرشار از ویتامین K هستند، که تا حدود زیادی باعث تقویت سلامت استخوان‌ها می‌شود. یک مطالعه نشان داد که مصرف منظم سبزیجات می‌تواند توده استخوانی را حفظ کند.
    ۴. ماست
    ماست منبع بسیار سرشاری از چندین ماده غذایی مهم و ضروری مانند پروتئین است که برای رشد قد شما بسیار مهم هستند.
    در حقیقت، فقط ۷ اونس (حدود ۲۰۰ گرم) ماست چکیده در حدود ۲۰ گرم پروتئین دارد. انواع خاصی از ماست‌ها همچنین دارای پروبیوتیک هستند، که نوعی باکتری مفید است که می‌تواند تا حدودی به تقویت سلامت روده‌ها، کمک کند.
    همچنین نتایج به دست آمده از بعضی مطالعه‌ها و تحقیق‌های انجام شده در این زمینه نشان می‌دهند که مصرف ماست علاوه بر تقویت عملکرد سیستم ایمنی و کاهش التهاب‌های مضر، به دلیل داشتن پروبیوتیک ها می‌توانند به افزایش مقدار رشد در کودکان کمک کنند.
    ماست منبع سرشاری از بسیاری از مواد غذایی مفید و اساسی است که در تولید و تقویت استخوان‌ها نقش دارند، مانند کلسیم، منیزیم، فسفر و پتاسیم.
    خلاصه: ماست سرشار از پروتئین و همچنین کلسیم، منیزیم، فسفر و پتاسیم است. بعضی از انواع ماست‌ها، همچنین ممکن است دارای پروبیوتیک باشند که می‌تواند به بهبود و تقویت رشد کودکان کمک کند.

