آشپزیخواص مواد غذایی

از خواص برنج چه می دانید؟!

خواص برنج

برنج از نظر پروتئین در مقایسه با دیگر غلات کیفیت مناسب‌تری داشته و سرشار از اسیدهای آمینه ضروری می‌باشد و فقط از نظر اسیدآمینه لیزین کمبود دارد.
برنج بعد از نان، پرمصرف‌ترین ماده غذایی در الگوی غذایی ایرانیان است و از گروه غلات به شمار می‌آید. از نظر تغذیه‌ای برنج منبع خوبی از کربوهیدرات‌های پیچیده است، سدیم ندارد و میزان چربی آن بسیار ناچیز بوده و فاقد کلسترول است. پروتئین آن ایجاد حساسیت نمی‌کند و قابلیت هضم آسانی دارد.

کربوهیدارت‌های پیچیده برنج در مقایسه با کربوهیدرات‌های ساده مانند قند و شکر در روده هضم و جذب آهسته‌تری دارند بنابراین با مصرف آن قند خون بلافاصله بالا نمی‌رود. به همین دلیل بسیاری از گونه‌های برنج خصوصا سبوس‌دار آن برای افراد دیابتی در مقادیر توصیه شده مناسب است.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    برنج از نظر پروتئین در مقایسه با دیگر غلات کیفیت مناسب‌تری داشته و سرشار از اسیدهای آمینه ضروری می‌باشد و فقط از نظر اسیدآمینه لیزین کمبود دارد. بنابر این ترکیب برنج با حبوبات باعث بالا رفتن کیفیت پروتئین آن می‌شود.

    پروتئین برنج برای افرادی که به پروتئین گندم (گلوتن) حساسیت دارند مناسب‌ترین انتخاب است برنج از نظر ویتامین‌ها خصوصا ویتامین‌های گروهB وA غنی بوده و سرشار از املاح معدنی نظیر: پتاسیم، فسفر، کلسیم، منیزیم، آهن و روی است البته برنجی که زیاد ساییده و صیقلی گشته و به اصطلاح سفید شده باشد قسمت اعظمی از مواد مغذی خود را در حین فرآیند سبوس‌گیری از دست خواهد داد.

    چنین برنجی فاقد مواد مغذی بوده و مصرف زیاد‌ آن به‌تنهایی می‌تواند تاحدی موجب یبوست و در طولانی مدت منجر به کمبود ویتامین B در مصرف کننده شود. کارشناسان تغذیه معتقدند جایگزین کردن برنج سبوس‌دار یا قهوه‌ای می‌تواند تا حد زیادی به رفع این مشکل بینجامد.

    قابل ذکر است در کشورهای توسعه یافته پس از گرفتن سبوس برای تولید برنج سفید که ارزش غذایی آن کاهش یافته، برنج را غنی سازی می‌کنند و کاهش سطح فسفر، پتاسیم، آهن و ویتامین‌های B را با اضافه کردن دوباره این مواد به محصول جبران می‌سازند.

    خواص برنج

    کته یا چلو!

    علاوه بر آن که نوع فرآیند می‌تواند روی محصول اثرگذار باشد چگونگی پخت آن نیز در حفظ یا کم شدن ویتامین‌ها و املاح آن موثر است. در پخت برنج برخی خانواده‌ها آ‌ن را به صورت کته و عده‌ای به صورت چلو (آبکشی) طبخ می‌کنند. واقعیت این است که معمولا برای حفظ ویتامین‌های برنج توصیه می‌شود آن را به صورت کته بپزند و آبکش نکنند چرا که پختن برنج به‌صورت آبکش باعث خارج شدن ویتامین‌های محلول در آب آن نظیر ویتامین B و C در حین آبکش کردن می شود.

    این ویتامین‌ها طی پخت یا در شستشوی برنج، کاهش زیادی پیدا می‌کنند. مقدار این ویتامین‌ها در حین شستن ۲ درصد افت کرده و اگر آب پخت بیرون ریخته شود به حداکثر مقدار افت یعنی ۱۰ درصد می‌رسد. لذا، آبکش زیاد برنج و نیز پخت آن در آب زیاد و سپس دور ریختن آب برنج به علت کاهش ویتامین‌های محلول در آب و برخی املاح توصیه نمی‌شود.

