دانستنی

۶ نکته کلیدی درباره فواید جویدن آدامس بعد از غذا

جویدن آدامس برای ما به امری روزمره و عادی تبدیل شده است. ممکن است هرروز مصرف کنیم و همۀ طعم‌ها و نوع‌های مختلف آن را  حتماً امتحان کرده‌ایم. به نظر شما آدامس از کجا و کی به وجود آمد؟ اولین آدامس‌ها چگونه بودند و برای چه مصرف می‌شدند؟ اصلاً جویدن آدامس مفید است یا خیر؟ اینکه ماده‌ای نرم، منعطف و پایدار فقط برای جویدن و نه خوردن طراحی شده است، عجیب است. عادتی که بخشی از زندگی روزانۀ هر کسی شده و عجایب آن در این روزمرگی و بدیهی بودن به چشم نمی‌آید.

در بخش دانستی‌ها مجله اینترنتی اکالا بلاگ همراه ما باشید تا با ۶ نکته کلیدی درباره فواید جویدن آدامس بعد از غذا آشنا شوید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    تاریخچه جویدن آدامس

     ابتدا مختصری از تاریخچۀ آدامس و نحوۀ پیدایش آن و تغییر و تحول آن به صورت امروزی می‌گوییم، سپس در مورد جویدن آدامس بعد از غذا و فواید آن به نکاتی جالب توجه اشاره می‌کنیم.

    اولین آدامس ها کی، کجا و چطور به وجود آمدند؟

    هزاران سال است که بشر آدامس می‌جود، اما نه آدامس‌های خوش‌رنگ و خوشمزۀ امروزی که ما می‌شناسیم. اولین آدامس‌ها یا از شیره و صمغ درختان یا از برگ و دانه گیاهان بودند. یونیانیان قدیم، برگ درختی به نام ماستیک (Mastiche) را به عنوان آدامس مورد استفاده قرار می‌دادند. همچنین مایاها صمغ درخت ساپودیلا (Sapodilla) را می‌جویدند.

    در عین حال سرخپوستان آمریکای شمالی شیره یا صمغ درخت صنوبر را به عنوان آدامس مصرف می‌کردند. اولین آدامس امروزی در سال ۱۸۴۸ توسط بیکن کورتیس در آمریکا ساخته شد که از صمغ درخت صنوبر به دست آمده بود. بعدها در مناطق مختلف دنیا آدامس‌ها به صورت‌ها و شکل‌های گوناگونی تولید شدند، تا اینکه بعد از گذشت سال‌ها و تولید صنعتی و انبوه آن، تغییر و تحولات در پایۀ مواد تشکیل‌دهندۀ آن که امروزه لاتکس است، به شکل امروزی درآمدند.

    آدامس از چند قسمت تشکیل شده است؟

    • مادۀ اصلی یا همان پایۀ آدامس: صمغ یا لاتکس که به آدامس کیفیتی منعطف یا لاستیکی می‌بخشد.
    • انسجام‌دهنده: رزین یا مادۀ مشابه آن که بافت آدامس را مانند چسب بهم می‌چسباند.
    • پرکننده‌ها: کلسیم‌کربنات یا تالک برای قوام دادن به آدامس اضافه می‌شوند.
    • نرم‌کننده‌ها: روغن‌های گیاهی و پارافین برای حفظ رطوبت و جلوگیری از سفت شدن آن در هنگام جویدن، به آدامس‌ها اضافه می‌شوند.
    • شیرین‌کننده: شیرین‌کننده‌های طبیعی مانند شکر و مشتقات آن در آدامس‌های معمولی؛ شیرین‌کننده‌های مصنوعی مانند آسپارتام، ساکاروز، ساکارین و استویا در آدامس‌های بدون قند.
    • طعم‌دهنده: اسانس مزه و بو برای خوشمزه شدن و تنوع آدامس‌ها که گاهی خاصیت دارویی داشته و برای بهداشت دهان مناسب هستند.

    مطالب مرتبط : تنها آدامس ایرانی فاقد آسپارتام

    جویدن آدامس بعد از غذا خوب است یا نه؟

    به طور کلی جویدن آدامس‌های فاقد قند و آسپارتام و آدامس‌هایی که در تهیه آن‌ها از شیرین‌کننده‌های مصنوعی استفاده نشده باشد، برای سلامت دهان و دندان مفید هستند. جویدن آدامس به بهداشت دهان کمک و نفس را تازه و خوشبو می‌کند. آدامس می‌تواند موجب شادابی و نشاط شود و خواب‌آلودگی را از چشمان بزداید. هرچند زیاد جویدن آدامس یا جویدن آدامس با معدۀ خالی، اصلاً توصیه نمی‌شود. هم‌چنین کسانی که بیماری معده و یا نارحتی فک و دهان دارند بهتر است با پزشک خود در این باره مشورت کنند.

