دانستنی

۱۶ دلیل مهم برای نوشیدن آب

بسیاری از ما تا حالا این جمله را شاید صدها بار شنیده‌ایم که گفته می‌شود، آب مایهٔ حیات است و یا نوشیدن آب برای حفظ سلامت بدن تا حدود بسیار زیادی ضروری است، اما آیا دلیل آن را نیز می دانید؟

بر اساس دانسته‌ها و شواهد علمی که در این زمینه وجود دارد باید گفت که این مادهٔ حیاتی بیشتر وزن بدن شما را تشکیل می‌دهد و در بسیاری از کارکردهای مهم و حیاتی بدن شما مانند موارد زیر نقش اساسی را برعهده دارد:

• دفع مواد زائد از بدن

• تنظیم دمای بدن

• کمک به عملکرد مغز

طبق شواهد علمی در این زمینه بدن انسان بیشتر مقدار آب مورد نیاز خود را از طریق نوشیدنی‌ها دریافت می‌کند، اما مصرف برخی مواد غذایی هم به مقدار اندکی در تأمین آب مورد نیاز روزانهٔ بدن شما موثره.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    در ادامه برخی از فایده‌های نوشیدن آب و روش‌هایی را که آب می‌تواند به بهبود سلامت بدن در شما کمک کند، آورده شده است.

    بیشتر بخوانید: ۱۲ راه ساده و کاربردی برای نوشیدن آب بیشتر

    ۱. آب به تولید بزاق دهان کمک می‌کند

    طبق دانسته‌های علمی در این زمینه آب قسمت اصلی بزاق دهان را تشکیل می‌دهد. می دانیم که بزاق همچنین دارای مقدار کمی الکترولیت، مخاط و برخی آنزیم‌ها هم هست. باید به این نکته نیز اشاره کرد که بزاق دهان برای تجزیه بهترمواد غذایی جامد و سالم ماندن دهان تا حدود زیادی ضروری است.

    بدن شما به طور کلی با مصرف منظم مایعات قادر است بزاق کافی را تولید کند. با این وجود، ممکن است تولید بزاق شما در نتیجه افزایش سن یا مصرف برخی داروها یا روش‌های درمانی کم شود.

    اگر دهان شما بیش از حد نرمال خشک است و افزایش میزان آب شما کمکی نمی‌کند، باید به پزشک مراجعه کنید.

    ۲. درجه حرارت بدن شما را تنظیم می‌کند

    نتایج علمی به دست آمده از مطالعه‌ها و آزمایش‌های انجام شده در این زمینه، نشان می‌دهد که آب رسانی مناسب برای حفظ دمای بدن شما بسیار مهم است. بدن شما در اثر فعالیت بدنی و در محیط‌های گرم، آب را از طریق عرق کردن از دست می‌دهد.

    فرایند عرق کردن شما می‌تواند به خنک نگه داشتن بدن شما کمک فراوانی کند، اما اگر آبی که در طی فرایند عرق کردن بدن، از دست می‌دهید را دوباره جایگزین نکنید، دمای بدن شما تا حدودی بالا می‌رود. به این دلیل است که بدن شما در هنگام مبتلا شدن به کمبود آب الکترولیت و پلاسما را از دست می‌دهد.

    در اینجا باید توجه داشته باشید که اگر بیش از حد معمول عرق می‌کنید، حتماً باید مقدار زیادی آب بنوشید تا از کمبود آب در بدن جلوگیری شود.

    آب برای بدن

    ۳. آب از بافت‌ها، نخاع و مفاصل شما محافظت می‌کند

    طبق یافته‌های به دست آمده از آزمایش‌ها و مطالعه‌های علمی در این زمینه می دانیم که مصرف آب به روانکاری و تقویت بالشتک‌های موجود در مفاصل، نخاع و ستون فقرات و بافت‌های بدن شما کمک می‌کند. این باعث می‌شود که شما بتوانید تا حدودی بیشتر از فعالیت بدنی لذت ببرید و ناراحتی‌های بدنی به دلیل بوجود آمدن مشکلات مربوط به سلامتی و بیماری‌هایی از جمله آرتریت را تا حدودی کاهش دهید.

    ۴. به دفع سموم بدن از طریق تعریق، ادرار و دفع مدفوع کمک می‌کند

    همانطور که می دانید یکی از کار کردن‌های مهم آب در بدن شما کمکی است که به عرق کردن، ادرار کردن و حرکات روده در بدن می‌کند.

    عرق کردن هنگام ورزش یا در هنگامی که دمای محیط بالا می‌رود به بدن شما کمک می‌کند تا دمای خود را تنظیم کند. برای جایگزین کردن مایعات از دست رفته در فرایند عرف کردن، بدن شما به آب احتیاج دارد.

