سبک زندگیسلامت و زیبایی

درمان ریزش مو با چند ماسک خانگی و طبیعی

 دیدن مو بر روی بالش و شانه یکی از مواردی است که بدون شک همه ­ی ما را ناراحت می­کند. اما این نکته را باید مورد توجه قرار بدهید که ریزش ۸۰ الی ۱۰۰ تار در طول شبانه روز، کاملا طبیعی است. این مسئله، هنگامی هشدار دهنده است که بیش از این مقدار، ریزش داشته باشید و یا رشد مجدد مو به کندی صورت گیرد.

قبل از ارائه‌ی راهکارهای موثر برای کاهش ریزش مو، ابتدا عوامل آن را بررسی می­کنیم. ریزش مو به چه علت رخ می­‌دهد؟ محرک­‌های زیادی از تغذیه گرفته تا عوامل ارثی می­تواند بر شکل­‌گیری و شدت این مشکل تاثیر بگذارد. نکته­ی مهم این است که اگر عامل اصلی را پیدا کنیم، درمان ریشه­ای ریزش مو، دیگر کار سختی نخواهد بود. اگر می‌خواهید با انواع ریزش مو و نحوه درمان هر یک آشنا شوید، می‌توانید مقاله درمان ریزش مو را مطالعه کنید.

عوامل رایج ریزش مو:

۱) ژنتیک: عامل ژنتیک بدون شک، بدترین عامل ریزش مو می­باشد؛ چراکه درمانی برای آن وجود ندارد. در این حالت، اگر والدین شما ریزش مو دارند، این ژن در شما وجود دارد و ممکن است به مرحله ­ی ظهور برسد. حتی الگوی ریزش مو در خانم­ها و آقایون نیز متفاوت است. ریزش مو ارثی، به تدریج و در طول زمان رخ می­دهد و سن عامل تاثیرگذاری خواهد بود. این نکته را فراموش نکنید که این نوع ریزش، غیرقابل اجتناب است و فقط با درمان های خانگی و تقویت مو میتوانید کمی از شدت آن بکاهید.

۲) هورمون: هورمون­‌های ما به شدت بر روی رشد مو تاثیر می­گذارند. ریزش مو یکی از عوارض مهم یائسگی، کم ­کاری یا پرکاری تیروئید، حاملگی و یا حتی استفاده از قرص ­های ضدبارداری است. این را به خاطر داشته باشید، که اگر هورمون­‌های شما در حال نوسان باشند، ابتدا موهای شما نازک می­شود.

۳) استرس: آیا می­دانید که از دست دادن مو یکی از عوارض شناخته شده‌­ی استرس است؟ هرعاملی که در طولانی مدت باعث ایجاد استرس شود، اثر خود را بر روی مغز می­‌گذارد. تعجب نکنید اگر استرس باعث ریزش ناگهانی و سکه‌­ای موهای شما شود و قسمت بدتر ماجرا این است که ریزش مو، خود به خود به ایجاد استرس بیشتر کمک کرده و ریزش بیشتری صورت می­گیرد. پس در مرحله اول باید از میزان استرس خود بکاهید.

ریزش مو بر اساس استرس

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۴) دارو: برخی از داروها دارای عوارض جانبی از جمله ریزش مو هستند. داروهای غلظت خون، ضدافسردگی، کلسترول و غیره از جمله محرک­‌های ریزش مو هستند.

    ۵) کمبود مواد مغذی: شما دچار کم خونی هستید؟ یا کمبود پروتئین دارید؟ کمبود مواد مغذی از جمله ویتامین­‌ها و مواد معدنی مانند ویتامین B12 و B6، آهن و پروتئین‌­ها می­توانند باعث ریزش مو شوند.

    ۶) سیستم ایمنی ضعیف: ریزش مو یکی از علائم بیماری­‌های خود ایمنی می‌­باشد. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که زیاد دچار سرماخوردگی و آنفولانزا می­شوید، دارای سیستم ایمنی ضعیف هستید و احتمال ریزش موی شما بالا است.

