دانستنی

همه چیز درباره آجیل عید نوروز ؛ طعم‌های به یاد ماندنی

اگر چه آجیل‌ها جزو شیرینی و کیک‌ها نیست و جزو شوری‌ها به حساب می‌آید، ولی آجیل همیشه همراه با شیرینی‌ها مورد استفاده قرار گرفته و بخصوص در عید نوروز پس از شیرینی، آجیل مورد پذیرایی قرار می‌گیرد. اگر چه در زمان‌های دیگر مثل یلدا و شب‌های طولانی زمستان یک خوراکی سرگرم کننده است و در عصرهای خنک تابستان آجیل برای قدم زدن در پارکها، جنگل‌ها، سفر و مراکز تفریحی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تهیه آجیل خوب آن هم در خانه هنرمندی یک خانم خانه دار را می‌رساند.

لذا ما هم در اینجا تهیه چند نوع آجیل را برای شما نوشته‌ایم که امیدواریم بتوانیم بدینوسیله شما را در تهیه آن یاری کرده باشیم.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید:‌ عید نوروز، حقایق تاریخی نوروز آریایی که چیزی از آن نمی‌دانید!

    آجیل مخلوط ترکیبی از انواع خشکبار، میوه‌های خشک و دانه‌ها است که به طور عمده در میهمانی‌ها به ویژه هنگام عید نوروز سرو می‌شود. مصرف آجیل‌ها در انواع مختلف در خانه‌های ایرانی از دیرباز متداول بوده و این خوراکی‌های سرشار از خواص مفید و خوش مزه همواره محبوب تمامی سنین در تمامی خانه‌ها بوده است.

    آجیل مخلوط در ترکیب های متنوع و گوناگونی تهیه، تولید و مصرف می‌گردند. به تناسب سلیقه و میل افراد این ترکیبات می‌توانند بسیار مختلف بوده و از اجزای متفاوتی تشکیل یافته باشند.

    به طور کلی آجیل مخلوط عموما از انواع مغز‌ها همچون بادام، پسته،‌ فندق، بادام هندی، بادام زمینی و… و همچنین میوه‌های خشک چون توت خشک، کشمش، نخودچی و… همچنین انواع تخمه‌ها مانند تخمه آفتاب گردان، تخمه هندوانه، تخمه ژاپنی، تخمه کدو و … تشکیل شده است.

    انواع دانه‌ها، مغزها و میوه‌های خشک موجود در اجیل مخلوط میتوانند بنا بر تصمیم افراد و سلیقه آنان متفاوت بوده و حتی میزان و نسبت هر یک از آنان نیز در ترکیب، بر حسب نیاز کمتر یا بیشتر باشد.

    تخمه ژاپنی

    طرز تهیه تخمه ژاپنی

    یکی از خوشمزه‌ترین و پرمصرف‌ترین تخمه‌ها، تخمه ژاپنی است که سرشار از چربی غیر اشباع است و چربی خون را کاهش می‌دهد. این تخمه دارای آنتی اکسیدان است و در درمان سرطان پروستات موثر است.

    مواد لازم در تهیه تخمه ژاپنی:

    تخمه هندوانه ۵۰۰ گرم
    آبلیمو۲ استکان
    نمکبه مقدار کافی
    زعفران ساییدهیک قاشق چایخوری

    دستور تهیه تخمه ژاپنی:

    تخمه‌های هندوانه را (که البته باید تخمه قرمز درشت باشد ) خوب پاک کرده و یک یا دو بار با آب خوب شسته، تمیز که شد در یک صافی ریخته و آبکش نموده و در روی یک ظرف پهن پخش کنید تا هوا خورده و خشک شود.

    سپس زعفران را در مقداری آب ولرم حل نموده و در آبلیمو ریخته و آبلیمو را هم در یک کاسه ریخته ، کنار بگذارید. پس از آن یک لیوان آب نمک غلیظ تهیه کنید و آن را هم داخل آبلیمو بریزید.

    بعد یک تابه پهن را روی حرارت ملایم قرار داده و تخمه‌ها را در آن ریخته و تند تند بهم بزنید. مواظب باشید که نقطه سیاهی بر روی تخمه‌ها نیفتد و فقط خوب تفت بخورد و بو داده شود.

    به محض اینکه دیدید خوب داغ شد و بو داده شد، تخمه‌ها را در آبلیمو و نمک زعفران که از قبل آماده نموده اید بریزید و حدود ۸ تا ۱۰ دقیقه بگذارید بماند تا طعم آبلیمو و نمک بر پوست بشیند.