    بر اساس مطالعه‌ها و آزمایش‌های علم پزشکی می دانیم که برای داشتن حالات مزاجی سالم و کارکرد مناسب معده و همچنین جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری یبوست نیز بدن شما به دریافت مقدار کافی آب در سیستم خود نیاز دارد.

    همچنین جالب است بدانید که برای اینکه کلیه‌های شما بتوانند مواد زائد موجود در خون شما را به خوبی فیلتر کند تا از طریق ادرار آن‌ها را از بدن خارج کند رساندن مقدار کافی و مناسب آب به بدن به صورت روزانه تا حدود زیادی ضروری است. مصرف کافی آب به کلیه‌های شما کمک می‌کند تا کارایی بیشتری داشته باشند و همچنین به جلوگیری از دچار شدن به سنگ کلیه نیز کمک فراوان می‌کند.

    بیشتر بخوانید: دمنوش گیاهی برای رقیق کردن خون

    ۵. بهبود عملکرد بدن

    بر اساس دانسته‌های علمی بدست آمده در این زمینه نوشیدن مقدار زیادی آب در حین انجام فعالیت بدنی تا حدودی ضروری است. همچنین نتایج مطالعه‌ها و آزمایش‌های علمی نشان می‌دهد که ورزشکاران ممکن است در طول انجام ورزش‌ها فعالیت‌های بدنی بین ۶ تا ۱۰ درصد از وزن بدن خود را به خاطر عرق ریختن زیاد از دست بدهند.

    جالب است که بدانید هیدراتاسیون یا همان آب رسانی به بدن همچنین بر قدرت بدنی، توان و استقامت شما تأثیر گذار است.

    اگر در تمرینات استقامتی بدنی یا ورزش‌های پرتحرک مانند بسکتبال شرکت می‌کنید، ممکن است احتمال بوجود آمدن کمبود آب در بدن شما تا حدود زیادی نسبت به دیگران افزایش پیدا کند.

    اثرات منفی فعالیت شدید فیزیکی و یا ورزش کردن در گرما بدون مصرف آب کافی می‌تواند باعث مبتلا شدن شخص به مشکلات جدی پزشکی از جمله کاهش فشار خون و هایپرترمیا یا همان گرما زدگی شوذ. باید به این نکته مهم نیز اشاره کرد که کم آبی شدید می‌تواند باعث تشنج و حتی مرگ نیز بشود.

    ۶. به جلوگیری از یبوست کمک می‌کند

    بر طبق دانسته‌های پزشکی می دانیم که خوردن فیبر تنها راه جلوگیری از عارضهٔ یبوست نیست. باید بدانیم که همچنین مصرف آب به صورت مداوم، بسیار مهم است چرا که مصرف آب کافی در طول روز به تنظیم حرکات رودهٔ های شما نیز کمک فراوانی می‌کند.

    بنابر این باید بدانید که اگر به اندازه کافی آب، منیزیم و فیبر مصرف نکنید، خطر مبتلا شدن به عارضهٔ یبوست در شما تا حدود زیادی افزایش خواهد داشت.

    نتایج به دست آمده از مطالعه‌ها و آزمایش‌های انجام شده در این زمینه می‌توان گفت که اگر درحال حاضر دچار عارضهٔ یبوست هستید، خواهید دید که نوشیدن آب گازدار هم مانند آب نوشیدنی معمولی می‌تواند به سهولت علائم این بیماری را در شما تا حدود زیادی کمتر کند.

    ۷. در هضم غذا کمک می‌کند

    برخلاف آنچه بعضی افراد فکر می‌کنند، متخصصان تغذیه تأیید کرده‌اند که نوشیدن آب قبل، حین و بعد از غذا به بدن شما کمک می‌کند تا غذا راحت‌تر تجزیه شود. این به شما کمک می‌کند تا غذا را به طور مؤثرتری هضم کنید و از وعده‌های غذایی خود نهایت استفادهٔ لازم را ببرید.

    نتیجهٔ بدست آمده از آزمایش‌ها و مطالعه‌های انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که بدن قادر است تا حدود زیادی با تغییر در میزان شل بودن یا قوام مواد غذایی که وارد معده می‌شود خود را تطبیق دهد.

    ۸. به جذب مواد غذایی کمک می‌کند

    شواهد علمی بسیاری وجود دارد که ثابت می‌کند آب علاوه بر کمک به تجزیه مواد غذایی و هضم آن‌ها، می‌تواند تا حدود زیادی به جدا سازی و آزاد کردن ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر مواد مفید از غذاهایی که می‌خوریم هم کمک کند. سپس این مواد غذایی مفید و ویتامین را برای استفاده به نقاط مختلف بدن شما انتقال دهد.
    برای دیدن “طرز تهیه ۵ اسموتی‌ خوشمزه؛ مخصوص آلودگی هوا” کلیک کنید.