    ۷) تشعشعات: در معرض تشعشع مواد رادیواکتیو قرار گرفتن در شیمی درمانی و موقعیت­‌های دیگر، باعث ریزش موی شدید خواهد شد. این ریزش مو مختص به موی سر نمی‌­باشد و مو در تمامی نواحی بدن شروع به ریزش خواهد­کرد. این نوع ریزش و توقف رشد مو تا هنگامی که فرد در معرض تشعشع قرار دارد، برطرف نخواهد ­شد.

    ۸) جمع کردن سفت موها: بستن مو به شکل بافت آفریقایی و یا هر مدلی که موها را تحت فشار قرار دهد، در طولانی مدت می­تواند باعث ریزش مو شود. استفاده از موهای مصنوعی به شکل اکستنشن می­تواند افراد را دچار ریزش موی شدید کند.

    نکته­‌ی امیدوارکننده درباره­‌ی عوامل ریزش مو (به جز عامل ژنتیک و تشعشعات) این است که فرآیند ریزش آهسته صورت می­گیرد؛ در نتیجه شما با شناسایی علت، می­توانید قبل از آنکه کار از کار بگذرد، جلوی پیشرفت آن را بگیرید. در این مواقع، استفاده از مواد طبیعی می­تواند زیبایی موهای شما را بازگرداند.

    بیشتر بخوانید: مصرف زیاد این ویتامین باعث ریزش مو می‌شود!

    ۱۰ درمان موثر  و طبیعی برای ریزش مو:

    اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که بهترین و گران­ترین محصولات را برای درمان ریزش مو استفاده ­کردید؛ اما نتیجه­‌ی مطلوبی نگرفته­‌اید، شاید باید خودتان دست به کار شوید و به آشپزخانه­ سری بزنید. در ادامه، ۱۰ درمان موثر خانگی ارائه می­‌شود که بیشتر مواد اولیه­‌ی آن‌­ها در کابیت آشپرخانه­‌ی شما موجود است.

    ۱- ماسک موی شنبلیله:

    یکی از بهترین درمان­‌ها برای ریزش مو، استفاده از گیاه جادوئی شنبلیله است.

    • شنبلیله را در آب به مدت یک شب خیس کنید.
    • صبح روز بعد، آن­ها را در گل سرشور آسیاب کنید و بر روی سر و موهای خود بمالید.

    ماسک موی شنبلیله

    ۲- ماسک موی تخم ­مرغ:

    تحمل بوی این ماسک، مشکل است؛ اما به مرور بویایی شما به آن عادت می­‌کند. تخم­‌مرغ به جهت غنی بودن از سولفور، فسفر و پروتئین، گزینه­‌ی بسیار مناسبی برای مو می‌­باشد.

    • یک عدد سفیده­‌ی تخم­ مرغرا با یک قاشق چای­خوری روغن زیتون و عسل مخلوط کرده و از ریشه تا ساقه، مو را به این مواد آغشته کنید.
    • بعد از ۲۰ دقیقه، موهای خود را با شامپوی ملایم (مثل شامپوی بچه) بشورید.

     

    ماسک ضد ریزش تخم مرغ۳- ماسک شیر نارگیل:

    شیر نارگیل حاوی پروتئین­‌هایی است که به رشد مو کمک می­‌کنند. بدون شک، یکی از بهترین درمان‌­­ها برای ریزش و تقویت مو، استفاده از شیر نارگیل تازه است.

    • برای تهیه‌­ی شیر نارگیل، ابتدا آب یک عدد نارگیل تازه را با ایجاد سوراخ بر روی آن خالی کنید. با ضربه زدن به نارگیل، آن را چند تکه کرده و سپس پوست قهوه‌­ای رنگ آن­ها را از قسمت سفید رنگ داخلی، جدا کنید.
    • تکه‌­ها را شسته و آب نارگیل را به همراه نیم لیتر آب به آن اضافه کرده و داخل مخلوط کن بریزید. هنگامیکه این ترکیب تقریبا یکنواخت شد، آن را چندین مرتبه از صافی رد کنید تا شیر از تکه­‌های نارگیل جدا شود.
    • می­توانید این ترکیب را تا سه روز در یخچال نگه دارید. شیر نارگیل را به موهای خود بمالید و بعد از ۲۰ دقیقه، موهای خود را با آب بشورید.
    • علاوه بر شیر نارگیل، استفاده از روغن نارگیل هم برای کمک به درمان ریزش مو و حفظ سلامت موها بسیار مهم است. ۲۵ ماسک مو با روغن نارگیل را اینجا ببینید.