    پس از آن تخمه‌ها را از آبلیمو در آورده و در صافی توری ریخته تا آب آن گرفته شود.

    سپس یک سفره پلاستیکی پهن کنید و در روی آن چند برگ روزنامه تمیز پهن کرده و تخمه‌ها را بر روی آنها ریخته و بگذارید خوب خشک شود. بهتر است چند بار زیر و رو کنید تا زودتر خشک شود. پس از اینکه دیدید کاملا خشک شد، آن را در ظرف‌های مخصوص آجیل ریخته و جهت مصرف نگهداری کنید.

    بیشتر بخوانید: غذاهای مخصوص چهارشنبه‌سوری

    تخمه سیاه هندوانه

    تهیه تخمه سیاه هندوانه همانند تخمه ژاپنی است. فقط احتیاجی به آبلیمو و زعفران ندارد و می‌توانید پس از اینکه تخمه را در آب نمک بمدت ۵ تا ۸ دقیقه قرار دادید، در روی روزنامه پهن کنید. مقداری گلپر نرم شده هم به تخمه‌های مرطوب بپاشید تا طعم بهتری بگیرد.

    تخمه کدو

    یکی از تخمه‌های خوشمزه و سرشار از خاصیت تخمه کدو است.

    مواد لازم در تهیه تخمه کدو:

    تخمه کدونیم کیلو
    آب نمک  به مقدار کافی (کمی غلیظ باشد)

    تخمه کدو را کاملاً پاک نموده و کمی در یک سینی باد بدهید تا ذرات اضافی آن برود ( طریقه باد دادن بدین ترتیب است که تخمه‌ها را در سینی ریخته و با تکان دادن سینی به سمت بالا و پایین ذرات اضافی بین تخمه‌ها در بین هوا و سینی پراکنده شده و از تخمه‌ها جدا می‌شوند).

    سپس تخمه‌ها را در یک تابه بو داده و خیلی مواظب باشید که خال سیاه بر آن نیفتد چون بد شکل و تلخ می‌شود. پس از بو دادن تخمه‌ها را در مخلوط آب نمک ریخته و پس از ۵ دقیقه در بیاورید. تخمه‌ها را در صافی بریزید تا آب آن گرفته شود و بعد در روی روزنامه مانند تخمه ژاپنی پهن کنید. پس از خشک شدن جمع آوری کرده و در ظرف در دار نگهداری نمایید.

    بیشتر بخوانید: پیام تبریک عید نوروز ۱۴۰۳

    پسته شور

    پسته را همه دوست دارند و در ظرف آجیل به هنگام مهمانی آن را جدا می‌کنند. این خوشمزه‌ی مقوی را در منزل نیز می‌توانید درست کنید. با ما همراه باشید.

    مواد لازم در تهیه پسته شور:

    پسته خندان یک کیلو
    آب لیمو ۲ استکان
    آب و نمک کمی غلیظ به مقدار کافی

    دستور تهیه پسته شور:

    آب لیمو را در آب نمک غلیظ ریخته و در ظرفی نگهداری کنید. پسته را در یک ظرف مانند تخمه روی حرارت ملایم بو داده و هم بزنید. همینکه آماده شد مدت یک ربع در آبلیمو و نمک قرار داده و پس از آن در یک صافی توری ریخته تا آب آن گرفته شده و در روی یک روزنامه پهن نمایید تا خوب خشک شود و سپس در ظرف‌های در دار مخصوص آجیل نگهداری نمایید.

    بیشتر بخوانید: ۹ خاصیت پسته برای سلامتی، پسته بخورید و لاغر شوید

    فندق شور

    فندق شور

    تهیه فندق شور همانند پسته است.

    نخود چی

    نخودچی را معمولاً با کشمش می‌خورند اما در آجیل هم به همراه بادام، پسته، فندق و … اضافه می‌کنند.

    مواد لازم

    نخود چی درشت گل نیم کیلو
    آب و نمکبه مقدار کافی

    نخود چی را خوب پاک کنید و مانند تخمه بو دهید. همینکه کاملاً بو داده شد، مانند تخمه و سایر آجیل‌ها در آب نمک ریخته پس از ۵ دقیقه در آورده و در روی روزنامه خشک پخش می‌کنیم.

