سبک زندگیسلامت و زیبایی

بواسیر(هموروئید)؛ راهکارهای درمان خانگی و پیشگیری از ابتلا به آن

بواسیر یا هموروئید رگ‌های متورم در مقعد و روده شما است که در مواردی دچار بیماری می‌شود و علائم آن شامل درد، خارش و خونریزی روده است. بواسیر می‌تواند در داخل یا خارج از مقعد و روده ایجاد شود که به ترتیب به آن بواسیر داخلی و بواسیر خارجی گفته می‌شود. نشستن طولانی مدت در سرویس بهداشتی و یا رحم بزرگ شده در هنگام بارداری که ممکن است به رگ‌ها فشار وارد کند، عواملی هستند که سبب بروز آن می شود.

بواسیر یک مشکل شایع است و منابع قابل اطمینان تخمین زده‌اند که ۷۵ درصد آمریکایی‌ها آن را در بعضی مقطع‌های زندگی تجربه می‌کنند اما در مجموع در سن ۵۰ سالگی نیمی از جمعیت یک یا چند مورد از علائم آن را تجربه می‌کنند. این بیماری که بیشتر در بزرگسالان مشاهده می‌شود در صورت عدم درمان می‌تواند درد و ناراحتی زیادی برای فرد ایجاد کند.

بواسیر معمولاً در اثر فشار زیاد ناشی از بارداری، اضافه وزن یا فشار در حین انجام حرکت روده ایجاد می‌شود. در دوران میانسالی، به صورت مداوم می‌تواند فرد را مورد اذیت قرار دهد، اگر چه به ندرت می‌تواند خطرناک باشد اما ممکن است به طور یک حمله مکرر و دردناک باشد.

بهترین درمان‌های بواسیر اغلب کارهایی هستند که می‌توانید در خانه انجام دهید، بسیاری از این درمان‌ها باعث کم شدن علائم بواسیر می‌شود. در این مقاله قصد داریم به درمان سریع و خانگی بواسیر و همین‌طور به راهکارهایی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری بپردازیم پس با ما همراه باشید.

۶ راه درمان خانگی و سریع بواسیر:

پس از اینکه توضیحاتی درباره بواسیر یا هموروئید داده شد، حال وقت آن رسیده که به راهکارهای درمانی این بیماری بپردازیم.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۱- حمام آب گرم:

    نشستن در وان آبگرمی که به اندازه کافی پر شده باشد تا پاها را بپوشاند، ممکن است به تسکین تورم و کاهش سوزش ناشی از بواسیر کمک کند. برخی افراد به منظور کمک کردن به کاهش علائم آن، مواد دیگری را در آب گرم اضافه می‌کنند که این مواد می‌تواند یک فنجان سرکه سیب باشد که به بهبود بواسیر کمک می‌کند. گاهی افراد سرکه سیب را مستقیم به بواسیر می‌زنند که باید به این نکته توجه داشت که این کار سبب سوزش و حتی تحریک پوست متورم شده می‌شود.

    حمام برای درمان بواسیر

    ۲- نارون کوهی:

    نارون کوهی سبب کوچک شدن بافت متورم شده می‌شود و همچنین دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است و علاوه بر آن برای کاهش کبودی نیز موثر است. اضافه کردن مقدار کمی از آن به توپ پنبه‌ای و کشیدن آن روی بواسیر بسیاری از علائم آن را تسکین می‌دهد. نکته مهم آن است که نارون کوهی را نباید با الکل رقیق کرد زیرا باعث خشک شدن و تحریک بواسیر می‌شود.

    چگونه بفهمم به کبد چرب مبتلا هستم؟ همه چیز در “درمان کبد چرب”!!

    نارون کوهی برای درمان بواسیر

    ۳- روغن نارگیل:

    روغن نارگیل یک مرطوب کننده طبیعی است که به بهبود علائم بواسیر کمک می‌کند. استفاده از روغن نارگیل ممکن است باعث کاهش تحریک و تورم شود و از ایجاد ساییدگی و خراش جلوگیری کند.

    ۲۵ ماسک مو با روغن نارگیل

    روغن نارگیل برای درمان بواسیر

    ۴- آلوئه ورا:

    آلوئه ورا توسط بسیاری از فرهنگ‌ها برای معالجه بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. طبق تحقیقات انجام شده این گیاه خاصیت ضد التهابی روی بدن دارد و به بهبود زخم‌ها نیز کمک می‌کند. آلوورا در درمان بواسیر هنگام مصرف بر روی مقعد سوزش، خارش و تورم را تسکین می‌دهد.

    ۱۴ ماسک مو با ژل آلوئه ورا

    آلوئه ورا برای درمان بواسیر

    ۵- یخ:

    استفاده از کمپرس سرد یا یخ ممکن است به تسکین درد و التهاب بواسیر کمک کند. استفاده از یک بسته یخ بر روی بواسیر هنگامی که نشسته‌اید یا دراز کشیده‌اید، درد ناشی از بواسیر را کاهش می‌دهد و آن را بی‌حس می‌کند و به طور موقت تورم را کاهش می‌دهد.
    توجه به این نکته لازم و ضروری است که برای جلوگیری از آسیب رسیدن به پوست حتما یخ را ابتدا در یک حوله‌ی کوچک قرار دهید و سپس آن را به مدت ۱۵ دقیقه بر روی بواسیر گذاشته و این روند را هر ساعت تکرار کنید.