    ماسک موی روغن نارگیل

    ۴- ماسک چای سبز:

    شاید فکر کنید، خواص چای سبز فقط محدود به چربی سوزی و لاغری است؛ اما باید بدانید که این گیاه، برای کاهش ریزش مو و درخشندگی موها بسیار مفید است.

    • چای سبز را دم کنید و بعد از خنک شدن، از آن برای شستشوی موهایتان استفاده کرده و به آرامی موهایتان را ماساژ بدهید. اگر چای سبز با مقداری آب لیمو مخلوط شود، در کاهش شوره­ی سر نیز موثر عمل خواهدکرد.
    • سایر خواص دارویی چای سبز را در این مقاله بخوانید.

    ماسک چای سبز

    ۵- ماسک موی آملا:

    آملا، در واقع میوه‌­ی انگور هندی است که غنی از ویتامین C می­باشد. به نظر می­رسد هیچ ماده­ای به پای آملا برای تقویت فولیکول مو نمی­رسد. یکی از بهترین مواد طبیعی برای ریزش مو، این میوه می­باشد که از سفید­شدن موها نیز جلوگیری می­‌کند.

    • نصف پیمانه از پودر آملا را به همراه مقداری آب لیمو مخلوط کرده.
    • آب جوشیده­ شده را آرام آرام و طی چند مرحله به آن اضافه کنید و به خوبی هم بزنید.
    • ۶ قاشق غذاخوری روغن آووکادو یا روغن بادام نیز به آن بیفزایید. هنگامی­که این مخلوط به شکل شکلات آب شده درآید، آماده­‌ی استفاده می­‌باشد.
    • این ماسک را به مدت ۳۰-۶۰ دقیقه بر روی موهایتان بگذارید. از خشک شدن این ماسک جلوگیری کنید و حتما از کلاه استفاده کنید و می­توانید مقداری آب نیز به موهایتان اسپری کنید. بعد از استفاده، موهایتان را با شامپو بشورید.

     

    ماسک موی آملا

    ۶- ماسک موی آلوورا:

    به قدرت آلوورا برای در امان ماندن از کم مویی، اعتماد کنید. این گیاه که می­توان از آن به عنوان یک درمان خانگی راحت استفاده کرد؛ علاوه بر تقویت ریشه و رشد مو، به سلامت کف سر نیز کمک می­‌کند.

    • ژل آلوورا را از داخل این گیاه خارج کرده و کف سر را با آن ماساژ داده و از ریشه تا ساقه­‌ی مو را به آن آغشته کنید.
    • بعد از ۴۵ دقیقه، موهای خود را با آب سرد بشورید. این ماسک، معجزه می­کند!
    • سایر ماسک موهای آلوئه ورا را نیز ببینید.

    ۷- شستشو با آب پیاز:

    آب پیاز، حاوی مواد بسیار مغذی از جمله سولفور، ویتامین E، C و کمپلکس­‌های B می­‌باشد. این عصاره، نه تنها به افزایش ضخامت و رشد مو کمک می­‌کند؛ بلکه موها را درخشان و سالم نگه می‌­دارد.

    ماسک مو با آب پیاز

    • یک پیاز سفید و بزرگ را به تکه­‌های متوسط خرد کنید و سه پیمانه آب به آن بیفزایید.
    • مخلوط را به مدت ۲۰ دقیقه حرارت بدهید تا به جوش بیاید. در این مرحله، باید مخلوط را از صافی عبور دهید و اجازه دهید تا آب پیاز خنک شود.
    • می­توانید این مایع را داخل یک قوطی اسپری مو ریخته و یا با پنبه آن را به کف سر خود بمالید و ماساژ دهید.
    • بعد از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه، سر خود را با آب گرم بشورید. این شستشو را می­توانید هفته‌­ای یکبار انجام دهید.

