دانستنی

چه زمانی استفاده از شامپو بچه را قطع کنم؟

همه ما سوختن چشم هنگام شستشو با شامپو را تجربه کرده‌ایم. مطمئنا تصور آن سوزش برای چشم کودک دلبندتان شما را بسیار عصبی می‌کند. شاید فکر اینکه جز شامپو بچه از شامپوی دیگری استفاده کنید برای شما سخت است و از طرفی هم دوست دارید کودک تان زودتر از دنیای حساس کودکی فاصله بگیرد. برای نوزادان و کودکان باید از محصولات مخصوص استفاده کرد: از شامپو سر و بدن مخصوص کودکان گرفته تا حتی شوینده لباس‌هایشان که باید مخصوص باشد.

حال شاید این سوال برایتان پیش بیاید که کودکان تا چه زمانی باید از این محصولات، به خصوص شامپو سر و شامپوی بدن کودکان استفاده کنند و در صورت استفاده از شامپوی سر و شامپو بدن بزرگسالان برای کودکان چه مشکلاتی ممکن است پیش بیاید؟

ما در این مقاله پاسخ این سوالات را با شما به اشتراک گذاشته‌ایم. برای اطلاعات بیشتر، کلیک کنید و با ما در بخش دانستی‌های مجله اینترنتی اکالا بلاگ همراه باشید.

شامپو بدن بچه

چرا شامپو بچه شستشوی بدن؟

جدا از اینکه پوست و موی کودکان با شامپوی بزرگسالان سازگاری ندارد، سوزش چشم یکی از مهم‌ترین عواملی است که والدین را وادار می‌کند تا برای کودکشان شامپو بچه مخصوص سر و بدن تهیه کنند. اما چه زمانی باید مصرف شامپوی مخصوص کودکان را قطع کرد؟ آیا اصلا قطع شامپوی کودک لازم است؟ واقعیت این است که هیچ پاسخ واضحی در این زمینه وجود ندارد.

آنچه ما می‌دانیم، این است که شما حتما باید برای حمام کردن نوزادان، به خصوص در ۱۲ ماه اول زندگی‌شان، از شامپوهای سر و بدن مخصوص  استفاده کنید. محصولات مخصوص پوست کودکان بسیار ملایم هستند، قدرت پاک‌کنندگی بالایی ندارند، PH آنها خیلی قلیایی نیست (نزدیک به ۷ یعنی خنثی) و احتمال ایجاد حساسیت آنها بسیار کم است. به همین دلیل احتمال خشکی و بروز حساسیت پوستی برای کودکان کاهش می‌یابد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: معیارهای انتخاب شامپوی مناسب برای انواع مو

    یادتان باشد که هرچه قدرت قلیایی شوینده بیشتر باشد، بیشتر باعث سوزش چشم می‌شود؛ بنابراین برای کودکانی که پوستشان قدرت چربی‌سازی بالایی ندارد، شامپو بدن مخصوص کودک مناسب‌تر است.پزشکان توصیه می‌کنند که تا ۱۲ یا ۱۳ سالگی، برای کودکان از شامپو بدن مخصوص کودک استفاده کنید.

    متخصصان کودک معتقدند کودک را تا سن یک­ سالگی، نباید بیش از ۳ بار در هفته حمام کرد، اما کودکی که فعالیت زیاد و بدنش تعریق بالایی دارد، باید هر روز به حمام برود. به طور کل شستشوی روزانه برای همه کودکان بالای یک سال توصیه می‌شود، مگر آنکه پوست بسیار خشکی داشته باشند. در فصل زمستان و آب و هوای خشک شستن مکرر کودک توصیه نمی‌شود.

    چه زمانی استفاده از شامپو بچه را قطع کنم؟

    چرا نباید فرزندم را با شامپو بدن خودم بشویم؟

    شاید فکر کنید با این کار در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کنید، اما بهتراست بدانید، شامپو بدن مخصوص پوست بزرگسالان می‌تواند عوارضی برای پوست کودکان داشته باشد که شما را مجبور کند چندین برابر هزینه خیرد شامپو بچه، برای درمان آن‌ها هزینه بپردازید. حساسیت پوستی و مشکلاتی مانند بثورات جلدی، از خطراتی هستند که ممکن است پس از مصرف شامپو بزرگسالان برای کودکان ایجاد شود.

    لایه کلاژن پوست بزرگسالان ضخیم‌تر از پوست کودکان است و به همین دلیل شوینده‌های مخصوص بزرگسالان فرمولاسیون قوی‌تری نسبت به محصولات مخصوص کودکان دارد. پوست کودکان ۵ برابر ظریف‌تر و حساس‌تر از پوست بزرگسالان است. بنابراین حتی شامپو بدن مادر خانواده هم می‌تواند خشکی و حساسیت برای پوست کودک ایجاد کند.

