آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه “کشک بادمجان”؛ به ۲ روش مجلسی و رژیمی!

کشک بادمجون یکی از ساده‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای نونی و حاضریه که زادگاه اصلیش ایران خودمونه و یک غذای سنتیه. البته در تهیه این غذای کم هزینه در شهرهای مختلف، تفاوت‌هایی هم وجود دارد. مثلا کشک بادمجان دامغانی، اصفهانی، تبریزی و رشتی تفاوت‌هایی دارند ولی اصولی کلی آن‌ها مشترک است. در بیشتر روش‌های پخت کشک بادمجان، بادمجون رو سرخ می‌کنن و در برخی روش‌ها اون رو کباب می‌کنن.

بعضی‌ها بادمجون درسته، بعضی‌ها هم تکه‌های ورق شده، خرد شده و پخته و له شده بادمجون رو با کشک مرغوب ترکیب می‌کنن. در کشک بادمجون گردو و کشک خوشمزه‌ش میکنه و اگر کمی نعناع داغ به هنگام تزیین روش بریزید فوق العاده خوشمزه میشه. اگه احساس تندی در طعم بادمجون کردین، میتونین عدس رو از قبل بپزین و با بادمجون مخلوط کنین. البته مثل حلیم بادمجون گوشت نداره اما خیلی کشک بادمجون شما رو خوشمزه و خاص می‌کنه.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    امروز، ۲ روش متداول درست کردن کشک بادمجون رو همراه با سرویس متنوع آشپزی از اکالا بلاگ درست کنید. در اینجا دو روش به همراه کشک بادمجان مجلسی، ساده و کشک بادمجان با گردو هم توضیح میدیم و اشاره‌ای به آن می‌کنیم. برای ناهار یا شام  این غذای خوشمزه را درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

    مواد اولیه لازم برای پخت کشک بادمجان (برای ۴ نفر)
    بادمجان۱ کیلو
    کشک ۱ لیوان (ترجیحا رژیمی یا کم‌چرب)
    نعناع خشک۲ قاشق چای‌خوری
    روغن، نمک، زردچوبه، گردو، پیاز و سیربه مقدار لازم

    مراحل طرز تهیه کشک بادمجان مجلسی (با بادمجان سرخ کرده)

    در این قسمت با طرز تهیه کشک بادمجان مجلسی با بادمجان سرخ شده همراه ما باشید.

    مطالب مرتبط : دستور پخت بادمجون شکم‌پر 

    مرحله اول : آماده کردن و سرخ کردن بادمجان

    بادمجون‌ها را پوست میکنیم، قاچ زده و اون‌ها رو سرخ می‌کنیم. در حد طلایی شدن کافیه! جوری که بوی عطر بادمجون‌ها در بیاد.

    مرحله دوم : گرفتن روغن اضافه بادمجان

    بعد از سرخ شدن، بهتره اون‌ها رو‌ روی پدهای مخصوص جذب روغن بذاریم تا روغن اضافشون گرفته بشه و خطری متوجه سلامت عروقمون نشه. این نکته رو حتما رعایت کنید.

    آماده کردن و سرخ کردن بادمجان

    مرحله سوم : سرخ کردن نعنا خشک

    توی قابلمه مقداری روغن می‌ریزیم و نعناع خشک رو ‌بهش اضافه می‌کنیم. در حد چند ثانیه به‌هم می‌زنیم تا بوی عطر نعناع بلند شه ( دقت کنید این مرحله زیاد طول نکشه؛ چون نعناع بوی سوختگی می‌گیره و طعم غذا هم خراب می‌شه).

    مرحله چهارم : اضافه کردن زردچوبه

    حالا زردچوبمون‌ رو اضافه می‌کنیم و  چند ثانیه دیگه تفت می‌دیم تا رنگ باز کنه ( یعنی تا زمانی که زردچوبه رنگ خودشو به موارد بده).

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه “بادمجان کباب” گیلانی

    نعناع داغ برای کشک بادمجون

    مرحله پنجم : بخارپز کردن بادمجان سرخ کرده

    مرحله بعد اینه که بادمجون‌هامون‌ رو به ترتیب توی قابلمه‌مون می‌چینیم و‌ آب‌جوش روی اون‌ها می‌ریزیم تا جایی که یک سانتی‌متر آب روی سطح بادمجون‌ها رو بگیره؛ ‌حرارتش رو‌ کم می‌کنیم و‌ زمان می‌دیم تا آروم بپزه و آبش کاملا تبخیر شه.

    پختن بادمجان ها برای کشک بادمجان

    مرحله ششم : له کردن بادمجان‌ها

    تا این‌جا مراحل اصلی کار طی شده و ‌با کمک گوشت‌کوب، سراغ بادمجون‌های پخته شدمون می‌ریم و اونا رو له می‌کنیم.

    مرحله هفتم : اضافه کردن کشک و نمک به بادمجان

    آخرین مرحله اضافه کردن کشک و‌ نمک به مخلوط شگفت انگیزمون هست. بعد از اضافه کردنشون، بهتره ۱۰ دقیقه زمان بدیم تا با حرارت کم، مواد خوب با هم بپزن.

