آشپزیخواص مواد غذایی

با خواص شگفت انگیز “زیره” بیشتر آشنا شوید

زیره گیاهی است دوساله که ارتفاع آن به ۳۰ تا ۸۰ سانتی‌متر می‌رسد و ریشه‌اش راست، دوکی‌شکل، گوشت وار و ساقه‌اش بی کرک و شفاف است. برگهایش به رنگ سبز و در قسمت فوقانی ساقه دارای دم برگ کوتاهی است که انتهای آن به‌صورت غلافی ساقه را فرامی‌گیرد. گل‌آذین چترمرکب و گل‌هایش کوچک و سفیدرنگ است. میوه‌اش بیضی‌شکل به رنگ قهوه‌ای تیره یا مایل به زرد است. در سواحل رودخانه‌ها می‌روید و زراعت آن به آب زیادی احتیاج ندارد. زادگاه اولیه‌ی زیره در کرمان است که یکی از سوغاتی‌های کرمان هم به شمار می‌آید در کتب قدیم به آن (Cumin) گفته می‌شود. امروزه اروپایان از زیره به‌عنوان ادویه استفاده می‌کنند.

خواص بینظیر زیره

ارزش غذایی زیره  هر ۱۰۰ گرم

  • ۳۳۳ کالری
  • ۱۷ میلی‌گرم سدیم
  • ۴۷۹ گرم کربوهیدرات
  • ۳۸ گرم فیبر رژیمی
  • ۷۷/۱۹ گرم پروتئین‌
  • ۶۳۹ گرم کلسیم
  • ۳۱ گرم ویتامین C
  • ۲۳/۱۶ میلی‌گرم پتاسیم

ارزش غذایی ذکر شده در زیره منجر به این می‌شود که با گنجاندن آن در مصرف غذایی روزانه بدن خود را از مبتلا شدن به‌ بسیاری از بیماری‌ها ایمن کنیم.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شوید خولی به روش گیلانی

خواص زیره:

با ادامه‌ی مطلب با ما باشید تا شما را با فواید مصرف زیره آشنا سازیم.

بهبود هضم غذا

سوء هاضمه مشکلی است که ممکن است به آن دچار شده باشید ترکیبات موجود در زیره فرایند هضم غذا را بهبود می‌بخشد و ضد یبوست است. مصرف این ماده‌ی غذایی روده را پاک ‌سازی می‌کند وبرای درمان هموروئید یا بواسیر مفید هست و هم چنین زیره عفونت‌ها و میکروب‌هایی که وارد دستگاه گوارش شده‌اند را از بین می‌برد.

تقویت سیستم ایمنی

مواد غذایی که غنی از ویتامین C هستند سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. ویتامین C موجود در زیره کمک می‌کند که سرما نخورید و عفونت و باکتری واردشده در بدن را از بین می‌برد.

بهبود مشکلات تنفسی

مصرف زیره به ضدعفونی شدن گلو کمک می‌کند وهم چنین برای تخلیه‌ی مخاطی در این ناحیه مفید هست. زیره آلرژی را درمان می‌کند وبری بهبود انقباضات ریه مفید است. کسانی که آسم دارند وبه سختی نفس می‌کشند با مصرف زیره می‌توانند مشکلات تنفسی خود را کمتر کنند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    تأمین آهن بدن

    زیره منبع غنی از آهن است. این ماده‌ی غذایی گلبول‌های قرمز خون را افزایش می‌دهد و انرژی بدن را زیاد می‌کند.

    تأمین کلسیم

    زیره سرشار از کلسیم است. و یک ماده‌ی غذایی مفید برای بچه‌ها و بزرگ‌سالان به شمار می‌رود. مصرف زیره تاحد زیادی به کاهش درد مفاصل و استخوان کمک می‌کند.

    درمان کم‌کاری تیروئید

    مصرف زیره برای افرادی که از کم‌کاری تیروئید رنج می‌برند توصیه می‌شود. چراکه باعث ترشح هورمون تیروئید می‌شود.

    خواص زیره برای نوزادان

    یک ‌راه حل خوب برای کاهش نفخ نوزادان استفاده از عرقیاتی مانند زیره است. پس از هر بار شیر دادن ۲ تا ۳ قاشق چای‌خوری عرق زیره را به نوزاد بدهید. البته توجه داشته باشید اگر خوردن عرق زیره کودک را دچار گرمی کرد کمی عرق کاسنی به آن بیفزایید.

