آشپزیخواص مواد غذایی

۱۷ خاصیت سیاه دانه را بشناسید 

مطالعات و تحقیقات نشان از اهمیت سیاه دانه بر سلامتی بدن دارد. سیاه دانه دارای خواص بسیار است و از نظر طعم به تلخی می‌زند. این دانه بومی است و در جنوب غربی آسیا کشت و از قدیم الایام به عنوان ضد انگل و ضد باکتری شناخته شده است.

سیاهدانه یا شونیز؛ گیاه بسیار زیبایی است که در دشتها و باغها می‌روید و به وفور یافت می‌شود. دانه آن معطر و به زبان تاتی سیاه تومه، به زبان عربی الحبه السوداء نامیده و کاربردهای فراوانی در طب سنتی دارد.

سیاه دانه دارای خواص درمانی بسیاری است. اسید چرب موجود در آن ضد سرطان است. برای اینکه پوستی شفاف و سالم داشته باشید بهتر است از سیاه دانه به طور مرتب استفاده کنید. برای تقویت سیستم ایمنی بسیار مفید و مصرف آن برای یبوست بسیار کار ساز است.

مصرف مرتب دانه سیاه می‌تواند پیشگیری کننده بسیاری از بیماری‌ها باشد. افرادی که دچار درد روماتیسمی هستند، بهتر است قبل از خوابیدن یک مقدار روغن سیاه دانه را گرم کنند و آن را به محل درد ماساژ دهند و با پارچه بپیچند. این کار محل درد را گرم و تسکین دهنده خوبی هست.

مصرف روغن سیاه دانه همراه با عسل قبل از صبحانه به مدت ده روز در تسکین سرگیجه و گوش درد بسیار مفید است. دردهای میگرن را تسکین و التیام بخش خوبی است.

مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در سیاه دانه از سرطان جلوگیری کرده و پتاسیم و آهن موجود در آن سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و مسمومیت های خونی را برطرف می‌کند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    از همه مهمتر، چنانچه سیاه دانه و سیر را روی میخچه به حالت پماد قرار دهید برطرف کننده خوبی خواهد بود. سیاه دانه و سیر را له کنید و روی نقطه مورد نظر قرار دهید. بعد از چهار ساعت این پماد را بردارید و با آب ولرم بشویید. این کار را به مدت هفت روز ادامه دهید و نتیجه کار را ببینید.

    کسانی که دچار افتادگی چشم و پف زیر چشم هستند می‌توانند شبها هنگام خواب، ملاج سر را با روغن سیاه دانه ماساژ دهند.

    افرادی که دچار گلو درد و تورم لوزه هستند بهتر است روغن سیاه دانه را هرشب به گلو آغشته و کمی ماساژ دهند. بسیار مفید و کار ساز است.

    اگر چنانچه دچار تاول های پوستی هستید برای از فروکش کردن تاول ها بهتر است دانه  سیاه دانه را با روغن کنجد مخلوط کنید و روی سطح پوست قرار دهید.

    توصیه: بهتر است پنیر را با مصلح آن مصرف کرد و مصلح پنیر گردو است و برای تعادل و مزه آن سیاه دانه یا کمی پودر زیره مصرف کنید. ( دستور استاد حکیم: حسین خیر اندیش).

    در گذشته سیاهدانه را به پنیر اضافه می‌کردند تا مانند گردو  از آثار سوء پنیر بکاهد.

    گاهی مانند کنجد روی نان سیاه دانه می‌ریزند. مصرف آن در نانوایی ها کاربرد دارد. می‌توانید سیاهدانه را به نان بلغور گندم، جو و کوکی ها هنگام پخت اضافه کنید.

    اگر دچار بی حسی مچ دست هستید روغن سیاه دانه را (۴ واحد) همراه با دو واحد عسل و یک واحد سرکه انگور طبیعی مخلوط کنید و روزی دو قاشق غذاخوری به مدت سه ماه میل کنید . این معجون تسکین دهنده خوبی هست.

    خانمهای عزیزی که دچار تنبلی تخمدان هستند مصرف سیاه دانه را فراموش نکنند.

    مخلوط عسل و سیاه دانه برای رژیم و کم کردن وزن بسیار کار ساز و چربی سوز مفیدی است. دانه سیاه دانه را مصرف کنید ضد سرماخوردگی و افزایش دهنده شیر مادران است.

    خواص سیاه دانه در طب اسلامی   

    خواص سیاه دانه در طب اسلامی

    در طب اسلامی استفاده از سیاه دانه و خواص آن در تسکین دردها بسیار گوشزد شده است .

    پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم فرمود : “ما من داء إلا فی الحبه السوداء منه شفاء إلا السام” یعنی هیچ بیماری نیست مگر شفای آن در سیاه دانه است جز مرگ.( منبع پارسی طب).

    طرز تهیه دم نوش سیاه دانه برای درمان سرماخوردگی:

    یک قاشق غذاخوری سیاه دانه را در یک قوری بریزید و یک لیوان بزرگ آب جوشیده به آن بیفزایید و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه دم بکشد در صورت تمایل می توانید به آن عسل اضافه کنید.

    این دم نوش برای سرماخوردگی و تقویت سیستم ایمنی بدن مفید هست . روزی دو بار در روز استفاده کنید و نتیجه آن را ببینید.

    طرز تهیه دم نوش سیاه دانه مقوی

    بنابر این می‌توانید از بیماری های مربوط به سرماخوردگی، برونشیت، آنفولانزا و … پیشگیری کنید. این دانه معجزه آسا بیماری را از شما دور خواهد کرد.

    توجه داشته باشید مصرف سیاه دانه را هر روز در برنامه غذایی خود قرار دهید و روغن آن هم بی تأثیر نیست. مصرف روزانه این دانه شما را در برابر بیماری ها ایمن خواهد کرد .

