دانستنی

۱۰ روش شناسایی زعفران اصل؛ آشنایی با انواع زعفران

همیشه تعداد زیادی از مردم برای خرید زعفران اصلی از غیر اصل دچار استرس و ترس هستند. ما توصیه می‌کنیم برخی از راه‌حل‌های ساده برای چگونگی شناسایی زعفران اصلی از غیر اصل را امتحان کنید. امروزه سودجویان زیادی زعفران را به‌عنوان اصل می‌فروشند درصورتی‌که با پرداخت هزینه بالا، زعفران را که یکی از گران‌ترین ادویه‌ها است و به آن طلای سرخ می‌گویند، می‌خرید و درنهایت متوجه می‌شوید زعفران اصل نیست. پس بهترین کار این است که زعفران اصل را بشناسیم تا بتوانیم آن را از غیر اصل تشخیص بدهیم. چون نه‌تنها زعفران غیر اصل خاصیتی ندارد بلکه ممکن است از مواد خوراکی نامجاز استفاده کرده باشند که سلامت بدن را تهدید می‌کند. در بخش دانستی‌های مجله اینترتی اکالا بلاگ همراه ما باشید تا با انواع زعفران و تشخیص زعفران اصل آشنا شوید.

روش های تشخیص زعفران اصل از تقلبی

در ادامه روش‌های تشخیص زعفران اصل از تقلبی را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت:

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۱- شناسایی زعفران اصل از روی طعم

    تست طعم و مزه، یکی از روش‌های تشخیص زعفران اصل از تقلبی محسوب می‌شود. زعفران خوب همیشه عطر و شیرینی خاصی دارد. البته طعم آن شیرین نیست و حتی گاهی طعم تلخی دارد. یکی از رشته‌های زعفران را روی زبان خود قرار دهید. اگر طعم شیرینی درون دهان خود احساس کردید، این زعفران غیر اصل است. برای افزایش وزن زعفران به آن شکر یا شیره اضافه می‌کنند که این کار علت باعث کاهش کیفیت و افزایش وزن زعفران خواهد شد. یا گاهی شنیده می‌شود که نمک یا حتی گل‌رنگ را با زعفران ترکیب کرده و به مشتری می‌فروشند.

    ۲- شناسایی زعفران از روی پودر آن

    کمی از زعفران موردنظرتان رابین کاغذ کاهی و روزنامه بگذارید و فشار دهید. در صورت مشاهده ذرات روغن و چربی در محل فشار زعفران، زعفرانتان تقلبی است. اگر زعفران پودر شود و اثری از چربی نباشد، نشان از اصل بودن زعفران دارد.

    10 روش تشخیص زعفران اصل؛ آشنایی با انواع زعفران

    ۳- تشخیص زعفران اصل با تست شعله

    تکه‌های زعفران را روی شعله گاز قرار دهید. در این حالت به دلیل وجود پتاسیم، زعفران خالص به رنگ بنفش یا نارنجی درمی‌آید. اما در مورد زعفران غیر اصل رنگ زرد ایجاد خواهد شد.

    ۴- تشخیص  اصل از روی شکل و ظاهر آن

    زعفران اصل، کیفیت ظاهری قابل قبولی دارد. شکل زعفران اصل از یک طرف شیپوری مانند و از طرف دیگر نازک و پیچک مانند است. زعفران و ذرت یک شباهت دارند و آن‌هم کلاله‌های آن‌ها است. کلاله‌های ذرت حالت مستقیم دارند اما در زعفران این رشته، به‌صورت انحنادار هستند. این انحنا نشان از اصل بودن و کیفیت بالای زعفران دارد.

    مطالب مرتبط :  آموزش ۱۶ ماسک زعفران برای زیبایی پوست

    ۵- تشخیص زعفران اصل از روی براق بودن آن

    کلاله‌های زعفران، یکی دیگر از بخش‌هایی مهم در تشخیص زعفران اصل از تقلبی هستند. می‌توان از طریق کلاله‌ها به اصل بودن زعفران پی برد. کلاله‌ها نباید به‌شدت براق باشند. کلاله‌ها باید به رنگ قرمز تند و البته نه به آن شدت که روشن باشد.

    ۶- شناسایی زعفران با دم کردن آن

    قدری زعفران در آب جوش بیندازید. اگر بعد از ۵ دقیقه رنگ رشته‌ها کمرنگ و به سفید متمایل شد، یعنی زعفران اصل نبوده است.  رنگ زعفران اصل در آب زرد مایل به نارنجی و قرمز شفاف است. رنگ قرمز تند در آب نشان خوبی نیست. مواد شیمیایی استفاده‌شده برای رنگ دهی بیشتر زعفران ممکن است برای سلامتی شما مضر باشند.

    ۷- شناسایی زعفران با تست جوش شیرین

    استفاده از جوش‌شیرین یکی دیگر از روش‌های تشخیص زعفران اصل از تقلبی محسوب می‌شود. در این روش مقداری جوش‌شیرین را در آب بریزید و کاملاً آن را به هم بزنید. سپس کمی زعفران را به محلول اضافه کنید. اگر زعفران اصل باشد رنگ آب با ترکیب جوش‌شیرین به رنگ زرد درمی‌آید و اگر زعفران غیر اصل باشد به رنگ قرمز کم‌رنگ درمی‌آید.

    ۸- شناسایی زعفران با تست بنزین

    اگر در دسترس خود بنزین دارید، همچنین زعفران اصل در بنزین حل نمی‌شود و اگر کمی از آن را درون بنزین بریزید، نباید باعث تغییر رنگ آن شود.

