سبک زندگیسلامت و زیبایی

درمان خشکی پوست دست با روش‌های موثر خانگی

خشکی پوست دست در میان مردم بسیار شایع است، اما مشکل جدی و خطرناکی نیست. با این وجود، در برخی موارد بسیار آزار دهنده می‌شود. در بیشتر مواقع، تغییرات محیطی باعث خشکی پوست دست می‌شود. به عنوان مثال تغییر آب و هوا، شستشو مکرر دست، تماس با مواد شیمیایی و برخی شرایط خاص پزشکی می‌تواند منجر به خشکی پوست دست شود.

برای درمان، بهتر است ابتدا علت خشکی دست را بیابید و آن را برطرف کنید و سپس پوست دست را با روش‌های مختلف آبرسانی کنید. در ادامه ابتدا روش‌های پیشگیری از خشکی پوست و سپس چند‌ راهکار برای درمان آن ارائه می‌گردد پس با ما همراه باشید. اگر می‌خواهید با انواع خشکی پوست و راهکارهای درمان خانگی هر یک آشنا شوید می‌توانید مقاله درمان خشکی پوست را دنبال کنید.

چطور می‌توان از خشکی پوست دست جلوگیری کرد؟

روش‌های پیشگیری از خشکی دست بنا به شرایط هر فرد متفاوت است. به عنوان مثال، بسیاری از افراد در محیط‌هایی کار می‌کنند که بیشتر در معرض خشکی پوست قرار می‎‌گیرند.

  • افرادی که مرتبا دست‌های خود را می‎شورند، باید بلافاصله بعد از آن، مرطوب‌کننده بزنند و همچنین در هنگام تماس با آب، باید از دستکش استفاده کنند.
  • افراد مبتلا به اگزما و سایر بیماری‌های پوستی، باید تحت نظر پزشک، اقداماتی را برای جلوگیری از گسترده‌شدن آن انجام بدهند.
  • همه افراد باید از پوست خود در برابر نور شدید آفتاب و خشکی هوا محافظت کنند.

درمان خانگی خشکی پوست دست در مجله اینترنتی اُکالا

راهکارهای خانگی برای کاهش و درمان خشکی پوست دست:

پس از اینکه با توضیحی از خشکی پوست دست و همچنین راه‌های جلوگیری از این مشکل آشنا شدیم، در این بخش می‌خواهیم به روش‌های درمان خانگی برای خشکی پوست دست بپردازیم اما این موارد کدامند؟

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۱- از کرم و لوسیون مرطوب‌کننده استفاده کنید:

    در طول روز، چندین مرتبه از کرم یا لوسیون مناسب برای آبرسانی به پوست دست استفاده کنید. این مواد، رطوبت لازم را به پوست می‌رسانند و آن را ذخیره می‌کنند.

    درمان تمامی مشکلات مو

    ۲- دستکش بپوشید:

    اگر دستان شما مرتبا با آب در تماس است، حتما از دستکش استفاده کنید. دستکش باعث می‌شود که چربی طبیعی پوست دست از بین نرود و از خشکی جلوگیری می‌کند. بنابراین در هنگام شستشو ظرف و مواقعی که با آب سروکار دارید، از دستکش مناسب استفاده کنید.

    درمان اگزما پوست دست

    استفاده از دستکش

    ۳- استفاده از دارو و پمادهای مناسب خشکی دست:

    اگر خشکی دست شما شدید است و به اگزما تبدیل شده، باید از دارو و توصیه‌های پزشکی استفاده کنید. پزشک در این مواقع، ممکن است کرم‌های استروئیدی برای استفاده موضعی و داروهای آنتی‌بیوتیک برای خوردن، تجویز کند.

    ۴- استفاده از پانسمان مرطوب:

    اگر پوست شما از شدت خشکی ترک خورده ‌است، پزشک ممکن است پانسمان مرطوب را پیشنهاد بدهد.

    ۵- آلوئه ورا برای رفع خشکی دست:

    آلوورا به جهت خاصیت ضدالتهابی و آنتی‌بیوتیک بودن، در بسیاری از محصولات پوستی استفاده می‌شود. می‌توانید از محصولات حاوی آلوئه ورا و یا ژل طبیعی آن برای مرطوب نگه داشتن پوست خود استفاده کنید.