    ۹. به شما در کاهش وزن بدن کمک می‌کند

    شواهد و نتایج به دست آمده از مطالعه‌ها و آزمایش‌های انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که مقدار مصرف آب به صورت روزانه بر روی مقدار چربی بدن و مقدار کاهش وزن بدن در دخترها و همچنین در زن‌هایی که دارای اضافه وزن بودند مؤثر است. نوشیدن آب بیشتر در رژیم غذایی و ورزش ممکن است به شما در از دست دادن کیلوهای اضافه وزن تا حدود زیادی کمک کند.

    ۱۰. آب گردش اکسیژن خون را بهبود می‌بخشد

    بر طبق دانسته‌های پزشکی و نتایج آزمایش‌ها و تحقیقات انجام شده، آب مواد غذایی و مفید و همچنین اکسیژن مورد نیاز اعضای بدن را به نقاط مختلف بدن شما حمل می‌کند. رسیدن به میزان مناسب مصرف آب روزانه، گردش خون را در بدن شما تا حدود زیادی بهبود می‌بخشد و تأثیر مثبتی بر سلامت کلی شما خواهد گذاشت.

    ۱۱. به مبارزه با بیماری کمک می‌کند

    نوشیدن آب کافی می‌تواند تا حدود زیادی به جلوگیری از بوجود آمدن برخی مشکلات پزشکی و بیماری‌ها کمک کند. این مشکلات و بیماری‌ها عبارتند از:

    • مبتلا شدن به یبوست

    • مبتلا شدن به سنگ کلیه

    • آسم ناشی از ورزش

    • عفونت مجاری ادراری

    • مبتلا شدن به فشار خون بالا

    در این همچنین مهم است که بدانید، مصرف میزان کافی آب به شما کمک می‌کند تا ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مفید مهم موجود در غذاها که از طریق رژیم غذایی دریافت می‌کنید را بهتر جذب کنید و این باعث افزایش میزان سلامت عمومی بدن شما خواهد شد.

    آب برای سلامتی

    ۱۲. افزایش انرژی بدن

    بر اساس نتایج به دست آمده از مطالعه‌های علمی، نوشیدن آب می‌تواند به تنظیم و فعال سازی متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن شما کمک فراوان کند. بنابر این می‌توان نتیجه گرفت که مصرف مقادیر مناسب و کافی آب به صورت روزانه می‌تواند با افزایش دادن متابولیسم و سوخت و ساز بدن، بر سطح انرژی بدن شما تأثیرات مثبتی بگذارد.

    نتایج به دست آمده از یک مطالعه علمی در این زمینه نشان داده است که نوشیدن ۵۰۰ میلی لیتر آب در مردان و زنان مقدار متابولیسم یا سوخت و ساز بدن را ۳۰ درصد افزایش داده است. این اثرات بیش از یک ساعت طول خواهد کشید.

    ۱۳. به عملکرد ذهن کمک می‌کند

    نتایج به دست آمده از مطالعه‌ها و آزمایش‌های علمی هیدراتاسیون یا همان آب رسانی مناسب برای ماندن در بهترین وضعیت کارکرد ذهن بسیار ضروری است. نشان داده شده که خود داری کردن از نوشیدن آب کافی در طول روز می‌توانند تا حدود زیادی بر قدرت تمرکز، هوشیاری و حافظه کوتاه مدت شما تأثیرات منفی بگذارد.

    ۱۴. به بهبود خلق و خو و وضعیت احساسی کمک می‌کند

    شواهد بدست آمده از مطالعه‌ها و آزمایش‌های انجام شده در این زمینه نشان دهندهٔ آن است که کمبود آب در بدن همچنین می‌تواند بر روحیه شما تأثیرات منفی بگذارد. نشان داده شده که کمبود آب بدن ممکن است باعث بوجود آمدن خستگی و گیجی و همچنین اضطراب در افراد شود.

    ۱۵. باعث روشن و شفاف شدن پوست می‌شود

    بر طبق شواهد پزشکی موجود می‌تواند گفت مصرف کافی آب به مرطوب نگه داشتن پوست کمک می‌کند و می‌تواند تا حدود زیادی به عمل تولید کلاژن در بدن کمک کند. با این حال، مصرف آب به تنهایی برای کاهش اثرات پیری کافی نیست. خنثی کردن این اثرات منفی ناشی از افزایش سن، همچنین به ژن‌های شما و مقدار و نحوهٔ محافظت کلی در برابر آفتاب نیز مرتبط است.