    آدامس جویدن خوب است یا نه؟

    فواید جویدن آدامس بعد غذا

    بعد از آشنایی کلی با تاریخچه آدامس و بررسی فایده یا ضرر آن، خوب است که کمی بیشتر با فواید جویدن آدامس بعد از غذا آشنا شویم:

    ۱- جویدن آدامس به بهبود عادات غذایی و کنترل وزن کمک می‌کند

    تحقیقاتی در دانشگاه لوییزیانا نشان داد کسانی که بعد از خوردن ناهار، آدامس جویدند، گرایش کمتری به پرخوری داشتند. آن‌ها هم‌چنین در آزمایشی به صورت متوالی هر یک ساعت یک بار به مدت سه ساعت بعد از غذا آدامس جویدند، و در نتیجه مشخص شد که کمتر از گروه مشابه به مصرف غداهای پرکالری، علاقه نشان دادند.

    هرچند جویدن آدامس به خودی خود چربی‌سوزی نمی‌کند، اما میل به خوردن غذا را کاهش می‌دهد. بنابراین با جویدن آدامس، می‌توانید کمتر غذا بخورید و در نتیجه لاغر شوید.

    ۲- گوارش بعد از جویدن آدامس بهبود خواهد یافت

    اگرچه جویدن آدامس بعد از غذا به صورت مستقیم در هضم آن تأثیر نمی‌گذارد، اما با تحریک غدد بزاقی، به جریان بزاق در دهان می‌کند، که این امر به تسریع عمل بلع و فعال کردن فرآیندهای گوارشی منجر می‌شود. مصرف آدامس آنزیم‌ها و دیگر اسیدهای مفید برای هضم غذا را فعال می‌کند و باعث هضم سریع‌تر و بهتر غذا خواهد شد. وقتی بعد از خوردن غذا آدامس بجوید، فرآیند هضم و گوارش غذا آغاز می‌شود و از ابتلا به دیابت جلوگیری می‌کند.

    بیشتر بخوانید: مهم‌ترین خواص کرفس برای سلامتی

    ۳- آدامس جویدن از رفلکس معده و سوزش سردل جلوگیری می‌کند

    جویدن آدامس بعد از وعده‌های غذایی، با کاهش حجم اسید مری به جلوگیری از رفلکس اسید معده و سوزش سردل،منجر می‌شود. تولید بزاق در دهان نیز به واسطۀ جویدن آدامس افزایش پیدا می‌کند. از جویدن آدامس قبل از غذا خودداری کنید، جون با تولید اسیدهای معده همراه است و باعث مشکلات معده و نفخ شکم می‌شود.

    ۴- جویدن آدامس به رفع خشکی دهان کمک می‌کند.

     جویدن آدامس فرایند تحریک و ترشح بزاق دهان را تا ده برابر افزایش می‌دهد؛ به همین دلیل می‌تواند موجب مرطوب کردن دهان و از بین رفتن خشکی آن شود. همچنین جویدن این خوراکی نفس را تازه و اسانس‌های موجود در آن نیز به رفع بوی بد دهان کمک می‌کند.

    جویدن آدامس چه فایده ای دارد؟

    ۵- جویدن آدامس بعد از غذا به بهداشت دهان کمک می‌کند.

    هرچند مسواک و نخ دندان برای پاکیزیکی و بهداشت دهان واجب است، اما زمانی که به این‌ها دسترسی ندارید، می‌توانید آدامس بجوید. جویدن آدامس به پاک کردن خرده‌های غذا که به دهان یا زبان می‌جسبد کمک می‌کند، بنابراین روشی موقت برا تمیزی کردن دهان بعد از غذاست و از تجمع باکتری‎ها در دهان جلوگیری می‌کند. بعضی آدامس‌ها حاوی سفیدکننده و مواد خاصی هستند که برای دندان‌ها مفیدند. آدامس‌ها با میکروب‌های دهان مبارزه می‌کنند.

    ۶- جویدن آدامس باعث کاهش استرس و تقویت حافظه می شود.

    مطالعات نشان داده‌اند که جویدن آدامس حین انجام وظایف می‌تواند جنبه‌های مختلف عملکرد مغز، از جمله هوشیاری، حافظه، درک و تصمیم‌گیری را بهبود بخشد. همچنین مطالعات نشان داده‌اند که جویدن آدامس ممکن است استرس را کاهش و احساس هوشیاری را افزایش دهد. این می‌تواند به دلیل عمل جویدن باشد که با کاهش سطح هورمون‌های استرس مانند کورتیزول مرتبط است.