    شامپو بچه تا چندسالگی باید استفاده شوند؟

    ممکن است برایتان سوال ایجاد شود که کودکان تا چه زمانی باید از شامپو بچه برای شستشوی پوست بدن و مو استفاده کنند؟ قبل از تصمیم‌گیری در مورد تغییر شاپوی کودک به شامپوی بزرگسال، فاکتورهای زیر را درنظر بگیرید.

    ترجیح کودک چیست؟

    برخی از کودکان نوپا بوی شامپو بچه را دوست دارند، اما بعضی از کودکان، محصولات بزرگسالان را ترجیح می‌دهند. اگر کودک شامپوی خاصی را ترجیح می‌دهد، خوب است که علاقه او را لحاظ کنید.

    آیا کودک می تواند طبق گفته شما چشمان خود را ببندد؟

    بستن چشم و جلوگیری از ورود شوینده به آن، مهارت بسیار مهمی است که کودک باید حین شستشو از آن آگاه باشد و بتواند رعایت کند! اگر کودک هنوز نمی‌تواند هیچ یک از این کارها را انجام دهد، به نفع شما و اوست که فعلاً از شامپوی بدون سوزش چشم استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: شامپوهای خارجی که باید بشناسید!

    موهای کودک چقدر ضخیم یا بلند است؟

    برخی از کودکان نوپا موی کامل و پرپشتی دارند و بعضی دیگر نه؛ شامپو بچه دقیقاً برای انواع موی کم و زیاد کودکان و متناسب با حجم آن‌ها تولید می‌شود. اگر کودک موی بلند، مجعد یا ضخیم دارد و حس می‌کنید شامپو بچه قدرت پاک کنندگی و تمیزی لازم را ندارد، بهتر است زودتر از شامپوی بزرگسالان برای شستشوی مویشان کمک بگیرید.  همچنین می‌توانید شامپوی او را با شامپوی مخصوص کودکان دیگری عوض کنید.

    البته در بعضی از موارد شامپو بچه باعث تحریک پوست سر و موی بعضی از کودکان می شود، بنابراین اگر خشکی یا سوزش دیدید، شاید لازم باشد شامپوی بچه را تغییر دهید یا شستشو با شامپو بچه را متوقف و از شامپوی مخصوص بزرگسالان استفاده کنید. اگر متوجه شدید که شامپو بچه به خوب تمیز نمی‌کند، می‌توانید آن را تغییر دهید.

    سخن آخر

    در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با دلایل لزوم استفاده از شامپو بچه برای کودکان آشنا کنیم و از زمان قطع آن حرف بزنیم. در آخر لازم است مجددا یادآوری کنیم که هیچ جدول زمانی درست یا غلطی برای استفاده از شامپو بچه وجود ندارد. اصولا همه‌چیز به کودک شما و پوست آن‌ها بستگی دارد. استفاده از شامپو بچه هیچ سقفی ندارد و حتی گاهی بزرگسالان هم از این شامپوها برای شستشوی خود کمک می‌گیرند. بهتر است اصول مراقبت از پوست کودکان را، حداقل تا پایان ۸­ سالگی رعایت کنید و در استفاده از محصولات بزرگسالان برای کودکان عجله نکنید.

    سوالات متداول

    در ادامه پاسخ بعضی از سوالات پرتکرار در زمینه شامپو بچه و استفاده از آن را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت:

    آیا می‌توان از شامپو بزرگسالان برای کودکان استفاده کرد؟

    به طور کلی توصیه می‌شود که چنین اقدامی انجام ندهید و از شامپوی مخصوص کودک برای شستشوی او کمک بگیرید. البته می‌توانید در سال‌های میانی کودکی و با توجه به جنس مو و پوست کودک، ممکن است بتوانید این کار را انجام دهید.

    آیا شامپو بچه بدون سولفات است؟

    خیر؛ همه شامپوهای مخصوص کودکان بدو سولفات نیستند. اگر می‌خواهید از این شامپوها برای شستشوی سر و بدن کودک کمک بگیرید، بهتر است قبل از خرید، ترکیبات آن را چک کنید.

    معروف‌ترین شامپو بچه خارجی و ایرانی کدام است؟

    از معروف‌ترین شامپوهای مخصوص کودکان می‌توان به فیروز، گلرنگ، فولیکا، جانسون و موستلا اشاره کرد.

    نوشته های مشابه

    ‫۳ دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.