    راه های گنجاندن زیره به رژیم غذایی روزانه برای کاهش وزن عبارتند از:

    • افزودن زیره به سبزی های خشک و سرخ شده
    • تهیه ی چای زیره، دانه ی زیره را در آب بجوشانید وبگذارید ۱۰ دقیقه بماند سپس مصرف کنید.
    • سرخ کردن دانه های زیره، آسیاب کردن آن ها و افزودن ۱ قاشق چای خوری سالاد و سوپ
    • برای مزه دار کردن سوپ و عدسی
    • افزودن به برنج همراه با روغن زیتون

    فواید دم کرده ی زیره

    دم کرده ی یک قاشق غذاخوری زیره در نیم لیتر آب جوش برای درمان تنبلی اعمال گوارشی، بی اشتهایی زیاد، درد روده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    دم کرده ی زیره یا جویدن آن در رفع و کاهش درد های ناشی از قاعدگی بسیار موثر است.

    دم کرده ی زیره همراه با گیاه (اوجی) در رفع اسهال، نفخ، تحریک پذیری روده موثر است. خواص موجود در زیره ضدعفونی کننده، ضد کرم، ضد تشنج و شل کنندگی عضلات است.

    خواص زیره در طب سنتی

    زیره سیاه

    مطالعات آزمایشگاهی فواید زیادی را برای زیره ثبت کرده اند که بیانگر خواص دارویی زیره درطب سنتی است. خواص زیره در طب سنتی عبارتند از :

    خواص زیره و آنتی اکسیدانی: زیره سرشار آنتی اکسیدانهای فعالی همانند لوتئین، کاروتن ، کریپتوزانتین، و زئازانتین است. وجود این ترکیبات مغذی به مقاومت بدن وسیستم ایمنی در برابر فعالیت های میکروبی کمک می‌کند. بدن انسان قادر به تولید آنتی اکسیدان نیست با مصرف مواد غذایی پرخاصیت نظیر زیره میتوان این مشکل را برطرف کرد.

    کاهش تب

    در طب سنتی از زیره برای کاهش تب و دمای بدن به هنگام بروز عفونت استفاده می شود. در صورتی که تب اندک باشد چای و دم نوش زیره را امتحان کنید.

    افزایش بهداشت غذایی

    زیره دارای خاصیت ضد میکروبی است که خطر بروزمشکلات سلامتی به واسطه ی خوردن غذای آلوده را کاهش می‌دهد. زیره از رشد باکتریها و قارچهای رایج در مواد غذایی جلوگیری می‌کند. هضم زیره در بدن باعث تولید آنتی بیوتیکی به نام مگالومیسین خواهد شد.

    زیره و درمان اعتیاد آوری

    مصرف داروهای اعتیاد آور منجر به وابستگی می شود. مصرف زیره میتواند موجب کاهش وابستگی به این داروها شود.

    زیره و ویتامین B6

    زیره دارای در صد مناسبی از ویتامین های B ازجمله ویتامین B6 میباشد. ویتامین B6 سلامت سیستم عروقی و ایمنی را بهبود میبخشد.

    زیره و درمان بی خوابی

    زیره سرشار ازمنیزیم است. خاصیت منیزیم میتواند در تنظیم خواب وترشح هورمون ها در بدن کمک کند.

    زیره و کاهش سرفه

    اگراز سرفه های شدید وخشک رنج میبرید مقداری زیره را به همراه فلفل ترکیب کنید وآن را به شکل مرهم در آب میل کنید. آنتی اکسیدان های زیره تا مقدار زیادی التهاب گلوی شمارا کاهش میدهد.

    خواص آب زیره

    اگر زیره را در ظرفی خیس کنید و با آب آن صورت خود را بشویید رنگ صورتتان باز می‌شود و می‌توانید پودر زیره را با آب جوش مخلوط‌ کنید و روی پوست خود بمالید نرمی و لطافت را به پوست خود هدیه می‌دهید. آب جوشانده‌ی زیره خون بینی را بند می‌آورد. اگر آب جوشیده شده‌ی زیره را داخل چشم بچکانید قرمزی چشم را برطرف می‌کند و مانع از خونریزی رگ‌های داخل چشم می‌شود و ازچسبندگی پلک‌ها جلوگیری می‌کند. قرقره کردن آب جوشانده‌ی زیره در دهان باعث تسکین دندان‌ درد می‌شود.

    عوارض مصرف بیش اندازه‌ی زیره

    سبب سقط‌ جنین در زنان و زایمان زودرس می‌شود.

    کاهش بیش‌ از حد قند خون، تداخل دارویی، ایجاد عوارض در دوران بارداری و شیردهی از مشکلاتی است که با حساسیت به زیره می‌توان به آن‌ها مبتلا شد.

    ۳.۵/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۲ دیدگاه ها

    1. باسلام.
      واقعا ممنونم از اینگونه مقالاتی که نوشته میشود. من میدونستم که زیره خاصیت دارد ولی تا این حد اطلاع نداشتم. ممنون از اینکه اطلاع رسانی میکنید. بسیار جالب ?????????

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.