    ۸- ماسک موی آووکادو:

    آووکادو سرشار از بیوتین است. بیوتین، ویتامین اصلی برای رشد مو و ناخن در بدن می­باشد.

    • محتویات یک تکه آووکادوی تازه را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و آب لیمو­ی تازه مخلوط کنید.
    • سپس آن را به کف سر خود و ریشه­‌های مو بمالید. بعد از ۲۰ دقیقه با یک شامپوی ملایم، موهای خود را بشورید.

    ماسک موی آووکادو

    ۹- ماسک حاوی روغن بادام شیرین:

    بادام غنی از مواد معدنی برای رشد مو، از جمله منیزیم، امگا ۳ و بیوتین می­‌باشد.

    • دو قاشق غذاخوری بادام شیرین را با ۲ قاشق غذاخوری شیر بادام مخلوط کنید.
    • به آرامی به این ترکیب، حرارت بدهید و سپس بعد از خنک شدن، با یک قلمو آن را به کف سر خود بزنید.
    • بعد از ۲۰ دقیقه، موهای خود را با شامپو بشورید.

     

    ماسک روغن بادام شیرین

    ۱۰- ماسک سرکه­‌ی سیب:

    یکی از علت­‌های ریزش مو، انسداد فولیکول­‌های مو می‌­باشد. فولیکول­‌های مو عموما با کثیفی، روغن و آلودگی پوشیده می­‌شود. در نتیجه، این انسداد مانع رسیدن مواد مغذی به موهای شما ­می­شود و دچار ریزش مو می­‌شوید. سرکه‌­ی سیب، فولیکول­های مو را به خوبی شسته و باعث رسیدن مواد مغذی و رطوبت به کف سر می­شود.

    • ۵ قاشق غذاخوری از سرکه‌­ی خالص سیب را به یک پیمانه آب مقطر یا آب معدنی بیفزایید.
    • می­توانید برای کاهش بو، مقداری روغن اسطوخودوس به آن اضافه کنید. از این مخلوط برای شستشوی موهای خود استفاده کنید.

    سرکه سیب برای ماسک مو

    نکاتی درباره‌­ی ریزش مو:

    ریزش مو، یکی از مهم‌­ترین دغدغه­‌های تمام مردم جهان است. ۱۰ ماسک مفید برای درمان این مشکل، ارائه کردیم. حال می­خواهیم چند نکته‌­ی کوتاه نیز به این مطلب اضافه کنیم.

    • گاهی وقت­‌ها، ماسک­‌های طبیعی متفاوتی را استفاده کنید تا بهترین آن را در روتین مراقبت از موی خود قرار دهید. گاهی باید از چند ماسک استفاده کنید.
    • با موهای خود به آرامی رفتار کنید و قبل از خواب با شانه‌­ی مناسب، موهای خود را به آرامی شانه کنید.
    • رژیم غذایی سالمی داشته­‌ باشید. سعی کنید تمام مواد حاوی پروتئین مثل ماست، ماهی، عدس و اسفناج را در برنامه‌­ی غذایی خود قرار دهید.
    • موهای خود را با آب سرد یا ولرم بشورید. آب داغ به موهای شما آسیب وارد می­کند.
    • از وسایلی مانند سشوار و اتوی مو حد الامکان دوری کنید. به خصوص هنگامیکه متوجه ریزش شدید موهای خود شدید.
    • از محصولات حاوی ماده­‌ی شیمیایی پارابن استفاده نکنید.
    • به استراحت و مدیتیشن بیشتر بپردازید. کاهش استرس، به سلامت و رشد موهای شما کمک می­کند

    به طور کلی مراقبت از موها باید بخشی از عادات روزمره شود. این مورد در کنار تغذیه مناسب و سبک زندگی سالم میتواند برای شما موهای زیبا و سالمی به ارمغان بیاورد. امیدواریم که به کمک ماسک هایی که در بالا مطرح شد، بتوانید به تقویت موهای خود کمک کنید. به جز موارد بالا از چه راهکارهایی استفاده کردید که در رفع مشکل ریزش موها موثر بوده است؟ در قسمت نظرات آن را بنویسید.

    منبع: nykaa.com

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.