    افزایش قد

    ۵.سیب زمینی
    سیب زمینی پر طرفدار بوده و اینکه بسیار پر کاربرد هستند، بسیار سالم هم هستند و برای سلامتی مفید اند.
    این مادهٔ غذایی مهم به ویژه سرشار از ویتامین A هم هست، که می‌تواند تا حدود زیادی باعث تقویت سلامت استخوان‌ها در بدن شما بشود و به شما کمک کند قد بلندتر شوید یا حداقل بلندی قد خود را تا حدود زیادی حفظ کنید.
    آن‌ها همچنین دارای فیبر محلول و نامحلول هستند که می‌توانند سلامت گوارشی را در بدن تقویت کند و به رشد باکتری‌های خوب روده تا حدود زیادی کمک کند.
    حفظ میکروبیوم ها یا همان باکتری‌های مفید روده همچنین می‌تواند تا حدود زیادی باعث افزایش جذب مواد غذایی در بدن شود و این قضیه می‌تواند به دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن برای افزایش رشد و بلندتر شدن قد کمک کند.
    به علاوه، سیب زمینی سرشار از دیگر مواد غذایی مهم از جمله ویتامین C، منگنز، ویتامین B6 و پتاسیم است.
    خلاصه: سیب زمینی‌ها سرشار از ویتامین A هستند که به تقویت سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. آن‌ها همچنین دارای مقدار فراوانی از فیبر هستند. فیبر مادهٔ غذایی بسیار مفیدی برای تقویت سلامت گوارش و تقویت جذب مواد غذایی در بدن شما است.
    ۶.کینوا
    کینوا نوعی ماده غذایی بسیار مفید و مقوی است که معمولاً می‌توان به راحتی آن را جایگزین دانه‌ها و غلات دیگر در رژیم‌های غذایی خود کنید.
    کینوا یکی از معدود غذاهای گیاهی است که یک پروتئین کامل در نظر گرفته می‌شود، به این معنی که این مادهٔ غذایی دارای ۹ اسید آمینه اساسی و مهم مورد نیاز بدن شما است.
    کینوا همچنین یک منبع عالی برای تأمین منیزیم بدن شما است. منیزیم یک عنصر ضروری بافت استخوان‌های بدن است که می‌تواند تراکم مواد معدنی استخوان را افزایش دهد و باعث تقویت استخوان‌های شما بشود.
    بعلاوه، هر وعده کینوا دارای مقدار بسیار مناسبی از منگنز، فولات و فسفر است که همگی برای سلامتی استخوان‌های شما بسیار مهم هستند.
    خلاصه: کینوا یک پروتئین کامل و سرشار از منیزیم است که می‌تواند تراکم مواد معدنی استخوان را افزایش دهد.
    ۷. تخم مرغ
    تخم مرغ‌ها واقعاً یک منبع تغذیه‌ای بسیا عالی برای بدن هستند.
    جالب است بدانید که تخم مرغ‌ها به خصوص از نظر پروتئین سرشار هستند و درون یک تخم بزرگ در حدود ۶ گرم پروتئین وجود دارد.
    به علاوه، آن‌ها دارای مقدار زیادی ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم برای رشد مانند ویتامین D هستند، که می‌تواند جذب کلسیم را در بدن شما تا حدود زیادی افزایش دهد و این قضیه می‌تواند به حفظ سلامت اسکلت بدن شما کمک فراوان بکند.
    نتایج به دست آمده از یک مطالعه کوچک که در همین زمینه انجام شده نشان می‌دهد که مصرف مقدار مناسب مکمل‌های ویتامین D در کودکانی که مقدار این ویتامین در بدن آن‌ها کم‌تر از حد طبیعی است، می‌تواند تا حدود زیادی باعث افزایش رشد این کودکان در طی یک دوره ۶ ماهه شود. از این گذشته، نتایج به دست آمده از یک مطالعه که بر روی تعداد ۸۷۴ کودک انجام شده است نشان می‌دهد که خوردن تخم مرغ به طور منظم می‌تواند تا حدودی باعث افزایش ماهانهٔ قد در این کودکان شود.
    خلاصه: تخم مرغ سرشار از پروتئین و ویتامین D به همراه چند مادهٔ غذایی مهم دیگر است. مطالعه‌ها نشان می‌دهد که مصرف منظم تخم مرغ می‌تواند با افزایش قد همراه باشد.
    ۸. انواع توت‌ها
    انواع توت‌ها مانند زغال اخته، توت فرنگی، شاه توت و تمشک همه دارای مواد غذایی مهم هستند.
    این‌ها همچنین دارای مقدار فراوانی از ویتامین C هستند. ویتامین C می‌تواند به رشد سلول‌ها و ترمیم بافت های بدن بسیار کمک کند.
    ویتامین C همچنین تولید کلاژن‌ها، که فراوان‌ترین پروتئین در بدن شما هستند را تا حدود زیادی افزایش می‌دهد.
    نتایج به دست آمده از مطالعه‌ها و تحقیقات نشان می‌دهد که کلاژن‌ها می‌تواند تراکم استخوان را افزایش دهند و سلامت استخوان‌ها را تا حدودی تقویت کنند، که این قضیه می‌تواند به شما در افزایش قد یا حفظ بلندی قد شما کمک کند.
    انواع توت‌ها همچنین طیف وسیعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگر، مانند فیبر، ویتامین K و منگنز را هم برای بدن شما تأمین می‌کند.
    خلاصه: انواع توت‌ها دارای مقدار سرشاری از ویتامین C هستند، که باعث رشد سلول‌های بدن می‌شوند، به ترمیم بافت بدن کمک می‌کنند و باعث تولید کلاژن در بدن می‌شوند.
    ۹. ماهی قزل آلا
    ماهی قزل آلا یک ماهی چرب است که دارای مقدار سرشاری از اسیدهای چرب امگا ۳ است.
    اسیدهای چرب امگا ۳ نوعی چربی سالم است که به سلامتی قلب شما که برای رشد بدن بسیار مهم است، تا حدود زیادی کمک می‌کند.
    نتایج بعضی تحقیق‌ها و مطالعه‌ها در این زمینه همچنین نشان می‌دهد که اسیدهای چرب امگا ۳ می‌توانند در سلامت استخوان نقش مهمی داشته باشند و قادر هستند که سرعت تولید استخوان‌ها تا حدودی افزایش دهند که این خود باعث بیشتر شدن رشد می‌شود.
    جالب است بدانید، کمبود این اسیدهای چرب امگا ۳ در بدن می‌تواند تا حدودی باعث افزایش خطر مبتلا شدن به مشکلات خواب در کودکان شود، که این قضیه می‌تواند بر رشد کودکان تأثیر منفی بگذارد.
    علاوه بر این، ماهی قزل آلا سرشار از پروتئین، ویتامین‌های گروه B، سلنیوم و پتاسیم هم هست.
    خلاصه: ماهی قزل آلا دارای اسیدهای چرب امگا ۳ است که می‌تواند باعث بهتر شدن مقدار خواب و تنظیم رشد استخوان‌ها شود.
    ۱۰. شیر
    شیر معمولاً جزء اصلی یک رژیم غذایی سالم است.
    این ماده همچنین می‌تواند با فراهم کردن چندین ماده غذایی مهم مانند کلسیم، فسفر و منیزیم که برای سلامت استخوان‌ها از اهمیت زیادی برخوردار هستند، به بهبود و افزایش رشد بدن کمک فراوان کند. همچنین شیر سرشار از پروتئین است و تقریباً در یک لیوان شیر (۲۴۴ میلی لیتر) ۸ گرم پروتئین وجود دارد.
    نه تنها به این دلیل، بلکه نتایج تحقیق‌ها و آزمایش‌های انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که مصرف شیر گاو می‌تواند تا حدودی باعث افزایش رشد در کودکان شود و به افزایش وزن و عضله سازی هم کمک می‌کند.
    اما در صورتی که دچار حساسیت به شیر هستید یا مبتلا به مشکل عدم تحمل لاکتوزهستید باید از مصرف شیر تا حد امکان خود داری کنید.
    خلاصه: مصرف شیر می‌تواند در هر وعده مقدار مناسب پروتئین، همراه با چندین مادهٔ غذایی مهم دیگر را برای بدن شما تأمین کند که می‌توانند به سلامت استخوان برای افزایش رشد، تا حدود زیادی کمک کنند.
    چکیده مقاله:
    تغذیه نقش اصلی در بهبود رشد مناسب بدن دارد.
    دنبال کردن یک رژیم غذایی مناسب و متنوع که دارای انواع مواد غذایی سالم باشد نه تنها سلامت کلی شما را تقویت می‌کند بلکه به شما در افزایش رشد قد یا حفظ بلندی قد شما هم کمک فراوان می‌کند.
    بنابراین، مهم است که به مصرف غذاهای سالم و سرشار از مواد غذایی مفید و مهم توجه داشته باشید تا از بتوانید ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن خود را دریافت کنید.
    منبع: healthline

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.