    انواع ماسک مو با ژل آلوئه ورا

    آلوئه ورا برای خشکی پوست دست

    ۶- سعی کنید کمتر از صابون استفاده کنید:

    مواد شیمیایی موجود در صابون‌ها موجب تشدید خشکی پوست می‌شوند. بنابراین، حدالامکان از شستن بیش از حد دست‌ها خودداری کنید و یا از شوینده‌های مخصوص استفاده کنید.

    ۷- محافظت از پوست دست:

    نور شدید آفتاب می‌تواند به مرور باعث سوختگی و خشکی پوست شود. باید از تمام نقاط بدن و به ویژه دست‌ها در برابر آفتاب محافظت کرد. این کار را می‌توان با استفاده از یک کرم ضدآفتاب مناسب انجام داد.

    ۸- از بخور استفاده کنید:

    معمولا افرادی که مشکلات تنفسی دارند، از بخور استفاده می‌کنند. اما بخور کاربرد دیگری نیز دارد و می‌تواند در کاهش خشکی پوست، به ویژه در محیط‌های خشک و یا در فصل زمستان موثر عمل کند. بهترین مکان برای قرار دادن دستگاه بخور یا همان رطوبت‌ساز در کنار تخت می‌باشد، اما شما می‌توانید در هرجای خانه آن را قرار دهید.

    ۹- لایه ‌برداری کنید:

    با انجام لایه‌برداری و اسکراب، پوست مرده، خشک و آسیب‌دیده از روی پوست برداشته می‌شود. برای این کار می‌توانید از ترکیب ۲ قاشق غذاخوری شکر دانه‌ریز با روغن زیتون استفاده کنید.

    ۱۰- روغن دانه آفتابگردان برای خشکی دست:

    تحقیقات نشان داده است که روغن دانه آفتابگردان خاصیت آبرسانی دارد و می‌تواند به عنوان یک مرطوب‌کننده‌ی طبیعی مورد استفاده قرار بگیرد.

    فواید روغن‌های گیاهی

    روغن آفتابگردان برای خشکی پوست دست

    ۱۱- عسل، روشی موثر برای کاهش خشکی پوست:

    عسل به دلیل خواصی که دارد برای بسیاری از بیماری‌های پوستی توصیه می‌شود. مرطوب‌کنندگی، ترمیم‌کنندگی و ضدالتهاب بودن از جمله خواص بارز عسل می‎باشد و در نتیجه می‌توان از آن برای درمان خشکی پوست و به ویژه پوست دست استفاده کرد. عسل را می‌توانید به طور مستقیم به ناحیه‌ی مورد نظر بمالید.

    روش‌های تشخیص “عسل طبیعی از غیرطبیعی

    ۱۲- از روغن نارگیل استفاده کنید:

    • روغن گیاهی دیگری که می‌توان از آن برای درمان خشکی پوست استفاده کرد، روغن نارگیل است. این روغن رطوبت لازم پوست را تامین کرده و چربی سطح پوست را افزایش می‌دهد.
    • روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب اشباع شده است که خاصیت نرم‌کنندگی دارند. این روغن با پرکردن شکاف‌های موجود در پوست خشک، آن را درمان کرده و نرم و مرطوب می‌کند. جدیدترین و به روزترین انواع مقالات درباره سبک زندگی و سلامتی را می‌توانید در بخش “سبک زندگی مجله اینترنتی اُکالا” مطالعه کنید.

    ماسک مو با روغن نارگیل

    روغن نارگیل برای رفع خشکی پوست دست

    ۱۳- کنترل استرس:

    اگر خشکی پوست دست به اگزما تبدیل شود، استرس می‌تواند آن را تحریک کند. این افراد حتما باید استرس خود را با روش‌های مختلف کنترل کنند. انواع مقالات جدید و متنوع را می‌توانید در مجله اینترنتی اُکالا مشاهده کنید.

    کنترل استرس برای درمان خشکی پوست دست

    خشکی پوست در بیشتر موارد یک عارضه‌ی بی‌خطر است که به راحتی با توصیه‌های مختلف می‌توان آن را برطرف کرد. اما گاهی اوقات ممکن است خشکی پوست به بیماری‌های پوستی از جمله اگزما تبدیل شود. که در این حالت باید حتما به پزشک مراجعه کرد و تحت نظر او اقداماتی را انجام داد. شما از چه روش‌های دیگری برای درمان خشکی پوست دست تابحال استفاده کرده‌اید؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

    منابع: healthline / medicalnews

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.