آشپزیفست فود و فینگر فود

طرز تهیه توپک سیب زمینی، آسان و شیک

توپک سیب‌زمینی یک پیش‌غذای بسیار خوشمزه و راحته که با یک‌بار درست کردنش حتما از مشتریای پر و پا قرص اون می‌شین. با ما همراه باشید تا دستور پخت یک سیب‌زمینی سوخاری فوق‌العاده را بهتون آموزش بدیم. رنگ و شکل بامزه توپک سیب‌زمینی به شما کمک می‌کنه تا سفرتون رو خیلی خوشگل تزئین کنید. کلا سیب‌زمینی از اون دسته مواد غذایی هست که همیشه توی هر رده‌ سنی طرفدارهای زیادی داره. چیبس و نوع سوخاری این ماده غذایی (سرشار از هیدروکربات)، جزء پرمصرف‌ترین غذاهای مردم کشور ماست. توی هر رستواران و غذاخوری، روی خورشت یا توی فست‌فود همیشه سیب‌زمینی سرخ شده یا سوخاری موجود هست.

توپک سیب‌زمینی این پیش‌غذای خوش‌طعم که از دسته سوخاری‌هاست،‌ قابل انطباق با هر سلیقه غذایی هست. این مزیت به نحوه مغز کردن توپک‌ها برمی‌گرده. به‌عبارتی با توجه به ذائقتون می‌شه مواد درونی یا همون مغز توپک رو‌ پر کرد. پس ما امروز می‌خایم توپک سیب‌زمینی‌مغزدار رو به شما آموزش بدیم؛ مغز توپک‌های ما با پنیر پر می‌شه که ترکیبی بسیار پرطرف‌داره.

تازه شما می‌تونید مواد مورد استفاده توی این دستور رو به اشکال هندسی مختلف دربیارید و توی چیدمان سفرتون استفاده کنید. علاوه بر این وقتی شکل‌های مختلف رو درست می‌کنین، بچه‌ها علاقه زیادی به خوردنشون نشون می‌دن. اگر به‌درستی روغن این ماده غذایی بسیار پر انرژی رو بگیرید (کنترل کنید) می‌تونید یک غذای سالم رو به بچه‌هاتون تقدیم کنید و خودتون هم با خیال راحت غذاتون رو بخورید.

همون‌طور که گفتیم ما امروز در مجله اینترنتی اکالا بلاگ در بخش آشپزی به شما طرز تهیه توپک سیب زمینی، به‌همراه نکات کلیدی برای بهتر شدن توپک‌ها می‌پردازیم. علاوه بر این آماده سازی مواد متنوع به‌عنوان مغز توپک آموزش می‌دیم.

مواد مورد نیاز جهت تهیه برای ۴ نفر (۴۰ عدد):
سیب زمینی۵ عدد متوسط
تخم مرغ۲ عدد
جعفزی ساطوری شده۱۰۰ گرم
نمک،زردچوبه،پابریکا،فلفل قرمزبه میزان لازم
آرد سوخاری۵۰ گرم
کنجد۵۰ گرم
پنیر پیتزا۵۰ گرم
روغن سرخ کردنیبه میزان لازم

مواد اولیه توپک سیب زمینی

مراحل طرز تهیه توپک سیب زمینی

در این قسمت به طرز تهیه توپک سیب زمینی با مغز پنیری می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه توپک مرغ سوخاری، همراه با پنیر و سیزیجات

مرحله اول : آب‌پز کردن سیب زمینی

برای شروع باید سیب‌زمینی‌هامون رو آب‌پز کنیم. ما امروز از یک روش نوین آب‌پز کردن کمک گرفتیم که خیلی به نظرم سرعت کار رو بالا می‌بره و خیلی کمتر ظرف‌ها رو درگیر و آشپزخونه رو به هم‌ریخته می‌کنه.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    اولین مرحله اینه که پوستشون رو کامل می‌گیریم و هر کدوم رو به چهار یا پنج قسمت قاچ می‌زنیم، حالا اون‌ها رو توی قابلمه می‌ریزیم و همه مخلفات رو بهش اضافه می‌کنیم. یعنی ادویه‌ها و حتی نمک رو برای طعم‌دار کردن روی سیب‌زمینی‌ها می‌ریزیم.

    آبی که از قبل به نقطه جوش رسیده رو روی سیب‌زمینی‌ها می‌ریزیم؛ تا جایی که بیاد روی سطحشون. حرارت رو متوسط می‌کنیم و بهش زمان می‌دیم تا کاملا آب تبخیر بشه و سیب‌زمینی‌هامون حسابی مغز پخت بشن. این یک نکته کلیدی برای آب‌پز کردن سریع و طمع‌دهی مناسب به سیب‌زمینی هست. البته شما می‌تونید از همون روش متداول هم که سیب‌زمینی‌ها رو با پوست و به‌صورت درسته (قاچ‌نزده)، توی آب می‌ریزن استفاده کنید.

