سبک زندگیسلامت و زیبایی

رفع و درمان چاقی بلغمی مزاج‌ها در طب سنتی با روش‌های موثر خانگی

تشخیص مزاج اولین گام برای رسیدن به وزن ایده‌آل است. بعد از مشخص شدن مزاج، درمان بر طبق آن صورت می‌گیرد. به عبارت دیگر، راهکارهای لاغری برای افراد با مزاج‌های مختلف، با یکدیگر تفاوت دارد.

در افراد بلغمی مزاج، تجمع چربی بیشتر در ناحیه شکم رخ می‌دهد. چشمان این افراد حالت افتادگی دارد و اغلب اوقات احساس سنگینی و کرختی می‌کنند. معمولا پوست روشنی دارند و علاقه‌ای به خوردن سردی‌ها و میوه‌جات از خود نشان نمی‌دهند. بلغم، یک مزاج “سرد” و “تر” می‌باشد، یعنی رطوبت (چربی) بدن بالا بوده و در عین حال بدن سرد هم است، بنابراین لاغری کمی مشکل است و نیاز به صبر و همچنین رعایت دستورالعمل‌های لازم دارد. علاوه بر این بلغمی‌ها استعداد چاقی دارند. در ادامه، چندین روش و راهکار برای کاهش وزن افراد بلغمی ارائه می‌گردد. اگر می‌خواهید با انواع چاقی و راهکارهای درمان خانگی و موثر هر یک آشنا شوید می‌توانید مقاله درمان چاقی را مطالعه کنید.

درمان چاقی مزاج بلغمی‌ها با ۳ روش خانگی سریع و در دسترس:

پس از اینکه با تعریفی از افراد مزاج بلغمی آشنا شدیم در این بخش می‌خواهیم با راهکارهای خانگی برای درمان چاقی بلغمی‌ها بپردازیم.

۱- رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن افراد بلغمی:

  • در طب سنتی، توجه به طبع و کیفیت مواد خوراکی بسیار مهم است. به طوریکه هنگام درمان همه‌ی امراض، برنامه یا رژیم غذایی خاصی به فرد داده می‌شود. مزاج بلغم، سرد است؛ بنابراین باید خوراکی‌هایی مصرف شود که طبع گرم داشته باشند و از طرفی متابولیسم (سوخت و ساز)، بدن را برای کاهش چربی (رطوبت) افزایش دهند.

انواع رژیم لاغری برای کاهش وزن

درمان چاقی بلغمی مزاج‌ها در طب سنتی

  • علاوه بر این، از دیدگاه طب سنتی اگر هضم خوب صورت نگیرد و معده، کار خود را به خوبی انجام ندهد، بسیاری از امراض به سراغ فرد می‌آید که یکی از آن‌ها چاقی مفرط است. بنابراین مصرف مواد غذایی که معده و سیستم گوارشی را تقویت کند نیز باید در نظر گرفته شود. می‌توان گفت اکثر مواد خوراکی با طبع گرم، معده را تقویت می‌کنند. پس به طور کلی، استفاده از ادویه‌های گرم مثل نعناع، زنجبیل، دارچین، زردچوبه، هل، زیره و همچنین سبزیجات با طعم گرم مثل کرفس، ریحان و ترخون می‌تواند تاثیر به سزایی در کاهش وزن بلغمی‌ها داشته باشد.
  • میوه‌هایی که طبع گرم دارند و برای بلغمی‌ها مناسب می‌باشند: خرما، سیب، انبه، توت، انجیر، مویز، کشمش. همانطور که افراد بلغمی باید خوراکی‌های گرم را مصرف کنند، از خوردن مواد خوراکی با طبع سرد باید خودداری کنند. محصولات لبنی (به ویژه ماست)، ترشیجات، حبوبات و غذاهای ترش تا حد امکان باید از برنامه غذایی این افراد حذف شود.

رژیم غذایی برای کاهش وزن در مزاج بلغمی

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    • بلغمی مزاج‌ها باید کمتر از گوشت گاو و گوساله استفاده کنند و به جای آن گوشت گوسفند یا بوقلمون با طعم گرم را جایگزین کنند. در برخی موارد، قرص بلغم که عمدتا متشکل از آویشن، سیاه دانه و زنیان است، برای کاهش وزن توصیه می‌شود. این قرص به تقویت دستگاه گوارشی و هضم بهتر غذا کمک می‌کند. اما برای همه؛ و به ویژه زنان باردار و شیرده مناسب نیست.

    ۲- دمنوش‌های مناسب برای افراد بلغمی:

    در این بخش قصد داریم به دمنوش‌هایی که به کاهش وزن در افراد با مزاج بلغمی کمک می‌کند، بپردازیم.