    با این ۹ روش سریع و خانگی، آفت دهان را درمان کن!

    یخ برای درمان بواسیر

    ۶- پوشیدن لباس‌های راحت و نخی:

    پوشیدن لباس‌های راحت، نخی و پنبه‌ای به جای لباس‌های تنگ تولید شده از پلی استر به تمیز و خشک شدن ناحیه مقعد کمک می‌کند و علائم بواسیر را به شدت کاهش می‌دهد.
    برای کاهش تحریک شدن بواسیر می‌توان از استفاده کردن مواد شوینده عطردار یا نرم کننده‌های پارچه‌ای باید خودداری شود.

    راهکارهایی جالب برای پاک کردن انواع لکه‌ها از روی لباس

    لباس نخی و راحت برای درمان بواسیر

    ۳ روش سریع و خانگی برای جلوگیری از ابتلا به بواسیر:

    مواردی که در بالا ذکر شد، درمان‌هایی برای کاهش و تسکین علائم بواسیر بودند اما مهمترین نکته این است که چگونه می‌توان از ابتلا به بواسیر جلوگیری کرد؟
    بهترین پاسخ برای این سوال تغییر در سبک زندگی است. در واقع انتخاب برخی از شیوه‌های زندگی می‌تواند خطر ابتلا به بواسیر را کاهش دهد یا مدت زمانی که در فرد بروز پیدا می‌کند را محدود کند که از مهمترین آن‌ها برای جلوگیری از ابتلا به بیماری بواسیر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    ۱- نوشیدن مایعات فراوان:

    طی تحقیقات انجام شده، بیشتر مشکلات مقعد مانند بواسیر به دلیل کمبود مایعات در رژیم غذایی ایجاد می‌شود. نوشیدن مقدار زیادی مایعات به ویژه آب، مدفوع را نرم و قابل کنترل می‌کند و سبب می‌شود بسیار راحت و با انرژی کمتری از روده‌ها حرکت کند و فشار کمتری به بواسیر وارد کند.

    ۱۲ راه ساده و کاربردی برای نوشیدن آب بیشتر

    نوشیدن مایعات برای درمان بواسیر

    ۲- رژیم غذایی سرشار از فیبر:

    رژیم‌های غذایی سرشار از فیبر برای سلامتی گوارش بسیار مهم هستند، به خصوص در مورد حرکات روده بسیار حائز اهمیت می‌باشند. فیبر‌ها آب را جذب کرده و به نرم شدن مدفوع کمک می‌کنند و امر عبور آن را آسانتر می‌کنند. حبوبات، میوه‌ها، سبزیجات، دانه‌ها و غلات کامل سرشار از غذاهای دارای فیبر هستند.

    غذای فیببردار برای درمان بواسیر

    ۳- استفاده صحیح از سرویس بهداشتی:

    هنگام استفاده از سرویس بهداشتی مواردی وجود دارد که می‌تواند به کنترل یا جلوگیری از بواسیر کمک کند:

    • نباید حرکت روده را بیش از حد ممکن تحریک کرد و به آن فشار آورد زیرا فشار بواسیر را تحریک می‌کند.
    • اگر بعد از ۲ دقیقه حرکت روده رخ نداد بهتر است چند ساعت بعد مجددا امتحان کنید. گوش دادن به بدن در این موارد بسیار مهم است زیرا لحظه‌ای که بدن به حرکت روده نیاز دارد بهترین زمان برای انجام آن است.

    موارد مهمی که برای جلوگیری از ابتلا به بواسیر باید از آن‌ها دوری کرد:

    موارد مهمی وجود دارد که هنگام درمان بواسیر در خانه باید از آن‌ها دوری کنید: از دستمال مرطوب یا دستمال توالت‌های عطردار که در بسیاری از خانواده‌ها رایج است، باید خودداری کرد چرا که بواسیر بسیار حساس است و عطرها و سایر مواد شیمیایی ممکن است علائم آن را بدتر کنند.
    لازم و ضروری است که هنگام داشتن بواسیر، مقعد را با صابون نشویید زیرا این عمل بواسیر را خشک و تحریک می‌کند.

    متنوع‌ترین و جدیدترین مقالات در “مجله اینترنتی اُکالا”

    پیشگیری از ابتلا به بواسیر

    چه زمانی برای درمان بواسیر به پزشک مراجعه کنیم؟

    بواسیر به طور معمول به راحتی قابل درمان و پاکسازی است. در موارد بسیار نادر، بواسیر می‌تواند عوارضی ایجاد کند به طور مثال از دست رفتن خون زیاد ناشی از بواسیر می‌تواند سبب کم خونی شود، که کمبود گلبول‌های قرمز را نیز ناشی می‌شود بنابراین اگر درمان‌های خانگی بیش از دو هفته مؤثر نبود، باید به پزشک مراجعه کرد. جدیدترین و به روزترین انواع مقالات درباره سبک زندگی را می‌توانید در بخش “سبک زندگی مجله اینترنتی اُکالا” مطالعه کنید.

    در این مقاله به راهکارهای درمان خانگی و همچنین پیشگیری از ابتلا به بواسیر پرداخته شد. نظر شما راجع به سایر روش‌هایی که می‌تواند در درمان این بیماری کمک قابل توجهی کمک کند، چیست؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

    منابع: healthline / mayoclinic / medicalnews / health.harvard / webmd

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.