    مطالب مرتبط :  طرز تهیه مسقطی شیرازی زعفرانی

    ۹- شناسایی زعفران از روی سرگل آن

    جهت شناخت زعفران سرگل تمام رشته‌های زعفران باید رنگ یکدست داشته باشند.

    شناسایی زعفران با شناور کردن در آب

    ۱۰- شناسایی زعفران با شناور کردن در آب

    یک لیوان آب سرد بردارید و رشته های زعفران را در آن بریزید؛ رشته های زعفران اصل روی آب شناور باقی می‌ماند ولی اگر از زعفران تقلبی باشد به خاطر وزن سنگین آن به انتهای آب فرو می‌رود.

    آشنایی با انواع زعفران

    بعد از شناخت روش تشخیص زعفران اصل از تقلبی، نوبت به شناخت انواع زعفران می‌رسد. در ادامه با انواع زعفران آشنا خواهید شد.

    ۱- زعفران سرگل

    قسمت بالای رشته زعفران که عطر و بوی و رنگ زیادی دارد، زعفران سرگل نامیده می‌شود. به دلیل قیمت بالاتر و نبود قسمت کنج زعفران، غیر اصل بودن در این جنس زیاد است. بیشترین خاصیت زعفران در این قسمت است. در این نوع، بخش خامه زعفران که همان ریشه است به‌کلی حذف و کلاله‌های کاملاً قرمزرنگ به‌صورت جدا از هم، زعفران خالص را تشکیل می‌دهند.

    علاوه بر سرگل، عناوین سر قلم، سرریشه و ممتاز را نیز برای این نوع زعفران بکار می‌برند. در برخی موارد از زعفران پوشال به نام سرگل نیز یاد می‌شود که در این صورت به دو نوع سرگل نگین و سرگل ممتاز تقسیم می‌شود. سرگل نگین درواقع همان تعریف بالا از زعفران سرگل بوده و سرگل ممتاز درواقع بخشی از خامه زردرنگ را نیز به همراه دارد.

    زعفران اصل،انواع زعفران،زعفران سرگل

    ۲- زعفران نگین

    این قسمت هم عطر و رنگ خوبی دارد ولی به‌اندازه سرگل نیست. در زعفران نگین، پوشال از میان رشته‌های موجود جدا می‌شود. به این ترتیب زعفرانی حجیم تهیه خواهد شد.

    زعفران نگین چیست

    ۳- زعفران پوشال

    این نوع زعفران از قسمت سرگل تا قسمت سفیدرنگ انتهایی زعفران محسوب می‌شود. زعفران پوشال نگین به خاطر وجود کلاله، رنگ‌دهی بالایی دارد. به خاطر ترکیب مقداری از خامه با کلاله در این محصول، مشتریان هم اعتماد بیشتری هم به این محصول برای اصل بودن آن دارند. این محصول درجات مختلفی از ۱ تا ۳ دارد.

    زعفران پوشال

    ۴- زعفران دسته یا دختر پیچ

    زعفران دسته یا دختر پیچ به تمای رشته‌های زعفران گفته می‌شود. زعفران دسته اصلی‌ترین نوع زعفران بوده که از کنار هم چیده شدن و خشک شدن تمامی یک‌رشته زعفران، شامل کلاله و خامه، به عمل می‌آید.

    زعفران دختر پیچ

    ۵- زعفران خامه

    بهتر است بدانید که یکی از انواع زعفران که شامل دسته‌بندی آن نمی‌شود، زعفران سفید یا خامه است که هیچ قسمت کلاله‌ای ندارد و به‌عنوان ماده کنج زعفران نام‌برده می‌شود.

    بیشتر بخوانید : طرز تهیه حلوای زعفرانی

    زعفران خامه

    ۶- زعفران کنج یا سفید

    با جدا کردن زعفران سرگل از دسته، قسمت ریشه باقی می‌ماند. این ریشه زرد رنگ است. در ایران به این ریشه زعفران سفید و یا کنج گفته می‌شود. کنج زعفران جزء دسته‌بندی انواع زعفران قرار نمی‌گیرد اما به دلیل رنگ و ظاهر زیبای آن و اینکه امکان تقلب ندارد، موردتوجه قرار می‌گیرد.

    زعفران کنج سفید

    بنابراین با توجه به موارد ذکرشده قیمت زعفران خریداری‌شده متفاوت است و باید بدانید زعفرانی که خریداری کرده‌اید در کدام دسته زعفران قرار می‌گیرد.

    جمع بندی

    در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با روش‌های تشخیص زعفران اصل از تقلبی آشنا کنیم. باید درنظر داشته باشید که همه این روش‌ها نسبی هستند و نتیجه آن‌ها قطعی و صد در صد نیست. بهترین روش برای اطمینان از خرید زعفران اصل این است که از مراکز معتبر به خرید اقدام کنید.

    سوالات متداول

    در ادامه جواب سوالات پر تکرار در زمینه تشخیص زعفران اصل از تقلبی را با شما ب اشتراک خواهیم گذاشت.

    خصوصیات زعفران اصل و با کیفیت چیست؟

    بسته‌بندی مناسب و باکیفیت، رنگ خوب و شفاف، بوی مناسب و رنگ‌دهی عالی از مهم‌ترین خصوصیات زعفران با کیفیت است.

    زعفران اصل را چگونه بشناسیم؟

    تست شعله، تست سایش زعفران به کاغذ و تست حل کردن زعفران در آب از مهم‌ترین روش‌های تشخیص زعفران اصل از تقلبی است.

    نوشته های مشابه

    ‫۸ دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.