    • دمنوش زنجبیل:

    زنجبیل طبع گرم و خشک دارد و متابولیسم بدن را بالا می‌برد و از این طریق به چربی سوزی و کاهش وزن بلغمی مزاج‌ها کمک می‌کند.
    می‌توانید شب یا صبح یک فنجان دمنوش زنجبیل میل کنید. برای این منظور، اگر دمنوش آماده زنجبیل ندارید، مقداری از خود زنجبیل را داخل قوری ریخته و روی آن آب جوش بریزید و بگذارید حدود ۱۰ دقیقه دم بکشد. می‌توانید این دمنوش را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. به این نکته توجه کنید که زنجبیل، فشار خون را بالا می‌برد.

    هر آنچه که از خواص زنجبیل باید بدانیم

    دمنوش زنجبیل برای کاهش وزن در بلغمی مزاج‌ها

    • دمنوش دارچین:

    چوب دارچین طبع گرم و خشکی دارد و در دراز مدت باعث تعدیل مزاج بلغم و کاهش وزن خواهد ‌شد. برای تهیه این دمنوش، دو تکه چوب دارچین را با سه فنجان آبجوش بگذارید حدود ۳۰ دقیقه دم بکشد و سپس آن را با یک قاشق غذاخوری عسل میل کنید.

    خواص شگفت انگیر دارچین

    دمنوش دارچین برای رفع چاقی در بلغمی مزاج‌ها

    • دمنوش به لیمو و ترکیبات آن:

    به لیمو نیز طبع گرم و خشک (صفراوی) دارد و برای معده بسیار مفید است. می‌توان برای کاهش وزن در بلغمی مزاج‌ها از دمنوش به لیمو و یا ترکیب آن با گیاهان دیگر مثل آویشن، رازیانه و اسطوخودوس استفاده کرد.

    با “خواص اسطوخودوس” بیشتر آشنا شوید

    دمنوش به لیمو برای رفع چاقی در بلغمی مزاج‌ها

    برای تهیه دمنوش به لیمو، یک قاشق غذاخوری به لیمو خشک را داخل قوری بریزید. سپس آب جوش به آن اضافه کنید و بگذارید حدود ۱۰ دقیقه دم بکشد. این دمنوش را می‌توانید ۲ ساعت بعد از هر‌ وعده غذایی بنوشید. به طور کلی می‌توان علاوه بر موارد ذکر شده، از گیاهان دیگر که طبع گرم و خشک دارند نیز به صورت دمنوش استفاده کرد مثل: بابونه، بهارنارنج، بادرنجبویه، گل گاو زبان و نعناع.

    ۳- ورزش مناسب برای بغلمی مزاج‌ها:

    • کم تحرکی باعث افزایش رطوبت (چربی) می‌شود. بنابراین برای کاهش تری و وزن بدن باید به میزان کافی ورزش کرد. ورزش از طریق تعرق و افزایش حرارت بدن، رطوبت را تا حدی از بین می‌برد. (توجه کنید که منظور از رطوبت و تری در طب سنتی، همان چربی است.) ورزش همچنین به دفع مواد زائد از بدن کمک می‌کند.

    درمان جوش” با راهکارهای سریع خانگی

    ورزش برای درمان چاقی در بلغمی مزاج‌ها

    • نوع ورزش و مدت زمان آن نیز فاکتور مهمی است. ورزش باید در حد اعتدال انجام شود؛ به طوریکه پوست سرخ شود و ضربان قلب بالا برود و کمی بعد از آن به حالت نرمال برگردد و حس سبکی در فرد ایجاد کند. اگر ورزش برای مدت طولانی و با شدت خیلی زیاد انجام شود؛ به طوریکه بعد از آن مدت زمان زیادی طول بکشد تا ضربان قلب به حالت نرمال برگردد؛ باعث صدمه زدن به بدن می‌شود.

    درمان خانگی و سریع تمامی “مشکلات مو

    • برای افراد سرد مزاج، ورزش‌های بی‌هوازی که حرارت بدن را بالا می‌برند، مناسب است. در این تحرکات، شدت بالاست و به همین دلیل ضربان قلب ۸۰ تا ۹۰ درصد افزایش می‌یابد. به زبان ساده‌تر، هر فعالیت ورزشی که بعد از آن حس کنید اکسیژنی در اطراف شما وجود ندارد و به نفس نفس بیفتید، به آن بی‌هوازی می‌گویند مثل: دو سرعت و تمرینات قدرتی (پاورلیفتینگ، تمرین با کتل بل، فارتلک). جدیدترین و به روزترین انواع مقالات درباره سبک زندگی و سلامتی را می‌توانید در بخش “سبک زندگی مجله اینترنتی اُکالا” مطالعه کنید.