    تنظیم کننده قند خون و در درمان دیابت بسیار جوابگوی خوبی است. کسانی که دچار امراض کبدی هستند بهتر است به مدت یک هفته سیاه دانه همراه با عسل را فراموش نکنند.

    روغن سیاه دانه را بر روی پوست ماساژ دهید و استفاده از تخم سیاه دانه به همراه روغن کنجد جوشهای زیر پوستی را از بین خواهد برد.

    دکتر احمد قاضی که جامعه پزشکی آمریکا برای او احترام خاصی را قائل هستند با تحقیقاتی که بر سیاه دانه به انجام رسانیده می فرمایند : بدون شک مصرف سیاه دانه در تقویت و استحکام سیستم دفاعی بدن بسیار موثر است. دفاع کننده خوبی در برابر میکروبها و باکتری ها است و کارکرد آن از بین برنده قلع و قمع میکروب های مهاجم است.

    مصرف سیاه دانه با عسل باعث افزایش گلبولهای دفاعی بدن خواهد شد .

    گاهی وقتها بعضی از افراد به علت تلاش و تحرک زیاد دچار ضعف جریان گردش خون خواهند شد. درمان آن یک قاشق چایخوری از روغن سیاه دانه را با یک قاشق چایخوری عسل و سیر له شده است. آن‌ها را مخلوط و این معجون هر روز صبح به مدت یک هفته میل شود.

    خواص درمانی سیاه دانه

    1. ترمیم ضعف بدن
    2.  رفع کننده مسمومیت های خونی
    3.  رفع کننده تهوع، شکم درد و یبوست
    4.  تسکین دهنده سرفه و درمان یرقان
    5. جلوگیری از سقط جنین
    6.  درمان سیاتیک
    7.  برطرف کننده زگیل و لک
    8.  خارج کردن کردن سنگ کلیه
    9.  درمان کننده ناراحتی ریوی و تنفسی
    10.  رفع انگل در دستگاه گوارش
    11. برطرف کننده تاول و آبسه
    12. درمان ریزش مو
    13. سیاه دانه برای سرگیجه و گوش درد عالی است. هر روز صبحگاه یک قطره از روغن سیاهدانه را در گوش بریزید و اطراف گوش را با روغن آن ماساز دهید.
    14. سیاه دانه تشنج‌های عجیب صرع را درمان می‌کند. درمان کننده آسم و سرفه های خشک و گلو دردهای مزمن است.
    15. خواص سیاهدانه با ترکیب در هر ماده‌ای تفاوت دارد. افرادی که دارای مزاج بلغمی هستند مصرف سیاهدانه را فراموش نکنید.
    16. کسانی که با سلاح های شیمیایی مسموم شده اند بدن آنها را پاکسازی خواهد کرد.
    17. اگر چنانچه دچار سندروم متابولیک هستید می‌توانید، یک کاسه ماست یونانی را با یک قاشق چایخوری سیاهدانه ترکیب و در روز دو بار مورد استفاده قرار دهید.

    خواص معجون دو سین یا همان سیاهدانه

    مخلوط کردن سیاهدانه و عسل را دوسین می‌گویند. دارای خواص بی نظیر و دارای درمان بسیاری از امراض شناخته شده است.

    یک قاشق غذاخوری سیاهدانه نیم کوب شده (آسیاب شده) را با سه قاشق غذاخوری عسل ترکیب کنید. دوسین شما آماده است.

    نکته : ترکیب دوسین را به مقدار کم درست کنید و خیلی زود استفاده کنید به علت اینکه در برابر هوا اکسید شده و خاصیت آن کم خواهد شد . در جای تاریک و خنک نگهداری شود.

    طریقه استفاده از دوسین

    قبل از صبحانه و قبل از ناهار و شب هنگام زمان خوابیدن استفاده شود.

    نکته : با توجه به فواید زیاد دوسین به علت طبع گرم آن مصرف دو سین در یکسری افراد رعایت شود. ممکن است مصرف زیاد آن در بسیاری افرادی که دچار طبع گرم هستند دچار اختلال شود. قبل از مصرف حتما با یک پزشک در میان بگذارید.

    ۳.۸/۵ (۱۶ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۳۵ دیدگاه ها

    1. سلام
      خیلی ممنون از اطلاعات خوبتان. آیا می توانم سیاه دانه را شب در آب خیس کرده و صبح خیسانده آن را همرا با آبش بخورم؟

    2. درمان قطعی میگرن استفاده از زالودرمانی است. ۲ تا روی شقشقه ها ۲ تا هم پشت گوش. ربع ساعت هم طول نمی کشه از شر میگرن خلاص می شید.

    3. خیلی خیلی عالی و ممنون بابت اطلاعات مفیدتان فقط من نمیدانم واحد چقدر است ، مثلا ۴ واحد عسل یا سیاه دانه یعنی چقدر ؟ ممنون میشم توضبح دهید

    4. باسلام ،من طپش قلب باسوزش داشتم رفتم متخصص قلب گفتند فشارعصبی داری بایدقرص فشارخون مصرف کنی الان ۳سال میگذره هرروز صبح وبعدازشام به اندازه ی نوک قاشق چای خوری لای دندونام میجووم بع یک لیوان آب میخورم باورکنید میگرن داشتم اونم خوب شده قلبمم همین طور سیاه دانه فوق العاده س

    5. عالی بود. سیاه دانه باید جزیی از عادات غذایی همه افراد باشد. سلامت و تندرست باشید

    6. با سلام مدت زمان کوبیدن سیاه دانه چقدر باید باشد تا مصرف شود دوم اینکه روزی چند بار باید خورده شود با تشکر

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.