    مرحله دوم : پوره کردن سیب زمینی

    بعد از پخته‌ شدن سیب‌زمینی‌ها باید به اون‌ها زمان بدیم که خنک بشن و بعد با هر ابزاری که راحت بودید اونا رو پوره کنید. (من خیلی ساده با پشت یه چنگال این کارو انجام دادم که شما می‌تونید از گوشت‌کوب یا حتی رنده هم استفاده کنید.)

    پختن سیب زمینی و اضافه کردن کنجد و جعفری برای توپک سیب زمینی

    مرحله سوم : اضافه کردن جعفری و کنجد

    بعد از این که سیب‌زمنی‌ها به‌خوبی پوره شدن، جعفری‌های ساطوری شدمون‌ و کنجد رو بهش اضافه می‌کنیم، میکس سیب‌زمینی‌ و جعفری با کنجد معجون بی نظیری می‌شه حتما امتحانش کنید. اینم از اون نکات کلیدی که بعد از پخت روش‌های مختلف به اون رسیدیم. اگر کنجد در دسترستون نیست، می‌تونید کنجد رو حذف کنید و به جای جعفری هم از تره، شنبلیله، شِوید  یا هر نوع سبزی محلی دیگه‌ای که باب میلتون هست استفاده کنید.

    مرحله چهارم : افزودن تخم مرغ به سیب زمینی

    بعد از این‌که موادمون خوب مخلوط شدن تخم‌مرغ هامون‌رو هم دونه‌دونه اضافه می‌کنیم و به هم می‌زنیم. دقت کنید شل بودن مواد باید شبیه مواد کتلت باشه نه زیاد رقیق باشه و‌ نه اون‌قدر سفت که بافتش به‌راحتی منسجم نشه. تا اینجا اصلی‌ترین مرحله و‌ پایه غذامون به‌همین راحتی آماده شد که خیلی شبیه درست کردن مواد اولیه کتلت هست.

    مطالب مرتبط :  طرز تهیه رولت تخم مرغ و سبزیجات کره‌ای

    مرحله پنجم : ریختن پنیر پیتزا داخل توپک سیب زمینی

    ما توی این دستور پخت به اندازه حدودا یک ‌گردو از مواد برمی‌داریم و با کمک انگشت کف دستمون پهنش می‌کنیم، مقداری از پنیر را در مرکز موادمون قرار می‌دیم و با دقت و به آرومی گردشون می‌کنیم. دوستان عزیز شما این توپک‌ها‌رو‌ با انواع دیگه‌ایی از پنیرها مثل پنیر کبابی، پنیر گودا، چدار، فتا، گرویر و یا هر نوع دیگه‌ایی که امتحان کردید و ‌طعمشون رو‌دوست دارید درست کنید. حتی می‌تونید با گوشت چرخ کرده و پیاز قلقلی های به اندازه فندق درست و سرخ کنیم و‌ اون‌ها‌رو ‌‌بین مواد مون قرار بدیم. توی خیلی از ذائقه‌ها میکس آلوبخارا،‌ زرشک و‌ گردو طرفدارهای ویژه خودشون‌رو‌ دارن که می‌تونه گزینه خیلی خوبی باشه. می‌بینید این غذا دنیایی از تنوع‌رو با خودش به آشپزخونه می‌یاره.

    ریختن پنیر پیتزا داخل توپک سیب زمینی

    مرحله ششم : غلتاندن توپک در آرد سوخاری

    بعد از قلقلی کردن توپک‌هامون، اون‌ها‌رو توی آرد سوخاری می‌غلتونیم تا کاملا کاور بشن.

    یکی از مهم‌ترین نکات کلیدی این خوشگلای خوشمزه، اینه که هم‌قد، شکیل و منظم در بیان اینه که توی این مرحله یک تا دو ساعت توی یخچال قرارشون می‌دیم تا خوب خودشون رو بگیرن و موقع سرخ کردن شکل نامرتبی به خودشون نگیرن. دومین نکته مهم و کلیدی اینه که اگر شما هم مثل ما از پنیر پیتزا استفاده کردید، زیاد توپک‌هاتون‌رو سرخ نکنید تا پنیر آب نشه و از توپک‌ها خارج بشه.