    ۱۶. از کمبود آب بدن جلوگیری می‌کند

    همان طور که می دانید کم آبی بدن نتیجه عدم آب رسانی روزانه به میزان کافی و مورد نیاز به بدن است.  آب برای بسیاری از عملکردهای بدن ضروری است، کمبود آب بدن می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

    مبتلا شدن به عارضهٔ کم آبی در حالتی که شدید باشد می‌تواند تا حدودی باعث بوجود آمدن تعدادی از عوارض جدی مربوط به سلامتی شود، از جمله:

    • ایجاد تورم در برخی نقاط مغز

    • نارسایی کلیه‌ها

    • بروز تشنج

    بنابر این برای جلوگیری از مبتلا شدن به کم آبی، آب کافی بنوشید تا بتوانید آنچه را که از طریق فرایند عرق کردن بدن، دفع ادرار و حرکات روده از بین رفته است، دوباره جایگزین کنید.

    چقدر باید آب بنوشید؟

    باید به این نکته توجه داشته باشید که آگاه بودن به مقدار آبی که هر روزه می‌نوشید، برای حفظ سلامتی مهم است. بیشتر افراد هنگامی که دچار تشنگی می‌شوند آب می‌نوشند، که این به تنظیم مصرف روزانه آب بدن شما کمک می‌کند.

    برطبق آمار رسیده از آکادمی ملی علوم، مهندسی و پزشکی ایالات متحده، مقدار مصرف آب عمومی (از همه نوشیدنی‌ها و غذاها) که نیازهای اکثر افراد را برآورده می‌کند عبارتند از:

    • روزانه حدود ۱۵.۵ پیمانه آب (۱۲۵ اونس یا ۳.۵ کیلو گرم) برای آقایان

    • روزانه حدود ۱۱.۵ پیمانه (۹۱ اونس یا ۲.۵ کیلو گرم) برای خانمها

    نتایج به دست آمده از مطالعه‌ها و آزمایش‌های انجام شده در این زمینه افراد معمولی چیزی در حدود ۲۰ درصد از میزان مصرف روزانه آب بدن خود را از مواد غذایی دریافت می‌کنند. بقیه بستگی به نوشیدن آب و نوشیدنی‌های آب دار، دارد. بنابراین، در حالت ایده آل مردان حدود ۱۰۰ اونس (۳.۰ لیتر) از آب مورد نیاز بدن خود را با نوشیدنی‌ها به دست می‌آورند و زنان هم حدود ۷۳ اونس (۲.۱۲ لیتر) از آب مورد نیاز بدن خود را از نوشیدنی‌ها به دست می‌آورند.

    بنابراین اگر در حال ورزش یا زندگی در منطقه گرمتر هستید برای جلوگیری از بوجود آمدن کم آبی بدن، باید مقدار مصرف آب خود را بسته به میزان درجه حرارت و رطوبت محیط تا حدودی افزایش دهید.

    روش‌های دیگر برای ارزیابی هیدراتاسیون یا آب رسانی به بدن نیز وجود دارد که شامل مقدار تشنگی و رنگ ادرار است. احساس تشنگی نشان می‌دهد که به بدن شما تا حدودی آب رسانی کافی انجام نمی‌گیرد. رنگ ادرار تیره یا رنگی نشانگر کمبود آب در بدن است. ادرار کم رنگ یا غیر رنگی معمولاً حاکی از هیدراتاسیون مناسب در بدن است.

    چکیدهٔ مقاله

    آب برای تقریباً همهٔ قسمت و اعضای بدن شما بسیار مهم و حیاتی است. نه تنها مصرف میزان توصیه شده روزانه به شما در حفظ وضعیت سلامتی فعلی خود کمک می‌کند، بلکه قادر است تا حدودی سلامت عمومی شما را نیز بهبود بخشد.

    در اینجا چند ایده برای ارزیابی از کافی بودن مقدار مصرف نوشیدنی‌ها آورده شده است:

    • به هر کجا که می‌روید، یک بطری آب با خود حمل کنید. به این ترتیب می‌توانید هر زمان که نیاز باشد مقداری آب بنوشید.

    • مقدار مصرف خود را به صورت آگاهانه پیگیری کنید. هر روز برای آب رسانی بهینه به بدن خود سعی کنید مقادیر توصیه شدهٔ مصرف آب را که در بالا به آن اشاره شد را رعایت کنید.

    • سعی کنید تا نیمهٔ روز نصف مقدار مناسب آب رسانی را با مصرف مداوم و منظم آب به بدن خود انجام دهید. با این کار همیشه می‌توانید حدود یک ساعت قبل از خواب مقدار آب رسانی مورد نیاز بدنتان به اتمام برسانید.

    منبع: www.healthline.com

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.