    همه چیز درباره “عرق کردن بدن

    رفع چاقی در طب سنتی برای بلغمی مزاج‌ها

    • برای درمان چاقی با استفاده از طب سنتی، ابتدا باید مزاج تشخیص داده ‌شود و سپس بر اساس آن برای کاهش وزن اقدام کرد. افراد بلغمی مزاج که طبع سردی دارند، باید در برنامه‌ی غذایی خود از مواد خوراکی با طبع گرم استفاده کنند. در این بین استفاده از دمنوش‌های گیاهی با طبع گرم نیز می‌تواند روند کاهش وزن را تسریع ببخشد. در کنار رعایت توصیه‌های غذایی، باید ورزش نیز در برنامه روزانه افراد بلغمی مزاج قرار بگیرد. به طور کلی حرکات بی‌هوازی برای سرد مزاج‌ها مناسب‌تر است. انواع مقالات جدید و متنوع را می‌توانید در مجله اینترنتی اُکالا مشاهده کنید.

    در این مقاله با روش‌های موثر خانگی برای درمان چاقی بلغمی مزاج‌ها در طب سنتی آشنا شدیم. شما از چه راهکارهای دیگری برای کاهش وزن خود استفاده می‌کنید؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

    نوشته های مشابه

    ‫۵۵ دیدگاه ها

    1. سلام خسته نباشید من مزاجم سرد، ناحیه ی بالا تنه چاق تر از پایین تنمه، روماتیسم مفصلی هم دارم دارو استفاده میکنم، میشه کمکم کنید

    2. سلام دختر من بلغم داره وزنش زیاده مخصوصاََدرناحیه شکم وپهلو وباسن ریزش موهم داره لکه های پوستی روی بدنش میافته میشه راهنمایی کنید ممنون

    3. خوب بود عالی ولی من یه پیشنهاد دیگه ای نیز دارم اینکه قبل از پیاده روی معجون لاغری و عرق زیره را مخلوط کنیم ومیل کنیم برای بلغم شکم عالیه و چربی سوزه

    4. سلام من ۲۱ سالمه قد ۱۷۵و وزن ۹۹کیلو من بغلمی هستم یبوست و نفح دارم درناحیه شکم معده و پهلو هروز داره بزرگ ترمیشه ریزش مو دارم و اصلا هرکار میکنم لاغر نمیشم و کم کاری تیروئید دارم و خیلی دوست دارم لاغر شم میشه کمکم کنید ک هم مشکلم برطرف شه هم لاغر شم لطفا

    5. سلام.از مطالبتون استفاده خوبی کردم.میخواستم بپرسم من یه سری از این علایم مثل خواب آلودگی.سرد بودن پاها.کسلی.چاقی شکم و پهلو رو دارم .جز بلغمی ها به حساب میام.و راه درمانی چی هستش.ممنون میشم راهنماییم کنین.

    6. من قدم ۱۷۰حدودا ۷۷کیلوام همیشه کسلم خابم میاد روز به روز بیشتر چاق میشم طبعم سرده حس میکنم بلغم دارم شکمم خیلی بزرگ شده خابم بهم ریخته ریزش مو شدیدم دارم خلطم دارم با ریفلاکس و ورم معده هرچقدر دکتر میرم رژیم لیمومی و دکتر غفازیم گرفتم تغییری نکردم لطفا راهنماییم کنین

    7. سلام خسته نباشید ترکیب آویشن سیاه دونه و زنیون را بی زحمت طرز استفاده اش را میخواستم میشه همه را اسیاب کرد داخل کپسول خورد؟؟

    8. سلام .مادر بنده خیلی چاقن حدود ۱۲۰ کیلو وزنش تصادفن کردن نمیتونن ورزشم هم بکنن باید لگنش جراحی بشه هر دکتری مراجعه میکنیم باید وزنش کم بشه حدود ۹۰ کیلو بشه من چیکار کنم که ورزنش بیاد پایین

    9. سلام ، خسته نباشید، من خیلی زود چاق و لاغر میشم نمیدونم با این مشکل چکار کنم؟ لطفا راهنماییم کنید

    10. من طبع بلغمی دارم و وقتی چیزهای که طبع گرم دارند میخورم وحشتناک دچار یبوست میشوم راهنماییم کنید

    11. سلام بنده چاقی خیلی زیادی در ناحیه شکم وپهلو دارم درصورتی که کل اندام خیلی لاغر هستم واینکه ریه هامن خیلی خلط دارد ودر تشخیص مزاج خودسرگم شدم چون هم به بلغمی وهم به صفراویی شبیه هستم لطفامنوراهنمایی بفرمایید

    12. بسیار عالی ممنونم خیلی قشنگ ساده آموزش دادید واقعا ممنونم اولین باره یکی پیدا شد که دلسوزانه توضیح داد ممنونیم تشکر زنده باشید

      1. سلام خسته نباشید من مزاجم سرد، ناحیه ی بالا تنه چاق تر از پایین تنمه، روماتیسم مفصلی هم دارم دارو استفاده میکنم، میشه کمکم کنید

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.