دانستنی

درباره ماه رمضان در افغانستان چه می دانید؟

ماه رمضان یکی از ماه های اسلامی است که کشورهای اسلامی با گرمی به استقبال آن می‌روند. در این ماه اکثر افراد معتقد به خواندن قرآن، عبادت در مساجد و شب زنده داری و مشغول به برگزاری شب‌های قدر هستند. ماه رمضان در افغانستان بسیار با شکوه برگزار می‌شود. افغانستان یکی از کشورهای مسلمان نشین است که مراسم ماه رمضان آن زبانزد از قدیم الایام بوده است.

در اکالا بلاگ همراه ما باشید تا مراسم ماه رمضان در افغانستان را بازگو کنیم.

فرهنگ های مشترک در افغانستان در ماه رمضان

در کشور افغانستان به دلیل افزایش اهمیت این ایام و احترام به ماه مبارک رمضان اولین روز از این ماه را تعطیل رسمی اعلام می‌کنند. همچنین برای راحتی افراد مشغول به کار نیز ساعت اداری این ایام را ۳ ساعت کاهش می‌دهند.

همچنین در پایان ماه مبارک رمضان در افغانستان، به مناسبت عید سعید فطر ۳ روز تعطیلی دیگر نیز دارا می‌شوند.

فرهنگ های مشترک در افغانستان در ماه رمضان

به هنگام افطار مردم افغانستان همگی در مساجد دور هم جمع میشوند و پس برقراری نماز جماعت، به همراه هم افطار کرده و سپس به خانه های خود باز می‌گردند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    همچنین بعضی از افراد پس از برقرای نماز و صرف کردن افطاری مشغول به خواندن و قرائت قرآن کریم میشوند. در این کشور، مردم افغانستان سعی میکنند که قرآن کریم را ختم میکنند.

    مردم کشور افغانستان فعالیت های گوناگونی را انجام میدهند که از آن ها میتوان به برگزاری مسابقات قرائت قرآن کریم در مسجدها، تواشیح خوانی برای پیامبر و اهل بیت و … اشاره کرد.

    دسر برای افطاری

    همانطور که قابل مشاهده است عبادات، مراسم مذهبی و دینی پیروان شیعه و سنی با یکدیگر متفاوت است. هرچند آمار مشخص و معینی در دسترس نیست ولی حدود ۷۵ درصد افراد اهل تسنن هستند و حدود ۲۵ درصد افراد شیعه هستند.

    به عنوان مثال افراد اهل تسنن بعد از افطار نماز ترویج برپا کرده و به قرائت قرآن میپردازند و در تمامی مساجد تا پایان ماه مبارک رمضان یک قران کامل را ختم می‌کنند.

    ماه رمضان در افغانستان و آداب و رسوم

    همچنین شیعیان بعد از برگزاری نماز و افزار مشغول به تلاوت قرآن کریم و ادعیه های ماه مبارک رمضان میشوند.

    در این ماه افراد نوجوان و کودکان به هنگام اذان مغرب غذاهای محلی همچون حلوا با نان داغ و بولانی که نوعی نان ویژه افغانستان است که با سبزی و روغن درست می‌شود را در کوچه ها و خیابان ها میان مردم روزه دار تقسیم می‌کنند.

    همچنین در بسیاری از مناطق کابل و اکثر شهرهای افغانستان در هنگام افطار سفره هایی برای روزه داران پهن میشود. قابل ذکر است که مردم افغانستان احترام زیادی به افراد روزه‌دار میگذراند و به همین علت رسم و آداب زیادی برای این موضوع پدید آمده است.

    بیشتر بخوانید: تاریخ ماه رمضان ۱۴۰۳ چه روزی است؟

    شب های قدر در افغانستان

    شب‌های قدر در این کشور از اهمیت بالایی برخوردار است به طوری که پیروان مذهب شیعه در این شب ها میان نیازمندان غذای نذری توزیع میکنند و به خواندن دعا و قرآن میپردازند تا نهایت استفاده معنوی از این شب را ببرند.

    افراد سنی نیز شب های قدر را با تفاوت زمانی در شب های ۲۷ و ۲۹ ماه مبارک رمضان برگزار می‌کنند و به انجام اعمال دینی می‌پردازند.

    شب های قدر در افغانستان

    علاوه بر آداب رسوم مشترکی که میان مردم کشور افغانستان وجود دارد، معمولا هر شهر و منطقه ای رسم مخصوص به خود را دارند. برای مثال کابلی ها علاقه به خصوصی به انواع ترشی چتنی، بولانی و زولبیا دارند.

    به طوری که حدود ۹۵ درصد کابلی ها سر سفره افطارشان بولانی دارند.

    انواع پیش غذا برای افطاری

    یکی از سنت هایی که مردم افغانستان به آن پایبند هستند، نواختن دهل به هنگام سحری است. افراد زیادی برای بیار کردن مردم به نواختن دهل به هنگام سحری میپردازند. همچینین در روز عید سعید فطر به پشت رد خانه ها میروند و با نواختن دهل پشت در، عیدی میگیرند.

    یکی دیگر از سنت های افغانستان که میان جوانان و نوجوانان رایج است، رفتن جوانان به کوچه ها و سر دادن اشعار گروهی پس از سپری شدن دهم ماه مبارک رمضان است. همچنین با کوبیدن درب منازل آهنگی محلی به اسم رمضانی را میخوانند.

    هراتی ها در انتهای ماه رمضان مهمانی ها و مراسم های ویژه ای ترتیب میدهند که معمولا از طرف خانواده داماد برگزار میشود و عروس ها معمولا در این مراسم عیدی میگیرند.

    اما مردم مزارشریف در شمال این کشور با غذا‌های محلی این مناطق به ویژه «قابلی پلو» که از برنج، گوشت گوسفند با هویج و کشمش تهیه می‌شود، به استقبال رمضان و عید فطر می‌روند.

    کمک به خانواده های نیازمند در ماه رمضان

    تعدادی از افراد ثروتمند و توانمند در این ماه مبارک بسته های غذایی مختلف همچون روغن، آردو … را تهیه و میان افراد نیازمند و تنگدست تقسیم میکنند و به آن ها یاری می‌رسانند.

    بیشتر بخوانید: پیام تبریک ماه رمضان ۱۴۰۳ | {۳۰ متن و شعر}

    کمک به خانواده های نیازمند در ماه رمضان در افغانستان

    همچنین افراد زیادی از مهاجران افغانی که در کشور های دیگر زندگی میکنند به روش های نقدی یا ارسال پول به علما و معتمدان برای تهیه بسته های غذایی به فقرا کمک می‌رسانند.

    یکی از ثروتمند ترین افراد هرات افغانستان، احمد شاه فقیری، برای سه هزار و پانصد خانواده نیازمند بسته های غذایی تهیه کرده و درمکان مشخصی در هرات توزیع میکند.

    بیشتر بخوانید: دلایل و درمان بی‌ اشتهایی در وعده سحری ماه رمضان

    در فضای مجازی نوشته شده استه که این خیردرماه مبارک رمضان هر شب پس از افطار قابلی پلو را که از غذاهای محبوب افغانستان است، در شهر توزیع میکند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.