سبک زندگیسلامت و زیبایی

۸ دلیل ایجاد “خارش واژن” و راهکارهای خانگی برای درمان آن

خارش واژن یک امر ناراحت­ کننده و در مواردی دردناک است که اغلب به دلیل مواد تحریک ­کننده، عفونت و یائسگی رخ می­دهد. همچنین در مواردی ممکن است خارش واژن در اثر اختلالات پوستی و بیماری­های مقاربتی ایجاد شود. در موارد نادرتر و خاص‌­تر، خارش واژن نوعی واکنش بدن در برابر استرس و سرطان روده است.

در بیشتر مواقع، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. اما اگر خارش شدید باشد یا اگر گمان می­‌کنید شرایط خاصی دارید، حتما در این خصوص با یک پزشک یا متخصص زنان مشورت کنید. پزشک از طریق معاینه و آزمایشات مربوطه، علت اصلی خارش را مشخص می­‌کند و روش‌­های مناسبی برای درمان ارائه می‌­کند. 

دلایل خارش واژن:

در مجله اینترنتی اکالا برخی از دلایل شایع برای خارش واژن بررسی می‌شود.

دلایل و راه حل‌های خارش واژن

۱- تحریک ­کننده‌­ها:

تماس واژن با برخی از محصولات شیمیایی می­تواند منجر به خارش شود. در واقع، این مواد تحریک­ کننده، واکنش آلرژیک ایجاد می‌­کند و در نهایت خارش در واژن ایجاد می‌­شود. موادی که ممکن است تحریک­ کننده باشند عبارتند از:

  • صابون
  • اسپری
  • داروهای ضدبارداری که به صورت موضعی استفاده می‌شوند.
  • کرم‌ها
  • پمادها
  • مواد شوینده
  • نرم‌کننده‌های لباس
  • دستمال توالت‌های معطر

اگر به دیابت یا بی‌­اختیاری ادرار مبتلا هستید، ادرار شما نیز ممکن است باعث تحریک و خارش شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۲- بیماری‌های پوستی:

    برخی از بیماری­‌های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس می‌­توانند باعث ایجاد لک­‌های قرمز و خارش در ناحیه تناسلی شوند. اگزما، یک نوع تحریک پوستی است که بیشتر در افراد مبتلا به آسم و آلرژی ایجاد می­شود. این اختلال به صورت جوش و لکه‌­های قرمز و خارش‌­دار ظاهر می­‌شود و ممکن است پوسته پوسته شوند. در برخی از زنان مبتلا به اگزما، این لکه­‌های خارش‌­دار به واژن نیز سرایت می‌­کند. پسوریازیس یک بیماری پوستی شایع است که لکه­‌های قرمز، فلسی شکل و خارش‌­دار در نواحی مختلف بدن و به ویژه در قسمت سر و مفاصل ایجاد می­‌کند. این بیماری می‌­تواند در واژن نیز به وجود آید و خارش شدید ایجاد کند.

    ۳- عفونت­‌های قارچی:

    عفونت‌­های قارچی به طور معمول از بین هر ۵ زن، ۴ نفر را درگیر می­‌کند و در اکثر مواقع، مشکل حادی را ایجاد نمی­کند؛ اما اگر رشد این قارچ­‌ها کنترل نشوند، می­‌توانند یک عفونت مشکل­‌ساز در پی داشته باشند. این عفونت اغلب بعد از استفاده از آنتی‌­بیوتیک­ها رخ می­دهد؛ چراکه این داروها باکتری‌­های خوب و بد را باهم از بین می‌­برند و از آنجا که باکتری‌­های مفید از رشد قارچ‌­ها جلوگیری می­‌کنند، این مشکل ایجاد می­‌شود. رشد بیش از حد قارچ در واژن، می­تواند منجر به خارش، سوزش و ترشحات شود.

    ۴- عفونت باکتریایی واژن:

    این عفونت که به اختصار BV هم خوانده­ می‌­شود، یکی دیگر از دلایل رایج خارش واژن است. همانند عفونت قارچی، BV هم در اثر عدم تعادل طبیعی بین باکتری­های مفید و مضر در دستگاه تناسلی ایجاد می‌­شود. توجه داشته باشید که علائم این بیماری همیشه ظاهر نمی­‌شوند. اما می­‌توان گفت که علائم این عفونت شامل خارش، ترشحات غیرطبیعی و بدبو است. ترشحات، سفید یا خاکستری رنگ هستند و در برخی موارد، ممکن است به شکل کف باشند.

    ۵- بیماری­های مقاربتی:

    بیماری‌­های زیادی تحت عنوان بیماری­های مقاربتی (STD) وجود دارند که می‌­توانند در طول رابطه­‌ی جنسی کنترل­ نشده منتقل و باعث خارش شوند. این بیماری­ها شامل:

    • کلامیدیا
    • زگیل ناحیه تناسلی
    • سوزاک
    • تبخال ناحیه تناسلی
    • تریکومونیازیس

    این بیماری­‌ها، علاوه بر خارش، علائم دیگری از جمله افزایش ترشحات سبز یا زرد و ایجاد درد نیز دارند.