    نکته مهم: در اضافه کردن نمک مراقب باشید! چون ممکن است کشک شور باشد و کشک بادمجان شما بیش از اندازه شور شود. در صورتی که نمک کشک بادمجان کم بود، بعد از سرو کردن هم میتوانید کشک و نمک را اضافه کنید.

    مطالب مرتبط : ۷ روش برای رفع شوری کشک بادمجان

    اضافه کردن کشک و نمک به بادمجان ها

    مرحله هشتم : اضافه کردن گردوی خرد شده به مواد کشک بادمجان

    همه مواد رو باهم مخلوط کنید و گردوها رو اضافه کنید. دقت کنید که اضافه کردن گردو، علاوه بر بهتر کردن طعم کشک بادمجون و ایجاد حس خوشایند خرد شدن گردو زیر دندان، طبع سرد کشک بادمجان را هم متعادل می‌کند.

    بیشتر بخوانید : طرز تهیه خاویار بادمجان

    اضافه کردن گردو به کشک بادمجان

    ایده‌های تزیین کشک بادمجان

    در بالا دستور پخت کشک بادمجون رو آموزش دادیم. حالا نوبت به تزیین کردن میرسه. تزیین غذا هم اشتها افراد رو بیشتر میکنه و هم ویترینی از زحمات شما برای آشپزیه. خبر خوب اینه که برای تزیین کشک بادمجون دستتون خیلی بازه! چند مدل از ایده‌های تزیین پر طرفدار کشک بادمجونو در ادامه ببینید.

    ۱- تزیین کشک بادمجان مجلسی

    در کشک بادمجان مجلسی دقت بیشتری برای تزیین باید انجام دهید. در کشک بادمجان مجلسی از گردو، سیر تفت داده شده یا پیاز داغ با نعناع تفت داده شده استفاده کنید. کشک را با زعفران ترکیب کنید تا رنگ خوشرنگی به کشک بدهد. 

    این نوع تزیین را میتوانید با کشک رقیق شده، مخلوط رقیق شده کشک و زعفران، گردو نگینی شده، پیاز داغ، نعناع داغ و سیرداغ استفاده کنید و خیلی متنوع و شیک این غذای محبوب رو‌ تزیین کنید. همانطور که در عکس می‌بینید کشک بادمجان مجلسی با تزیین مجلسی برای مهمانی و مجالس دورهمی گزینه مناسبی است.

    تریین مجلسی کشک بادمجان با کشک و گردو

    ۲- تزیین کشک بادمجان با کمک ماسوره

    این روش برای هر تزیینی که بخواهید در آن خطوط باریک ایجاد کنید، مناسب است. اگر سرهای ماسوره را در اختیار ندارید، به راحتی میتوانید کشک رقیق شده را در یک کیسه پلاستیکی بریزید و سر آن را قیچی کنید. دقت کنید اگر کشک را رقیق نکنید، به علت بافت غلیظی که دارد، از قیف خارج نمی‌شود. برای گذاشتن نقطه‌های مختلف روی سطح کشک بادمجان هم میتوانید از این روش استفاده کنید.

    تزیین کشک بادمجان با ماسوره شکوفه ای

    ۳- تزیین کشک بادمجان با پوست بادمجون

    این روش بیشتر خلاقانه است. میتوانید با ایده گرفتن از عکس زیر و با کمترین امکانات، کشک بادمجون خود را تزیین کنید. برای اینکار پوست بادمجان‌ها را نازک بگیرید و بپیچانید تا به شکل گل رز دربیایند و سپس با خلال دندان انها را فیکس کنید.

    تزیین کشک بادمجان با پوست بادمجان

    ۴- تزیین کشک بادمجان ساده:

    اگر زمان و امکانات لازم را برای تزیین های حرفه ای ندارید، میتوانید به کمک کمی پیاز داغ و کشک، مانند تصاویر زیر کشک بادمجان را تزیین کنید.

    تزیین ساده کشک بادمجان

    طرز تهیه کشک بادمجان رژیمی (با بادمجان کبابی)

    برای کسایی که به علت روغن زیاد موجود در کشک بادمجان از طرف پزشکشون از خوردن این غذا منع شده‌اند و نگران سلامتی خودشونن، می‌تونن بادمجون‌ها را کباب و یا آب‌پز کنید و به کشک بادمجون اضافه کنند. بقیه مراحل کاملا طبق روش گفته شده است.

    کشک بادمجان با گردو

    برای طرز تهیه کشک بادمجان با گردو از همان زمانی که بادمجان را می‌کوبید گردو را داخل مواد ریخته و با بادمجان‌ها بکوبید تا به خورد بادمجون‌ها بره و طعم خوشمزه‌ای به کشک بادمجان بدهد.

    کشک بادمجان با گردو مجلسی

    سایر غذاهای خوشمزه و رژیمی با بادمجان

    برخی دیگر از غذاهای خوشمزه ای که با بادمجان درست میشوند، در ادامه ذکر شده اند. برای مشاهده دستور هر یک از مواد غذایی روی آن کلیک کنید.