    چند روز طول می‌کشد تا آدامسی که قورت دادیم هضم شود؟

    همه ما گاهی شنیده‌ایم که اگر آدامس را قورت دهید، هفت سال در معده‌تان می‌ماند. البته این تلقی اشتباه است. اینکه چنین برداشتی چگونه و از کجا آغاز شد نیز ناشناخته است.

    بیشتر مواد موجود در آدامس می‌تواند به راحتی توسط دستگاه گوارش شما تجزیه شود. اینها شامل شیرین کننده‌ها، طعم دهنده‌ها، نگهدارنده‌ها و نرم کننده‌ها هستند. این پایه لثه است که غیرقابل هضم است.

    به طور سنتی، صمغ با استفاده از چیکل، شیره ای از درخت ساپودیلا تهیه می‌شد. با افزایش محبوبیت آدامس، تقاضا نیز افزایش یافت. این امر باعث شد تا تولیدکنندگان به پلیمرهای مصنوعی به عنوان پایه آدامس روی بیاورند.

    سازمان غذا و داروی ایالات متحده استفاده از مواد مختلف در محصولات را تا زمانی که دارای مشخصات و محدودیت‌های خاصی باشد مجاز می‌داند. حتی با وجود پلیمرهای مصنوعی، آدامس – مانند سایر غذاهای غیرقابل هضم مانند فیبر – بیش از چند روز در معده شما نمی‌ماند.

    فرایند هضم آدامس در بدن

    مواردی که ذکر شد نکاتی پیرامون فواید آدامس جویدن بعد از غذا را عنوان می‌کرد. جویدن آدامس بدون قند و بدون اسانس‌های غیرمجاز به هضم و گوارش غذا کمک می‌کند و بهداشت دهان و دندان را نیز بالا می‌برد. اگر مشکل معده دارید، جویدن آدامس را محدود کنید. این کار می‌تواند اسید معده را فعال کند و سبب دل‌درد و مشکلات دیگر شود.

    سوالات متداول

    در ادامه چند مورد از سوالات متداول در زمینه جویدن آدامس بعد از غذا را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت:

    آیا جویدن آدامس باعث بهبود حافظه می‌شود؟

    متخصصان معتقدند که جویدن آدامس کندر می‌تواند حافظه را تقویت کند.

    آیا آدامس بدون قند سالم است؟

    نه لزوما؛ همه آدامس‌های فاقد قند به لحاظ سلامتی مفید و مناسب نیستند. در تهیه آدامس‌های بدون قند، به ترکیبات آن دقت کنید. آدامس‌های حاوی آسپارتام برای سلامت مضر هستند.

    بهترین زمان جویدن آدامس چه زمانی است؟

    برای بهره‌گیری از خواص آدامس برای سلامت گوارش و بهبود هضم، حتما آن را بعد از غذا و با معده پر بجوید. جویدن آدامس به صورت ناشتا اصلا نوصیه نمی‌شود.

    نوشته های مشابه

    ‫۱۶ دیدگاه ها

    1. واقعا عالیه روش بی دردسر و راحت ارزونی هم هست
      من خودم هربار که غذای زیادی خوردم با نیم ساعت جویدن ادامس غذا هضم شده

    2. فوایدجویدن سقزنه ادمسهایی که پرازموادافزودنی است رفلاکس معده

      کاهش بوی بد دهان

      کمک به کاهش وزن

      بهبود عملکرد حافظه

      دفع سموم از بدن

      کاهش خونریزی لثه

      کاهش پلاک دندان

      معایب آدامس

    3. سلام البته منظوراصلی همان سقزاست نه ادمسهایی که کلی موادپلاستیکی ومواددیگرافزودنی داره سقزموادی است که ازشیره درخت گرفته میشه وحدود۲۰مرض راازبدن دورمیکنه

    4. به نظر من آرامش جوییدن زیاد از حد خوب نیست چون توی سنی میخوایم پیر بشیم دندون هامون داغون میشه بعد باید بریم دندون پزشکی دندون هامون رو بکشیم ازاین دندون مصنوعی ها بذاریم

    5. سلام من مشکل معده دارم معدم غذا را دیر هصم میکنه نتیجه گرفتم آدامس بن آدامس خوبی هست معدمم بهتر شده

    6. من فکر نمیکردم آدامس جویدن مفید باشه، حالا اینکه بعد غذا هم مفید باشه خیلی جالب بود برام. مرسی از مطلب خوبتون.

      1. خواهش می‌کنم، اگر مطالب آدامس و دنبال کنید هر هفته نکات جدیدی رو درباره فواید و مضرات آدامس خواهیم گذاشت.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.