دانستنی

هویج در دوره بارداری ؛ یار قَدَر بانوان

در طول دوران بارداری مواد مغذی و ویتامین‌ها برای رشد درست جنین لازم و ضروری است. هویج یکی از آن مواد غذایی است که در دوره بارداری فواید زیادی برای جنین دارد و می‌تواند به پر کردن باک ویتامین بدن خودتان کمک کند. علاوه بر این هویج خطر بروز عفونت‌ها و سقط جنین را کاهش می‌دهد. مصرف منظم این سبزی نارنجی همچنین برای تولید شیر بیشتر و کیفیت آن کمک کننده است. در این مطلب در خصوص اثرات مثبت مصرف هویج در دوره بارداری بیشتر توضیح می‌کنیم. هویج در دوره بارداری در انواع مختلفی وابسته به سلیقه افراد می‌تواند مصرف گردد. از مصرف آب هویج گرفته تا مربای هویج و یا در ترکیب با سالاد و غذاهای گوناگون.

هویج به حفظ سلامت قوه بینایی کمک می‌کند

حتماً هزاران بار شنیده‌اید که هویج در دوره بارداری برای چشم‌ها مفید است. کاملاً درست است. چون هویج حاوی بتاکاروتن است که در کبد به ویتامین A تبدیل می‌شود. این ویتامین نیز به رنگدانه ای به نام رودوپسین تبدیل می‌شود که برای دید شبانه لازم و ضروری است. در واقع به نظر می‌رسد که میزان زیاد ویتامین A در هویج به سلامت بینایی و بخصوص به سلامت شبکیه چشم کمک می‌کند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بتاکاروتن باعث بهبود دید شبانه شده و از بروز مشکلات بینایی مانند آب سیاه پیشگیری می‌کند. این ماده همچنین در درمان شب‌کوری نیز مؤثر است. اگر باردار هستید از مصرف هویج غافل نشوید چون ویتامینی که جنین از بدن شما جذب می‌کند را جایگزین می‌کند و از بروز آب مروارید نیز پیشگیری به عمل می‌آورد.
    ویتامین A موجود در هویج فواید زیادی در دوران بارداری دارد. یکی از فواید اصلی این ویتامین در دوران بارداری کمک به رشد سلولی درست جنین است. این ویتامین همچنین باعث تقویت جفت جنین شده و به عملکرد قدرت دفاعی بدن را ارتقا می‌دهد.

    هویج باعث کاهش برخی بیماری‌ها می‌شود

    هویج فواید زیادی دارد بخصوص اینکه در زیبا شدن پوست خانم‌ها در دوران بارداری تأثیر فراوانی دارد. هویج حاوی میزان زیادی از مواد مغذی مانند کاروتنوئیدها است که شامل بتاکاروتن ها، لوتئین و زآگزانتین می‌باشد. این سبزی نارنجی کلسترول بد را کاهش می‌دهد و از ریه‌ها و قلبتان در برابر بیماری‌های قلبی عروقی حفاظت می‌کند. هویج همچنین سپری در برابر برخی سرطان‌ها ایجاد می‌کند. این سبزی مفید سرشار از ویتامین‌هایی است که در تولید گلبول‌های قرمز (حامل اکسیژن به تمام سلول‌های بدن) شرکت دارند.

    هویج همچنین حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که از زن‌های باردار در برابر برخی سرطان‌ها و همچنین بیماری‌های قلبی عروقی حفاظت می‌کند. ویتامین E و بتاکاروتن جزو ترکیبات آنتی‌اکسیدانی فراوان موجود در هویج است که نباید از آن‌ها غافل شوید. این ترکیبات به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد که عامل بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های گوارشی هستند کمک زیادی می‌کنند. مصرف هویج در طول بارداری باعث افزایش ایمنی بدن در برابر اثرات مضر رادیکال‌های آزاد می‌شود.

    هویج برای مقابله با یبوست

    هویج در بین تمام خواصی که دارد یکی از بهترین دوستان خانم‌های باردار محسوب می‌شود چون با بروز یبوست و اسهال مقابله می‌کند. معمولاً یبوست در بین خانم‌های باردار رایج است چون گوارش آن‌ها در این دوران دستخوش تغییرات زیادی می‌شود بنابراین هویج در دوره بارداری کمک شایانی به آنان میکند. هویج خام حاوی میزان زیادی فیبر است در نتیجه مصرف آن در دوران بارداری برای تنظیم گوارش بسیار مفید است.