    آجیل ( مخلوط )

    آجیل دو نوع است و هر دونوع در عید نوروز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    بیشتر بخوانید: عیدی چی بدیم؟ ۲۰ پیشنهاد جذاب برای هدیه عید نوروز

    آجیل شور آجیل ترش:

    آجیل شور از مخلوط نمودن پسته، فندق، نخودچی، تخمه ژاپنی و تخمه کدو تهیه‌ می‌شود.

    در آجیل ترش با آبلیمو و آجیل شور همین مواد بدون آبلیمو بو داده می‌شود. البته هر کدام از این مواد جداگانه باید بو داده شوند.

    آجیل شیرین:

    آجیل شیرین از ترکیب کشمش سبز، توت خشک، انجیر، نخود چی، مویز، مغز گردو و مغز پسته تهیه می‌شود که تقریباً همه را به یک نسبت مخلوط کرده و در ظرف در دار نگهداری کنید.

    بهتر است خوردن آجیل‌ها و مغزها را موکول به عید نکنیم و جزء برنامه غذایی هر روزمان قرار دهیم. مصرف مغزها بر سلامتی بدن بسیار مفید است.

    گردو را حتماً به این آجیل‌ها اضافه کنید، زیرا سرشار از چربی سالم است و بسیار انرژی زا و برای سالخوردگان و کودکان موثر و مفید است.

    مصرف آجیل‌ها از پوکی استخوان جلوگیری کرده و برای سلامت لثه و دندان بسیار کار ساز است. مصرف آجیل‌ها باعث مقاوم شدن سیستم ایمنی بدن خواهد شد. به علت دارا بودن چربی زیاد رعایت مقدار مصرف، ضروری است .

    پسته و فندق و بادام زمینی بسیار مقوی و در مصرف آن تاکید بسیاری شده است (مخصوصاً برای بچه‌ها و سالخوردگان) .

    آجیل از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. دیابتی‌ها در مصرف آن دقت زیادی کنند و کسانی که دچار فشار خون هستند مصرف آن را محدود کنند و  از آجیل‌های خام استفاده کنند.

    بیشتر بخوانید: با این خوراکی ها قلبتان را سالم نگه دارید!

    روش نگهداری آجیل‌ها:

     

    روش نگهداری آجیل در عید نوروز

    در خرید آجیل دقت کنید. از آجیل‌هایی که در آن رنگ مصنوعی بکار رفته استفاده نکنید. زیرا این نوع رنگ‌ها اصولاً غیر مجاز است و مصرف آن در بعضی افراد دچار حساسیت می‌کند. تخمه آفتاب گردان هم چون با رنگ شیمیایی آغشته شده دقت در خرید آن داشته باشید.

    اگر آجیل‌های رنگ شده را استفاده کنید و بخواهید به مدت طولانی نگهداری کنید، پس از مدتی بوی کهنگی خواهد داد و طعم بدی به خود خواهد گرفت.

    همیشه آجیل‌ها را در جای خشک و خنک نگهداری کنید. اگر سوراخ‌های ریزی در فندق و آجیل‌ها مشاهده کردید نشان از کهنگی آجیل است.

    اگر از قنادی‌ها و آجیل فروش‌ها آجیل خریداری کردید، دوباره در تابه آن را تفت بدهید. آجیل را در جای مرطوب نگهداری نکنید دچار آفت‌زدگی خواهد شد.

    گردو را حتماً در یخچال نگهداری کنید، زیرا بسیار حساس است و خیلی زود دچار آفت و کپک زدگی می‌شود.

    سوالات متداول در خصوص آجیل شب عید

    در خصوص آجیل شب عید سوالاتی مطرح می‌شود که در ادامه به چند مورد اشاره می‌کنیم.

    با چه روشی آجیل را تازه نگه داریم؟

    آجیل‌ها را در جای خشک و خنک نگهداری کنید. با این روش، همواره آجیل تازه دارید. اگر آجیل را در محیطی مرطوب قرار دهید، مطمئنا آجیل شما در زمانی کوتاه دچار آفت و خرابی خواهد شد.

    آیا آجیل شب عید خاصیت دارد؟

    با توجه به این که آجیل از ترکیب مغزهای مختلف تشکیل شده است، سرشار از خاصیت است. هر عضو آن می‌تواند به یک بخش از بدن و عملکرد بدن شما کمک کند. به همین دلیل مصرف آن باعث بهبود سلامتی می‌شود. البته توجه کنید که زیاده‌روی در مصرف آجیل نیز عواقبی دارد.

    دوستان عزیز امیدوارم این اطلاعات و نوشته توجه شما را جلب کرده باشد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.