    نکته: معمولا برنج کهنه از برنج نو بهتر است. برای نگهداری از برنج و جلوگیری از خراب شدن آن هیچ‌گاه برنج را در نور مستقیم خورشید و در جای مرطوب قرار ندهید. بهتر است برنج را در گونی‌های کنفی نگهداری کنید و هرگز نمک را به‌تنهایی روی برنج نریزید چرا که آن را پوک می‌کند و از مرغوبیتش می‌کاهد. همچنین مصرف زیاد برنج دودی که نوعی برنج عطری است توصیه نمی‌شود زیرا دود دادن باعث افزودن ترکیبات شیمیایی به محصول می‌شود که امروزه سرطان‌زایی آن ثابت شده است.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۲ دیدگاه ها

    1. برنج انواع زیادی داره میشه در مورد مثلاً برنج قهوه ای، برنج باسماتی، برنج جاسمین، برنج ژاپنی، برنج اسپانیایی، برنج سیاه، برنج کالیجیرا، یا برنج هاشمی، طارم، برنج شیرودی در مورد هر کدوم از این نوع برنج ها هم لطفاً اطلاعات بذارید که هم ما هم مخاطب ها تون با اطلاعات بیشتری خرید برنج خودشون رو انجام بدهند. یا مضرات برنج هم بذارید خیلی خوبه. چون خیلی از آدما فکر می کنند فقط برنج خواص زیاد داره در صورتیکه برای یک سری از آدما خوردنش خوب نیست. آبکش کردن برنج برای بدن ضرر داره؟ در مورد ضرر آبکش کردن برنج هم لطفاً توضیح بدید.

      1. برنج قهوه ای در واقع از برنج سفید مقوی تر است. سبوس و لایه های گیاهی از آن جدا نشده‌اند، به همین دلیل برنج قهوه ای طعمی فندقی دارد و زیر دندان حس می‌شود. یکی از سریع ترین روش ها برای طبخ برنج دم کردن، یا به قول فرنگی ها ب‍ه شیوه پاستا درست کردن است. به این شکل که برنج را داخل یک قابلمه بزرگ حاوی آب جوش می ریزید و می گذارید بجوشد تا نرم شود، سپس به کمک آب کش آب اضافی را خالی می کنید. به کمک این روش می توان برنج قهوه ای را به خوبی طبخ کرد. اسماتی، برنج اصلی در تهیه غذاهای هندی و پاکستانی است که با دانه های بسیار بلند، عطر و طعم متمایزش شناخته می شود. جاسمین نوعی برنج تایلندی است که دانه های بلند و نیمه شفاف دارد، بعد از پخت عطری خوش و ملایم از آن بلند می شود و بافتی چسبناک پیدا می کند. برنج‌های مدل ژاپنی برای درست کردن سوشی استفاده می شود اما به عنوان یک برنج ساده برای کنار غذا نیز بسیار مناسب است. در رابطه با برنج های نوع دیگر هم می توانید با سرچ در اینترنت اطلاعات خوبی را بدست آورید. استفاده زیاد از برنج می تواند اضافه وزن را به همراه داشته باشد، همچنین استفاده از برنج برای فرادی که مبتلا به دیابت هستند مضر می باشد. نشاسته با آبکش کردن برنج از بین می‌رود تصور تا حدودی اشتباه وجود دارد که فکر می‌کنیم نشاسته با آبکش کردن برنج از بین می‌‌رود، اما واقعیت این است که مواد نشاسته‌ای که مصرف می‌کنیم برای جذب در بدن به صورت قند جذب می‌شود که هرچه سرعت جذب بالاتر باشد قند خون نیز سریع‌تر بالا می‌رود که این مورد برای افراد دیابتی و کسانی که بیماری عدم تحمل گلوکز را دارند بسیار مضر است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.