    سوالات متداول در طرز تهیه کشک بادمجان با بادمجان سرخ شده

    در این قسمت با جواب سوالات طرز تهیه کشک بادمجان همراه ما باشید شاید این سوال شما نیز باشد.

    بادمجان‌ها را چطور انتخاب کنیم؟

    1.  هرچی بادمجون‌های مورد استفاده شیرین‌تر باشن، طعم کشک بادمجون ما بهتر می‌شه.
    2. رنگ بادمجون باید یک‌دست بنفش و پوست اون هم کاملا براق باشه.
    3. کمی بادمجون ها رو فشار بدید،  نباید سفت باشه و هم نباید وا بره.

    علت تلخ شدن کشک بادمجان چیست؟

    بعد از شستن بادمجون‌هامون‌ با آب سرد و پوست گرفتن و قاچ زدنشون، بهشون نمک بزنیم و یک ربع زمان بدیم تا هم تلخیشون (تلخیه احتمالیشون) گرفته بشه و هم موقع سرخ‌کردن روغن کمتری مصرف بشه.

    فرق کشک بادمجان و حلیم بادمجان چیست؟

    اگر دوست دارید کشک بادمجان با عدس و گوشت درست کنید، بهتر است سراغ حلیم بادمجان بروید. طعم کلی این دو غذا با هم مشابه است ولی حلیم بادمجان به علت دارا بودن گوشت، سنگین تر است و به عنوان غذای اصلی به کار میرود؛ درحالی که کشک بادمجان بیشتر حالت غذای سبک و پیش غذایی به عنوان غذای بدون گوشت دارد.

    تا دستورای خوشمزه و سه سوته بعدی شما رو به خدا می‌سپارم. امیدوارم از خورن این غذا لذت ببرید. نوش جونتون!
    این متن از سایت معتبر(foolproofliving) برگرفته شده است.

    ۴/۵ (۱۳۶ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۸۷ دیدگاه ها

    1. پیازو کشک و فلفل هم اضافه کنید بسیار عالی میشه ولی دیگه با گوشکوب برقی بادمجان رو نکوبید

    2. سلام ..من بادمجونا رو کبابی کردم و پوستش رو گرفتم ..ولی شوهرم اونا رو با گوشتکوب برقی له کرد ..خودم نگاش میکنم مثه پوره سیب شده به نظرتون بریزم دور یا درستش کنم؟چون اگه پیاز و کشکش رو هم بریزم اونا هم حروم میشه لطفا جواب بدین

    3. برای اینکه بادمجان تلخ نوشت زمانی که پوست بادمجان را گرفته حلقه حلقه کرده روی آن یک مقدار نمک بریزید تا نیم ساعت بماند
      آب بادمجان در می آید و در ضمن زمان سرخ کردن باید یک مشت از بادمجان را برداتش فشار داده تا آب آن در بیاید و سپس در روغن سرخ کنید خیلی خوشمزه میشود مخصوصا اکر بادمجان شمال باشد

    4. سلام ودرود بر شما خانوم اشپزی دستورات شما عالی بود خوب توجیح کردین تشکر فراوان از دیدگاه خوبتون ♥???

    5. ما کشک بادمجان اینجوری درست میکنیم
      بادمجان. گوجه را سرخ میکنیم تا آن ها سرخ نیشن کشک را در آب حل میکنیم و میریزیم داخل بادمجان ها گوجه ترخون هم اضافه میکنیم و ده دقیقه میزاریم جا بیفت

    6. سلام خانمی که نمک نمی زنی ولی کشک وبادمجونتون شور میشه حتما کشک شما شور است.لطفا در خرید کشک دقت کنید درضمن کسانی که دوست دارید بادمجان را سرخ نکنید می توان بادمجان را با یک ق غ روغنو نصف استکان آب در زودپز به مدت ۵ دقیقه بپزید سپس له کرده پیازداغ زردچوبه…… بزنید فرصت دهید تا آب آن جمع شود وبه روغن بیوفته سپس دوحبه سیر رنده شده اضافه کنید تفت دهید سپس کشک اضافه کنید وهم بزنید تا جا بیفتد نوش جان کنید

    7. چرا من کشک بادمجون درست میکنم بدون اینکه نمک بزنم فقط شور میشه ولی طعم کشک رو نمیگیره.با چند مدل کشک درست کردم.قلق مقدار کشک چطوریه؟

    8. میشه لطف کنید و روش اب پز کردن بادمجون را هم توضیح بدید؟ من باید شدیدا از روغن پرهیز کنم. سپاسگزارم.

    9. با سلام
      بادمجونها رو کبابی کنیم یعنی چی؟؟؟یعنی مثل جوجه بزنمشون به سیخ؟؟؟??

    10. من درست کردم خیییلی خوووب شد میتونید پودر زیره هم بهش اضافه کنید تا بوی سیر بگیره وعطر خوبی به غذاتون بده

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.