    ۶- یائسگی:

    زنانی که در شرف یائسگی هستند و یا یائسه شده‌­اند، دچار خارش واژن می‌­شوند. این خارش به دلیل کاهش استروژن و مخاط ایجاد می‌­شود. کم شدن مخاط منجر به خشکی بیش از اندازه شده، که اگر درمان نشود خارش شدید ایجاد می‌­کند.

    ۷- استرس:

    فشار روحی و جسمی می‌­تواند منجر به خارش و تحریک واژن شود. اما این علت چندان شایع نیست و هنگامی اتفاق می­‌افتد که استرس سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند.

    ۸- سرطان فرج:

    در موارد نادر، خارش واژن می‌­تواند یکی از علائم سرطان فرج باشد. این سرطان ممکن است علائم خاصی نداشته باشد، اما با این حال، خارش، خونریزی غیرطبیعی و احساس درد در ناحیه­ی روده از علائم گزارش شده برای آن هستند. اگر پزشک در مراحل اولیه، این سرطان را تشخیص دهد، به راحتی قابل درمان است و شاید همین مورد یکی از دلایلی است که به خانم‌ها توصیه می­شود که هرچند وقت یکبار سراغ پزشک زنان بروند و چک آپ کامل انجام بدهند. دلایل خاص خارش واژن بررسی شد. اما همانطور که در ابتدا اشاره شد، در بیشتر مواقع خارش واژن مورد چندان جدی نیست و می­‌توان آن­ را با چندین روش آسان و خانگی از بین برد. اما برای موارد خاص که در قسمت قبلی ذکر شد، حتما باید به پزشک مراجعه شود.

    دلایل خارش پوست سر

    چند روش خانگی برای کاهش خارش واژن:

    خارش واژن و درمان خانگی آن

    • از حمام جوش شیرین استفاده کنید. برای این منظور، یک چهارم پیمانه جوش شیرین را داخل وان یا یک تشت آب بریزید و برای چند دقیقه داخل آن بنشینید. جوش شیرین به کاهش عفونت قارچی، اگزما و پسوریازیس کمک می­کند.
    • از ماست یونانی به صورت موضعی استفاده کنید. ماست یونانی که یک نوع خوراکی پروبیوتیک­دار محسوب می­‌شود، می‌تواند باعث افزایش باکتری­های مفید در واژن شود. این باکتری‌­ها، قارچ‌­ها را از بین برده و به سلامت زنان کمک می­‌کند. برای استفاده از ماست یونانی، مقداری از آن را به نواحی مربوطه بزنید. همچنین می­توانید یک تامپون را آغشته به ماست کرده و استفاده کنید.
    • از لباس­های زیر کاملا نخی استفاده کنید. پارچه‌­های نخی و پنبه‌­ای قابل تنفس هستند که این امر، منجر به کاهش خارش پوست می­شود.
    • از حمام سرکه سیب استفاده کنید. افراد زیادی معتقدند که استفاده از حمام سرکه می­تواند به کاهش عفونت قارچی و خارش پوست کمک کند. متاسفانه این موارد هنوز از لحاظ علمی ثابت نشده­‌اند، اما می‌­توانید آن را امتحان کنید؛ چراکه یک روش راحت و بی­خطر است. برای این منظور، نصف پیمانه سرکه­‌ی سیب را به وان یا یک تشت آب اضافه کنید و به مدت ۱۰ الی ۴۰ دقیقه داخل آن بنشینید.
    • روغن نارگیل را امتحان کنید. استفاده از روغن نارگیل، منجر به کاهش عفونت قارچی می­شود. می‌­توانید این روغن را مستقیما به نواحی آسیب­ دیده بزنید. حتما از روغن با کیفیت و خالص استفاده کنید.
    • کرم­‌های ضد قارچ می­توانند به شما کمک کنند. در داروخانه‌­ها، محصولات ضدقارچ زیادی وجود دارد. این محصولات، خارش‌هایی که در اثر عفونت قارچی ایجاد می­شوند را از بین می­برند.
    • کرم کورتیزون می­‌تواند موثر باشد. اگر بعد از اصلاح دچار خارش می­شوید، کرم کورتیزون بهترین محصولی است که می­تواند به شما کمک کند. این کرم همچنین برای درمان اگزما، آلرژی پوستی و جوش نیز بکار می­رود. توجه کنید که این کرم نباید داخل قسمت­های درونی واژن شود و فقط به قسمت­هایی که مو رشد می­کند، آن را بمالید.
    • خوراکی­های پروبیوتیک‌­دار بخورید. این مواد به رشد باکتری­های مفید در بدن کمک کرده و از این طریق می­‌تواند به سلامتی دستگاه تناسلی کمک کند.
    • نکات بهداشتی را بیشتر رعایت کنید. رعایت هرچه بیشتر نکات بهداشتی مربوط به واژن، می­تواند از هرگونه بیماری و علائمی مانند خارش جلوگیری کند. جالب است که بدانید واژن خود را شستشو می­دهد، اما لازم است که نواحی بیرونی و درونی آن نیز به خوبی با آب گرم و به دفعات شسته شود. در هنگام شستشو، از صابون، ژل یا پاک کننده­‌های معطر استفاده نکنید. برخی از صابون­‌ها و مواد معطر باعث ایجاد آلرژی و خارش می­‌شوند.

    امیدوارم این مطالب برای شما مفید بوده باشد. برای درمان بیماری‌های دیگر به سلامت و زیبایی سری بزنید.

    منابع: healthline

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.