    بیشتر بخوانید: لیست غذای ساده با سیب زمینی برای شام و ناهار

    غلتاندن توپک در آرد سوخاری

    بیشتر بخوانید: شام چی درست کنم؟؛ لیست غذاهای ساده و سریع برای شام

    مرحله هفتم : سرخ کردن توپک های قلقلی شده

    خوش‌صداترین قسمت آموزش امروز این مرحله هست، بهتره که توی یک ظرف کوچیک که دیواره های نسبتا بلندی داره ( ما اینجا از یه قابلمه دو نفره کمک گرفتیم) استفاده کنید تا مقدار کمتری روغن مصرف شه و توپک‌هامون توی روغن غوطه‌ور باشن تا حسابی خوشکل و طلایی بشن. حتما روغن رو از قبل بذارید تا گرم بشه و توپک‌ها‌رو دونه‌دونه توی اون بذارید، و مواظب باشید تا کامل همه اطرافش طلایی شه.

    سرخ کردن توپک های قلقلی شده

    مرحله هشتم : گرفتن روغن اضافی توپک سیب زمینی

    از اون‌جایی که سلامتی نقش خیلی مهمی توی زندگی هممون داره و این توپک‌های امروز ما هم توی دسته غذاهای پر‌کالری جا دارن، از شما خواهش می‌کنیم که حتما بعد از سرخ شدن اون‌ها‌رو سی دقیقه‌ای روی دستمال‌های جاذب روغن بذارید تا روغن اضافیشون رو پس بدن.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه سیب زمینی بامیه‌ای خانگی

    روغن گیری توپک سیب زمینی

    این فینگرفود لذیذ امروز رو با خلال دندون و گوجه گیلاسی، کنار نون های کوچک تست و یا تکه‌های از برش خیارشور می‌تونید با‌سلیقه تزیین و‌ به عنوان شام نوش جان کنید. امیدوارم که از دستور امرزمون هم استفاده کرده باشید.

    نکات مهم در طرز تهیه توپک سیب زمینی

    • برای این که موقع قلقلی کردن توپک‌ها سیب زمینی به دستتون نچسبه حتما دستهاتون رو خیس یا با کمی روغن چرب کنید .
    • می‌تونید از شوید خشک یا تازه داخل مایه توپ استفاده کنید.
    • ریختن پیازچه خرد شده در مواد توپک طعم اونو خوشمزه تر می‌کنه.
    • می‌تونید این توپک‌ها‌رو‌ با انواع دیگه‌ایی از پنیرها مثل پنیر کبابی، پنیر گودا، چدار، فتا، گرویر درست کنید.
    • می‌تونید داخل توپک‌هارو با گوشت چرخ کرده با فلفل دلمه و قارچ تفت داده شده، پیاز، آلوبخارا،‌ زرشک و‌ گردو پر کنید.
    • توپک سیب زمینی رو با سس کچاپ میل کنید.
    • از روغن سرخ کردنی برای سرخ کردن توپک استفاده کنید.
    • می‌تونید توپک هارو با سرخ کن سرخ کنید.
    • می‌تونید توپک هارو به جای سرخ کردن تو روغن، داخل فر بزارید.

    مطالب مرتبط : ۱۰ لیست غذای ساده با سیب زمینی برای شام و ناهار

    سوالات متداول در طرز تهیه توپک سیب زمینی

    در این قسمت با جواب سوالات طرز تهیه توپک سیب زمینی همراه ما باشید شاید این سوال شما نیز باشد.

    چیکار کنیم مایه توپک به دستمون نچسبه؟

    برای این که موقع قلقلی کردن توپک‌ها سیب زمینی به دستتون نچسبه حتما دستهاتون رو خیس یا با کمی روغن چرب کنید .

    از چه پنیری برای داخل توپک استفاده کنیم؟

    معمولا از پنیر پیتزا برای داخل توپک استفاده میشه اما می‌تونید با توجه به ذائقه تون از پنیر کبابی، پنیر گودا، چدار، فتا، گرویر هم استفاده کنید.

    سبزیجات توپک سیب زمینی چیه؟

    جعفری ساطوری شده، تره، شنبلیله، شِوید، پیازچه و هر نوع سبزی محلی دیگه ای که دوست دارید رو می‌تونید به ترکیب این توپک‌ها اضافه کنید.

    مواد میانی توپک سیب زمینی چیه؟

    شما علاوه بر پنیر پیتزا می‌تونید داخل توپک‌هارو با گوشت چرخ کرده با فلفل دلمه و قارچ تفت داده شده، پیاز، آلوبخارا،‌ زرشک و‌ گردو پر کنید.

    این متن از سایت معتبر”wikihow” برگرفته شده است.

    ۴.۳/۵ (۴ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۲۰ دیدگاه ها

    1. من توپک سیب زمینی رو خیلی دوست دارم‌ ?
      ولی من توش گوشت چرخ کرده و چیزهایی هم که دوست دارم میریزم خیلی خوشمزه میشه?

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.