    علاوه بر این هویج به دلیل دارا بودن املاحی مانند سدیم، پتاسیم و ویتامین B باعث تسکین مشکلات معده و کنترل حالت اسیدی آن می‌شود. فیبرهای موجود در هویج همچنین به کنترل وزن و جلوگیری از افزایش قند خون کمک زیادی می‌کند. همچنین مصرف هویج باعث افزایش بزاق در دهان شده و مواد معدنی اساسی، ویتامین‌ها و آنزیم‌هایی را که موجب هضم بهتر غذا می‌شوند برای بدن فراهم می‌کند.

    هویج حاوی خواص ضداسهال

    هویج همچنین حاوی فوایدی است که باعث درمان اختلالات گوارشی مانند اسهال می‌شود. علاوه بر خانم‌هایی که در طول بارداری از یبوست رنج می‌برند کم نیست تعداد افرادی که در این دوران دچار اسهال‌های مداوم می‌شوند. در این صورت توصیه می‌شود که هویج به صورت پخته شده مصرف شود.

    هویج باعث بهبود دستگاه درون‌ریز می‌شود

    هویج در دوره بارداری همچنین به این دلیل اهمیت دارد که حاوی میزان بالایی ید است. ید یک ماده معدنی مفید است که تأثیر مثبتی روی دستگاه درون‌ریز دارد. این ماده باعث بهبود عملکرد هورمون‌های تیروئیدی می‌شود که در رشد نوزاد جنین نقش دارد. این ماده همچنین به حفظ ثبات دمای بدن برای مادر و جنین کمک کرده و بارداری را راحت‌تر می‌کند.

     

    هویج در دوره بارداری

     

    هویج باعث رشد سلولی می‌شود

    همان‌طور که پیش از این گفته شد ویتامین A موجود در هویج فواید زیادی در دوران بارداری دارد. یکی از فواید اصلی این ویتامین در دوران بارداری کمک به رشد سلولی درست جنین است. این ویتامین همچنین باعث تقویت جفت جنین شده و به عملکرد قدرت دفاعی بدن را ارتقا می‌دهد.

    هویج برای حفظ وزن ایده آل

    باورهای غلطی وجود دارد که هویج را عامل چاقی معرفی می‌کنند. اما هویج یک سبزی کم کالری است و به همین دلیل یک ترکیب ایده آل برای سالادها، پوره‌ها یا سوپ‌ها محسوب می‌شود. برای اینکه از تمام فواید هویج در دوره بارداری بهره‌مند شوید از هویج‌های رسیده، باکیفیت، کاملاً نارنجی و فاقد ریشه‌های جانبی استفاده کنید. انواع هویج‌های متوسط انتخاب‌های بهتری هستند.

    اگر از هویج خام استفاده می‌کنید می‌توانید آن را به مدت ۲ هفته در یخچال نگهداری کنید. اگر هویج پخته شده را ترجیح می‌دهید بهتر است آن‌ها را پوست بگیرید، خرد کرده و قبل از فریز کردن کمی در آب گرم آب پز کنید. در این صورت می‌توانید هویج را به مدت حداقل ۸ ماه در فریزر نگهداری کنید. بهتر است بدانید که نباید هویج را در کنار مواد غذایی دیگری که گاز تولید می‌کنند (مانند طالبی، سیب و موز) نگهداری کنید تا باعث تلخی آن نشوند.

    نوشیدنی انرژی‌زا با هویج برای دوران بارداری

    اگر در دوران بارداری به دنبال یک نوشیدنی انرژی‌زا و پرویتامین با هویج هستید حتماً این نوشیدنی را امتحان کنید:
    مواد لازم:
    آب پرتقال طبیعی ۴ لیوان
    هویج متوسط ۱ عدد
    چغندر متوسط یک‌دوم
    عسل یا شکر ۱ قاشق مرباخوری
    نوشیدنی هویج و چغندر

    روش تهیه

    هویج و چغندر را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید و آن‌ها را داخل همزن برقی یا مخلوط‌کن بریزید. سپس ترکیب را از صافی عبور دهید تا مایع و گوشت آن از هم جدا شود. آب حاصل را با آب پرتقال طبیعی که از قبل آماده کرده‌اید مخلوط کنید. اگر دلتان می‌خواهد اندکی عسل یا شکر نیز به نوشیدنی‌تان اضافه کنید. نوشیدنی ویتامینه‌تان را در طول روز میل کنید.
    این نوشیدنی خنک برای بعدازظهرهای گرم بسیار دل‌چسب است. اگر از طعم چغندر خوشتان نمی‌آید می‌توانید تنها از ترکیب آب هویج با آب پرتقال استفاده کنید.
    یادتان باشد که هویج علاوه بر سلامتی به زیبایی نیز کمک زیادی می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید در دوران بارداری سالم و زیبا باشید حتماً از این سبزی ایده آل استفاده کنید.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.